Kokemusta töysän apteekin doksepiinistä

Olen neljä iltaa käyttänyt unensaantiin ja mielialalääkkeeksi töysän apteekin valmistamaa doksepiiniä 5mg. Yritän tämän lääkkeen avulla vierottautua 3 vuoden tenox koukusta ja samalla myös kohentaa mielialaa. Olen nykyään hyvin herkkä lääkkeille ja kokeillut useampaa eri sorttia masennuslääkkeitä lyhyen ajan sisään jotka on päättyneet yhtä lääkettä lukuunottamatta lyhyeen. Taustalla on 10 vuoden käyttö venlafaxiinia vaihtelevilla mutta pääasiassa suurilla annoksilla. Viimeisen vuoden aikana elimistö on alkanut hylkimään lääkkeitä ja olen mennyt lääkekokeiluiden aikana todella pahaan kuntoon. Nyt kummastuksekseni huomasin että tällainen doksepiini annos kuin 2 Mg tasoittaa mukavasti ahdistusta ja loiventaa sosiaalisen tilanteidenpelkoa. :smiley: Olen vaan häkeltynyt tästä määrästä että eikö normaalissa masennuksessa tätä käytetä huomattavasti suuremmilla annoksilla? Wikipedia kertoo että tyypillisesti masennusta hoidetaan Doksepiinnilla (doxal) 75-150 Mg annoksilla. Vai eikö näitä kahta tuotetta eli töysän apteekin valmistamaa doksepiiniä ja doxalia voi verrata esim. Annoksen suhteen keskenään?

Hyvin havaittu! Doksepiini ja Doxal ovat käytännössä samoja asioita eli niitä voi verrata keskenään.

Doksepiini kuulu trisyklisten masennuslääkkeiden ryhmään, jotka vaikuttavat lukuisiin eri välittäjäaineisiin elimistössä. Masennuksen hoidossa käytetyillä annoksilla (75-150 mg/vrk) vaikutus välittyy ensisijaisesti noradrenaliini- ja serotoniinijärjestelmien kautta. Pieniä annoksina (alle 10mg) vaikutus välittyykin ensisijaisesti aivan toista reittiä pitkin: H1 eli histamiini-kanavien kautta. Tämä saa aikaan rauhoittumista ja parantaa esimerkiksi yöunien laatua.

Hieman samalla tavalla toimii esimerkiksi mirtatsapiini-valmisteet. Isoina annoksia ovat masennuslääkkeitä, mutta pieninä annoksina oivallisia nukahtamislääkkeitä: ei riippuvuutta, lääketokkuraa tai heikentynyttä (!) unenlaatua.

Suomessa lääkärit taitavat hiljalleen määrätä bentsodiatsepiinien tai Z-ryhmän lääkkeiden sijaan entistä useammin edellä mainittuja valmisteita. Hyvä teho ilman merkittäviä riskejä.

Mainitsit kokeilleesi useita erilaisia masennuslääkkeitä lyhyen ajan sisällä. Useissa masennuslääkkeissä kestää 2-4 viikkoa tai jopa enemmän ennen kuin ne vaikuttavat kunnolla (plus vielä mahdollinen annostitraus). Haitat voivat kuitenkin tulla jo heti ensimmäisten lääkeannosten jälkeen. Täten olisi tärkeää yrittää käyttää valmistetta riittävän pitkän ajan, jotta sen tehosta voisi saada varmuuden. Toki voimakkaiden sivuvaikutusten takia ei pidä itseään kiusata vaan mieluummin lääkitys vaihtoon tai ainakin annosta pienemmäksi kunnes elimistö mukautuu oireisiin (kokonaisuus ratkaisee + lääkärin ohjeistus tärkeää).

Tarkennan tätä vielä varmuuden vuoksi: jos on hyviä vaikutuksia niin on myös huonojakin. Ei doksepiini tai mirtatsapiini riskitön tai ongelmaton ole, ei missään nimessä. Uskallan kuitenkin väittää, että keskivertotilanteessa haittavaikutukset ja riskit ovat niissä pienemmät kuin bentsoissa/Z-ryhmässä.