Kohtuukäyttäjien pohdintoja

Hei!

Olen aivan uusi täällä, tänään liittynyt.
Toivoisin keskustelua jotakuinkin kohtuukäyttäjien kesken. Oma alkoholinkäyttöni on ollut varmaan parikymmentä vuotta suunnilleen samanlaista, n 2-3 annosta 3 päivänä viikossa (pe-su). Tykkään punaviinista ja siitä kevyestä nousuhumalan tunteesta, joka tulee 1-2 lasin jälkeen. Olo 3 annoksen jälkeen on jo hieman epämiellyttävä ja enempää juon hyvin harvoin. Mielelläni tissuttelisin joka ilta, mutta olen vetänyt rajan tuohon viikonloppuun. Pystyn lähes aina pitämään tästä kiinni. Lomilla käyttö on kuitenkin lähes päivittäistä. Etenkin mökillä on vaikea syödä grilliruokaa ja katsoa auringonlaskua ilman yhtään alkoholia. Jään muutaman vuoden kuluttua eläkkeelle, ja tämä lomakäyttö huolestuttaa.
Muut vähentämistä puoltavat asiat ovat alkoholin vaikutus uneen ja keskittymiskyvyn ongelmat. Urheilen paljon. Älykello näyttää jo 1-2 annoksen jälkeen huonompaa palautumista. Keskittymiskykyni on nykyään huono. Teen vaativaa asiantuntijatyötä. Siinä ilmenee vain melko normaalia hajamielisyyttä. Muuten joudun laittamaan itselleni herätyksiä ja muistutuslappuja, jos täytyy tehdä jotain jokapäiväisestä poikkeavaa.
Näistä syistä päätin joulukuussa rajoittaa päivässä juotavan viinin 2 dl:aan. Voin siis ottaa illan aikana kaksi mitattua 1 dl annosta. Joulun ja uuden vuoden aikana lipsuin tästä harkitusti. Nyt olen palannut tähän. Tänäänkin se tuntui vähän vaikealta, mutta kun otin ruuan kanssa lempilimsaani, tämä meni hyvin.
Aiempina vuosina alkoholinkäyttöni on ollut jkv runsaampaa. Sen vuoksi mielestäni vielä hallitsen tämän, vaikka jonkinlainen riippuvuus varmasti on.

Onko muita samantapaisessa tilanteessa?

1 tykkäys

Moi @Aavameri, täällä ollaan! :person_raising_hand: Tekstisi oli kuin suoraan minun kynästä. Tervetuloa mukaan Vähentäjiin, on hauska saada tänne lisää väkeä turinoimaan.

Itselleni on tuttua tuo punaviinin nautiskelu ihan myönteisenä asiana (ei siis ikäviin tunteisiin, stressiin tmv.). Kesällä tykkään mökkeillä, ja etenkin siellä on lomalla mukava juhlistaa oloa ja tunnelmaa parilla lasillisella. Itselläni siis alkoholi liittyy myönteisiin asioihin. Iän myötä haitat kuitenkin alkaa korostua.

Löydät meidän keskusteluista varmaan joitakin vinkkejä, myös Lopettajien puolelta. Heti kärkeen voin suositella “uteliasta” suhtautumista omaan raittiuteen. Voit olla esim. joka toinen viikonloppu kokonaan juomatta. Koita säästää alkoholinkäyttö vain erittäin tärkeisiin hetkiin. Ei tarvitse tehdä kategorista raittiuspäätöstä, voit vain yleisesti ajatella että “vähennän käyttöä, katsotaan mitä tulee”. Kertomillasi määrillä saat jo pienillä korjausliikkeillä paljon hyvää aikaan. Uskon että löydät lähipiiristäsi jopa hengenheimolaisia.

1 tykkäys

@Aavameri tervetuloa!

En ihan pysty samaistumaan sinun tilanteeseesi, koska omat käyttömääräni ovat usein olleet isompia. Mutta tuo n. 2-3 krt./viikko on ollut myös minulle se ihan “normaali”. Tosin välillä sitten mennyt myös vielä useampana päivänä viikossa.
Itse vietän juuri ensimmäistä täysin alkotonta viikonloppua ja toistaiseksi tuntuu erittäin hyvältä. @Olga vinkki tuosta, että käyttäisi alkoholia vain joka toinen viikonloppu, voisi olla sinulla ihan toimiva, vai mitä tuumit?

Hyvää viikonloppua!

1 tykkäys

Kiitos Olga! Mietin tuota jatkossa. Olen nyt ihan tyytyväinen tähän meneillään olevaan vähentämiskokeiluun. Voi olla, että jatkan tästä edelleen määrää vähentämällä. Joskus jopa puoli dl viiniä on ihana nautinto ja riittää.

Kiitos Linda1! Hieno juttu tuo ensimmäinen holiton vkl! Tsemppiä siihen!

Olen iloinen, että täällä voi keskustella vähentämisestä! Muualla en uskalla keskustella ollenkaan alkoholin käytöstä, koska pelkään leimaantuvani heti alkoholistiksi.
Alkoholismin tavalliset kasvot - fb ryhmässä taas tuntuu siltä, että ainoa hyväksyttävä ratkaisu on täysraittius. Toki ymmärrän sen, kun siellä useimmilla on alkoholismitausta.

1 tykkäys

Mjoo, tunnistan stigman. Alkoholinkäytöstä ja sen vähentämisestä voi puhua myös positiivisesti.
Jossain aiemmassa komentissa mutustelin mm. sitä, tarvitseeko alkoholin riskikulutukseen taipuvaista henkilöä kutsua alkoholistiksi. Eli jos on mieltymystä juomiseen ja geneettistä altiutta jotka tunnistaa, onko heti “alkoholisti”.

Takavuosina Britannian viranomaiset, muistaakseni maan terveysministeriö, suosittelivat että britit pitäisivät kaksi täysin alkoholitonta päivää viikossa. Kaikki on niin kovin suhteellista… :cowboy_hat_face:

1 tykkäys

Moro

Jos tuntuu siltä, että haluaa vähentää, niin usko ajatustasi, se varmasti kannattaa.

Jos ei onnistu kokeilussaan, kannattaa kokeilla uudestaan ja erilailla. Niin kauan, kun asia itseä häiritsee tai harmittaa.

Tärkeintähän kuitenkin on, että alkoholi ei hallitse elämääsi.

T. Puuhapete

Kohtuukäyttäjän pohdintaa.
Tammikuinen perjantai-ilta kotona. Huomiselle ei ole mitään velvoitteita. Meinaan syödä jotain herkullista nyt illalla. Ennen plinkkiaikaa olisin varmasti myös avannut 0,375 punaviinipullon ja nauttinut siitä (sen). Mieli kieltämättä tekisi nytkin.

Tänään kuitenkin toimin toisin. En juo alkoholia. Ilman monien plinkkiläisten esimerkkiä en varmaan olisi aiemmin edes ajatellut moista vaihtoehtoa.

Leppoisaa viikonloppua teille. Kiitos kun olette olemassa. Ootte mun kavereita.

3 tykkäystä

Kiitos kaikille kommenteista!
Myönnän, että kaipaisin enemmän vertaistukea ja pohdintaa, kuin ylhäältä tulevia neuvoja. Teiltä, jotka kehotatte lopettamaan tai vähentämään, kuulisin mielelläni tarinaa: Oletko ollut samantapaisessa tilanteessa? Onko käyttö karannut käsistä - tai minkä vuoksi olet päätynyt lopettamaan? Onko se ollut pelkästään hyvä asia?

Moro

En osannut ajatella kärsiväni alkoholinkäytöstä. Se oli jatkuvaa ja pidin sitä normaalina.

Tiesin juovani paljon ja halusin terveyshaittoja pelätessäni miettiä juomista. Olin ylipainoinen, verenpaine koholla, ei vielä muita juttuja.

Yritin vähentää. Ja pitää taukoa. Palasin aina lähtöruutuun, juominen pikemminkin lisääntyi.

Minulle ehti tulla diabetes ja verenpainetauti. Vaikea tietää olisinko välttänyt, suvussa on lähes kaikilla.

Yritin aina uusilla tavoilla ja vähitellen lisäsin panoksia. Ennen lopetuspäätöstä hakeuduin hoitoon. Näytti, että onnistuisin lopettamaan. En onnistunut, jatkoin yrittämistä.

Tässä meni kolme vuotta. Nyt olen ollut 7kk juomatta ja edelleen aion olla.

T. Puuhapete

2 tykkäystä

Minusta on tosi hienoa että olet alkanut pohtimaan alkoholinkäyttöäsi tulevia eläkepäiviä silmällä pitäen. Normaali määräsi kuulostaa ihan maltillisella ja olet vetänyt rajan viikonloppuun siinä useimmiten onnistuen. Loma-aikojen käyttö huolestuttaa ja toisaalta se, että parikin annosta vaikuttaa uneen ja palautumiseen.

Täyslopetusta en harkitsisi tilanteessasi, mutta ehkä sellaista kokeilua että jättäisi alkoholin esim. joka toinen vkonloppu nollille. Tai pitäisi kuukauden tipattoman ja katsoisi miten se vaikuttaa ajatuksiin, tuntuisiko esim. että pari annosta kerran vkossa riittää. Tai mitä hyvänsä ajatuksia.

Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta pikkuhiljaa. Itse olen kokenut tuon vähitellen tapahtuvan luisun todelliseen ongelmakäyttöön. Se tapahtui niin salakavalasti ettei tosikaan. En tarkoita että sinulle tulee käymään näin tms. mutta mielestäni on todella hienoa että pohdit asiaa pidemmällä perspektiivillä. Että tällainen näkökulma😊

2 tykkäystä

@Aavameri olen listannut tänään tuonne omaan ketjuuni “Vuosi 2025 ilman alkoholia” kuukauden raittiuden jälkeen listan niistä asioista, joita olen huomannut kun laitoin korkin kiinni - toivottavasti nyt viimeisen kerran. Olen ollut raiittiina aikaisemmkin pidempiä jaksoja. En keksi yhtään hyvää syytä miksi minun pitäisi juoda. No ok - myönnettäköön - pidin joidenkin alkoholien mausta, mutta se ei yksin riitä siihen, että hylkäisin kaiken muun hyvän. Lisäksi en pysty juomaan vain yhtä tai kahta. Siinä ne syyt siis olla juomatta.

1 tykkäys

Ja vielä täsmennys kirjoitukseeni eli olet mielestäni juuri oikeassa ajankohdasta miettimässä alkoholinkäyttöäsi; se ei vielä aiheuta suurempia haittoja ja on maltillista, mutta jotkin tekijät siinä ovat saaneet sinut pohtimaan haittoja + eläkepäiviin on hetki aikaa eli nyt on mielestäni hyvä kohta tehdä mahdollisia korjausliikkeitä.

Pystyn itse jälkikäteen suurinpiirtein sanomaan missä kohtaa itselläni olisi ollut tuo hetki. Mutta en ymmärtänyt että mihin se juna oikeasti oli matkalla. Enkä oikeasti ymmärtänyt että minä voin tulla alkoholista riippuvaiseksi. Enkä tosiaan tarkoita, että jos jatkaisit näin, niin varmasti tapahtuu, mutta on hyvä olla viisarit pystyssä asian suhteen. Ja sinullahan on.

Mukavaa viikonloppua😊

1 tykkäys

Kiitos paljon teille kommenteista ja omista kertomuksistanne! Nyt tämä viinin määrän vähentäminen tuntuu toimivan hyvin. Käytän alkoholia selvästi alle kohtuukäytön rajan. Jatkan ainakin jonkin aikaa näin.

4 tykkäystä