Ajattelin nyt tällaisen tehä eli omalla klinikalla kaikki on ihan sairasta touhua kun juuri ne bentsot aiheuttavat niin paljon ongelmia sielä ettei mitään rajaa nyt kun kaikilta ne pois otetaan, eli kun päätös korvaushoidon aloittamisesta on tehty niin sitten katsotaan kaikki keskushermostolääkkeet ja niitä sitten aletaan purkamaan pois, joko laitoksessa jos avo vieroitus ei onnistu ja nyt tälläkin hetkellä tiedän monta tyyppiä ketkä jumittavat kokopäivänsä sisällä ilman mitään päämäärää juuri noiden bentsojen laskun tai lopetuksen takia niin kysyn nyt onko tämä oikein? Itselläni meni siten että vieroittauduin ekaksi avossa ja pääsinkin nolliin mutta huomasin sen toimettomuuden ja kaikki paskat mitä bentsoista nyt tulee niin aloin vaan ostamaan kadulta niitä että voisin olla normaali ja sitten kun kyllästyin siihen että rahat menevät bentsoihin katukaupasta niin sanoin että katkolle ja sitämyötä pois niin laskettiin 4viikossa pois ja voi tsiisus niitä kärsimyksiä pelkotiloja ym.ita mitä niistä vieroitus tekee ja kun olin ollut bentoitta noin 8kk.tta niin mieltin että nyt alan tekemään elämälleni jotain kun en vaan elänyt lainkaan periaatteessa vaan kerran päivässä kävin korvaushoitolääkkeeni hakemassa ja takaisin kotiin jumittamaan ja nukkumaan niin oli pakko alkaa sitä myötä klinikalata apua hakea ja kun lääkärille pääsin niin ei mitään muuta kuin nosti mirtatsapiini annosta että kyllä sinun olo siitä lähtee kohenemaan ja ulos, siinä kohtaan napsahti ja soitin sille lekurille ketä minun korvaushoidon aloitti niin sanoi vaan että niillä säännöillä mennään kuten sielä klinikalla on sovittu eli en saanut apua siihen ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön niin menin yksityiselle yleislääkärille ja kirjoitin oireistani lapun niin hetken kun hän sitä lappua oli lukenut niin tokaisi että onko vähän mennyt niin että kun yksi lammas kaatuu niin kaatuu kaikki muutkin ja sitämyötä sain lääkityksen tähän sairaalloiseen paniikkihäiriöön ja yleistyneeseen ahdistuneisuuteen ja nykyään liikun jokapuolella ja olen juuri sen jälkeen alkanut näkemään kuinka huonossa jamassa porukka on kun samassa korvaushoidossa pienellä paikkakunnalla ollaan ja kaikki kärsii juuri noiden bentsojen kanssa kun klinikka vaan ottaa pois ilman kunnon perusteluja niin mielestäni täälä kun joskus toivoin pääseväni korvaushoitoon niin jos olisin tuon tiennyt niin en olisi mennyt kun periaatteessa koko sen ajan minkä olen siinä ollut niin olen taistellut olojeni kanssa ja nyt viimein olen saanut apua muualta ja olen jo luvannut itselleni että bentsoja en lopeta nyt ainakaan vielä vaan olen jopa valmis lopettamaan sen korvaushoidon jos se vaihtoehto annettaisiin että kumpi korvaushoito vai bentsot niin bentost valitsisin todellakin ja nykyään pärjään 0,5mg rivatril max 3kertaa päivä+muut lääkkeet ja kaikki menee nyt hyvin, käyn kavereilla ja lenkillä ainakin pyrin sen kerran yhen lenkin päivässä tekemään ja muutenkin tuntuu että hyvin menee ja olisin jopa valmis kuntouttavaan työtoimintaan menemään jos vaan tästä laiskuudesta pääsisi
Mutta niin miten muilla ja miten eri paikkakunnilla edetään ja onko tällaista ongelmaa?
Onko täällä ketään jotka ovat toistamiseen korvaushoidossa taikka aloittamassa uudestaan? Kiinnostaisi että vaativatko taas katkaisu yrityksen jotka ovat omalla kohdalla jääneet vain yrityksiksi(2krt ennen ensimmäsitä kh.:ta) ja seurannan kesto ym asiat kiinnostaa. Itse odottelen lääkärin soittoa että aletaan miettimään että millekkä aletaan
Niin tosiaan lopetin omatoimisesti seinään aiemman hoidon 1,5 vuotta sitten mutta pysyin kuivilla vain puoli vuotta. Nyt tultiin puolison kanssa siihen tulokseen että tuo kh on ainoa vaihto ehto…
Kiitos kaikille jotka kertovat(kokemuksella) tästä uudelleen aloitus prosessista… kiire tietenkin ois hoitoon mutta jonoille ja seurannan kestolle ei oikeen mtn voi.
Hyvää kesän alkua
Moro
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta hyvä ystäväni jonka olen tuntenut pienestä asti ja asuu myös samalla paikkakunnalla kun minäkin, niin hän lopetti korvaushoidon omasta halustaan. Oli pari vuotta ehtinyt olemaan siinä vaiheessa kh:ssa ja eihän siitä lopettamisesta mitään tullu. Yritin monta kertaa asiasta hänelle puhua, kun samalla lailla kun itsekin niin hänkin oli jo siinä vaiheessa käyttänyt vuosia buprea ja ei se lopettaminen noin vaan onnistu.
No anyway, hän oli vajaat puoli vuotta poissa korv.hoidosta ja taisipa koko ajan siinä rinnalla hommailla katulääkkeitä, ja kun huomasi itsekkin et ei tää vaan onnaa, niin otti yhteyttä uudellen paikalliseen päihdehuoltoon ja korvaushoito aloitettiin samalla annoksella kun ennen lopetus-yritystä ja ihan saman viikon aikana, kun uudelleen ilmoittautui päihdeh.
Eli ilman mitään sen ihmeempiä byrokraattisia kiemuroita, hoito käynnistyi uudelleen viikon sisällä. Tosin eihän se puoli vuotta edes pitkä aika ole, et hankala sanoa miten menee jos edellisestä hoidosta olis esim. vuosi tai kaksi…?
Aika epäselvästi selitetty mut jospa siitä jotain selvää sais…
Kiitos Zeus vastauksestasi. Antoi toivoa
En kylläkään usko että itsellä kävisi noin tuuri että pääsisi läheskään muun nopeasti aloittamaan. Toisaalta kävin alkuvuodesta klinikalla kun pitäisi ajoseuranta suorittaa ja sielläkin oli bupre positiivinen ja silloin tilasivat papereita eri paikoista joissa olin rampannut seuloissa lopetuksen jälkeen ja nekin oli pitkälti kaikki positiivisia sitä alkua luluunottamatta. Eli luulis klinikalla tietää ja ymmärtävän ettei päihdeongelma ole mihinkään kadonnut… valitettavasti.
Lisää vain tämmöisiä kokemuksia vastaavaan tilanteeseen, helpottais kummasti miinus ja parempaa puoliskoa jos tietäis näistä käytännöistä. Kun sanoin silloin lopettavani niin.sanoivat sillon että puolen vuoden päästä voidaan vasta uudestaan katsoa kh uusintaa mutta enempää en kysellyt silloin ku oli niin varma olo itellä että NYT mä onnistun lopettamaan
Kyl mä vahvasti veikkaan, et ei pitäis olla ongelmaa korv.hoidon uudelleen aloituksessa. Sama homma oli kaverillani et käytti koko ajan oppareita+muutakin sinäkin aikana kun " olevinaan " oli selvänä, ja hän kyllä asian kertoikin lääkärille suoraan.
Yhden kerran tapasi päihdelääkärin ja hän oli todennut saman asian, et eipä toi putsina olo taida onnistua.
Kun muuten on asiat kunnossa niin tuskin teillä tulee sen ihmeempiä ongelmia sen suhteen olemaan.
Eiku tsemppiä ja onnea yritykseen.!
Edit. Riippuu kyllä tietty paikkakunnasta missä päin asustelette…
Jos Turussa, niin ei hyvä heilu, ainakaan tossa toisessa ketjussa olevan linkin perusteella korv.hoitoon pääsemisestä…
Joo luin tosta turun meiningistä ja aivan uskomatonta hommaa. Itse asun pienellä paikkakunnalla pohjoisemmassa, en halua tarkkaa paikkaa kertoa kun täälläpäin on suht pienet piirit. Omalla kohdalla tilanne olisi.muuten hyvä, työt olisi jo alkanut Etelä Suomessa, samassa firmassa jossa olen aiemminkin työskennellyt mutta kun en tiedä voinko ottaa työtä tälläkertaa vastaan jos aloitetaan yllätys seulonta jne.muutenkin
Täällä saa kotilääkkeet vasta puolen vuoden päästä, 1annos/kk lisää eli vuosi menee ennenkuin olisi täydet kotilääkkeet kasassa ja sen puolesta reissutyö onnistuisi. =/ harmillista kun työhalut on kovat. Ja nautin tuosta duunista. Mutta eipä se auta kuin laittaa asioita tärkeysjärjestykseen, saada itsensä taas hoidon piiriin ja pidettyä parisuhde kasassa ja vielä naisen lapsi kuvioissa mukana. En pysty edes olemaan kirjoilla yhteisessä asunnossamme koska heti olisi lasten suojelu perässä… =(
Jospa se tästä taas. Tiistaille sain soittoajan lekurille, toivottavasti osais edes jtn sanoa kun ko lääkäri tuppaa antamaan kaiken päätäntä vallan eräälle erikoislääkärille joka vierailee paikkakunnalla 3kk välein…
^Toi on outo juttu, et eikö voi ns. nopeutetusti saada niitä kotilääkkeitä jos työpaikka on perusteena, ja hankala hakea päivittäin lääkkeet?
Kyllä se meilläkin normaali oloissa vie pari-kolme kuukautta ennen kun kotilääkkeet (1vkon satsi max) saa, mut töissä käyvän osalta voidaan ihan lain puitteissakin nopeuttaa sitä tahtia, juuri siks et elämä muuttuis mahd. nopeasti mahd. normaaliksi ja tulis ne rutiinit ym. töiden kans jne.
Mut niinku tässä ketjussa on jo aiemmin todettu, niin nää käytännöt näkyy vaihtelevan aikas lailla paikkakunnittain, mut hyvä olis kuitata joskus lääkärille joka yrittää väistää lain taakse ja väittää jotain tiettyä aikarajaa esim. kotilääkkeille, et ei se kuule ole ihan noinkaan…
Toki riski on et vetää herneet nenään ja siihen kusi sit omien asioiden eteenpäin meno puoleks vuotta vähintään… :mrgreen: