Kofeiiniriippuvuus/ -n liikakäyttö

Vaikka hermostoon vaikuttavasta kemikaalista onkin nyt kyse niin postaanpa tälle puolelle, jossa ton aineksen överikäyttö on arvioideni (ja stereotyyppien) mukaan yleisempää kuin Saunan huumeilijoiden keskuudessa.

Eli, onko teillä tapana käyttää älyttömiä määriä kofeiinia pelailun/surffailun/muun dataamisen ohessa? Onko näkynyt/tuntunut fyysisiä oireita tän shitin liikakäytöstä? Kertokaahan muutenkin stoorejanne kofeiinin ja dataamisen vuorovaikutuksesta elämässänne - mikä kofeiiniformaatti on suosiossasi (kola/napit/kahvi/tee/mate/??), paljonko menee päivässä, lisääkö dataaminen kulutusta tai käytätkö jopa vain koneen ääressä…?

Mä muistan ajat, jolloin panostin kaiken intoiluni dataamiseen, uskomattomia määriä kolajuomia ja myöhemmin kofeiininappeja ja kahvia tuli kiskottua - joskus oli toleranssi ja riippuvuus sillä tasolla että 600mg oli saatava aamulla että pääsi ylös sängystä. Muistan myös kofeiinin reilusta käytöstä tulleet euforiat ja ‘pärinät’ sekä laskuvaiheen heikotuksen ja tärinät…

Kirjoittelen tätä näin myöhäiseen ajankohtaan kun oon viime aikoina ollut ilman tuota myrkkyä ja tänään(eilen) iltapäivällä tuli hörpättyä yksi melko tuju kahvikupillinen ja kiitos sen en saa unta ja datailen - nykyään tulee tosi harvoin harrastettua yöllistä dataamista.

Juon kahvia ihan sikana. Ja vain juon sitä, en nauti. Täytän kahvikupin ja laitan reilusti maitoa, sitten juon sen muutamassa sekunnissa. Perään pari kuppia lisää.

Joskus yrittänyt teehen vaihtoa. Teestähän jää mitä mainion jälkimaku, kun laittaa maitoakin sekaan :p~. Mutta kahvi vie aina voiton. Voisi sanoa että kahvi on parempaa ennen juontia (se tuoksu!) ja tee parempaa juonnin jälkeen (mukava maku).

Kyllähän sitä kieltämättä tulee nautittua aina dataamisen yhteydessä huomaamattaan. Tunnin aikana menee litrasta puoleentoista teetä ja välillä kahvia + kofeiinitabletteja.Aina kun vähentää koneen käyttöö nii huomaa että jää kofeiiniki vähemmälle.

Kofeiinia.

Ei enää niin paljon kuin ennen. Pikkuhiljaa se hiipi kuvioihin. Ensin muutti yksin asumaan ja sai tehdä mitä tahtoi, eli kokista juotiin pääasiallisesti ja vesijohtovettä pidin myrkkynä. Pikkuhiljaa siihen tuli rinnalle energiajuomat, varsinkin kun LIDL aloitti Suomessa ja oli helppo ja halpa tapa saada kori kaupalla energiajuomaa. Kofeiinin löysin sattumalta apteekista ja siitä lähtien sitä on käyttänyt. Tunne, että “nyt pitäisi olla parhaimmillaan” tulee aika helposti, oli kyseessä sitten keskittymistä vaativan pelisession johtaminen, pitemmän kiinostavan postin kirjoittaminen, lukion kirjoitukset, kokeet, työhaastattelu, … normaali työpäivä, perjantai ilta kavereiden kanssa, yleensä mikään mikä vaatii enemmän kuin vain paikallaan olemisen. Parhaimmillaan 100mg nappeja meni neljä päivässä eikä mistään meinannu tulla mitään ilmankaan. Päivän kun oli ilman niin viimeistään seuraavan aamuna mieletön päänsärky, kylmän värinöitä ja oksentelua, eikä mikäpän muu auttanut kuin pari kofua huuhdottuna energiajuomalla. Hirveintä oli kun kofeiinit oli loppu ja olin töissä eikä ollut mitään toivoakaan saada mistään hetimiten lisää. Ja se miten jossain vaiheessa päivärytmi oli 30 tuntia hereillä ja 6 unessa.

En nyt sanoisi että niin vakava riippuvuus, koska irti pääseminen lopulta vei oikeastaan yhen hyvin suunitellun viikon. Istuin vain datailemassa, ei energiajuomaa, ei kahvia, ei kofeeinia, buranaa sitäkin enemmän ja lääkäriltä sai ilman minkäänlaisia perusteluja Imovaneja (mietoja nukahtamista edistäviä), vajaan viikon pakottauitui nukkumaan kellonajan mukaan ja kesti päivät läpi pelkällä buranalla ja vettä lipittämällä. Ei vieny lopulta kauaakaan kun olo oli jo aika normaali ja uskalsi jopa liikkuttaa päätään ilman että tuntui että maailma kaatuu =) Helpotti tietenkin, että siinä vaiheessa oli jo vakituinen työ, että oli pakko päästä aamulla ylös teittyyn aikaan. Aika ihana tunne sekin ettei ollut enää sumuista harsoa silmien edessä.

Nykyään en juo energiajuomia kuin hyvin harvoin ja nekin lähinnä vodkan kanssa lähinnä maun takia =) Kahvia en juo ja vaikka kofeiinipurkkeja on vielä lääkekaapissa ei niille ole ollut tarvetta kertaakaan sen jälkeen. Toisaalta hauska myöskin että nykyään kuin jotain kofeiinipitoista haistaa tulee heti mieleen se miten takaraivossa jyskyttää se päänsärky =) Nykyään ei ole enää mitään nukkumisongelmiakaan, pystyn pakottautumaan olemaan hereillä yli 40 tuntia putkeen ilman energiajuomaa joka assembly-messuilla ja melkein tilanteesta riippumatta saan unta kuin lapsi.

Ekan kerran kahvia maistaessani ajattelin että hyi helv mitä myrkkyä. Siitä meni pari vuotta ennen kuin opin oikeasti nauttimaan siitä aineesta. Nykyään juon kahvia, koska se on hyvää (ei sokeria, ei maitoa, vaan juuri sellaisena kuin se on pannusta otettuna) ja koska ilman sitä tunnen kuolevani. Riippuvuuteni on sillä asteella, että joku litra perusvahvaa kahvia (en tiedä kofeiinin määrää) estää hermoilut ja päänsäryt. Kahvia menee yli tarpeenkin, joskus parhaimpina päivinä semmonen puoltoista litraa + energiajuoma tai pari. Tabletteihin en ole vielä sortunut, mut siinä vaiheessa joskus ollaan että joka kahvikuppiinkin liuotetaan semmonen 100mg nappi (olen nähnyt jonkun tekevän niin!)

Kofeiiniöverit on v-mainen olotila. Tosin niin on viekkaritkin. Kohtuus kaikessa.

Itse olen käyttänyt lyhyen elämäni aikana varmaan cola-juomia itse Olli Hokkastakin enemmän. Nuorempana vielä oli kuukausien putkia joina join päivittäin yhden tai pari 1,5l:n colajuoma pulloa. Energiajuomia en ole koskaan suosinut lähinnä niiden hinta-/laatusuhteen takia. Colasta ja energiajuomista en ole itselleni saanut koskaan mitään piristystä (että jaksaisin valvoa paremmin) tms. Join colaa puhtaasti maun takia. Enkä ole huomannut edellämainittujen tuotteiden pitkäaikaisia vaikutuksia, muuta kuin hampaat kyllä huononee.

Mutta sitten tämä kahvi… Mausta en liiemmin pidä. Juon kahvini aina täysin mustana ilman sokeria, sillä nuo lisähörsteet pilaa mielestäni makua vielä enemmän. En tiedä miksi helkkarissa sitä edes juon. Siinä kahvissa on joku mikä saa mulle usein helvetin huonon olon. Pari kertaa tullut mm. paniikkikohtaus ton kahvin takia. Enkä usko sen olevan kofeiiniallergiaakaan, koska colat yms. ei aiheuta, tai ole aiheuttaneet koskaan mitään tollasta mulle. Eli ku juon sitä kupin, pari, niin alan tärisemään, jos oon puhevuorovaikutukses jonkun kaa, niin muutun aika ylivilkkaaksi ainakin puhumisen suhteen, huono olo, joskus sormenpäät saattaa turtua.

Varsinaista riippuvuutta kyllä ei ole syntynyt, mutta sillon ku kulutin colaa enemmän, niin saatto joskus alkaa hiivatusti tekemään mieli ja siinähän sitä sitten kiukutti, jos kaupat oli kiinni. :slight_smile:

Oi kumpa en olisi noihin kofeiinitabletteihin tutustunut ikinä! Viimevuoden lopulla kofeiiniöverit ja hyvä ettei jo henki lähteny. Salakavalaa sanon minä. Purkissa lukee suositus 3 nappia per päivä, mutta tottakai piti ottaa enemmän. Olin jo tottunu että parhaimpina päivinä menee viittätoistakin, no päätimpä sitten kokeilla sitä 20 rajaa. Kriittine raja tuli yllättäen vastaan varmaan 23. kohdalla. Sydän hakkaa, iho tuntu kylmältä ja oudon kumimaiselta, tuli ihme hallusinaatioita mm koin vahvana jonkun läsnäolon ja paljon muuta.

Ei kofeiinissa muute mitään mutta useamman kerran yllämainitun kokeneena on oppinu vähän varomaan liian sähläämisen kanssa. Nykyään normina pidän noin 3 pulloa korkeasti kofeiinipitoista energiajuomaa.

Tosiaan, mulla alko yläasteella ton myrkyn kanssa leikkiminen, ekana tietysti energiajuomia, päivittäin. Olin 14 vuotias kun hain ekaa kertaa kofeiinia apteekista ja kuumottelin että entä jos kysyy henkkareita, (ikäraja 15). Noh, kofeiinitabletteja meni mitä meni, joskus vähemmän joskus enemmmän, noi oli viel ihan okei. Myöhemmin, olisinkoha ollut noin 16 vuotias kun menin tilaamaan azariuksesta piristeitä, (erilaisia pillereitä joissa kofeiinia ja muita aineita seassa) Kokeilin eri tuotteita, osa niistä jopa antoivat mielihyvää, mutta rakastuin näihin.

Yhdessä kapselissa siis nämä ainekset.
* Green tea extract (supplying 200mg caffeine)
* Cacao bromine (supplying 8% theobromine)
* Cayenne
* L-phenylalanine
* Jaborandi
* NADH

Ekoina kahtena päivänä yks pilleri aiheutti aivan hirveet säryt sydämmeen, hikoilua, mutta silti jatkoin. Noin viikon käytönjälkeen oireet katosivat, pystyin syömään noita normaalisti, koulusta ei tullut vittuakaan ilman noita, oli aina pakko ottaa aamulla 1-2 pilleriä. Nyt lääkärissä ihmetellään miksi mun maksa-arvot ovat aivan sekaisin, uskallan väittää että just noista helvetin napeista jotka tuli alotettua, nyt en enään syö päivittäin, vaan silloin kun tahdon valvoa (Lisää en ole tilaamassa koskaan, mutta tilasin sen verran tuhdin lastin että on vieläkin jäljellä).

Joskus join sikana kokista, nykyään ehkä pullon viikossa jos sitäkään. Teetä menee usein kaks kuppii puolessa tunnissa. :neutral_face: eli liikaa. Joskus kyl on päiviä ku en juo ollenkaa mitään kofeiini-pitosta. Kahvista en oo koskaan oikeen tykänny. Energiajuomia juon tosi harvoin. Yks päivä kyllä join seittämän pulloo ja sydän tykytti tuhatta ja sataa ja vapisutti ja nauratti ja oli helevetin levoton olo. Sen jälkeen ei oo noin paljoo tullu juotuu.

http//es-klinikka.wetpaint.com/ irti energiajuomista!
http//eikahvia.freehostia.com/ irti kahvista!

Josko linkit tulisivat nyt toimivina.

http://es-klinikka.wetpaint.com/
http://eikahvia.freehostia.com/

Kerran join sixpackin perään, kun alkoi jostain syystä ramaisemaan, PANNULLISEN kahvia vaikka en ollut sitä juonut kuin aniharvoin. Hetken olo oli aikas jees if you know what I mean :sunglasses: Siihen sitten ambulanssi paikalle rytmihäiriöiden vuoksi ja seuraavana yönä päivystykseen saman vaivan takia. Olo oli kurja vielä pari kuukautta sen jälkeen, ruoka ei maistunut, oli huono olo psyykkisesti ja fyysisesti ja ajoittaisia rytmihäiriöitä. Kuolemanpelkoa jne. Nyt puolen vuoden jälkeen tilanne ok, tosin sydän muljahtelee vieläkin ajoittain.

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

kuukkonen.puheenvuoro.uusisuomi. … ofeiinista

''Kun veressä olevan kofeiinin konsentraatio nousee hyvin hitaasti, se aiheuttaa hitaasti etenevän kroonisen myrkytystilan, kofeinismin. Kofeinismissa aivopuoliskojen väliset yhteydet eivät toimi normaalisti, ja muisti ja oppimiskyky heikkenevät, joka aiheuttaa depersonalisaatiota. Kun kuva omasta minästä hämärtyy, on mahdoton tiedostaa persoonallisuusmuutoksia, joita kofeiinin käyttö tuo mukanaan kuten aggressiivisuus, putkinäköisyys, älykkyysosamäärän lasku jne. Kofeinismissa aivot toimivat lievässä psykoosissa, eikä sellaista tilaa ole helppo tiedostaa itse. Vasta lopettamisen jälkeen alat tunnistaa uudelleen itsesi kun persoonallisuutesi ja ajattelukykysi alkavat normalisoitua. Aktiivisella hoidolla vaikutus voi olla dramaattisen nopea.

Ryhtymällä poistamaan kehoon kertyneitä virtsahappoja tämän periaatteen mukaisesti, useimmat kofeinismioireet alkavat helpottaa vuorokaudessa tai parissa. Kofeinismin aiheuttamissa psyykkisissä ongelmissa, kuten masennuksessa ja ahdistuneisuudessa, nopea hoitovaste ehkäisee itsemurhia. Veren korkealla kofeiinipitoisuudella on todettu selvä korrelaatio vaikeaan masennukseen, ja masennuksella on todettu 80% korrelaatio itsemurhiin.

Kofeiinin pitkäaikaiskäyttö on, kuin ajaisi autolla kapeaan umpikujaan. Sinulla ei ole hajuakaan missä olet, ja ulos et pääse, kuin hitaasti peruuttamalla. Happojäämien neutralointi ja poisto ravitsemuksella on prosessi josta tulee elämäntapa pakostakin. Voit joutua taistelemaan vuosikausia äärimmäisen tarkalla ruokavaliolla ja rajoitetuilla elämätavoilla pitääksesi happojen sulamisen aiheuttaman oireilun kurissa. Pahimmassa tapauksessa väärät valinnat voivat tappaa akuuttiin kofeiinimyrkytykseen, mutta mitään muuta keinoa ei ole.‘’
oli iha pakko linkkaa toi teksti, lukekaa se, mut nyt mä kerron mun kofeiini flippailut.
juu eli, nyt oon käyttäny kofeiinitablettei ja energiajuomii about 3 vuotta ja kahvii vaa sillo ku ei oo muutakaa koska kahvist alkaa vaa laatattaa ni sitä ei pysty juomaa. mut mul alko hiljallee nousta kofeiini riippuvuus ku tykkäsin siit kofeiini pärinäst, no sit 2012 syksyl samal ku lopetin pirin ja jatkoin vaa sitä kofeiinii ni mul oli sit 8kk psykoottine masennus (kakssuuntane mielialahäiriö) ja alko paniikkikohtaukset ja ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelot. kuulin joka päivä vitusti äänii pääs, ovi kello soi tai sit kyttien tai mun mutsin ääni huus mun nimee. siihe aikaa käytin ehkä about 800-1000mg kofeiinii päivässä. sit 2013 vuoden alus olin nii kofeiineis et huomasin olevani luuranko (olen nainen) ja löysin itteni lattialt ku meinasin delaa (vasta jälkeepäin tajusin et kofeiinin takii) ja nyt sitte tässä tänä vuonna määrä on vaa noussu ku alkuvuodest otin joka aamu 600mg tabletteina, sit hiljaltee se nous 1000mg heti aamusta ku oli nii iso toleranssi, sit nyt kesäkuun alussa aloin käyttää päivässä 1500mg-2600mg vuorokaudessa (söin niitä jopa nukkumaan mennnessä ku pelotti vierotusoireet) no sit mä täs flipahdin toho kofeiinii ja mun aivot ei toimi ja meinasin kuolla viimeks perjantaina, ku olin ottanu 2600mg, no sitte mul kerrottii et kuin pahast kofeiinist flipahtaa ja mähä oon ollu täs koko kesän iha psykoosis tost kofeiinist ja ekana päivänä eli viime lauantaina ku aloin vähentää niitä, olin ottanu vaa 600mg sinä päivänä, sit hiisasin hyvät pajat vaik olin jo valmiiks iha poissa, ja sit KAIKKI VITUN ÄÄNET TULEE MUN PÄÄHÄ JA LAULAA TOSI IHANASTI JA OLIN IHA TAIVAAS, ne laulo mulle, ‘‘Why I’m still the end of time’’ ja kaikkee tollast tosi psyykaavaa :smiley: siis tää kofeiini pistää pään iha sekasi älkää käyttäkö ollenkaa ei ihmiset oo tehty sitä varte et ne pilais itteensä kofeiinil! mä oon sit tälki hetkel iha flipeis ku mul on joku 10 eri persoonaa ton kofeiinin takii ja joka vitun kerta ku katon peilii ni tulee joku vitun iha ihme muija vastaa vittu en yhtää tiiä ketä mä oon ja mua joudutaan pakkosyöttää ku mun aivot on nii pois toiminnast ton kofeiinin takii et en vittu osaa ees huolehtii itestäni ku puoliks, kyl mä suihkuu pääsen 1-3krt päiväs ku mul on tullu kofeiinist pakko oireine häiriö puhtauteen, ja osaan mä päivän röökit hommata koska ne on tärkeintä mut en osaa oikee syyä, ku se vaa on nii vitun rankkaa, mut onneks mun jätkä on täs nyt pakkosyöttäny mua:D ELI SIIS NYT ON KESKIVIIKKO JA lauantaina otin 600mg, sunnuntaina 400mg, maanantaina 300mg, ja tänää ja eile vaa 200mg, oon iha vitun paskana. niinä päivinä ku olin ottanu 2000mg tai enemmä ni meinas kyl vissii keho pettää tai jotai sain nii kauheit kohtauksii et ei huhhuh, tärisin, hikoilin nii paljo, et huppari oli läpimärkä, olin punanen, hyperrventiloin, istuin vaa, itkin, enkä ois jaksanu puhuu, ja hiplailin herrmostuneena hiuksii kokoaja, ja äänii ja suminaa päässä, ja näkö iha rakeine ja paska. ELI PYSYKÄÄ EROSSA SIIT VITUN KOFEIINISTA! (: <3 PEACE AND LOVE <3

Kahvia en juo ollenkaan, mut tulee juotua 1-2 isoo flindaa Cokis-Zeroa päivittäin. Ja tyhjään vatsaan heti kun herään. Aiheutta tärinää ja joskus jopa lieviä näköhäriöitä. Mielestäni makeutusaine aspartaami on hermomyrkky. Pitäis vähentää yhteen isoon pulloon päivässä ja sit alas snadiin pulloon. Röökiä ki menee nykyäään 30 päivässä. Cokis Zero antaa pienet kiksit, oon siitä riipuvainen psyykisesti ja fyysisesti. Oon joskus yrittäny olla ilman, tuli viekkarit… Yritin juoda normi sokeri Cokista ei auttanu. Elimistö vaati Aspartaamia.

Pysykää erossa. :frowning:

Voit välttää kahvia juomalla kuumaa kaakaota tai vihreää teetä. Se ei olisi helppoa aluksi, mutta voit saada hyötyä sille lopulta.

euroshopper on tosi vahvaa

Jeba kahvia menee se plus 12kuppia per päivä.
Vatsahaavasta varoitettiin vuosia sitten.
Nyt kun taas nollalinjalla menen eli täysin irti päihteistä niin kahvia menee todella paljon.