Olen 30v nainen ja ongelmani on se, etten osaa juoda kohtuudella baarissa. Juomassa käyn vain noin 4 kertaa vuodessa, mutta liian usein juon baarissa aivan liikaa ja toisinaan minulta menee muisti. Juomamääräni ovat +10 annosta per baarikerta. Aamulla morkkis on aivan järkyttävä ja jatkuu viikon verran.
Varsinkin nuorempana ylilyöntejä tapahtui miltei joka kerta kun olin juomassa. Taas alla yksi ylilyönti, jossa kaaduin ja hävitin tavaroitani. Tämän on loputtava, en halua elää näin ja haluankin nyt lopettaa alkoholin käytön kokonaam, sillä en selkeästi osaa ottaa kohtuudella.
Onko teillä antaa vinkkejä tai vertaistukea?
1 tykkäys
Eksyin tänne sivustolle, kun viikonlopun jäljiltä samanlaisia ajatuksia. Olen reilu 30v nainen ja kohtuukäyttö ei onnistu. En juo usein, viikonloppuna oli kolmas kerta kuluvan vuoden aikana. Olin ennen viikonlopun juhlia taas päättänyt, joka toinen lasin on vettä ja booliin en koske. Tuntuu kuitenkin, että unohdan nämä lupaukseni jo ensimmäisen juoman jälkeen. Juominen on ollut ensimmäisistä kerroista alkaen kovin humalahakuista, enkä ole ikinä tunnistanut sitä rajaa, jonka jälkeen ei tulisi enää ottaa yhtään tai ainakin hidastaa tahtia. Nykyään myös näyttää muisti lähtevän joka kerta jo alkuillasta. On ihan hirveää herätä ties mistä, ties kenen kanssa eikä mitään käsitystä miten sinne on päädytty, missä olen ollut ja mitä koko iltana on ylipäätään tapahtunut. Onkohan ainut vaihtoehto vain lopettaa juominen kokonaan? Käytös ei ole enää aikuiselle sopivaa, selittelen mitä sattuu, soittelen ihmisille ja sekoilen menenään.
Tiedän niin tunteen, sitä en haluaisi kokea enää koskaan. Luulen, että itseni kohdalla paras vaihtoehto on lopettaa kokonaan.
Usein aika kultaa muistot ja taas rupeaa ajattelemaan, että voinhan minä ottaa kohtuudella, muistan vain veden juonnin ja en ota vahvoja. Sitten taas herää hirveissä morkkiksissa.
Onko teillä mitään vinkkejä antaa, miten muistaisi alkoholin vaarat, silloinkin kun on hyvä fiilis ja muut juovat?
Heippa,
Kirjaa juomiasi ottomitta appiin? Ja seuraa tilannetasi sitä kautta. Osta holittomia juomia. Kun kädessä on juoma, sillä on ihmeellinen psykologinen ja sosiaalinen vaikutus. Ei muiden tarvitse tietää, mitä sulla on lasissa 
Tällaisia voi ainakin kokeilla ellei olekin jo käytössä. 
2 tykkäystä
Ei taida äppien räpläämisestä olla hirveästi hyötyä, jos juominen on sitä tyyliä, että ensimmäisen juoman nielaistuaan tai jo heti sen nähtyään silmät syttyvät, että nyt mentiin. Siinä unohtuu puhelin kummasti(Ainakin siinä tarkoituksessa
) tai ihan tietoisesti heivaa moisen ilonpilaaja-appin harrastustoimintaa haittaamasta, kun pääsee vauhtiin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun puhelin taas hukkuu, ei paljoa äppien päivittely auta. Sama koskee toki ihan wanhaan tyyliin sinikantiseen vihkoon tehtyä tukkimiehen kirjanpitoa.
Minä olen aina ollut humalahakuinen juoja, enkä rehellisesti sanottuna ole koskaan halunnutkaan olla mikään yhden tai kahden ottaja. Mieluummin olen juomatta tyystin, kuin kiusaan itseäni tuollaisella “keskeytetyllä yhdynnällä”. Vaikutuksen vuoksi minä sitä litkua olen litkinyt, pahaltahan se maistuu. Toki siinä on eroa, onko pienessä sievässä vai isossa rumassa. Ensimmäinen on ainakin minulle mieluisampi vaihtoehto. Vaikka olen siinä onnistunut viime aikoina pysymään ihan hyvin(Ikä tai mikä lie on rauhoittanut menoa ihan itsestään), en takuulla ala laskemaan ja kirjaamaan annoksia, saati, että tietyn kiintiön täytyttyä lähtisin kesken kaiken kotiin nukkumaan juuri, kun ilo on ylimmillään. Ja sitähän se on siinä vaiheessa, kun alkaa nousta päähän kunnolla.
Tämä on ihan toimiva konsti, JOS se onnistuu. Sen kanssa käy helposti samoin, kuin sen juomisten laskemisen ja kirjaamisenkin kanssa, jos tie on auki taivaisiin heti, kun vähänkin pärähtää päähän. Itse olen onnistunut ihan okei tuossa, että otan joka kolmannen juoman alkoholittomana tai ykkösbissenä. Tietty tuolla tyylillä promillet pysyvät alempana ja todennäköisyys siihen pieneen sievään on isompi, kuin isoon rumaan, mutta en minä koskaan mitään päätöstä tehnyt, että nyt alan juoda tuolla tyylillä. Lähti vain vahingossa joskus joissakin kekkereissä, kun tuumasin siinä jossakin mielenhäiriössä, että ottaisiko ykkösbisseä tähän väliin. Ja kyllä minullakin herkästi unohtuvat ne alkoholittomat/ykköset silloin, kun tietyssä kännin vaiheessa on niin hiton hauskaa kikattaa, höpöttää maailmaa paremmaksi, jorata ja rakastaa kaikkia ja kaikkea.
Olet oikeassa, se mikä toimii jollekin ei välttämättä toimi toisella ollenkaan. Kysyttiin vinkkejä, niitä kai täällä on tarkoitus jakaakin
Välineitä ja keinoja on monenlaisia, kuten riippuvuuksia ja ongelma käyttöä.
1 tykkäys