Kolme annosta liikaa

Moi!

Olen katusoittaja ja olen rahapeliriippuvainen sekä alkoholi addikti. Olen ollut juomatta nyt elokuusta 2024 lähtien, mutta en ole sitä kieltänyt itseltäni vielä ainakaan kokonaan. Kärsin myös välillä tosi pahasta ahdistuneisuushäiriöstä. Olin 15 vuotta paskassa parisuhteessa narsistin kanssa ja jouduin siihen kierteeseen, että pois päästäkseni siitä oli lähellä jo henki lähteä. Onneksi päätin toisin. Avioerosta nyt viisi vuotta aikaa. Tuohon aikaan kuin voin tosi huonosti en hallinut juomistani laikaan vaan vedin aina niinsanotusti päätyyn saakka. Tästä tuli monenlaisia ongelmia niin henkisiä, taloudellisia kuten terveydellisiä. Avioeron jälkeen tuli sitten tämä rahapeliriippuvuus ja ahdinko syveni koska valehtelu ja salailu kuulu sairauden kuvaan. Myös tällöin alkoholin käyttö ei pysynyt hanskassa edeleen lainkaan. Aina päätyyn saakka koska ahdisti ja henkinen olo oli ihan paskana kaikesta kokemastani. Nelisen vuotta painin tuon rahapeliriippuvuuden kanssa kunnes havahduin siihen ja se on nyt hanskassa. Olen ottanut kaksi kertaa nyt sen jälkeen ja molemmat kerrat ovat antaneet minulle kuvan että kuin voin henkisesti hyvin hallitsen juomiseni. Kipuilen asian kanssa että sallinko itselleni kohtuukäytön vai laitanko pysyvästi korkin kiinni. Pelottaa että se vanha minä tulee ihan varmasti esiin kuin saan pari kolme kaljaa ja sitten taas mentiin. Tässä pari päivää sitten postilaatikko toi käräjäoikeudesta haasteen muodossa paskaa sen verran, että nyt ei ainakaan kannata korkkia avata hetkeen.

Mitä mieltä raati on? Kokeilenko kohtuu käyttöä vai laitanko visusti korkin kiinni toistaiseksi tai jopa pysyvästi.

On näitä taipumuksia eri riippuvuuksiin kuitenkin että en tiedä mitä tekisin tämän kanssa.

Juomatta 321 päivää
Pelaamatta 420 päivää

Jos jo ajatus kohtuuköytöstä aiheuttaa epävarmuutta ja pelkoa niin miksi juoda sitä vähääkään. Selvinpäin/raittiina voit paremmin

4 tykkäystä

Sanoisin että voit juoda yhtä paljon kuin voit pelatakin.
Itselleni pelaaminen sai tajuamaan alkoholiongelmani. Olin niin kujalla itsetuntemukseni kanssa että sen kerran kun vedin kortin tappiin tajudin vasta että juominen on ongelma, koska en tekisi sitä selvinpäin.
Sinulla eri asia mutta varmasti samat mekanismit ja hermoradat siellä toimii. Älä juo.

2 tykkäystä

Täysin totta. Addiktion aivot on aina addiktion aivot. Vielä en ole täysraittiuslupausta tehnyt kuitenkaan vaikka tänään jo 344 pvä viimeisestä humalajuomisesta.
Sen olen luvannut että AA-Kerhoon on lähdettävä jos sen lupauksen teen itselleni tai ratkean ryyppäämään siten, että en hallitse sitä enää ja vedän päätyyn saakka. Vanha sanonta kuuluu. Kolmas kerta toden sanoo. Harmi kyllä se pitää mennä varmasti tämänkin kanssa kunnolla perse edellä puuhun ennenkuin tunnustaa sen heikkouden itselleen täysin.

Yritin rahapelaamisen kanssa samaa kohtuukäyttöä ja eihän onnistunut. Pelasin massiiviset velat itselleni ja päädyin niiden kanssa ulosottoon.

Olen nyt siis todella varovainen oikeasti tämän asian kanssa. Raittiina ollessani en ole menettänyt mitään. Silti tuo perkeleen “seireenien kutsu” on välillä todella voimakas… Festarit edessä. Petänkö itseäni jos juon? Fiilis alkoholin juomiseen on nyt siis tosi ristiriitainen. Toisaalta en tarvitse sitä mihinkään, kuten en rahapelaamistakaan.

Oikosulku aivoissa…

1 tykkäys

Toi on just helvetin hyvä, et tarvii niitä mihinkään. Eli kaiken sellaisen turhan voi huoletta karsia elämästä. Sitä yritän itsekin, että jos sitten löytyisi kipupisteet tai joku mikä oikeasti kiinnostaa.

Jos festarit ei vielä menneet niin mieti miten hyvältä tuntuu kun et juonutkaan. Juomisen jälkeen ei tunnu

1 tykkäys

Festarit vielä edessä… Monta muuttujaa matkalla, joten saa nähdä tuleeko edes lähdettyä… Tapahtunut huonoja asioita lähipiirissä… todella huonoja… Mutta onneksi ei tarvinnut alkaa valkoista kauluspaitaa silittämään kaapista esille.
Jos mieli on tämä en juo.

Paljon on tapahtunut tässä välissä kuin tänne viimeksi olen kirjoitellut. Ymmärrys siitä mitä tuolla mun pään sisällä tapahtuu on kyllä kasvanut huomattavasti. Minäpä kerron mikä tässä on. Rahapelaamien tottakai sekoitti mun dopamiinin tuotannon ihan vituiksi. Olen ollut nyt kauan pelaamatta ja oppinut hallitsemaan pelaamattoman elämän, mutta kuin juon alkoholia tämä sama välittäjäaine lähtee virtaamaan ja se tuo epämukavaa oloa just siksi koska aivot ei osaa erottaa onko se nyt rahapelit vai mikä sen laittaa käyntiin. Join tossa kesällä pariin kertaan noin 7 annosta kummallakin kerralla. Pidän että se on maksimi mitä voin ottaa kerralla. Ja joka toinen juoma on vaihtunut alkoholittomaksi! Ei enää päätyyn saakka vaan vastuullisesti ja vain silloin kuin mieli on puhdas. Ei vitutukseen, ei huonoon tunteeseen vaan ainoastaan hyvässä hetkessä. Viimeisimmästä päätyyn saakka juomisesta tulee ihan kohta kaksi vuotta aikaa. Muutos on kyllä kannattanut tässäkin!

2 tykkäystä