Kofeiini vs Nikotiini

En nyt tiedä tuliko oikeaan paikkaan, saa siirtää tms jos löytyy parempi.
Mutta tosiaan olisin kiinnostunut otsikon mukaisesti tietämään, kumpi on aineena haitallisempaa terveydelle sekä pitkällä, että lyhyellä aikavälillä, kun aineita katsotaan vain yksittäisinä aineina eli huomioon ei oteta esim. saanti tapoja ja siitä aiheutuvia haittoja (esim nikotiinissa tupakan polttaminen).
Kumpikin on aineena myrkyllistä ja riippuvuutta aiheuttavaa, joten ainoan haitallusuus eron, jonka itse huomaan on saanti tapa.

Kiitän jo etukäteen kaikkia vastanneita :slight_smile:

Jos katsoo näitä kahta kuvaa niin vastauksen pitäisi nähdäkseni olla itsestään selvä:

Ainakin itse suosin huomattavasti mieluummin näitä ihmeellisyyksiä satunnaisesti:

Kuin tälläisiä kamalia myrkkylehtiä tai muita nikotiini valmisteita:

Hyönteismyrkkyjä kummatkin. Nikotiini tappavampaa. Pieninä annoksina kumpikin tekee aivoille hyvää. Eli pari kuppia kahvia ja pari tupakkia päivässä, niin ollaan terveellisyyden ytimessä.

Jos hyötykäyttöä ajattelee niin paras tapa olisi kyllä valita mahdollisimman laadukkaat kahvivaihtoehdot tai teetä/vastaavia luonnollsia kofeiininlähteitä ja käyttää miitä vain satunnaisesti vaikka kenties joitain hyötyjä menetetään mutta haitat vähenevät suhteessa enemmän. Nikotiini myös kannattaa valita vain satunnaiseen käyttöön (tai ei ehkä ollenkaan) mieluiten sähköisessä, purkka, laastari tai luomukessu muodossa jota saa helposti netistä sekä sitä voi yhdistää myös muihin psykoaktiiveihin…

Tuota juuri mietinkin, että onko nikotiini oikeastaan vaarallisempaa “oikein” käytettynä kuin kofeiini. Jos mietitään pitkällä aikavälillä niin onko pahempi juoda esim 5 kuppia kahvia päivässä vai saada verraten sama määrä nikotiinia esim sähkösavukkeen tms muodossa?
Tupakassahan nikotiini ei tapa vaan kaikki se muu mitä tulee messissä. En 100% varma ole, mutta tietääkseni kahvissa kofeiini ei ole terveys tekijä vaan ne muut aineet, joita elimistöön saadaan kahvista.
Joten jos oletetaan, että henkilö saa saman määrän (puhutaan siis juurikin pienestä/kohtuullisesta määrästä) kofeiinia ja nikotiinia ilman kahvin hyötyjä/(haittoja?) tai tupakan haittoja niin kumpi on ko henkilölle lyhyellä/pitkällä aikavälillä huonompi juttu?

Minähän en asioista mitään tiedä, eli tässä vain mutuilen, mutta eihän kumpikaan noista itse aineista kovin vaarallisia ole vs. monet muut aineet, vaikka toki keskushermostomyrkkyjä ovatkin. Toki noistakin saa periaatteessa vedettyä hengenvaaralliset överit, mutta niin saa kyllä ihan puhtaasta juomavedestäkin, jos niikseen tulee.

Mitä noiden aineiden höytyihin/iloihin tulee, niin IMO kofeiinia on paljon kannattavampaa vetää, koska siitä saa irti sentään jotakin piristystä, mielialan nousua, energiabuustia jne. Nikotiinistahan alkaa saamaan jotakin irti vasta siinä vaiheessa, kun siihen on jo koukussa, eli se niksojen helpottaminen tuo sen hyvän olon. Tietty kofeiinikin voi tehdä ainoastaan paskan olon, jos on kovin herkkä sille(yleensä stimulanteille), eli eipä siihen kannata sekaantua, jos se aiheuttaa jo pieninäkin määrinä sen, että paniikkia puskee ja olo muutenkin vain huononee.

Mäkin olen käsittänyt, että kahvin terveysvaikutukset tulisivat enimmäkseen niistä kahvin muista aineista, kuin varsinaisesti kofeiinista. Jostakin luin, että liian kuuman kahvin kittaaminen lisäisi suu- ja kurkkusyövän riskiä(Liittyy siis ihan tuohon lämpötilaan ja pätee kaikkiin muihinkin liian kuumana nautittuihin juomiin, ei kahviin sinänsä), joten kyllä siinäkin se nautintatapa vaikuttanee terveyshaittojen/-hyötyjen osalta :confused: . Kylmä kahvi siis kaunistaa :smiley: . Omani ehtikin mukavasti jäähtyä tässä näpytellessä :stuck_out_tongue: .

^Saahan siitä tupakastakin irti aloittelijakin niin kauan, kun malttaa pitää annoksen niin pienenä, ettei mene yhtään huonovointisuuden puolelle.

Itse en usko, että luonnollisen tupakan polttamisella tai kahvin juonnilla on mitään merkittäviä haittoja yksinään, jos käyttää siten, kuin on itselle kohtuullista, vaikka käyttäisi päivittäin. En esim. ole kuullut, että shamaaneilla tupakka aiheuttaisi haittoja, vaikka usein sitä vedetään aivan typerryttäviä määriä 10x vahvempana ja ilman filtteriä.

Kiitos vastanneille, tullu ihan loistavaa infoa asiasta :slight_smile:
Näillä puheilla voisin siis väittää, että haitallisuus asteessa kumpikin on samaa luokkaa kunhan vetää oikeissa rajoissa (joskin nikotiinissa raja tulee huomattavasti nopeammin vastaan).
Hyödyllisyydessä kofeiini ilmeisesti vetää hieman pidemmän tikun nikotiiniin verrattuna?

^Ol hyvä, riippuu monesta, kuten odotuksista ja tarkoituksista. Mainitsemilleni shamaaneille ainakin osalle tupakka kuulemma edelleen on heidän numero ykkösensä visionäärisenä kasvina, jopa ennen ayahuascaa. Tupakoissa on kyllä muitakin aineita kuin nikotiini, kuten “shaamanitupakassa”, Nicotiana rusticassa harmaliineja ym. jossain määrin mukana. Aloitteleville shamaaneille juotetaan tupakkamehua ainakin vuoden ajan ennen esim. ayahuascaa. Extractoituna rustica piipusta n. kolmannella henkosella vie tajunmenetyksen kautta visioihin, visionääriseen maailmaan. Kuolemakin kait on kyllä mahdollinen. Tupakkaa käytetään perinteisesti hyvin monessa eri tarjoituksesssa ja monella eri tavalla. Sellainen muuten, kuin pensastupakka, joka ei sisällä nikotiinia, mutta sen kaltaista ainetta on auttanut joillain rauhottavampana lajina jopa heroiinin lopetuksessa. Kessu taas muuten on Nicotiana rustican pohjoisin lajike ja ihan kansainvälisesti “kessu”-nimellä.

Kessussa pitäisi olla muiden rusticoiden tavoin paljon enemmän nikotiinia, kuin perus- virginian tupakassa, Nicotiana tabacumissa, mutta itsekasvatetuissani sitä on kyllä ollut vähemmän, kuin perus American spiritissä ja Manitoussa ilman filsua. En tiedä johtuuko maan ravinnepitoisuudesta vai mistä mahtaa johtua. Sen sijaan joskus ostamassani rusticassa sitä oli kyllä selkeästi enemmän. Mutta tuntui, että itsekasvattamassani voisi olla kyllä enemmän taas niitä maoi:ta tai jotakin. Erityisesti ensimmäisen kokeilukertani muistan, kun silmät ammotti tunnin pari ihan eri tavalla, kuin jollain smartilla, aromalla tai nortilla. Hieman vähälle vaan jääneet omat satoni vielä. Jos tuota rusticaa muuten ostaa, niin kannattaa siinäkin olla tarkkana. Sitä myydään usein mapacho nimellä, mutta jossain myydään tabacum:ia mapacho nimellä. Sitten eräässä videossa taas, jossa mainostettiin mapachoa rusticana, niin kuvatut kasvit kylläkin näyttivät enemmän tabacumilta. Rustica-lajikkeista pari kyllä näyttää hieman tabacumilta ja pari taas on oikeasti lähempänä virginialaista, mutta videon kauppias ei ole vastannut mitään kysymykseeni. Useammassa paikassa myydään tuon saman kaupungin mapachoa.

Enpä tiedä, onko noista kummastakaan aineesta mitään sellaista hyötyä, että niitä kannattaa aivan tarkoituksella ryhtyä kiskomaan, jos aiemmin on pärjäillyt varsin mainiosti ilmankin, eikä koe saavansa niistä elämäänsä mitään erityistä extra-hyvää. Jos tässä on jokin sen kaltainen ajatus, että toisella vieroittaa itsensä toisesta, niin vähän hassulta kuulostaa, koska ainakin mulla kofeiini ja nikotiini kulkevat varsin tiiviisti käsikädessä, ainakin näin aamuisin, kun herättelen itseäni uuteen päivään. Jos kofeiinin vaikutuksesta pitää, eikä saa siitä mitään ikäviä sivareita, niin en tosin näe mitään pahaa siinä, että juo aamukahvinsa. Ihan fyysisen riippuvuudenhan tuo aiheuttaa pidemmällä käytöllä, mutta se nyt on helppoa lääkitä lähikaupan antimilla, jollei minnekään hienompaan kahvikauppaan jaksa kitkuissaan raahautua :stuck_out_tongue: , eikä tuosta vieroittautuminenkaan vie, kuin pari-kolme vuorokautta hampaita kiristellessä ja ehkä Buranaa päänsärkyyn napsiessa.

Itse vaihdoin sähkötupakkaan n. 1½ vuotta sitten, tykkään siitä ihan hitosti enemmän, kuin perinteisestä ja oloni on parantunut huomattavasti tuon vaihdoksen jälkeen :smiley: . Olin polttanut röökiä sitä ennen yli 20 vuotta, eli ihan kakarasta saakka, ja valitettavan usein ihan pirusti liikaa, mutta silti tuo vaihto ei tuottanut mitään ongelmia, vaan ihastuin heti, enkä suostu enää tavallista tupakkaa polttamaan, kuin äärimmäisessä hätätilanteessa :angry: . Nikotiiniriippuvuus ja myös psyykkinen riippuvuus siihen “polttamisrituaaliin” on mulla erittäin vahva, mutta sähkötupakka kyllä hoitaa sen mainiosti :smiley: .

Olen kuullut/lukenut jostain, että nikotiini (tupakka eri asia, kirjoitan täs vain nikotiinista) haurastuttaisi verisuonten seinämiä, jollonka tukoksia tulisi helpommin. Tietenkin tähänkin asiaan vaikuttaa moni, moni muukin asia., esim.perimä, ruokailu, alkoholinkäyttö (pienenä annoksena tietääkseni on hyvästä, kun liuottaa mahdollisia tukoksia, mut se varmaan on sit joku korkillinen koskenkorvaa tms. :laughing: ). Tomaattipohjaset kastikkeet kuulemma on hyviä liuottaan tukoksia kans. Jopa ketsupis on lykopeenia, johon vaikutus perustuu.

Itse olen roimasti vähentänyt nikotiinipurkan käyttöä -sillon kun seikkailin viinani kans, poltin tietty jonkin verran tupakkaa, net liittyvät mul yhteen kyl a i n a -mut kun alkoholista tuli huomattavasti enemmän surua kuin iloa, lopetin -tosin kun joskus pääsen lekuril pyydän uudestas “tarvittavan” antabuksen: kun rupee ajatuksia tuleen ja pyöriin mieles, ett josko se klassinen ja surullisenkuuluisa “yksi tuikku murheeseen” jeesais oloa, ottaisin antabuksen, niin loppuis saman tien jahkailut :unamused: .

Tietty käyttötapa on tyhmä. Otan illal nikotiinipurkkaa ja yleensä nukahdan se suussa… :blush: . Olen korvannut nikotiinia muul purukumil. Esim.aamul niksupurkka tekee mul (henkisesti) huonon ja levottoman olon :confused: . Runsaskaan kaffen juonti ei välttämäti tee samaa huonoa oloa, jos alan heti toimiini. Kyl mä olen itteni siihen totuttanut, ja piristäähän se aamusella ja joskus iltapäivälkin.

Mul ei varmaan sovi minkään sortin stimulantti :open_mouth: .

Tämä ny oli taasen enämpi omista kokemuksista kuin varsinaisista somaattisista haitoista. Vaan haittoja ne o psyyken haitatkin, eiks.

Jos timpurin vasara lipsahtaa sormeen, mitä tekee no nortti huuleen ja sitten vasta katsotaan kuis pahasti kävi, siis rauhoittaa ja auttaa kipuun. Mulla 7v nikotiini purkkaa takana, siirryin 2Mg ja tarkoitus lopettaa. Kun koira piti lopettaa piti siirtyä takaisin 4Mg purkkaan, jokin siinä auttaa. Kahvia en juo kuin aamulla.