Tässä kuulin juuri että kortisonivalmisteiden pitkäaikaisessa käytössä sivarina suurilta osin on ihon oheneminen. En ollut ikinä kuullutkaan moisesta. Sen olen kuullut että luukatoa ja lihasten surkastumista voi ilmetä ja sen takia sitä vältetään. Kyllä googlaamalla löysin tosta ihon ohenemisesta.
Siispä kysynkin kuinka iso asia tämä ihon oheneminen on vs. luuston haurastumiseen.
Ei ole muuta tietoa kuin taannoinen olkapäävamma niin kolme piikkiä ja nyt selkään niin taas kolmesta puhuttiin, siis ei pelkkää kortisoonia vaan jotain mix eli pitkäkestoista puudutusainetta. Kahdella tutulla keuhkot sökönä ja happipullo vyöllä niin lähes jatkuva kortisooni lääkitys ja ilman kuolisivat, ehkä syötynä ei niin voimakas. Koiralla allergia ja neljä tablettia sais päivässä antaa niin viikossa puliskatabletilla saa kusilukon, on se aika myrkkyä ja ite saan huomenna kaksi pistosta. Jos auttaa mua niin olen niin ketku että hankin pistäjiä kaikista yksityisiltä asemilta, silmät kirkkaana sanon kuulleeni että auttaa ja en anna lupaa kertoa hoidostani vastoin tapojani.
Riippuu miten sitä kortisonia käytetään, pinnallisesti, suun kautta, hengitettynä, nasaalisesti vai esimerkiksi nivelensisäisinä injektioina. Kortisonivoiteiden pitkäaikaiskäyttöön liittyy ihon ohenemista jonka vuoksi täytyy pitää taukoja. Kortisonia jos tabletteina syö pitkään niin tulee erinäisiä aineenvaihduntaongelmia, mm. rasvakudoksen kerääntymistä, sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä, luuston haurastumista, turvotusta, infektioherkkyyttä, verenvuototaipumusta ja kaikenlaista muutakin. Lisäksi elimistön oma kortisolituotanto vähenee jos sitä tabletteina pitkiä aikoja saa ja sen vuoksi pitkäaikaiskäyttö täytyy lopettaa asteittain hitaasti. Kortisoninkäyttöä ei sinänsä mitenkään vältellä, se on erinomainen lääke moneen asiaan, täytyy vain punnita hyödyt ja haitat.