Moips kaikki ![]()
Täällä tarinaansa kirjoittelee 30-v nainen, joka kovasti haluaisi kohti raitista elämää. Oma tarinani alkoholin kanssa alkoi teini-iässä, jolloin satunnaisesti juotiin puistosiidereitä kavereiden kanssa ja siitä jatkui täysi-ikäistymisen myötä baareissa ja erilaisissa musatapahtumissa. Olen aina ollut kova bilettämään, tutustunut ulkona ollessa uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin, nauttinut tanssimisesta ja juhliin laittautumisesta. Nauttinut siitä, että baarissa saa ihailua ja uskaltaa näyttää omaa viehätysvoimaansa ihan eri tavalla, kun vaikka Cittarin maitohyllyllä.
Aina kuitenkaan se oma alkoholinkäyttö ei todellakaan ole ollut viehättävää ja helposti on mennyt yli. Alhainen alkoholitoleranssini on tehnyt siitä extrahelppoa, eikä kauheasti tarvitse juoda kun jo ollaan nousuhumalassa ja se onkin sitten menoa. Paljon bilettämistä on kuulunut ikävuosiini 20-28.
Olen aina ollut todella herkkä, niin luonteeltani kun fysiikaltani. Alkoholia olen käyttänyt turruttamaan jatkuvaa informaatiotulvaa, jota erityisherkät avoni keräävät ympäristöstäni. Välillä vaan tuntuu, että maailma on yksinkertaisesti liikaa. Olen myös jollain alitajuisella tavalla käyttänyt alkoholia rimpuillakseni pois omasta kiltteydestäni ja kiltin tytön maineesta, joka on pitkään määrittänyt käytöstäni ja elämääni. Todella kilttinä tyttönä olen usein laittanut omat tarpeeni ja haluni sivuun, ja pyrkinyt olemaan sitä, mitä esimerkiksi äitini tai kulloinenkin poikaystävä on minun halunnut olevan. Tällainen käytös synnyttää sisällä ristiriidan, joka purkautui liiallisena juomisena, sekoiluna ja riitelynä. Jälkikäteen häpeä, morkkis ja anteeksipyynnöt, joskus syystä ja joskus ei.
Tietyllä tavalla alkoholi on antanut minulle paljon, vaikka siitä olenkin korkean hinnan maksanut rahana ja morkkiksina. Se on auttanut minua vapautumaan omista ahtaista rajoistani, mutta nyt haluaisin luopua siitä kokonaan. Nykyisen, lähes 2 v kestäneen parisuhteen kanssa minulle ei ole tarvetta mennä baariin etsimään seuraa. Parisuhteen myötä jokin sisälläni on muuttunut, kahdenkympin levottomuus tuntuu vähentyneen ja tunnen olevani enemmän nainen, kuin tyttö nykyään.
Haluan lopettaa, koska krapulat eivät enää ole mikään pikkujuttu. Väsyttää, päähän sattuu ja ne henkiset darrat… Ahdistus on aika jäätävää, varsinkin jos olen juonut puoltuttujen kanssa. Minulla on menneisyyden tapahtumien seurauksena pientä luottamusongelmaa ylipäätään ihmisiä kohtaan, enkä tykkää humaltua sellaisten kanssa, joita en kunnolla tunne. Niin kuitenkin tapahtuu välillä ja aamulla ahdistaa paljon, vaikkei mitään pahaa olisikaan tapahtunut. Kuitenkin ajatuskin siitä, että jotain OLISI voinut tapahtua, on jo liikaa.
Haluan olla terve ja elää täysillä omaa kroppaa rakastaen. Viinan laittaminen siihen ei ole rakkautta. Tunnen kaksi täysin raitista ikäistäni kaveria ja he vaikuttavat jotenkin olevan enemmän elossa. Heillä ei ole sitä suomalaisen hiljaista selvinpäin-minää ja sitten sitä kännissä sekoillaan-minää. He sekoilevat selvinpäin, mutta hauskalla, sympaattisella ja hyväntuulisella tavalla. Ihailen heitä ja haluan olla itsekkin vapautunut persoona selvinpäin.
Tällä hetkellä olen reissaamassa ja tekemässä töitä ulkomailla, tarkoitus on olla vielä ainakin 1,5 v. Reissuseurana on poikaystäväni. Elämäntyyliin kuuluu, että usein tavataan muita reppureissaajia ja heidän kanssa kippistellään samalla kun tutustutaan. Samoin niin on helppo tutustua uusiin työkavereihin, kun välillä tehdään rahaa matkakassaan. Myös monet ulkomaalaiset kaverini, tuntevat minut kivana iloisena bilettäjänä, joka ei drinksuista kieltäydy. Tuntuu, että tuotan heille pettymyksen, jos olen vain ”tylsä” selväminä. Pitävätkö he silloin minusta vielä?
Miten siis onnistun tässä lopettamisessa? Miten löydän mielenvahvuutta kieltäytyä juomisesta esim. kaverin synttäreillä tai illallisella? Rehellisesti sanottuna tuntuu, ettei minun yksinkertaisesti pitäisi lähteä minnekään illanviettoihin, koska en pysty sanomaan ei alkoholille. Monesti olen tiennyt, etten tänään halua edes juoda, mutta silti päädyn juomaan, koska en osaa olla ilman. Tai oikeastaan en halua olla bileissä selvinpäin, koska silloin en jaksa katsella bilettäjiä ja nauraa heidän toilailuilleen. Tarvitsen kuitenkin elämää ja iloa ympärilleni, joten metsään yksin muuttaminen ei ole vaihtoehto.
En haluaisi kailottaa tätä päätöstäni ympäristölle, koska a) pelkään että minulle nauretaan ja b) silloin myöntäisin avoimesti, että minulla on ongelma. Niinhän mun tosin varmaan pitäisikin tehdä
Poikaystäväni tykkää kaljoitella, mikä ei helpota tilannetta, kun saatavilla on koko ajan juomaa.
Huh, tulipa pitkä teksti tästä, kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea. Onko kellään samanlaisia kokemuksia? Kaipaisin ihan käytännön vinkkejä mitä sanoa illallisella ja miten lähteä smoothisti illanistujaisista pois, ilman että kukaan ylipuhuu minut jäämään. Mitä elämästä poistuu päätöksen myötä, entä mitä tulee tilalle? Ja ennen kaikkea: miten pysyä päätöksessään?
Päiväkirjamaisesti tulen tänne kirjottelemaan. On ollut kiva lukea muiden keskusteluja täällä ja monet tuntuvat siitä saaneenkin voimaa ![]()