Aika itsekkin palata plinkkiin pitkän ajan jälkeen. Itsellä alkoholin kanssa pitkä yli 20vuoden on off suhde. Siihen on mahtunut useita kuukausien, muutama yli vuoden kestänyt raittius.
Ja halu lopettaa kokonaan alkoholin käyttö on kova koska A se inhottaa ja etoo minua B saan morkkiksen jo ensimmäisestä annoksesta ja C krapulat ovat järjettömiä.
Kyllähän se joskus alkuun oli vielä hauskaa mutta nopeasti jouduin myöntämään että olen alkoholisti. Ja ne alkoholin tuomat ongelmat ja terveyshaitat lista on pitkä.
Nyt ollut tammikuun lopusta saakka alkaen raittiina ja alku ollut tunteiden ja mietteiden vuoristorataa.
Vaan päätökseni olen tehnyt nyt saa olla minun osaltani. Ja onneksi tuosta ei ole pitkä aika kun olin yli 1v ja 6kk selvinpäin. Sitten tuli retkahduksia monen sattuman jälkeen.
Minä olen jokaisesta retkahduksesta oppinut jotain ja se tuo minulle varmuutta tähän touhuun. Kesät eikä mitkään merkkipäivät ole enää nykyään minulle ongelma joskus ne olivat kompastuskiviä.
Nyt pian ensimmäisen kuukauden raittiuden jälkeen alkaa se alkumyllerrys onneksi helpottamaan. Tunteet ja koko olemus oli todella sekavaa ensimmäiset viikot siksi en tänne tullut vielä mitään kirjoittamaan koska se olisi ollut todella sekavaa ja vaikeasti ymmärrettävää.
Olen ollut plinkissä yli 10v jo ja se on aina ollut todella suuri tekijä ja tukipylväs itselle. Lisäksi aloitin avohoidon uudelleen jossa käyn säännöllisesti. Tällä kertaa en yritä yksin vaan otan apua vastaan heti alussa. Minulla on selkeä päämäärä ja se on saada alkoholi kokonaan pois elämästä.
Käytiin läpi avohoidossa mm retkahduksista, triggereistä yms.
Ja oli antoisa keskustelu. Itsellä sinänsä nykyään helppoa. Kun esim kesät , juhlapyhät frendien synttärit ,uusivuosi juhannus. Niin ei tuota ongelmaa. Kun vielä joskus teki vaikeaa.
Sen myönnän että omaan tilanteeseen pääseminen on vaatinut satoja , useita satoja retkahduksia sieltä nuoruus vuosista.
Itse kun päätin alle kolmekymppisenä että en halua elää elämää missä päihteet kuuluvat arkeen joka viikko. Nuorena 18-28v olin vuodesta enemmän sekaisin kun selvinpäin.
Ja ikävä myöntää että vielä aikuisena vuosi 2025 oli sellainen että olin suurimman osan sekaisin. Siinä oli kaikkea ero perheestä yms
Elämältä lähti pohja sit oli masennus ja ahdistus kasvoi sietämättömäksi.
Mutta tämä vuosi 26 päätin että TÄMÄ on se juuri mistä haluan laittaa elämän uuteen uskoon. Lisäksi olen taas opetellut uutta kun jäi se tupakan polttokin pois. Mutta siis olen ruennut lisäämään joka ruokaan kasviksia.
Pyrin monella osa alueella parantamaan itseä ja oppimaan mahdollisimman paljon uutta.
Silti tiedän että tässä on kova työ edessä enkä pidä mitään itsestään selvyytenä. Se mitä minun pitäisi myös oppia on se että KIITTÄISI. itseäni aika ajoin raittiudesta. Olen aina ollut huono kehumaan tai palkitsemaan itseä. Sen sijaan haukkumaan ja moittimaan itseä , se on kyllä onnistunut.
Tässä tosiaan ikää jo 39v marraskuussa tulee pyöreät täyteen. Iän tuomaa viisautta, tullut kroppa kaupalla. En miettinyt seurauksia enkä oikein mitään muutakaan. Nykyään harkitsen enkä tee äkkinäisiä ratkaisuja, ja toinen mitä en tee on se että ennen olin yllystys hullu , minut oli helppoa saada mukaan ja aina oli hyvä syy juhlia. Minun lapsuudesta haluan tähän vähän kertoa. Eli minulle vanhemmat osti tupakkaa ja alkoholia kun olin 13-14 vuotias pojan kloppi. En saanut toki viikkorahaa koska valitsin viihteen ja tupakan. Ensimmäinen yli 2 viikkoinen ryypptreissu tapahtui alle 15 vuotiaana. Ja 18 vuotiaana myönsin olevani alkoholisti. Se oli joka viikkoista aina sieltä 13+ ja se vain kiihtyi. Kun olin kahdeksantoista enää enää edes erottanut mikä oikein mikä väärin. Ja mitä kaikkea on mahtunut elämään oltu teho osastolla useaan otteeseen, sydän on pysähtynyt. Ja koristettu myös juoppohulluus koettu useampaan kertaan. Psykoosi sairastettu 3x. Jopa pakko hoidossa oltu nuorempana. Si minä monesti nieitin että jos minunkaltaiseni ihminen voi alkaa nousemaan sieltä pohjamudissa niin uskon kyllä että se on monella muullakin mahdollista. Silti esim vuodet 28-29 olin täysin raitis. Ja 2v4kk olin myös tässä muutama vuosi sitten. Ja lukuisia 3kk -9kk ja nämä tarkoittaa täysin ei mitään päihdettä.
Lisäksi ei vanhammat ihmetelleet miksi jo nuorena menin kotiin yleensä 01 yöllä jälkeen monesti jopa aikaisintaan. Päihteet siis sallittiin minulle jo hyvin nuorena. Siksi minulla on ollut tosi vaikeaa selvittää mikä on oikein mikä ei. Ja miksei tietyllä tapaa saa toimia. Koska ne oli jo lapsena opittuja tapoja.