Kokemuksia lääkäreistä jotka eivät tykkää jos potilas tietää

Aika kivoja varsinkin nuorten lääkäreiden kanssa tilanteista jolloin itse tietäisi paremmin sopivan lääkkeen, nostavat niiden vanhojen annoksia tasolle ettei toinen lääkäri enään voi mitään kun annokset niin isot. Itse olin hiljan lääkärissä joka sanoi että ollaan niin lähellä hengityslamaa ja olin valmis antamaan 200mg Tramalia pois jos saisin yhden suht nopean pillerin päivällä tarvittaessa kun särky käy ylivoimaiseksi. Teemuja kirjoitti 0.2mg kaksi päivässä ja sanoin rehellisyyttäni ottavan kummatkin aamulla yhden 5mg diapamin kanssa että sais koneen käymään niin edes aamun pamia ei kärsinyt nostaa kympiksi. Norsuillekko ne isommat on kirjoitettu eikä lipeälle 100 kiloiselle miehelle. 29 päivä on aika lääkärille joka ymmärtää ja pyydän nerkitsemään papereihin että neiti terveyskeskuksessa voi niitä kirjoittaa kun respat pitäisi uusia sielä omalääkärin valvonnassa, Nyt mulla on siis kaksi 0.2 teemua ja kolme 5mg diapamia särkyyn päivässä, nuo vois ottaa kerralla niin ei puu heilahtaisi, no sunnuntaina alkaa 1-3 kpl Gabapenti Actavis lääkettä mutta uskoisin vanhan koneen käyvän laihalla seoksella kun 400Tramalia otetaan pois eikä tilalle tule mitään. Tuo Gabapentin vain korjaa 600mg Lyrikan lievemmin. Miksi nuoret lääkärit opetetaan lähes lääkkeettömään hoitoon, vanhat kävi parikertaa vuodessa Espanjassa “kursseilla” jotka lääkefirmat maksoivat. Ja uudet saa t paidan jossa teksti ole raitis ja kestä kipusi.

On kokemusta. Kysäisin, että, mistä lähtien t i e to on ollut paha ja tuomittava asia… Oli ihan hyvä shrinkki. Kuunteli, ja lopetti niiden valmiiden fraasiensa käytön… Liekö nuilla joku opaskirja: “Sattuvia sanontoja potilaalle tilanteeseen kuin tilanteeseen” :unamused:

Joo kokemusta on, vaikka itte en ole edes sen ikäinen, että kyseiseen korkeaan lääkärin arvoon pääsisin. ikää siis vajaat 25 vuotta. Tosin taasen lääkärit ovat kirjoittaneet puolenvuoden tuuliajon jälkeen lääkkeitä mitä olen itse pyytänyt ja annostuksetkin on ollut esim tramalissa suoraan 400mg kun olen pyytänyt vaihtamaan panacodeista tramaliin. likemmäs 40 eri lääkettä koitettu ja yhdistelmiä monia, monia erilääkäreitäkin on ollut, mutta ei ole tullut kyllä tuimia katseita vaan vain kyselyitä miten voin tietää asioista ja annoksista ja vastaavista lääkkeistä. No eihän tässä muuta tekemistä ole kuin lukea netistä kivunlievityskeinoja ja mitä ihmiset on käyttänyt mihinkin vaivaan! Kokeilemalla ja lukemalla ollaan menty ilman koulutuksia tahi muita. Ja kokeiluilla tarkoitan, että aina lääkärin olen pyytänyt kirjoittamaan. Nyt sitten harkinnassa joskos nuo tramalit vaihdettaisiin, temgesic, oxynorm tai oikeastaan paras vaihtoehto mielestäni olisi tarciniq 20mg:nä x 2/pvä ja jos vielä tulee läpi lyöntejä niin oxycontteja varoiksi. tuollasella satsilla ainakin sairaalassa olin kuin uusi ihminen, ja kerrankin pitkään aikaan en tuntenut järkyttäviä selkäpoltteita.

Varoiksi kirjoitevat ovat kauhunvallassa jos respapsa lukee 1-7 viikossa ja kun se heikkoviikko tulee ja oatat kaikki7 niin olet nakokonaani, mee sit uusimaan respasi. Olen nyt tossa helvetissä itse.

Mulla on pulentai vuoden respat mutta lääkkeet muuttuu valiallä, nyt muuttui niin että lyricaa saa vahentää 200mg viikossa kahdesasa, nyt loppui niin ettö 150mg per 4vrk satsi ja sitten seinä. 400mg Tratalia sai jäädä niille sijoilleen, jee kuuri on huumemma ohi.álkaa uusi jännäri Gabapentin Actaviksen kanssa.

Lyrica ja Tramalijunassa olevillee Hei Hei.

Mo en siteen enään puudä lääkeitä vaan kerron mitä pitää kirjoittaa ja kuinka pitkäksi aikaa. ei määrrää. Järjestelmä on tehnytr musta pahan ja nuy mrnnään järjestemäm ehdoilla.

Mulla mun päihdelekuri oli useamman kerran joutunu kirjottaa mitä ite pyysin. Nyt vikalla kerralla lähemmäs 3v sit sanoi et “vittu ku en tätä tahtois sulle kirjottaa ku TAAS kerran oot ite sanonu et tätä tahdot” mut kirjotti silti… Mut mun lekuri on reilu siltä kantilta jos tahtoo lääkkeitä jolla saa pään sekasin… Viimeks tahdoin vain lähetteen miekkarii mut sekin oli liian paljon pyydetty :imp: . Tais joku muu saada kakkosen santut silloin ku sen piti se VIIMEISTÄÄN kirjoittaa :smiling_imp:

Joo kokemusta löytyy. Omalääkäri suuttui, kun avomieheni tiesi enemmän, kuin hän :smiley: Lekuri oli tokaissut vain jotain että “jaahas, näytät tietävän asioista…”+ mutinaa mutinaa mutinaa ja leuan hieromista kiivaaseen tahtiin vittuuntuneen näköisenä :laughing:

juurikin tänää oli erihyvä lekuri. Katsoi tietoni ettei ole käyntejä paljoakaan. Kerroin vaivani ja pyysin temgesic 0.2mg x 50kpl. Tuli kun liukuhihnalta. Ja vielä tk, iltapäivystyksestä. Sanoi että se on lääkärinä epäeettistä olla kirjoittamatta lääkettä joka auttaa vain potilaan lääketietoja tai ulkonäköä tutkimalla. Ja hän sanoi että pidä puoles muiden lääkärien kohdalla. Puhuin hoitajalle et pitäs saada sitä ja sitä. ‘täältä saat vaan paratabsia’ sanoin että haluan kuitenki tavata lekurin. Onni potki mua. Kerranki oikea lääkäri joka ymmärtää potilasta. Ja kun on todisteita et paikat paskana.

Muutoin kyl monesti ‘mistäs noin paljon tiedät’ tai kun olen alkanut pitämään esitystä hermokivusta j mitkä lääkkeet ja miten ne vaikuttavat. Paras oli kun puolentunnin esityksen jälkeen lääkäri vastaa. Kyllä napromex myös vaikuttaa hermokipuun. Juuri kun pitänyt esitelmää miten nsaid lääkkeet vain hakeutuvat tuhoten vapaita radikaaleja ja blokaten valkosoluja tulehdusalueelta eikä blokkaa hermoja kipeästä kohdasta aivoihin tai jonne muuhun. Vittu että vitutti silloin.

Ja kehtasi vielä sanoa että kun olin ottanu 2 panacod ja pyysin oxy piikkiä yhteisvaikutus, kaksi kolmiolääkettä, voit kuolla.

Kävin hakee kaupasta oxya foliossa ja omia kodeja foliossa menin sen lääkärin luo pyysin sivummalle. Näytin tiäkkö mitä nää on? Ja tempasin 20oxyn ja 2panacoda naamaa ja lähin menee.

En tiiä onko tää vähän offia? mut sanon/kysyn nyt kuitenkin…
Onko kukaan korvaushoitolainen (bubre tai metku) saanut/saa kipulääkettä k-hoitolääkkeen lisäksi??
minulla on olkapää paskana (ollut n.2,5v.) työtapaturman takia ja nyt olen kyllästynyt elämään
jokapäiväisessä kivussa,oon metku hoidossa ja auttaahan se jonkin verran mutta ei poista kipua kokonaan
ja varsinkin iltaisin olen todella kovissa kivuissa (hermosärkyä) odotan kirjettä kotiin missä lukee aika
ortopedille että pääsisin leikkaukseen,oon känyt kaikki mahd.fysioterapiat jne jne.
kysymykseni siis on (halusin vaan vähän pohjustaa):-Onko mahdollista ja jos on niin kuinka vaikeaa on
korvaushoitolaisen saada kipulääkkeeksi ihan oikeaan kipuun jotain muuta kuin panadolia(tai panacodia kun sekään ei auta…kokeilin meinaan :confused: )en meinaa jaksaa tän kivun kans enää, ja sinne leikkaukseen menee
ainakin 8kk. koska en ole kiireellinen kun kipu on kroonistunut… Vittu ois pitäny niellä oma ylpeys silloin heti
ja mennä hakemaan apua…
Muttta mutta jos jollain on jotain…mitään kokemuksia pliis kertokaa… thanks! etukäteen vastauksista

Sen paremmin metkuannostasi tietämättä, voisin kuitenkin veikata toleranssisi olevan metkun johdosta suht korkealla. Näin ollen vaihtoehdoiksi jäisi metkuannoksen suurentaminen, todella iso annos vahvoja opioideja (not gonna happen) tai sitten joku tukeva lääkitys, esim. Lyrica (tähän ehkä itse pyrkisin).

Tuo Lyrica on aivan paikkakuntakohtaista. Meillä Lyricaa ei määrätä kenellekään kh:dossa olevalle. Toisilla paikkakunnilla kaikki bentsot pudotetaan pois Lyrican avulla ja määrätään pelkkää Lyricaa. Joissakin taas kaikkea muuta kuin noita… :laughing:

Mä oon pärjän tulehduskipulääkkeillä ja relaxanteilla kaikki kivut. On vain aika vaikeaa määrätä mitään muuta kuin suurempi korvausannos kivun hoitoon, koska kh-lääkkeet blokkaavat muiden kipu-lääkkeiden vaikutuksen ja etenkin metkun kanssa lääkärit tuntuvat suorastaan pelkäävän kuolemantapauksia. Tosin täällä on ollut näitä bubrenorfiini-oksycodoni/muu opiaatti-bentsot (+alko) kuolemia jonkun verran eri komboissa vuosien aikana ja ainakin meidän lääkäri valistaa aina kuinka etenkin metkun kanssa toisen opiaatin ottaminen voi olla hengenvaarallista… Ilmeisesti tämä “kh:dossa olevat eivät saa lyricaa” liittyy myös vaaroihin… Silti määrää yhdelle tyypille joka ei ole korvauksessa sekä Lyricaa, tramboja ja teemuja + esmes 2mg:n rivoja. Kipuun ja mt-ongelmiin eikä tuossa ole edes läheskään kaikki sen lääkkeet, ei vain tunnistamisen takia kaikkea viitsi mainita.

Mul oli yks entinen frendi aikoinaan paskas kunnos sairaalassa ja xone-hoidos. Oli tehol saanut mopoa mut sen jälkeen taas siirryttiin tekkeniin sairaalassa olon aikana. Mä ku kävin ite ostaas yskänlääkettä flunssasena ni tarjos sellasta mis on kodeiinia. Sanoin et menee bubre lääkkeenä ni otti pullon nopeest pois ja sano et “tosi hyvä ku kerroit, ei tätä ois sulle voinu sit antaakaan”… :laughing:

Kannattaa varata klinikan lääkärille aika, se jos joku tietää ja uskaltaa tarvittaessa jotain muuttaa; mä epäilen että kukaan muu ei kanna vastuuta asiasta. Meillä ainakin jokainen lääkäri kieltäytyy muuttamasta toisen lääkärin lääkityksiä… :unamused:

Mulla tammonen tilanne et mielenterveyspolilta maarataan kaikki laakkeet…eras nuori erikoistuva laakari on ottanu asiakseen hoitaa mua. Lahinna siis laakitysta. Talla hetkella on vahentanyt sirdalud laakitysta jo puoleen edellisesta annoksesta minka takia valvon jokatoinen yo, jokatoinen nukun samalla annoksella minka ennenkin oon ottanut… Ja ongelma siis ilmeisesti siina etta nyt mun laakkeiden uusiminen menee ilmeisesti kaytannossa kahden laakarin kautta…tan “erikoistuvan” joka sit tarkastuttaa reseptit ylilaakarilla.

Olisko mulla oikeus sanoa etta en halua etta kyseinen laakari hoitaa ollenkaan mun laakeasioita :question: Tuntuu etta pyrkii kokoajan vaan vahentamaan laakitysta/ laittaa jotain paskaa tilalle…talla hetkella, siis ennen noitten sirkkojen vahentamista oli pitkasta aikaa tilanne laakkeitten suhteen et tuntu etta nailla parjaan ja paa pysyy kasassa jne.
Tiedan myos et rannaamalla sirkat saisin tod. nak. mun unirytmin ja psyykken taas kohdilleen. Peruste milla laakari koittaa vahentaa /ottaa pois nuo sirdaludit on et maksa arvot on viela vuoden sisaan ollu koholla(c hepa) nekin kuitenkin kokoajan laskusuuntaan.
Vai olisko ainoa vaihtoehto menna yksityiselle laakarille?? Toinen juttu miks mietin sita on etta laakareiden papereissa mun “vahan yli vuoden kuivilla” ei riita tarvittavaan kipulaakitykseen…tuntuu ettei mun kipuja yleisella puolella kunnolla oteta vakavasti tai ees tutkita kunnolla…ensin se oli “ruhjvamma” n.vuoden verran, talla hetkella fibromyalgia-diagnoosi(mika on siis ihan vaara, liitty mun tutkittaessa ollessa kipukuumeiluun/reflasuuteen). oon siis satavarma etta jotkut hermot pinteessa sen tapaturman seurauksena…kyljesta rapsii tavallaan kipuviivoja kyljesta jalkaa pitkin. Yks syy miksi tuo sirdalud mulla lopetettaisiin on, et eihan se ole kipulaake…blah. Totuus on et paivat parjaan sen kivunkin kans mut yolla en tietenkaan saa unta. Lihakset rentoutuu->kai se kipuihinkin vaikuttaa vaikka olis hermoperaista? jotain fasettilukkoja selassa kuitenkin todettu.
Mietin tassa mika olis fiksuin vaihtoehto. Talla paikkakunnalla tasan yks paikka missa otettais luultavasti huomioon kaikki mun paihde+mielenterveyteen liityvat ongelmat mut sinne paasee vaan katkon kautta mihin mulla ei enaa oo tarvetta. Yksityinenko ainoo vaihtoehto…?

Ja talla hetkella taistelen TON takia siita et tartunko piikkiin…puolikas sirdalud rannatyna sais mut nukahtamaan mut en tod. haluais! Saanu jonkunlaisen piikkikammon kehiteltya ittelleni(ihan hyva?) mut taa tilanne syo…
Pameja koittaa tiputtaa kans jatkuvasti mihin en suostu tietenkaan. Oon koittanu saada niita yhteistyohon mun terapeutin kanssa myos (yksityinen…ei oo myoskaan laillistettu psyk.terapeutti) mut tuntuu olevan tosi nihkeeta. pistaa vihaks…

Asiasta on ollut puhetta ja kyllä siitä saa neuvotella jos tarvitsee jotain erikoista hoitoa niin saa sen lääkärin jonka taidot siihen vikaan on parhaat. Omakohtasesti oman kanssa paiskkattiin kättä kun suostui kirjoittamaan ne lääkkeet jotka psykiatrian ylilääkäri oli minulle määrännyt, lääkäri niin vanha että ura loppui ja soitti mulle sanoen ettei jätä mua pulaan ja nykyisen omalääkärin kanssa sovittu että hän jatkaa lääkitystä ja voin olla rauhallisin mielin. Lääkäri sai mut niinkuin perintönä ja tarve vaihtaa poistui, asia ja selvisi ja mahdollisesta vaihdosta ja sen syystä kannattaa rehellisesti keskustella. Herranen aika onhan nekin ihmisiä ja kun nyt on usein pitänyt kaydä ja muistaa kiittää niin seuraavalla kerralla sujuu paremmin, kiroilemalla saa sen partasen puolalaisen vanhan akan joka ei osaa suomea.

Juup kiits neuvoista… Kai tuo asia jotenkin selviaa. Ainakin laakarin vaihto kay ilmeisesti…kavereilta oon lahinna kyselly kuka tuolla polilla olis paras/ asiallisin/ mukavin.
Terveysaseman vaihto ei kay(siis m.terveyspoli mista mulle nyt kaikki laakkeet) voi etta, jotenki saalittaa toi laakari…se on tosi mukava jne. tuntuu et on ottanu asiakseen hoitaa mua ja mun asioita. tuntuu et se tekee suunnilleen ylitoita ja ylimaarasia soittoja mulle onks kaikki fine jne. niin jotenki tuntuu pahalta sanoa et sori en halua sua mun laakariks. mutta kun tuntuu etta ma osaisin itse maarata fiksummat laakitykset itelleni kun se.! voivoi…
:unamused:

Terkkarista voi pyytää omahoitajalta lomakkeen, johon kirjoitetaan vanhan lääkärin nimi ja sit uusi, jolle haluaa vaihtaa. Jos et tiedä muiden lääkäreiden nimiä, voit kysyä esim. hoitajalta vaihtoehdoista. Sit se täytetty lappu menee ko terkkarin ylilääkärille (jokaisessa terveyskeskuksessa on omansa) ja ylilääkäri sit päättää, saatko vaihtaa lääkäriä. Käytännössä ne kai aina antaa vaihtaa, ellei se uusi lääkäri oo ihan ylityöllistetty. Muistaakseni vaihtoa ei tarvi perustella ja sen tiedän varmasti, ettei tarvi sen lääkärin kanssa asiasta puhua, jolta haluaa pois.

Eikä toi, et haluat vaihtaa lääkäriä tarkoita, et se lääkäri olis huono, vaan sitä, ettei se oo sulle paras mahdollinen lääkäri just nyt.

Meikä teki niin reilun diilin omalääkärin kanssa ja kun sen sukunimi vaihtui, meni naimisiin niin vein kukkakaupasta lahjakortin millä sai reilun puskan kukkia ja sanoin etten näillä lääkkeitä osta vaan se on ystavänlahja kun mun kohdalla on myös tehnyt ylitöitä ja olen pääääsyt vastaanotolle yliajalla, vaksi päästi ulos kun ovet oli jo lukossa. Meillä on pientä vääntöä teemuista kun se uusi psykiatri ei suositellut lisäystä ja vanha tyrkytti lisää mutten hullu ottanut kun mikään ei auttanut ja sain Cumbatan niin lähti meuropaattiset kivut mutta samalla lähti Tramal400mg päivässä, Nyt on elämää 4-5t aamusta ja sitten alkaa mahan sekoitus Pandol1g ja burana.