Kodeiinista - kauanko reflat kestää/ tuleeko niitä?

Moikka.

Mulla murtui polvilumpio n. 4 kk sitten, varsinaisia kiputiloja joihin tarvitsin panacodia kesti n. 3 kk. Söin aluksi 3 kpl per vuorokausi, parin viikon päästä nostin annostusta neljään koska kivut jatkui edelleen, kuukauden päästä viiteen jne… Tällä hetkellä tilanne on se, että en tarvitse tuota lääkettä enää kipuun, mutta olen tottunut syömään sitä n. 4-5 tablettia päivässä, joskus 2 kpl kerrallaan, useimmiten kuitenkin yksi kerrallaan. Olin viime viikolla pari päivää ilman, enkä kokenut mitään muuta paitsi pientä hikoilua ja löysän vatsan oireita. Ilmeisesti ihan normaalia. Mulla on yksi 20 kpl paketti jäljellä, enkä haluaisi kokea edes noita oireita, koska olen ihmisten kanssa duunissa ja… u know, menee vähän hankalaksi. Pystynkö siis lopettamaan tämän pidempään jatkuneen kuurini tällä 20 kappaleen paketilla pikkuhiljaa annosta laskien vaikka viikon-puolentoista aikana ilman suurempia ongelmia? Noita tuli kuitenkin syötyä se 4kk n. 4-5 päivässä, mutta vain harvoin yli 2 tai 3 kerralla, ja silloinkin erottelin kodeiinin tableteista pois. Kelasin ekalle päivälle aka huomiselle 3,5, seuraavalle 3, seuraavalle 2,5, seuraavalle 2 jne… Oisko tässä mitään ideaa, vai onks tää ihan turhaa? Tuleeko tällaisista määristä edes mitään kummempia viekkareita kun en ole kerrallaan ottanut ku max. 2 tai 3… ?

Kai se on kovin henkilökohtasta että miten noi kodeiinireflat kokee. Itse en ole onnistunut saamaan kodeiinista juuri mitään refloja vaikka olisi useampi kuukausi mennyt putkeen. Mun menetelmä olis se, että lopettaisin kylmiltään ja mikäli ilkeitä oireita ilmenee niin niihin sitten puolikas tabletti. Eikai tolla käytöllä mikään järjestelmällinen tiputus ole tarpeen… imo

Yksilöllistä on, juu. En epäile hetkeäkään, etteikö kodeiiniinkin voisi itseään pahasti koukuttaa, ainakin, jos käyttö on pitkäaikaista ja käyttää suuria määriä, mutta kyllä siinäkin tapauksessa nuo fyysiset reflat ovat nopeasti ohi ja ihan perussärkylääkkeellä(Burana, Panadol) pitäisi pärjätä mahdollisten kipujen kanssa ja Imodiumia sitten vaikka siihen ripuliin. Tietysti myös hyvä, jos saa lepäillä sen viikon verran ilman pahempia velvoitteita. Henkiset nyt ovat tietysti aina pahemmat ja kestävät mahdollisesti koko loppuelämän, jos noita on vetänyt jotain psyykkisiä paskoja olojaan lääkitsemään.

Mulla henk.koht. opiaatti-/opioidireflat eivät ole koskaan olleet mitään sellaista, mitä en olisi kotona pystynyt pois kärvistelemään, tarpeellisten tukitoimien ja -lääkitysten kanssa toki, vaikka useamman vuoden käytin, käytän vielä nykyäänkin satunnaisesti ja kyse oli kovemmista oppareista kuin kodeiini, mutta benzoreflat ovat taas jotain sellaista, mitä en pysty kestämään. Joillekin ne benzoreflat tuntuvat olevan ihan piece of cake(en tosin tiedä, onko jatkuva käyttö ollut niin pitkäaikaista kuin mulla), mutta opparireflat taas jotain täysin mahdotonta kestää.

Itselläni on oppareista tullut reflat; lähinnä joka putken jälkeen pahempana… Silti kodeiini-refloissa oli se hyvä puoli, että fyysiset reflat kestivät pääasiassa sen 4-5pv ja tuon jälkeen se pahin oli ohi… Tuota perus-settiä eli oksetti, oli maha sekaisin yms… Tuntuu että oppari-muistijälki kun on aivoissa, reflat tulevat melko helposti… Toisaalta tämän vuoksi en itse aio jättää edes sitä kodeiinia roikkumaan… Pelko refloista on ehkä pahempi kuin ne reflat… Tämän tietäen teen omat päätökset…

Toisille tulee herkemmin, toisille vähemmän herkästi… Toivottavasti kuulut jälkimmäisiin… Henkiset voi tulla helpommin… Tiedostaessa asian merkitys kuitenkin vähenee… Tsemppiä… Ehkä pääset ilman refloja… :slight_smile: