Kirjauduin tänne ensimmäistä kertaa, koska koen kaiken vertaistuen ja samassa tilanteessa olevien kokemukset tarpeelliseksi ja haluan myös kertoa,miten minun korvaushoidon lopetukseni tulee sujumaan.Kohta alkaa lähestyä minulla yhdeksäs vuosi korvaushoitos ja lääkkeen vähentämisen aloitin kunnolla heinäkuussa 2020 annoksesta 16mg pv. Yhden 2mg olin tiputtanut jo aijemmin, mutta silloin en ollut vielä varma lopetuksestani. Nyt Joulukuussa annokseni on 6mg ja joka toinen pv 8mg. Oloni on ollut hyvä ja motivaatio lieventää oireita, ainakin henkisiä. Annoslaskuissa pidän minimissään 2 viikkoa väliä, koska ensimmäinen viikko poistaa ainetta ja toinen viikko tasoittuu. Olen innoissani,enkä juurikaan ole pelännyt oireita vielä, mutta minulla on yllättävän rauhallinen olo ja luotto tähän projektiin.Tsemppiä muillekin lopettajille ja kertokaa tekin kokemuksia.??♀️?️ja hyvää Joulukuuta.
Moi
Hurjasti tsemppiä korvaushoidon lopetukseen!
Käyhän välillä kertomassa kuulumisia ja kokemuksia miten homma etenee. Vaikka täällä on näennäisesti aika hiljaista, niin viestien lukumääristä huomaa, että viestejä luetaan paljon. Moni voi saada tukea ja toivoa näistä myös itselleen. Kirjoittaminen voin selkeyttää asioita myös sinulle
Hyvää joulun odotusta ja joulua, kun sen aika koittaa!
yt. Tiia/Plinkin tiimi
Kiitos tuesta,viikonlopun jälkeen maanantaina vähenee 6mg päivittäin,olo ollut ihan hyvä vielä.
Kolmisen viikkoa pidin väliä nyt seuraavaan annoslaskuun. Laskuissa ei kannata kiirehtiä,mikäli olo tuntuu yhtään siltä, ettei ole valmis. Lopettaessa täytyy olla jo aika varma pohja, että olet pystynyt luopumaan muistakin päihteistä,esim alkoholista, ne pitävät vain alttiutta yllä. Motivaatio jos tuntuu välillä laskevan ja tulee pelkoja kannattaa lukea lopettajien kirjoituksia ja tietoa lopetuksesta.
Vielä sellainen itselleni tärkeä pointti. Olen kokenut lääkkeen vähentämisen paljon helpommaksi, kun en saa lääkkeitä kotiin, vaan haen ne päivittäin, koska se voisi johtaa seuraavan päivän lääkkeiden syöntiin(liotukseen) etukäteen, kun annos on pieni. Se aiheuttaisi ongelmia, ja on paljon helpompaa ettei sinun tarvitse ajatella laatikossasi olevia kotilääkkeitä ollenkaan, vaan haet vain lääkkeet päivittäin. Minulla oli ennen tätä lopetusprojektia viikon kotilääkkeet olleet jo pitkään, mutta menetin ne, koska en suostunut uuteen buvidal injektioon, koska halusin lopettaa omalla tutulla lääkkeelläni. Aluksi olin pettynyt ,mutta nyt olen huomannut, että on paljon helpompaa vähentää, kun käynnit on lääkkeellä päivittäisiä.
Tervetuloa Kuivaushuoneeseen!
Sinulla vähennys on sujunut hyvin, jatka samaan malliin.
Tuo on varmaan tärkeä pointti onnistumisessasi, että et saa/ota kotilääkkeitä.
Mikä motivoi sinua lopettamaan?
Vihdoin maanantai koitti ja lääke väheni kuuteen milliin per päivä.Tässä vaiheessa voisi pitää tauon vähennyksessä, vaikka tammikuun loppuun asti ennen seuraavaa laskua.Kerron kahden viikon sisään tuliko oireita vähennyksestä.?Muistakaa lopettajat,että meissä on sisäistä voimaa.?
Kiitos päivityksestä. Olen tästä palstalta tauolla, mutta vuoden vaihteen jälkeen taas takasi. Tsemppiä kovasti sinulle!
Annokseni on ollut nyt viikon verran 6mg päivä.Seuraavan annoslaskun teen Joulun jälkeen.Olo on yhä ollut ihan hyvä.Aamuisin pientä huonoa oloa,mutta hyvin pientä ja siedettävää.Jos tämä menee tähän malliin,niin mahtava juttu.Tuli mieleen ,että tämä vähentämällä lopettaminen voisi olla vieroitus osastollakin parempi,kuin kerralla lopettaminen,luulen että lopettajat onnistuisivat paremmin.Tarviiko välttämättä vuosien korvaushoitoa jos lopetus hoidettaisiin heti aluksi nostamalla annos,niin että selviää päivästä ja sitten alettaisiin tiputtamaan.Toki ihmisen tarvitsee olla siihen motivoitunut ja elämänpiirit kunnossa,mutta se voisi olla ihmisen elämäntilanteen mukaan yksi lopetus tavoista.
Hienoo et oot saanut tiputettua annosta ja löytänyt sen mielentilan ja jolla tiputus hoituu.
Tosta tiputuksesta kun puhuit niin pitäisi olla enemmän vaihtoehtoja, tai ainakin niistä pitäisi kertoa avoimemmin. Käytin 1-2mg nenän kautta, en halunnut korvaushoitoon, mutta kuitenki olisin halunnut pientä tiputusta… esim 2vko 2mg liotettuna ja aina parin viikon välein 50% tiputus. Onko tollanen mahdollista?
Tietenkin aina on luottamuspula kun käyttäjistä kyse, että meneekö muutakin tai lisäks ja se on harmi homma.
Miten sä nukut yösi?
Valvon itse 3-6 asti jonka jälkeen nukun pari tuntia ja sitten ihan sumussa pari tuntia.
Tulisi edes kunnon lumipeite niin yöllä olisi mukavampi lähteä ulos. Koitan päivisin tehdä kaikenlaista joka auttaisi nukkumaan paremmin. Rasitan itseäni fyysisesti, vähän psyykkisestikin koska psyyke ei tod. ole kunnossa
Kohta vähenee neljä ja kuusi milliä joka toinen päivä. Tällä kuudella olo oli vielä hyvä ja oon saanut nukuttua hyvin.Parina yönä oli vieroitus oireita ja aamuisin hyvin lieviä oloja. Lopettamiseen sanotaan hoito ohjeessa,että mahdollinen tukilääkitys on tarpeen jos tulee ahdistusta ja unettomuutta.Nukkuminen tosiaan tulee olemaan vaikeaa, kun vieroitus oireet alkaa. Kannattaa nukkua vaikka päivällä sitten, jos vaan saa nukahdettua, jos yö on mennyt pyöriessä. Jos en saa unta,niin katson sarjoja ja nukahdan sitten,mutta vaikeitahan ne yöt on,jos vieroitus oireet menossa. Täytyy ajatella ettei se ole ikuista.
En uskaltanut vielä vähentää seuraavaa,kysyin kumppanilta,et olenko valittanut vaikeaa oloa,niin sen verta kuulemma olin☺️niin siirrän laskua pahimpien pakkasten yli.Lääkäri aikaa pitäisi myös varailla tilanteen kartoitusta varten.Motivaatiota on ja kumppanikin on laskenut omaansa jo kymppiin,hieno juttu.Käymme sitten tätä yhdessä tätä tietä.Olemme kokeneet vaikeita käsiteltäviä asioita,joka sai meidät miettimään,ettemme halua antaa koko elämää hoidolle.
Olen lukenut Kimmo Rasilan blogi juttuja päihderiippuvuus City (lehti)googlesta löytyy.Hyviä juttuja häpeästä,paniikki
häiriöstä ja masennuksesta,
häpeäkulttuurista,lä-heisriippuvuudesta,
raitistumisesta,
Kiusaamisesta
(Jari Sillanpää,
Matti Nykänen)
Suunta siis hyvä, malttia ja järkeä sopivasssa suhteessa.
Kyllä, Kimmo kirjottaa tosi hyvin. Itse olen seurannut noin 7-8 vuotta. Aika nappiin olevia tekstejä kenelle tahansa mietittäväksi.
Vanha ketju mutta mielellään lukisi kokemuksia korvaushoidon lopettamisesta. Itse ollut 5v siinä rallissa.
Niistä 4v on mennyt injektiolla (buvidal).
Ja itsellä alkanut tulla sellainen tunne siitä että alkaisi olla aika ajaa se alas. Mutta mitä se vaatii. Olen kuullut jostain depot tyylisistä mitä käyttävät lopetukseen.
En vain tosiaan tiedä miten se täällä toimii.
Joskus aikoinaan sanoi että vaatii jopa osastolla olemista alkuun jos pitkään ollut korvaushoidossa.
En ole kertaakaan kaivannut texiä tänä aikana. Paitsi hoidon alussa oli sekavat fiilikset ja sitä tuli sitten lisänä otettua muutamaan kertaan jäi se oli juuri ekat 6kk kun oli hoidossa ollut.
Tuosta hoidosta sen verran että hoidon aikana elämäni pisin raittius jaksokin tuli koettua reilu 2 vuotta.
5v ajalle mahtuu myös muutama kompastuminen.
Oheis käyttöä oli aina kun pitkä raittius oli takana.
Mutta se mitä siinä välissä käytti oli vanha kunnon piri.
Alkoholi oli kans alkuaikoina kun sitä jotenkin ajattelin että ei saatana kaikkiko muka kielletään. Ja tuosta aina turhaantuneena muutamia käyttäjä tuli.
Bubrea en ole enää käyttänyt paitsi lääkkeenä tuo buvidal että se kyllä loppui tosiaan minun osalta.
Itsellä oli koko subutex kokeilut aina koukuttumiseen tosi nopeaa. Se oli ekasta kerrasta kyllä välitön “tää on mun juttu” kunnes tuosta vuosia myöhemmin sai todeta että se satunnainen pe/la käyttö meni niin että ma/ti/ke/to/pe/la/su eikä silti nähnyt ongelmaa. Ennenkuin oli sit siinä pisteessä että suihkun lattialla tuli maattua kuumassa vedessä välillä kylmässä oksentaen kaiken pihalle joka ikisestä reiästä mistä jotain tuli sitä myös tuli. Ne viekkarit oli sitä luokkaa kun sitä yritti alas ajaa että ei vain onnistunut. Sit joku kerta sairaalassa ollessa mulle ehdotettiin että kaikki on kokeiltu sinun kohdallasi paitsi korvaushoito. Ja sairaalassa se sitten samaan syssyyn alkoi ensin kärsien kunnon vieroitusoireista saaden vain paineita laskevaa lääkettä.
Mutta nyt tuostakin kokemuksesta on sen verran aikaa vierähtänyt että alan uskoa että oma päätös kantaa ja en usko että enää ikinä tulisin kokeilemaan texiä. Ei. Kyllä se oli sen verran kova opetus itselle aikoinaan etten toivoisi pahimmalle viha miehellekkään.