Meinasi tulla tenkkapoo, kun en keksinyt hyvää otsikkoa. Pitäisihän sen olla joku hyvä, kun uusi elämä alkaa. Suorittaja mikä suorittaja.
Eli näistä lähtökohdista olisi tarkoitus ponnistaa:
Työterveyslääkäri kirjoitti minulle antabuskuurin, jonka aloitan huomenna. Sen lisäksi olen asiakkuudessa päihdepolille. Alkoholi on ongelma, muuta en käytä. Onhan mulle aina maistunut, mutta viimeiset kaksi vuotta on mennyt koko ajan vauhdikkaammin. Korona, etätyöt, rahavaikeudet, kuolleet läheiset jne. Ja ennen kaikkea alttius masentua ja hoitaa sitä sekä ahdistusta juomalla.
Kohti vähentämistä tai ehkä lopettamista lähden siitä tilanteesta, että juon 2-4 kertaa viikossa, riippuen kauan juon kerralla. Enimmillään menee muutama paukku, vahvat siiderit ja pari pulloa viiniä päälle. Toleranssi on kasvanut huimasta enkä oikein saa enää mielihyvää. Juon, koska se rauhoittaa ja lieventää ahdistusta. Hetken, kunnes kaikki iskee kahta kauheammin. Töistä en suoriudu enää kunnolla. Raha-asiat päin persettä ja kaikki sosiaaliset haitat päälle.
Keräsin kuukausia rohkeutta ja sain kerrottua asiasta esimiehelle. Hän suhteutui asiaan hyvin ja sitä kautta lähdin hakemaan apua. Muutama läheinen myös tukee ja kannustaa. Oon itse sotealan ammattilainen ja en tiedä, että johtuuko siitä, että oon saanut kohtuullisen nopeasti ja hyvää palvelua. Mutta kyllä hävettää, ammatti-identiteetti mennyt pesuveden mukana lattiakaivoon. Toistaiseksi halu elää on kuitenkin häpeää suurempi.
Antabus odottaa huomista, että saan juomisen katki. Toivoin sitä ja oon iloinen, että sain reseptin. Tätä kirjoittaessa alkaa kuitenkin ahdistaa. Ei enää hetkeen sitä ihanaa nousun tunnetta tai rauhaa mikä päähän laskeutuu ainoastaan alkoholista. Kuin muistokirjoitusta kirjoittaisi, hyvästi elämä ja hyvästi minä. Oon sen verran masentunut, etten oikein näe, että mitä hyvää voi olla edessä. Musta tuntuu, että Antabus on hyppy pimeään. Vaikkei kai mikään voi olla pimeämpää kuin se mihin oon vajoamassa, jos en nyt taistele?
Kiitos, että luit. Verstaistukea vailla, Voimaantumisteoria