Kokemuksia Truxal'ista

Hei,

Onko kellään kokemusta Truxal’ista?

Näyttäisi mulla toimivan paremmin kuin Ketipinor.

Käytin aikoinaan Ketipinoria ja aika montaa muutakin lääkettä, Truxal ei tosin ole tuttu. Loppujen lopuksi oli aika epäselvää mikä niiden tarkoitus oli, uusia lääkkeitä hoitamaan entisten lääkkeiden haittavaikutuksia. Onko sinulla muuta lääkitystä esim masennukseen?

Sertralin 75 mg aamuisin ja Olanzapin 5 mg psyykelääke iltaisin, lisäksi melatoniinia 3 mg iltaisin.

Miten Truxal vaikuttaa
Truxal kuuluu antipsykoottisiin (eli neuroleptisiin) lääkeaineisiin. Tämän tyyppiset lääkkeet vaikuttavat hermoratoihin tietyissä aivojen osissa ja korjaavat niitä aivojen kemiallisen tasapainon häiriöitä, joista oireesi johtuvat.

Mihin Truxalia käytetään
Lääkettä käytetään erilaisten psykiatristen sairauksien hoitoon sekä psyykkisten oireiden lievitykseen. Tällaisia ovat mm. levottomuus, tuskaisuus, jännittyneisyys ja unettomuus, etenkin silloin, kun ne liittyvät psykooseihin, vaikeaan masennukseen tai ylikiihotustiloihin. Lääkettä voidaan käyttää myös tehostamaan kipulääkkeiden vaikutuksia.

Psyykelääkkeissä on se ongelma, että reaktiot niihin voivat olla hyvinkin erilaisia. Sairaalahoidossa SSRI-lääkkeet piti ottaa aamusta, niinhän lukee pakkauksessa. Mutta kun minun aineenvaihduntaan olisi ollut parempi ottaa lääke iltapäivästä joten nukahtamiseen sai ottaa kahta kauheammin lääkkeitä. Samalla SSRI-lääkitystä nostettiin jatkuvasti, loppujen lopuksi aiheuttaen 4 kuukauden hypomania episodin. Eräällä tutulla neuroleptit aiheuttivat niin väkivaltaista kuorsausta, että hän heräsi siihen, lääkkeestä huolimatta.

Toivottavasti sinulla on hyvä lääkäri jonka kanssa voit avoimesti keskustella lääkityksestä.

Kiitos JiiTee kommenteista.

Minulla on hyvä lääkäri ja tietää minusta “kaiken”.

Ainakin minulla virtaa on nyt enempi enkä oikeastaan ole tarvinnut Truxal’ia, se kun ns. “tarvittavissa”
niinkuin Ketipinorkin oli.

Kysymyshän on kemikaalista nimeltä klooriprotikseeni. Vähän ku vanhanliiton neurolepti ja psykoosilääke.
Miksiköhän lekuri on sinulle määrännyt myös toista psykoosilääkettä (olantsapiini)? Ehkäpä nämä voivat olla ihan paikallaan varsinkin jos truxal on väsyttävänä troppina satunnaisesti iltaisin.

Kovia myrkkyjähän nuo kumpikin ovat ja haittavaikutukset voivat olla pitkässä juoksussa aikamoiset, mutta hyvä jos auttaa. Tuota truxalia kuulemma syötettiin aikaisemmin linnassa ihmisille aika paljon (pysyvätpä rauhallisena), nykyään sama homma on tuon ketipinorin ja olatsapiinin kanssa.

Omaa henkilökohtaista kokemusta ei ole, eikä tule. Muutaman kerran joku lekuri ehdottanut…
Kavereiden kokemukset ovat järjestelmällisesti negatiivisia. Ehkä mulla ei oo sen kaltaisia tuttuja jolla olisi juuri sen tapaisia mielenterveysongelmia johon tuo truxal auttaisi.

Moi, vedin kerran kourallisen noita 50 millisii ysärillä kännin päälle,
en päässyt duuniin seuraavana aamuna, kun silmät veti kieroon ja
ei pystynyt kävelemään. Siis överimäärä. Palauduin seuraavaksi päiväksi,
ihan skitsolääke mun mielestä selvinkin päin, oli erimerkkisenä aiemmin,
joku gloxaani tms, sumunen olo jäi mieleen ja skitsofreniaan lääkitys
eräällä kaverilla, veti noita yhden aamuisin, kokeilu tietenkin järjetön ja

No oli kai pakko mainita, kesän jatkoja parempia.