Korvaushoito on pelastanut monia

En jaksa tästä enempää jauhaa, mutta väitän että khoito on pelastanut monia henkia. Minä olen yksi niistä. Ei tartte enää sen subumillin perässä juosta ympäriinsä, niinkuin ennen.

Jos siltä tuntuu, kannattaa vakavasti harkita.

Olet oikeasssa, en ymmärrä miksi jotkut ovat niin vastaan.

Moi helvetin pitkästä aikaa. Itsekkin k-hoitojonossa ollut nyt 2kk. Muuta ratkaisua en enää keksi tähän tilanteeseen. Kauanko porukka yleensä on joutunut jonottamaan hoitoon? Täällä Oulussa on ainakin tosi pitkä ja hidas jono (vissiin).

Korvaushoito on toki pelastanut monia, jotka eivät muutoin ole kyenneet lopettamaan oppareiden käyttöään, enkä suinkaan korvaushoitoa vastusta, mutta sinun kohdallasi, Maago, ei välttämättä voi puhua mistään hengen pelastamisesta, sori vain. Vaikka KH:n avulla saatkin tyydytettyä laillisesti ja ilman säätämistä päivittäisen opparitarpeesi, niin muuten tunnut kyllä oheiskäyttävän ihan säännöllisesti sen verran kaikkea muuta paskaa, ts. joudut säätämään laittomasti milloin mitäkin pirejäsi ja benzojasi ja näin ollen olemaan tekemisissä niiden enemmän tai vähemmän HC-käyttäjien kanssa ja elämään sitä oikeaa nistin elämää. Lisäksi heräilet vähän väliä teholta ties minkä Lyrica-övereittesi seurauksena jne., jne.

Tietysti motivoituneemmallekin korvauslaiselle sattuu joskus niitä retkahduksia, koska eipä se kovin helppoa ole narkin karvoistaan päästä, mutta sun tapauksessasi ei taida olla kyse ihan siitä, että välillä mennään vähän takapakkia ja sitten siitä yritetään ottaa opikseen ja saada jälleen elämänsä raiteilleen.

Kai mä saan tähänkin vastaukseksi jonkin käskyn suksia vittuun tai tappouhkauksen tai molemmat, mutta en mä silti kovinkaan väärässä taida olla :confused: .

Hoitosäännösten (tai joidenkin vastaavien) mukainen maksimijono on hoitoonpääsyn jälkeinen jono on kuusi kuukautta. Itse jonotin kaksi päivää vaille sen. Eli aika naurettavaa. Mutta nyrkkisääntö tuntuu olevan mitä pienempi kunta, sen nopeammin pääset aloittamaan hoidon. Saatan toki olla väärässä, joten jos jollakin on parempaa tietoa, korjatkaa toki.

Onnea matkaan!

Hihii!

Tapahtuipa eräällä kymmenien tuhansien väestöpohjalla olevalla alueella seuraavaa:

99% KH-potilaista antoi feikkiseuloja toista vuotta. Tästä johtuen oheiskäyttöä ei oikeastaan havaittu kenelläkään. Hurjan moni pääsi jopa apo sopimuksen piiriin feikkiseuloilla, vaikka oheiskäyttö oli kaikilla jatkuvaa. Ai mistäköhän paikasta Jokeri mahtaa puhua? No, katsokaa tilastoja, niin eiköhän se selviä. Tai, no tuskin mitään tilastoja on edes pidetty :confused: . Korkeintaan alueen päihdetyöntekijät on kutsuttu pitämään koulutustilaisuuksia/luennoimaan muille, koska heillähän oli selvästi ”Best Practise”, miten sitouttaa hoidokit korvaushoitoon ja vielä huipputuloksin :laughing: :laughing: :laughing: .

Jokeri

Ei ole kyllä joka kunnassa, että “mitä pienempi kunta, sen nopeampaa”. Itse tiedän kuntia jotka eivät edes ole järjestäneet kh:a, vaan katkolle ja pidempi kuntoutus… Täällä joku aiemmin kirjoitti, että pieni kunta; vain metskua, ei lomia ja käynyt useamman kk:den (seulat puhtaat)… Riippuu lääkäristä!

Meillä pääsi välissä ainakin heittämällä, tuli todella paljon ‘asiakkaita’, kenestä kukaan ei olisi edes kuulunut kh:oon… Sekakäyttäjiä, entisiä oppaririippuvaisia ketkä vaihtoivat aineen jopa vuosiksi jne… Kuten itsellenikin ehdotettiin aikoinaan kh:oa putken jälkeen, myös monelle muulle on ehdotettu hoitoa 2vkon käytön jälkeen (itse olin reilu kk vetänyt! :astonished: ); buprea koska piristä piti päästä eroon!

Itse miettisin vieläkin pidempään, lähtisinkö tuohon hoitoon… Kaupunki vaikuttaa asiaan, meilläpäin ei hoidosta voi oikeastaan lentää ulos! On alkanut tulla ihmisiä ketkä ovat kiitollisia päästessään hoidosta esim. vankilassa! Sama porukka, vaihtarit ja sekakäyttö… Vaikea olla hoidossa kun terapia on korvattu lääkkeillä!

Kertonee paljon myös, että terapiaa on tod vaikea järjestää asiakkaille; ketkä eivät ole työttömiä/opiskele… Suurin joukko joka hoidosta hyötyy lienee asiakkaat, ketkä saavat pitää lapsensa kh:n tähden… Täällä harvempi kh:ssa oleva ei näytä käyttäjältä; suurimmasta osasta huomaa käytön… Hoidon mainekin on sen mukainen, hienoa että ala-asteelle saa jo subua ja rangaistukset jemmaamisesta olemattomat… Saattohoito, täällä noudatetaan Käypä Hoitoa kirjaimellisesti… Kuten Maagollakin asia toimii, mutta silti porukka joutuu linnaan, heidän vaihtamista lääkkeistä kuolee porukkaa, asunnoista tulee häätöjä ja rahat on loppu! Harvempi kuolee enää, mutta verenmyrkytyksiä, maksatulehduksia, tapaturmia ja seuraava kh-ryhmä; eläneet nykyisten lääkkeillä…

Usea vielä itse uskoo kusettavansa järjestelmää; kyseessä on potilaat joiden hyväksi ei muuta voida tehdä ja kynnys on aivan liian matala! Itse voi päättää jääkö loppuiäksi ylläpitohoitoon vai pudottaako annosta… :unamused: :open_mouth: Aivan sama asia kuin liian helposti varhaiseläkkeelle laitettavat esim. masiksen tähden! Samat eväät saat ja jos kaveripiiri koostuu kh:sta; on kh hyvin nopeasti hoito; jossa haetaan nappeja ja subua ympäri cityä… Vkoksi jaetut lääkkeet loppuvat monelta paljon aiemmin->lainataan->kh on turha! Vain rahaa säästyy… Lisäksi olet “kahlittu” ja menetetty tapaus; KUNNES itse tajuat haluavasi muuttua mutta huomaat että hoito perustuu lääkejakoon… Työttömänä tietenkin saat tässäkin etuja!

^Meillä sekakäyttäjät antavat jonossa seulat yleensä frendin lääkepäivänä. Ts kerta/vko käyttö riittää hoitoon… Seulat… Tietyille ihmisille, suurin osa voi sanoa että “ensi kerralla”. Seulat maksavat yli 20€ per aine! 2-3krt/v on tehostetut tarkkailut… Pitoisuudet? Ei täällä… Pian jaetaan ylläpito- ja kuntoutuspotilaat. Nyt samalla viivalla on työssäkäyvä ihminen, joka ottaa lääkkeet oikein sekä sekakäyttäjät; jotka saavat ottaa lääkkeitä, savua ja alkoa vapaasti; muitakin aineita tietty jos ei pelkää ratsioita! Usealle tullut a-ongelma, alkometri aamuisin monesti käytössä…

Tuota segmenttiä tulisi tarkentaa melko paljon!! Elämänsyrjään kiinni päässeet, elämäntapa-sekoilijat, saattohoitotapaukset sekä nykyiset erityisryhmät ainakin! :open_mouth: :astonished: Jokeri sä kusetat vain itseäsi… :neutral_face: :frowning: Et olisi päässyt kh:oon, ellet olisi täyttänyt kriteerejä… Kh on viimeinen mahdollisuus, entä kun haluaa lopettaa hoidossa sekoilun?! :astonished: Voi olla hankala, mutta voi sitä pohtia 60v:aana kun hakee kerran vkossa napit! :confused:

En pysty käsittämään mitä sinä tarkoitat ja miten tämä liittyy tähän ketjuun :confused: ?

Jokeri

Jokeri, se liittyy ketjuun yhtä paljon kuin tuo sinun “yli vuoden koko klinikan kusetus”. Kh on tapa pitää ihmiset ruodussa ja Fimea ei ole suomalainen yritys… Shengen-alue ei toimi vapaan liikkuvuuden mukaan. Ege voisi hajota, samoin eu jos pääoma, tavarat ja ihmiset eivät saa liikkua ilman isoveljen kyttäävää katsetta!

Miksi en meinaa ymmärtää noita malibun viestejä? Tosi monesti meenee usea juttu ohi, ku en vaan ymmärrä mitä se yrittää sanoa…

Et ole ainoa joka ei ihan kokonaan noita juttuja tajua. En minäkään. Sen huomaan että vittuuntunut ihminen siellä kirjottelee, mutta kaikkien lauseiden merkitys ei aukee aina mullekkaan. Hengähdä Malibu välillä. :wink:

.

Gangsteri ja Laila. On erittäin vaikea ymmärtää jos näkee vain yhden kaupungin puolen… Ottakaa selvää KOKO MAAN kh-järjestelmästä ja siitä kuinka asiakkaat ovat koekaniineita! “Olen voitanut systeemin, saan ilmaiset lääkkeet/rahat”; ei asia ole niin. Kh on täällä kaikille saattohoito, ei lennetä ulos hoidosta vaikka tekisi mitä! Olenkin kirjoittanut tänne vuosia, ei kaikkien tarvitse ymmärtää…

Niin, mitä sitten? Olisiko parempi potkia takaisin kadulle säätämään rahaa siihen päivittäiseen subuannokseen? Kumman luulet tulevan yhteiskunnalle kalliimmaksi?

Alkuperäseen postaukseen voisin sanoa että on myös tuhonnut monta elämää lopullisesti. Esimerkiksi moni on alkoholisoitunut täysin rappiolle tuon hoidon takia.

^Musta kukaan ei voi syyttää alkoholisoitumisesta korvaushoitoa! Se on pelkkää vastuun vierittämistä muille omista virheistä! Tuskin kukaan klinikoilla ensinnäkään neuvoo alkoholia ottamaan… Kukaan ei myöskään pakota aloittamaan korvaushoitoa tai ylipäätänsä yhdenkään päihteen käyttöä. Miten korvaushoitoa voisi syyttää alkoholisoitumisesta tai elämän tuhoamisesta?!? Eiköhän se vastuu oo ihmisellä itsellään!!! :unamused:

^^/^ En mäkään nyt aivan täysin ymmärrä alkoholisoitumisen ja korvaushoidon suoraa yhteyttä, joten voisiko joku selittää hieman tarkemmin :confused: .

Vaikka vannoin etten koskaan enää tänne jalallani astu, niin…

Itselläni loppui dokaaminen täysin metkuhoidon myötä. Aikaisemmin vähintään tissuttelin lähes päivittäin, joskus vedin rankkojakin putkia (ennätyspuhallus 4,07) niin nykyään en vaan juo. Joskus harvoin, puoliksi pakotettuna saatan juoda yhden sidukan tai lonkeron. Opiaatithan vaikuttaa osittain samoihin reseptoreihin kuin alko, joten tähän perustuu kai se, että viinanhimo vain lähti.

Eivätkä vaikuta. Toivottavasti ei nyt viinanhimo palannut.

^ :laughing: