Korvaushoito ja työ

Heipskukka.

Elikkä mä kävin tänään allekirjoittaa työsopimuksen varastonhoitaja alalle ja työt alkaa huomenna.

Siellä sitten työnantaja sanoi että koeaikana (4kk) täytyy käydä työhöntulotarkastuksessa.

Mä olen aloittamassa korvaushoito, mulla olisi alkamassa se n. 1kk päästä, mutta pahoin pelkään että en sitä voi aloittaa sillä joutuisin olemaan sen 3vko laitoksessa (Kai?) Aloittaakseen sen enkä halua työn aloitettua olla heti 3vko Poissa.

Joten kysyn tässä 2 asiaa,

1. Onko mahd. korvaushoidon aloittaa jollain muulla tavalla ettei tarttisi olla niin kauaa Poissa töistä?
  2. Miten ihmeessä selviän työhöntulotarkastuksesta kun kerran subu siellä näkyisi?

Kiitän ja kumarran valmiiksi :slight_smile:

^ Koeajalla työnantaja saa tosiaan irtisanoa työntekijän ilman sen kummempia perusteluita, joten tuskin kovin hyvällä katsotaan, jos heti kättelyssä otat 3 viikkoa saikkua ja saattaapi loppua työsuhde, kuin kananlento. Riippuu tietenkin ihan työnantajasta, kuinka höveli on. Voisit kysellä korvaushoitotaholtasi, olisiko sun mahdollista aloittaa KH avona ja perustella asia juuri tuolla, että uusi työpaikkasi on nimenomaan se tärkeä juttu, jotta pääset ns. kunniallisen elämän syrjään kiinni. Epäilen kyllä suuresti, onnistuuko moinen :confused: . Korvaushoidon aloituksessa kun on ne tietyt ruljanssinsa ja byrokratiansa, jotka on käytävä läpi, eikä mitään erityiskohtelua kovin helposti anneta. Eihän se tosin mitään maksa, jos kysyt.

Jos sulla menee Subu laillisesti reseptillä, ts. olet korvaushoidossa, niin eipä se silloin mitään haittaa, vaikka seulassa näkyisikin. Korvaushoito ei ole mikään este työnteolle ja noin yleensäkin moni työskentelee ties minkä PKV-mömmöjen vaikutuksen alaisena niin, että pomonsa on asiasta täysin tietoinen. Asia on ihan okei niin pitkään, kun lääkitykset ovat laillisia, ts. on esittää respat niistä, eivätkä ne vaikuta työntekoon. Aika paljon enemmän olisi porukkaa työelämän ulkopuolella, mikäli PKV-lääkitys olisi automaattisesti työnteon estävä asia. Tietenkin on joitakin duuneja, lähinnä äärimmäistä tarkkaavaisuutta ja suurta vastuuta vaativia, joissa kaikki PKV-lääkitykset ovat ehdottomasti kiellettyjä, vaikka kuinka olisivat oikeisiin vaivoihin käytettyjä, eivätkä käyttäjäänsä päihdyttäisi, mutta en usko, että varastonhoitajan homma näihin lukeutuu. Joku viisaampi korjatkoon, jos ihan läpiä päähäni näpyttelen.

Sitten jos se seulassasi näkyvä bupre on laitonta, asia on toki ihan eri, eivätkä siinä paljoa taida selitykset auttaa, vaan se on täysin hyväksytty syy sanoa irti koeajalla.

Ei työhöntulotarkastuksessa tuollaisiin hommiin mitään huumeseulaa oteta. Hoidat siellä duunissa asiat niin, että vakinaistavat koeajan jälkeen. Sitten hakeudut uudestaan hoitoon. Joo, paskamainen homma jos kuukauden päästä olisi hoito alkanut, mutta tuo on nähdäkseni ainut järkevä ratkaisu tuossa tilanteessa.

Itseasiassa varastolla saatetaan seuloa ihan vakituisia työntekijöitäkin, riippuu vähän mitä tekee. osa ajelee trukeilla ja nostelee painaviakin lasteja, jos sitä tekee jonkun vaikutuksen alaisena se on vaarallista itselle, muille ja sille joskus hyvinkin kalliille lastille.