Korvaushoidosta,jonoista,kriteereistä ja kroonisesta kivusta

Hei!
Ongelmani on seuraavanlainen; vuosia sitten sattuneessa työtapaturmassa sain hermovaurion ristiselkääni, joka on vuosien mittaan aiheuttanut niin pahat kivut, etten ole pariin vuoteen enää pystynyt toisina päivinä nousemaan edes sängystä, saati tekemään ruumiillista-tai muutakaan työtä, sillä kipu saattaa aivan yhtäkkiä iskeä ja viedä jopa jalat alta.

Ensin luulin vamman olevan rasitusvamma, jona sitä hoidettiinkin eli buranaa ja lepoa määrättiin.
Pari vuotta sitten aloin töissä huomata, että torson sivuilleliikuttelu ja kaikenlainen nostelu tuotti suunnatonta tuskaa ja useammasta työpaikasta olenkin joutunut irtisanoutumaan tämän takia, koska jouduin jatkuvasti sairaslomalle selkäsäryn pahennuttua.

Magneettikuvissa ei näkynyt mitään selkeää aiheuttajaa, jotenkin oli vasemman jalan ja ristiselän välinen hermo vaurioitunut mutta koska selkeää vauriokohtaa ei näkynyt ja paikka oli liian riskialtis leikata, tuomioni oli että seuraavat 10-20 vuotta särky tulee jatkumaan ja kipulääkkeillä pysyy aisoissa, kunnes lopulta hermo on liian turta särkeäkseen.

Nuoren ikäni (alle 30v) ja ties minkä syiden takia kuitenkaan yksikään lääkäri ei ole ottanut vaivaani vakavasti.
Panacodia ja kaikkia täysin toimimattomia tulehduskipulääkkeitä määrättiin, nämä eivät tehonneet tippaakaan joten jouduin alkaa lääkitsemään itse itseäni millä opioideilla kadulta sain, useimmiten OxyContinia, Suboxonea tai vastaavaa, ja nämä kyllä estivät säryn, mutta näiden mukana tietty seurasi fyysinen riippuvuus, huonot tuttavuudet sekä järkyttävä rahanmeno katuhintojen takia.

Nyt oltuani pari vuotta työkykyinen ainoastaan, kun jotain oikeasti tehoavaa vahvaa opioidia on ollut saatavilla, olen lääkärien ennakkoluuloisuuden sekä auttamishaluttomuuden takia todennut, että ainoa keinoni päästä takaisin normaaliin elämään ja työelämään olisi korvaushoito, sillä särky ei tule lakkaamaan vuosiin ja myös riippuvuudella on sormensa pelissä.

Tämä on kuitenkin itselleni täysin tuntematon alue, ja käytyäni eilen A-klinikalla juttelemassa perehdyin kotona tarkemmin hoidon kriteereihin.
Näitä oli mm. vähintään 2 onnistumatonta katkaisuhoitojaksoa ja jonot näyttivät olevan järkyttävät - taloudellinen tilanteeni ei todellakaan anna periksi jotain vuotta odotella ja katkolle meno olisi vain verovarojen haaskausta, sillä krooninen kipuhan tulisi takaisin entistä pahempana jos lääkityksen lopettaisin, täysin absurdi tilanne kohdallani.

Nyt mieleni on vallannutkin suunnaton paniikki siitä, voiko asiat todella olla näin, että vaikka korvaushoitoon hakeudun täysin eri syistä kuin useimmat muut, minun pitäisi tuhota talouteni ja hermoni lopullisesti tämän byrokratian keskellä?
Olen kuullut jotain yksityisklinikoista, joihin pääsisi lyhyemmällä jonotusajalla;näistä haluaisin kuulla lisää.
Kustannukset eivät ole ongelma, haluan vain takaisin normaaliin elämään ja työkykyiseksi.

Miten näissä yksityisissä paikoissa homma toimii? Mitään päihdeongelmaa minulla ei ole tuon “välttämättömän” opioidiriippuvuuden lisäksi, toimiiko näissä sama byrokratia kuin julkisellakin puolella?

Kuulin, että jonot hoitoihin olivat kesällä merkittävästi lyhentyneet pk-seudulla.

Minua ei voisi vähempää kiinnostaa minkään päihteiden väärinkäyttö, ym. olosuhteiden johdosta olen tilanteeseeni ajautunut ja ainoa asia jota haluan on päästä takaisin töihin ilman tätä selkäsärkyä joka tuhoaa elämäni lisäksi jo mielenterveytenikin.

Voisitteko, ystävälliset palstalaiset, siis valaista minua tässä tilanteessani, minkälaisia vaihtoehtoja minulle olisi, minkälaiset vaatimukset niihin on ym., kaikki tieto on rakkaasti tervetullutta.

Olen liian kauan jo kärsinyt turhaan, nyt haluaisin tietää, onko toivoni jo menetetty vai pääsisinkö takaisin töihin ja elämääni kiinni, en enää kauaa jaksa tämän säryn ja katukaupasta hankitun lääkityksen välissä taistelemista.

Kaikki tieto siis mahd. yksityisistä tm. korvaushoitopaikoista, jonoista ja siitä, ovatko nuo byrokraattiset vaatimukset todella kaikille samat huolimatta potilaan hoitoonhakeentumissyystä, samat.
Tätä ratkaisua olen jo miettinyt toista vuotta ja koska leikkaus on poissuljettu vaihtoehto, oikeasti toimivaa lääkitystä minun on näköjään mahdotonta saada ja diagnoosini tosiaan ennakoi väh. 10 vuotta kestävää työkyvyttömyyttä, ei minulle muuta vaihtoehtoa enää jää jäljelle.

Useat tutut ja läheiset ovat tätä korvaushoitoa minulle suositelleet järkevimpänä ratkaisuna, kertokaa omia kokemuksianne samanlaisista elämäntilanteista ja miten olette itse selvinneet.

Jospa tässä vielä joskus pääsisi normielämää viettämään…
yst.terv.Selkäviallinen

Jotenkin must tuntuu et meidän ±30v miesten on kaikkein vaikein saada minkäänlaista lääkitystä (oli vaiva sitten mikä) jos lääkkellä on pienintäkään vaaraa eksyä vääriin suihin/aiheuttaa “euforiaa”…
“Kyllä nuori mies kestää!” (ellei se vaan sit väärinkäytä niitä niitä mömmöjä!)
Mulle poksahti psyykkisiä ongelmia aikoinaan, ja kun mua ei missään otettu tosissaan ja heiteltiin lekurilta lekurille jne, kyllästyin siihen paskaan ja tein tasan samoin kuin sä, itse itseni lääkitsin, jos ei lääkettä saanut niin join jne…

Olikos noi lääkärit kenestä puhuit julkisen sektorin lääkäreitä vai yksityisen puolen, vai sekä että?
Onko sun käyttö IV:tä?

En tiedä onko korvaushoito sulle oikee mesta… Mut jos et tosiaan/muka muualta hoitoa saa niin sinne vaan. Itse en kyl helposti alistuis sun tilantees (jos periaattees olis mahd saada lääkkeet muuta kautta), tylsää olis käydä paikan päällä sulattaa napit suussa, mieluummin läiskisin jotain fentalaastareita perseeseen.

:question: Sä et taida täyttää kriteereitä…? Opiaattikorvaushoidossa lääkinnällinen puoli on vain pieni osa hoitoa, siinä pyritään lähinnä pääsemään irti entisestä käyttävästä elämästä, kohentamaan elämänlaatua ja muutoinkin ‘valmistua yhteiskuntaan’. Yksityinen puoli ei auta. Jos sulla olisi varaa maksaa siitä yksityiselle, miksi et hae yksityiseltä kunnon kipulääkkeitä kipuun. Olettaisin asiantuntija-lääkärin määräävän sulle asianmukaiset kipulääkkeet? :question: :question: :smiley:

Ohoh, hetken tauko ollutkin tässä välissä eli vastailenpa vastaajille =) :

IV’nä olen muutaman kerran joutunut noita katukauppasärkylääkkeitä käyttämään suuremman bioavailabiliteetin takia koska yksinkertaisesti työkyvyttömän kukkaro ei anna periksi laittaa satasia päivässä toimiviin opioideihin.
Tosin tuon olen jättänyt ehdottomaksi “last resortiksi”, ihan jo senkin takia, että koukuttuisin vielä pahemmin ja eniten, että jos tässä nyt ihme tapahtuisi ja saisin jopa oikeat hoidot ja lääkkeet, esim. Oxycontinin oraalinen ottaminen reseptin mukaan on paljon helpompaa silloin kun ei ole kehittänyt mitään 2g pollea päivässä-toleranssia ; en halua olla nisti, haluan vain elää normaalia elämää.

Tuo korvaushoito oli alun perinkin mielestäni erittäin viimeinen vaihtoehto ja lähinnä tarkoitus olla vain “hätähuuto”, että joku mättää kun täysin työkykyistä miestä pidetään toista vuotta pakolla työttömänä ihan vain vittuillakseen, tulin onneksi järkiini ja kahden haastattelukäynnin jälkeen tosiaan hylkäsinkin idean näiden idioottien leimattua minut samantien pahimman luokan nistiksi…

Päivä kerrallaan tässä mennään, kaverit onneksi jeesaavat minkä pystyvät lääkkeiden suhteen, että pystyn edes kävelemään tämän selän kanssa ja parin viikon sisällä olisi tarkoitus mennä tuonne Ortonin kunnon tutkimuksiin - jos siellä ei muutaman päivän aikana lääkäreille selviä tilani vakavuus, vaihdan perkele maata, jossa ei jokaisen alle 50v pitkähiuksisen tatuoidun mieshenkilön tyyliin löytää lahjottavaa rötöslääkäriä, jotta saisi tropit JOTKA OIKEASTI TARVITSEE!
Voimia kaikille muille samanlaisessa tilanteessa oleville, voimia tulette meinaan tarvitsemaan tämän byrokratiavittuilun keskellä :imp:

Alexandralle vielä:
Yksityisen puolen palveluita käytän nykyään pelkästään, julkisen puolen vittuiluun olen menettänyt hermoni jo aikoja sitten.
Tässä vain tuntuu, että yksityisiäkään lääkäreitä ei kiinnosta potilas hevonpaskaa, varsinkin tuon vakuutuksen takia kun tuntuvat pakolla tunkevan minut tyyliin frenologin 500e/h tutkimuksiin selkävikani takia, jotta firma saisi lisää rahaa, mutta potilas ei varmasti asianmukaista hoitoa… =(
Ymmärtäisin jos olisin joku “perusnisti”, mutta kun normaalilita ihmiseltä, joka vain haluaa tulla toimeen omillaan, evätään oikeus kaiken muun kukkurana elämään ilman Helvetillistä kipua, alkaa tuo lähipuu ja köydenpätkä käydä jo liian usein mielessä vaihtoehtona.
Onneksi en ole luovuttajatyyppiä ja jos Perkele seuraavan kerran tulee yksikin poikkipuolinen sana lekurilta, soittanen potilasasiamiehelle samantien ja jos ei muuta, alennun vaikka prkl kitisemään jossain paskalehdessä kohtelustani…
Ei ihminen tällaista ansaitse!

En voi muuta kun toivottaa onnea,itse satuin “vahingossa” löytämään fysiatrin,joka totesi oikean diagnoosin ja määräsi oikean lääkityksen.Periaatteessa käytän lievempää lääkettä kuin määrättiin,koska tuo Oxycontin on minulle vain liian houkutteleva…Ja sain tämän lääkityksen vaikka olen a-klinikan kautta vierottautunut alkoholista ja turhista kamoista,nyt menee vain lääkinnälliseen tarkoitukseen ja siihenkin pidän taukoa teemuissa.Tätä fysiatria ennen julkisen tk:n lääkäri runnoi selkäni ja sanoi,että se on kunnossa,kolmeen päivään ei sit kävelty sen runnomisen jälkeen :laughing:

Maan vaihto on itsellänikin ollut monesti mielessä…

Tässä maassa tuntuu oikein olevan terveyden"hoito"tahoilla pyhä tarkoitus saada tuolla vammailullaan minun kaltaisessani tilanteessa olevat ihmiset ahdistumaan tarpeeksi, että lähtisivät kadulle rännäämään hevosta ja eloonjääneet sysätään sitten korvaushoitoon, jossa olevat voivat sitten kivalla voitolla poistaa oikeasta kivusta kärsiville nappinsa…Tämmöinen meno kuvottaa niin saatanasti ettei enää sanat riitä…

Eipä tilanteeni hyvältä edelleenkään näytä, toisaalta niin paljon vituttaa tämä "terveys"tahojen toiminta, että jos ei muuten niin sitten perkele kierrän jokaisen vitun lääkärin läpi, jospa tästä maasta edes yksi täysjärkinen lääkäri, joka välittäisi potilaastakin,ei vain palkkapussistaan, löytyisi.

Psykiatrini on jo kirjoittanut toista sataa liuskaa raporttia, kuinka tuo krooninen kipu ja sen hoitamattomuudesta aiheutuva stressi tuhoaa jo aivojanikin (kirjallisesti), Panacodia tungetaan nyt sitten jo kirurginkin toimesta, 16(!!!) nappia päivässä!!
-Ei kiitos, maksan ja munuaiset säilyttäisin mielummin itselläni terveehköinä.

Tilanne alkaa vain jo olla niin epätoivoinen, että syvästi toivon, että jollain ihme tuurin oukulla sattuisin löytämään ammattitaitoisen lääkärin, liian monta vuotta liian pahaa kipua on nimittäin jo syönyt elämänhalunikin sen verran hyvin, ettei tässä jumalauta enää pitkään todellakaan pysty kitumaan, toivottavasti kerrankin nyt minulla olisi parempi onni ja joku lääkäri tajuaisi vikani vaarallisuuden ja vakavuuden, ettei tuohon plan B’hen tarvitsisi turvautua :frowning:

[Poistettu hintatiedustelu, koska Päihdelinkin säännöt kieltävät hintakeskustelun. -Päihdelinkin toimitus]

Oletko pyytänyt lähetettä kipuklinikalle? Siellä lääkärit ainakin suhtautuvat kipuihin ymmärtäväisemmin kuin muualla. Minut otettiin vakavasti vasta kipuklinikalla. Sitä ennen ramppasin lääkäreiden vastaanotolla liki kymmenen vuotta enkä saanut mitään apua, vaikka he näkivät vierestä miten välillä tuskin pystyin kävelemään.

Tsemppiä, kyllä se hyvä lääkäri vielä vastaan tulee! (Ainakin toivon niin…)

jep… välillä tuntuu että mä olisin joku helvetin 24h-online apteekki. Vittu, en myy seuraavasta satsista mitään, syön kaiken ite :slight_smile:

Topicin aloittajalle, itsekkin kärsin selkäkivuista, sun pitää vaan sanoa että BURANA eikä VOLTAREN RETARD tai muutkaan tulehduskipulääkkeet eivät yksinkertaisesti toimi. Tramali hoitaa homman siedettävästi.

Tosta korvaushoitopuolesta. Itsellä oli noin 10 v opiaatti/opioiditausta. Muutama epäonnistunut katko oli yritetty. Menin sitten pyytämään metadoniylläpitoa. Kaiken 5 kk byrokratian jälkeen aloin odotella, mutta lyhyeksi jäi odottelu, vaihdoin maata ja sain metadonireseptin 3 viikossa ja metadonin 100 m päästä apteekista ja 2 annosta kotiin loppupäiväksi. Olin ollut korvaushoidossa vuoden kun Suomesta tuli kirje, että olisivat nyt valmiita antamaan sitä metadonia… soitin sinne ja sanoin jotain tyyliin “haistakaa erittäin pitkä paska”.

Joidenkin asioiden suhteen Suomi on järkyttävä kehitysmaa.