Hitto kun on kaunista!
Viimein satoi lunta, ja on paljon valoisampaa.
Pihlajanmarjat eivät putoa, vaan kököttävät tertuissaan punaisina.
Minulla on hyvä elämä, mahtavaa olla juuri tässä ja juuri nyt.
Rintalastan alla on syvä onnellisuuden tunne.
Avaan uuden oluen. Ihan mieletön fiilis, kun voi vaan elää ja olla, antaa mennä!
Kaapissa on 12-päkki, josta laitan yhden oluen kerrallaan jääkaappiin kylmenemään.
Tietenkään en ota kaikkia, vaan yksi kerrallaan.
Aamulla ensimmäinen ajatus on pettymyksen sävyttämä.
Pahvipakkaus on tiskipöydällä kevyenä ja tyhjänä.
Sen vieressä tyhjä vodkapullo, joka ei ollut minun. Eksän baarikaapista otettu, kun kalja loppui. Pullo, jotta humala voisi jatkua.
Miten minä taas. Miksi minä taas?
Sitä seuraa tehokas, harjaantunut selittely.
Oli rankka viikko takana. Kerrankos sitä. Aikuinen ihminen osaa itse päättää.
Sitä seuraa vakaa lupaus. Nyt ei enää, oikeasti.
Nyt riittää. Minä laitan kalenteriin.
Ja koskaan se ei riitä. Aina tulee uusia syitä.
Se, mikä on käynyt selväksi on se, että minun pitää laittaa korkki kiinni.
Lopettaa juominen. Lakata ottamasta. Alkoholi ei sovi minulle sitäkään vähää, mitä se voi sopia kenellekään.
Tässä on pitkään “menty kohtuudella”. Sopivaa hymiötä ei edes ole.
Sitten mentiin pari kertaa ei niin kohtuudella.
Niistä keikoista käytiin puhelinkeskusteluja vieraiden ihmisten kanssa myöhemmin, mietittiin, miten sukupuolitautien tarttumismekanismit menivätkään, ihmeteltiin, oliko tämä nyt tosiaan se konteksti, jossa näin kannatti käyttäytyä.
Sitten mentiin vain reissussa -periaatteella. Ne reissut venyivät, torstaina Suomeen ja perjantaina tietysti alkoi viikonloppu, maanantain tuska hälvennettiin oluella ja tiistai vielä dokattiin, ja keskiviikkona olikin jo pikkulauantai, ja sitte torstain selitti niinsanottu ohidokaus, ja perjantaista alkoi uusi viikonloppu ja.
Minun on pakko lopettaa alkoholin käyttö. Kokonaan. Minä tiedän tämän sekä humalassa, kuten nyt, että selvin päin.
Halusin kirjoittaa tämänkin selvin päin. Siinä vaiheessa, kun olisin jo ollut vaikka viikonkin selvin päin. Se ei kuitenkaan onnistunut, koska pisin selvä aikani on ollut neljä päivää. Halusin kirjoittaa tälle keskustelualueelle siinä vaiheessa, kun olen jo onnistunut tekemään varman päätöksen ja pitämään siitä kiinni edes joitakin päiviä. En halunnut kirjoittaa näin, miltei paniikissa, ilman mitään osoitusta siitä, että pystyn olemaan ilman alkoholia.
Minä tiedän, että juominen täytyy lopettaa kokonaan. On alettava absolutistiksi, henkilöksi, joka ei ota koskaan yhtään.
En kirjoita tätä päättäväisenä, vaan kirjoitan tämän huomiselle itselleni. En usko, että pystyn heti lopettamaan kokonaan, mutta tupakoinnin lopettamisen kokemuksesta tiedän, että jokainen yritys, jokainen sanoiksi kirjoitettu teksti vie eteenpäin.
Jossain vaiheessa tulee viimeinen lasi.