Kohti unelmia

Taustaa hieman: olen kärsinyt mielenterveysongelmista murrosiästä lähtien, tarkemmin pakko-oireista, johon liittyy mm. tulipalon pelko ja sähkölaitteiden jatkuva tarkistaminen sekä kuoleman pelko. Lisäksi minulla on lieviä adhd oireita: keskittyminen lukemiseen on ollut aina hieman vaikeaa, varsinkin pakko-oireiden alettua. Alkoholin avulla olen selvinnyt mm. yliopiston pääsykokeisiin lukemisista ja tenteistä.

Valmistuin vihdoin unelmieni ammattiin, psykologiksi viime syksynä ja sain töitä joulukuun alusta. Työskentelen lasten ja nuorten sekä lapsiperheiden parissa psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa.

Kirjoitin aiemmin mieheni kuolemasta. Hän siis kuoli yllättäen kesällä 2018, kun olimme yhdessä uimassa. En ole vieläkään täysin toipunut miehen kuolemasta, enkä todellakaan ole valmis uuteen parisuhteeseen. Lemmikin hankkimista olen harkinnut jo pitkään.

Töissä olen jaksanut ihmeen hyvin, mutta alkoholia on kulunut edelleen iltaisin. Nukun yöni hyvin, jos otan alkoholia illalla. Lisäksi iltaisin mielialalääke. Välillä olen koittanut olla ilman. Jos en juo alkoholia, näen hirveitä painajaisia, hikoilen älyttömästi öisin ja myös päivisin. Mietin, miten saan tämän juomisen katkaistua! En ole koskaan puhunut juomisesta terveydenhuollossa, koska taatusti tieto vuotaisi ja vaikuttaisi työllistymiseeni.

Tällä hetkellä olen kuitenkin iloinen uudesta työstä ja uudesta mahdollisuudesta! Olen tosi motivoitunut työhön ja toivon että jaksaisin sielllä. Mietin, miten saisin mielekkyyttä myös arki-iltoihin, ettei tarvitsisi juoda. Jaksaisin varmasti myös töissä paremmin.

Hei toiveita!

Olenkin lukenut aikaisempaa tekstiäsi. Miehesihän menehtyi melko nuorena. Vielä kertaalleen osanottoni sekä onnitteluni psykologin pestistä. Itsekin olen mt - potilas, mutten tässä halua avata sitä sen tarkemmin.

Kirjoitat että ilman alkoholia iltaisin nukut huonosti ja hikoilet öin ja päivin. Veikkaan näitä vieroitusoireiksi. Ymmärrän ettet halua mennä mihinkään laitoskatkolle, ettei urasi kärsisi tai jopa katkeisi. Mutta miten avokatko jossa haetaan lääkkeet mukaan? Siitä ei tietääkseni tule mitään merkintää Kantaan?

Tuo lemmikin otto olisi mainio idea. Kyllähän kissatkin mukavia on mutta koiran kanssa voisi tutustua muihin koiraihmisiin pakollisilla lenkeillä. Meillä on vaimon kanssa pieni koira. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Hei!
Muistan kirjoituksesi aiemmin. Menetys vie aikaa ja suru ei varmaan lyhyessä ajassa katoa.

Juhanin tavoin uskon, että hikoilu ja painajaiset ovat jollain tasolla vieroitusoireita. Itse huomasin, että usein hikoilin ja voin huonosti alkuviikosta viikonlopun jälkeen. Yritin olla viikolla juomatta. Keho reagoi noin. Minullakin mielialalääkitys ja kun vähensin viiniä niin tuntuu, että sekin on vihdoin päässyt vaikuttamaan paremmin, kun alkoholi ei sekoittanut niiden toimivuutta.

Tsemppaan sua vähentämään tai pitämään alkottoman jakson. Se on tosi pelottavaa, mutta kyllä pystyt siihen. Sulla on hienosti nyt muuten asiat, joten kannattaa ottaa alkoholiasia käsittelyyn, ennenkuin se lähtee ns lapasesta. Mitä aiemmin, sitä parempi. Riippuvuus kun kasvaa…

Vaikka alkoholi tuntuu auttavan stressiin, pelkoihin ja uni tulee paremmin, se se ei ole kuitenkaan totta. Pidemmällä tähtäimellä alkoholi väsyttää ja mm masennus voimistuu usein pikkuhiljaa. Usein juomalla sitä vaan turruttaa ja siirtää omien pelkojensa käsittelyä vaan huomiseen.

Tee suunnitelma esim tulevalle viikolle. Mikä ilta voisit olla ilman alkoholia? Mitä kivaa tekisit silloin? Me ollaan usein totuttu tiettyyn kaavaan ja käytökseen, mutta on mahdollista oppia uusia tapoja.

Kirjoittele lisää.
Ps. Minä sain anonyymisti apua terveyskeskuksen kokemusasiantuntijalta

Muistan minäkin sinun tarinasi toiveita.
Surutyö vie aikansa ja suru muuttaa muotoaan koko ajan. Anna sille aikaa.

Alkoholi on pitemmän päälle huono unilääke. Eikä se uni ole niin levollista ja palauttavaa kun on alkoholia elimistössä.

Kaavan rikkominen tosiaan on se juttu. Rutiinien muuttaminen. Minä olen esim työmatkankin tehnyt toisin välillä ja muutenkin tuolla ulkona kulkenut poikkeavia reittejä. Sitten joku vuosi aloin aamuvuorojen (teen kolmivuorotyötä) jälkeen menemään suoraan töistä salille tai uimahallille enkä tullutkaan sohvalle makaamaan. Ja alkoholista kun puhutaan niin minä leikkelen rönsyjä siitä pois. Mun sääntö on ettei joka vapaalla saa juoda ja nykyään on ehdoton kielto ettei työvuoroa edeltävänä iltana saa tippaakaan juoda viiniä. Saunomisetkin ihan vesilinjalla, ei ensimmäistäkään siideriä saunan jälkeen. Jos kuljen junalla niin ei alkoholia ravintolavaunussa. Ei enää lähtöskumppia lentokentällä. Jne jne.
Minä oon napsinut tosiaan drinkin tuolta ja drinkin täältä pois. Roikun tässä vähentelyssä edelleen onnistuneesti mukava vaikka lopettaminenkin muhii mielessä. EIhän tämä mikään helppo tie ole, mutta kannattava sellainen. Parempi tämä kuin jatkaa entisellään.

Onnittelut valmistumisesta ja työpaikasta. Teet arvokasta ja tärkeää työtä.

Tsempit <3

Moi toiveita!

En muista oonko kirjottanut sulle aiemmin mutta osanotto miehesi poismenosta. <3 Varmasti kestää pitkään toipua tuollaisesta. Alkoholihan ei kuitenkaan, niin kuin tiedämme auta asiaa yhtään. Voisitko koittaa liittyä tipattomaan tammikuuhun, meillä on tuo vertaistukiketju siitä.

Tuosta nukkumisesta,mulla menee taas toisinpäin että nukun huonosti jos oon juonut. Ja nään outoja unia ym. Mutta näin selvänä aikana nukun hyvin, enkä herää yöllä, niin kuin juodessa. En ole ikinä ollut aamuihminen ja olen edelleen tosi väsynyt aamuisin, mutta siinä on silti ero herääkö selvänä vai krapulassa/silleen että on edellisenä iltana juonut. On se aina mukavampi herätä selvänä. Paljon tsemppiä sulle! :slight_smile: