Korvaushoidon hyödystä

Olen lähemmäs 40v tuleva mies ja aloitin pari kuukautta sitten elämäni ensimmäisen korvaushoidon (kuntouttava metadoni hoito). Ja olen huomannut jo tässä vaiheessa elämänlaatuni parantuneen huomattavasti. Olen pärjännyt pelkällä korvaushoito lääkkeellä. En ole kertaakaan retkahtanut. Minulla on ollut monta vuotta opioidi/opiaatti ongelma ja päihteiden käyttöä 20 vuotta jaksottain enemmän tai vähemmän. Useita katkoja ja koti lopetuksia. Parhaillaan pystynyt viime vuosina olemaan pari kertaa 1-2 kuukautta ilman aineita, mutta lopulta ei ole vain pää kestänyt ja riippuvuus sairaus toiminut uusiutuvasti jatkuvasti. Sekä itselääkinnyt, kun ainakaan julkinen terveydenhuolto ei ole antanut apua ahdistukseen, kun papereissa lukee “päihdeongelma”. Hyvä etten kuollut kesän alussa, kun kaikki lääkitykseni katkaistiin seinään. Sitten lääkitsin itseäni opioidilla, joka siinä mielessä onnistui, kun sillä pääsin lopulta eroon mm. Bentsoista mitä en ikinä uskonut tapahtuvan. Uskomatonta, että olen taistellut eroon bentsoista ja kohta siitä tulee melkein jo 6 kuukautta.

Aiemmin vieroksuin korvaushoitoa, mutta lopulta, kun ymmärsin että kaikki aika ja raha meni opioidien/opiaattien hankkimiseen, niin tajuttuani korvaushoito mahdollisuuden aloin prosessiin ja 2-3 kuukautta siinä meni, mutta en ole katunut päivääkään.

Sain myös hyvän lähdön korvaushoidolle, kun olin 3 viikkoa katkolla ja nyt olen pari kuukautta ollut korvaushoito lääkkeellä ja mukaan elämään on tullut taas urheilu ja ahdistuskin on alkanut lievittämään. Olen pitkästä aikaa iloinen ja en ole enää niin huolestunut kaikesta, vaan olen alkanut jopa nauttia elämästä. Paljon tässä on vielä työtä monien asioiden suhteen, mutta suunta on ylöspäin ja oikeaan suuntaan.

Suositten korvaushoitoa ihmisille, jotka haluaa parantaa elämänsä laatua ja lopettaa päihteiden käyttöä.

Olen alkanut kiinnostumaan uudesti asioista, sekä nautin eri tavalla tekemisestä kuin ennen. Tämä voi kuulostaa ärsyttävältä hehkuttamiselta, mutta kun on pitkään rämpinyt mudassa, niin uusi sivu elämässä tuntuu erityisen hyvältä. Korvaushoito antoi uuden mahdollisuuden!

Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia korvaushoidosta? Ja yleisesti elämäntilanteesta?

1 tykkäys

Moro.
Itsellä päihdetaustaa ihan 15v lähtien nyt 30 vuotias.
Pitkään oli ns.viihdekäyttöä kunnes siirryin 2013-14 iv käyttöön.
Vuonna 2017 pääsin korvaushoitoon ensiksi suboxonella jonka aikana oheiskäyttö jatkui.
Vaihdoin sitten omasta halustani metadoniin jolla olen ollut nyt tähän asti ja nyt lasku menossa, enää 5mg metadonia menee päivässä.
Olen koko elämäni elänyt ns.rikollista elämää ja sitä mitä siihen sisältyy.
Korvaushoidon aikana kävin koulun, sain jalan työpaikan ovenväliin ja nyt olen ollut vakituisessa työssä 2019 alkaen.
Ainakin omalla kohdalla hoidosta oli apua. Ilman hoitoa todennäköisesti elämäni menisi edelleen samaa rataa.
Toki tähän kaikkeen sisältyy myös se pakollinen kaveriporukan vaihto.
Kyllä se siitä helpottaa kun vaan sitoutuu hoitoon ja laittaa asiat kuntoon =)

Hienoa!
Eli metadoniin vaihto oli kohdallasi hyvä ratkaisu?
Asiat kyllä järjestyy kun pysyy päihteistä erossa.

Kuulostaa hyvältä. Mulla on tavallaan vähän samantapainen tilanne ku pääsin tosiaan korvaushoitoon ja oon ollu oheiskäyttämättä koko ajan mitä hoidossa olen ollut. Olen vaan aika ihmeissäni tästä nykyelämästäni. En tiedä mitä ajatella siitä että kaikki on viimeinkin hyvin. Täytyisi ehkä lisätä itsetuntemusta jossain määrin niin pääsis paremmin kärryille kuinka loistavaa elämä tällä hetkellä on. Loistavaa se joka tapauksessa on. Hmm… Toinen asia mitä täytyisi harjoitella on sosiaaliset taidot. Tuolla huumemaailmassa ne on päässy jollakin tapaa ruostumaan. Ei tässä muuta ku hyvät uudet vuodet :slight_smile: