Kokemuksia Avominnesta ?

Onko kellään kokemusta Avominnesta?
Minulla vakavasti harkinnassa ja toivoisin kokemuksia. Sen Arramiehen kirjan olen lukenut

Minä olen kerran käynyt niiden luennolla, joka olikin oikeastaan asiakasrekry-tilaisuus. Varmaan ihan toimiva hoito siinä missä muutkin, mutta tietääkseni sillä ei ole ostopalvelusopimusta minkään kaupungin kanssa, eli hoidon joutuu maksamaan kokonaan itse.
Kunnan päihdeklinikoiden kautta saattaisi päästä johonkin vastaavanlaiseen hoitoon, johon saisi maksusitoumuksen.

Toisaalta; voihan hoito olla sitäkin tehokkaampi, jos siihen joutuu satsaamaan paljon omaa rahaa.

Hei Kerttuli!

Olen tässä matkan varrella tavannut AA-palavereissa useita raitistuneita alkoholisteja, jotka ovat käyneet läpi Avominnen ohjelman. He ovat siis ottaneet raittiutensa varmistukseksi vertaistuen.
Kirjoista suosittelen ainakin perusteosta Nimettömät alkoholistit.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kiitos kommenteista :slight_smile: Omakohtaisia kokemuksia olisin kaivannut

Tiedän, että tuo info on rekrytilaisuus mutta menen katsomaan ja kuuntelemaan mikä fiilis infosta tulee. Oon sen verran omapäinen että minulle ei puheilla “väkisinmyydä” jos tuntuu ettei ole mun juttu. Mutta käännän nyt tämänkin kortin. Jos löytyis vihdoin se selkäranka lopettaa jos sievoisen summan omaa rahaa projektiin laittaa. Olen nyt kokeillut tätä plinkkiä, yhtä nettikurssia, a-klinikkaa, aa-ryhmää, antabusta ja selincroa. Ja jokapäiväiseen tissutteluun (/känniin vapaapäivinä) aina vaan palannut. Nyt viides selvä päivä menossa ja illalla menen kuuntelemaan tuon infon. Katotaan kui ämmän käy…

Moi Kerttuli,
Käy ihmeessä Kuuntelemassa, et varmasti menetä mitään. Harmi, ettei omakohtaisia kokemuksia ole ilmaantunut. Olisin ollut erittäin kiinnostunut kans tietää asiasta enemmän.
Tsemppiä ja onnea viidestä selvästä päivästä! Siitä on hyvä jatkaa, päivä ja hetki kerrallaan!

nonnii…kävin infossa eilen illalla. Asiapitoinen luento, paljon faktaa höystettynä omilla kokemuksilla. Tästä ei tullut rekryfiilis (mitä ounastelin etukäteen), ei tuputettu eikä houkuteltu mukaan, lopuksi todettiin että tarkemmat tiedot ohjelmasta saa kysymällä. Tykkäsin

Olisin ollut valmis lähtemään mukaan heti jos olisi sopinut aikatauluun töiden puolesta. Tuo on lähikaupungissa, tunnin ajomatkan päässä. Peruskurssin voisin käydä yksityisesti mutta 11kk jatkohoitoon (ainakaan tällä hetkellä) ole mahdollisuutta kun 2/3 mahdollisista jatkohoitopäivistä viikossa on ehdoton nounou kun mun työntekijälle ne päivät viikosta ei käy. Yhden päivän varaan en uskalla 11kk sitoutumista tehdä. Kauppiasyrittäjänä minun on pakko saada kaupalle työntekijä että voin osallistua ja jos työntekijä ei jostain syystä pääse niin minä sinne kaupalle sitten menen. Harmi!

Moi!

Mä menin aika tasan vuosi sitten a-klinikalle alkoholiongelmani kanssa ja sieltä pääsin klinikan järjestämään avominneen saaden siihen kaupungin maksusitoumuksen.

Vertaistuki ja faktatiedot sairaudesta on nyt päällimmäisenä jääneet mieleen. Kouluttajista tykkäsin ja ehkä itselle on eniten ollut tuosta saadusta tiedosta hyötyä ja olen malttanut antaa itselle tämän vuoden aikaa toipua ja sen aikana tutustunut “omaan minääni”.

Kurssille pääsyn edellytyksenä oli olla sen kuuden viikon ajan raittiina, osa retkahteli kurssin aikana ja jatkoi kuitenkin loppuun tehden rästitehtävät. Meillä oli 3 kuukautta kurssin päättymisen jälkeen tapaaminen ja siellä oli paikalla 4/10 kurssilaista. Siinä vaiheessa minun lisäkseni yksi oli pysynyt raittiina (oli raitistunut muistaakseni 6 kk ennen kurssin alkua). Osalle oli ehkä tarvoitteenakin kohtuukäyttö jatkossa, minun tavoitteena oli lopettaa alkoholin käyttö kokonaan.

Itselle se varmasti alkuun antoi illoiksi tekemistä. Mulla ei oikeastaan missään vaiheessa ole lopettamisen jälkeen tehnyt alkoholia mieli enkä sitä isommin ole ajatellut. Välillä kurssin loppuvaiheessa tulikin se tunne, että kurssi-illat aiheen tiimoilta saa ajatukset alkoholiin, jota muuten en edes miettisi. Kävin muutaman kerran kurssin jälkeen aa-ryhmissä, mutta nekin on jääneet enkä ole kokenut tarvetta/ halua lähteä sinne istumaan. Kurssiinkinhan kuului aa-tapaaminen.

Meillä ei ollut 11 kuukauden seurantaa siihen perään. Tutustuin siellä erääseen henkilöön, joka kursin jälkeen retkahti ja lähti umpiminneen. Sieltäkin olen seurannasta kuullut aika monen ratkahtaneen.

Hei Kerttuli!

Muistan, että sulla olisi jossain suhteellisen siedettävän ajomatkan päässä AA-ryhmä, ehkä useampikin. Harkitse niihin tukeutumista, jos tämä avominne tuntuu vaikealta sovittaa kauppiaan työhösi. Sisältyyhän kokemuksiisi palavereista myös myönteisiä, raitistumista tukevia kokemuksia.

Tänään et ole yksin

Avominne oli se paikka, jossa Mä raitistuin. Rankka vuosi, mut ilman tuota hoitoa olisin kuollut. Läheispäivä oli äärettömän kamala kokemus mulle. Pelkäsin luhistuvani, kun kuulin, miten muut olivat kärsineet vuokseni.

Tietyllä tapaa tänhetkinen luottamus omaan itseen kumpuaa Avominne-vuodesta. Jos jumalauta pystyin raitistumaan, niin kai tässä muustakin paskasta selviää jotenkin.