Koko elämä alkoholistiperheessä

Olen yli 30v nainen ja olen elänyt alkoholin keskellä koko elämäni. En tiedä olivatko vanhempani alkoholisteja jo silloin kun olin syntynyt (äiti ainakin varmaan on ollut juomatta raskauden ajan, mutta kuka tietää), mutta epäilen että heidän juomisensa kulttuuri on lähtenyt jo ihan nuoruudestaan asti (ainakin sen perusteella mitä olen kuullut). Olen perheeni nuorimmainen ja nuorin isosiskoni on minua useamman vuoden vanhempi, joten suuren osan lapsuuttani ja koko teini-iän olin tavallaan ainut lapsi, mikä tarkoitti myös sitä että olin yksin vanhempieni kanssa kun he joivat. Koko lapsuus oli anelua lopettamisesta, yksin eristäytymistä huoneeseen viikonlopuiksi kun vanhemmat joivat ja riitelivät, teini-ikä vihaa ja masennusta täynnä… Perheeni on niin sanotusti “ylempää keskiluokkaa” ja äitini oli työnarkomaani, jonka arjessa ei juominen näkynyt ulospäin. Oltiin niin sanottu kiiltokuvaperhe, jota kuitenkin syövytti alkoholismi ja isäni vakavat mielenterveysongelmat.

Tutustuin omaan mieheeni parikymppisenä bileissä ja rakastuimme palavasti varsin nopeasti. Mieheni alkoholinkäyttö parikymppisenä oli sellaista “perus perseilyä”, vähän holtitonta niinkuin minullakin. Monta vuotta en nähnyt sinällään mitään ongelmaa alkoholin käytössä eikä se mielestäni ollut edes riistäytynyt käsistä sinällään kuin vasta myöhemmin. Epäilen että mieheni alkoholismin kehittymiseen on vaikuttanut oma vakava sairasteluni ja im yritys, joka selkeästi traumatisoi häntä. Kadun tätä syvästi, koska koen että se on yksi syy siihen miksi mieheni nykyään on alkoholisti niin selkeästi.

Pari vuotta sitten isäni kuoli alkoholimyrkytykseen ja äitini löysi hänet kuolleena. Äitini alkoholinkäyttö eläkeläisenä on samanlaista kun se aina on ollut. Hän soittelee kännissä ystävilleen, minulle ja kelle milloinkin. Tämä aiheuttaa minulle vieläkin häpeää. Viime aikoina minua on alkanut huolettamaan se että hänellä on tullut lieviä delirium kohtauksia vahvassa humalassa. Esim kun olen ollut hänen kanssaan juomassa viiniä, hän on saattanut yhtäkkiä tulla luokseni ja kysyä kuka olen. En oikein tiedä kuinka suhtautua tähän, epäilen että hänellä on alkava muistisairaus, mutta asiasta on vaikea puhua koska hän kokee olevansa niin hyvässä kunnossa.

Ei ole kauaakaan aikaa kun huomasin, että mieheni piilotteli juomistaan. Tämä triggeröi minua erittäin paljon. Tulin kaupungilta kotiin ja kysyin onko hän humalassa. Alkoholistin lasta ei näissä asioissa kuseteta. Hän kielsi olevansa, kun sanoin että en usko, hän paljasti ensin että on juonut yhden pullon viiniä. En uskonut. No se olikin kaksi pulloa viiniä. En ole vieläkään varma oliko tämäkään totta. Sanoin miehelle että hän ei ole koskaan satuttanut minua samalla tavalla kuin nyt. Tämä oli pahempi kuin pettäminen jonkun toisen kanssa, koska hän oli pettänyt minun luottamukseni. Koko päivän suunnitellut kuinka voisi minua kusettaa. Sanoin että lopettaako hän mielummin vai onko yksin ja jää kohta ilman töitä. Kuulemma sanoi lopettavansa.

Nyt hän on ollut juomatta ehkä puolitoista viikkoa. Elämä on pelkkää masennusta, koko ajan hän on huonolla päällä, eikä meinaa hakeutua hoitoon. Sanoin että ottaisi lääkäriin yhteyttä niin saisi masennuslääkkeitä tai jotain. En tiedä pitääkö minun painostaa häntä lisää, mutta minua niin väsyttää. Miksi minun pitää olla se joka taistelee koko ajan ja haluaa muutosta? Miksi hän ei voi tehdä mitään konkreettista asioiden edistämiseksi? En tiedä mitä tehdä. Tuntuu kivalta olla vaan kotona yksin kun hän on töissä. Kotona tuntuu muuten niin raskaalta.

En tiedä mitä hain tällä kirjoituksella, mutta jotenkin halusin vain puhua asiasta. En tiedä oikeasti missä muuallakaan voisin puhua. En usko saavani kauhean paljon apua terveydenhuollosta, Al- anon ryhmiin en halua osallistua koska ne on kristillisiä (minua ahdistaa ajatus Jeesuksen tuputtamisesta tai että rukoillaan jonkun parantumisen puolesta).

2 tykkäystä

Ei kannata syyttää itseään toisen alkoholismista.

Kyllä juoppo löytää syyn juomiseen, syyllinen seisoo aina 100% varmuudella peilin edessä.

Jos jaksaa sinnitellä juomatta, niin jo kolmannen viikon jälkeen voi huomata piristyneensä ja olevansa energisempi.

Moni luulee aa-liikettä tai tai al-anonia uskonnolliseksi hihhuliseuraksi.

Sillä ei ole kuitenkaan uskonnon kanssa mitään tekemistä, vaikka “korkeampi voima” -sanonta, viliseekin puheissa ja teksteissä.

Se korkeampi voima, joka auttaa eroon alkoholista, on kuitenkin jokaiselle jokin oma juttu, sitä on mahdotonta selittää. Se voi olla jotain johdatusta, jokin tapahtuma tai ajatus paremmasta elämästä, joka jää sitten kytemään. Se voi olla myös se sarjakuvista tuttu lamppu, joka syttyy pään päälle ja sitten ymmärrät vihdoin olevasi alkoholisti ja sinun tulee lopettaa juominen, ellet halua tuhoutua.
Voi se olla myös joku lause, jonka joku tuntematon ihminen sanoi sinulle vuosikausia sitten, eikä se silloin merkannut mitään ja nyt saatkin sen yhtäkkiä mieleesi.

Mystisiä juttuja. Kannattaa perehtyä mieli avoimena, jos alkoholi on alkanut ahdistamaan.

Kaikki Al-ano piirit on täällä päin kirkon tiloissa, joten en sinne ainakaan halua mennä ihan oman vakaumuksen ja uskonnon takia. Sen tiedän sata varmuudella että mies ei tule mihinkään ryhmiin menemään. Hän koitti puhua jonkun vertaistuki-ihmisen kanssa joskus aikaisemmin ja ei pitänyt siitä ollenkaan. Varmaan kuolisi ennemmin kuin menisi mihinkään mukaan, jossa puhutaan korkeammista voimista. Vaikka itse sellaiseen uskonkin. Hän ei mieltään pidä avoimena tämmöisissä asioissa.

Varmaankin nyt pitää häntä painostaa ottamaan yhteyttä lääkäriin että pääsisi jonkinlaiseen katkaisuhoitoon tai jotain. Jotenkin raskasta vaan olla aina se vetojuhta joka vie eteenpäin kaikessa. Tuntuu vaan että tämä ei koskaan lopu, joka päivä raskasta ja pelkään masentuvani itse taas pahasti.

1 tykkäys

Pitää varoa ettei huku mukana, kun koettaa auttaa.

Yksi hyvä vinkki on alkaa itse elämään oman näköistä elämää ja antaa toisen rypeä itsesäälissä.

Puuhailet omiasi, josko se toinenkin joskus sitten havahtuu, että mukavaa voi olla ilman päihteitäkin.

Aika äkkiä sen huomaa, jos ei apu kertakaikkiaan kelpaa.

1 tykkäys

Hei @Sinisukka , tervetuloa palstalle. Hyvä, että kirjoitat.

Al anon-ryhmiin voi osallistua myös netissä, voisiko se olla vaihtoehto?

Auttaminen on mahdotonta, ellei miehesi itse halua raitistua. Sitten jos juopon oma motivaatio on korkealla, on auttamisestakin hyötyä.

Pakottaminen ja painostaminen toimii vielä huonommin. Alkoholistille ainoa tapa raitistua on itse havahtua ja alkaa haluamaan sitä raittiutta.

Kirjoitit, että miehesi on ollut puolitoista viikkoa juomatta ja pahalla päällä jne. Se on ihan normaalia ja kuuluu vieroitusoireisiin. Alkoholistin mieli ja kroppa ovat niin tottuneita alkoholiin, että menee helposti useita viikkoja ennenkun mieliala paranee ja normaalielämä alkaa kiinnostamaan.

2 tykkäystä