moikka! kiinnostais tietää paljonko porukka on ottanut enimmillään kodeiiniä? kylmävesierottelu tehty eli pelkkää kodeiinilitkua vaan. ei ole alla mitään muita aineita ja ei ole tarkotus alkaa viihteileen vaan erottelin muut paskat pois ku ei vissiin vatsalle ja maksalle kovin terveellistä
“ei oo tarkoitus lähtee viihteileen” - oot silti erotellut kodeiinin panacodeista? Tiedät varmaan, että ko. lääkkeen kivunhoitopotentiaali on parhaimmillaan ihan sellaisenaan otettuna? Jos sä haluat kodeiini-kuosaus -vinkkejä, niin tää on väärä foorumi sille. Google auttaa lisää. Älä nyt kuitenkaan esim yli 180 mg ota, etenkään alkoholin tai bentsojen kanssa.
terapeuttinen annos on yleensä ilman toleranssia 30-60mg
[quote=“grip”]
“ei oo tarkoitus lähtee viihteileen” - oot silti erotellut kodeiinin panacodeista? Tiedät varmaan, että ko. lääkkeen kivunhoitopotentiaali on parhaimmillaan ihan sellaisenaan otettuna? Jos sä haluat kodeiini-kuosaus -vinkkejä, niin tää on väärä foorumi sille. Google auttaa lisää. Älä nyt kuitenkaan esim yli 180 mg ota, etenkään alkoholin tai bentsojen kanssa.[/qu
niin eli edelleen erottelin muut paskat pois koska ne rassaa maksaa… mietin enemmänki että kui nopee nousee tolet kodeiiniin, etten mene liikoja ottamaan, ihan kipuihin niitä joudun nyt syömään ja siks täältä kyselen kun tiedän, että googlesta löytyy vaikka mitä kuosausvinkkejä ja en niitä kaipaa…
^ Öööh… Jos sä kodeiinia ihan kipuun syöt, niin huomaathan sä nyt itsekin, mikä annos on sulle sopiva, eli millä kipu häviää/lievenee siedettävälle tasolle. Jos kyse on todella kivunhoidosta vailla minkäälaista kuosaustarkoitusta, niin ei se toleranssi myöskään lähde yleensä mitenkään rytisten nousemaan, ellei itse kipu sitten ole alati pahenevaa lajia. 180 mg/vrk on se max. suositus kivunhoidossa, kun puhutaan noista kodeiiniyhdistelmävalmisteista. Jos sulla on kipuja, joihin oikeasti tarvitset lääkitystä, niin eipä sun silloin huoli Panacodejasi tuhlata yli sen 6 kpl/vrk, riippumatta siitä, erotteletko ne vai et, koska ne saattavat sillä menolla loppua ennen aikojaan, lääkäriltä voi tulla sanomista ja sitten saatat olla pian kusessa kipujesi kanssa . Jos tuo virallinen max. annostus kodeiinia ei riitä sulle kivunlievitykseksi, niin sitten sun pitää jutella asiasta lääkärisi kanssa, josko saisit Panacodin tilalle jotakin jytympää/itsellesi paremmin toimivaa lääkettä.
Niin, ja kodeiini itsessään voi aiheuttaa hyvinkin tuskallisia sappiongelmia, joten vaikka parasetamolit erottelisi pois maksaa rasittamasta ja toleranssi opiaatteihin olisi korkeakin, niin kodeiiniyliannoksesta saattaa seurata erittäin pahoja vatsakipuja ja pahimmassa tapauksessa sappirakonpoistoleikkaus.
Edit: 240 mg/vrk on se kaikista maksimein annos, mitä kivunhoitoon voidaan määrätä, tarkoittaa siis 8 kpl. Panacodia/vrk. Tuota 8 kpl määrätään kuitenkin verrattain harvoin juuri parasetamolin maksatoksisuuden vuoksi, kun lääkkeen kipualievittävä vaikutus perustuu juuri siihen, että siinä on se parasetamolikin mukana auttamassa osaltaan, eli eipä niitä ole varsinaisesti eroteltaviksi tarkoitettu, eikä se parasetamoli niissä vain ihan vittuilun ja maksan tuhoamisen tähden ole . Toki kodeiini pelkiltäänkin auttaa kipuun, mutta itse, jos tarvitsen todella kipulääkitystä(Panacod on mulle paras lääke kipuihin), niin otan Pannarit ihan sellaisinaan, koska silloin saan parhaan tehon niistä irti. Jos mulla on, syystä tahi toisesta, tarve ottaa enemmän kodeiinia, kuin 6:ssa Pannarissa on(Yleensä tosin otan niitä sellaisenaan max. 4/vrk., koska olen tosi pienikokoinen ja mulla on joskus aiemmin ollut häikkää maksan kanssa), niin sitten erottelen toki loput.
Minäkin erottelen panacodit vaikka kipuihin syön. Semmonen 150 mg on ihan hyvä.
Vähemmälläkin saa jo oloja. ite syön yleensä sen 120 mg
Muistaakseni 240mg jälkeen ei enää futaa kovemmin vaan pysyy olot samana.
Mulle ei panacod sovi ollenkaan, se panadol panee mun mahan täysin tukkoon. Sain sitä hammashoidon ajaksi selkäkipuun ku makasin 2.5T kerralla isossa hammasremontissa, kokeilin tuota vesierottelua. Codeiini ei auta mulla yhtään kipuun, kipu laastari ja kaksi teemua kielenalle ja tulos 0. Hammaslääkäri mukava ja päästi mut välillä ylös, ei suostunut puuduttamaan mun selkää. Kait se on niin ettei codeiini toimi mulla.
^Jos viittaat parasetamoliin, niin panacodeissa se on se kodeiini joka eniten pistää vatsan tukkoon, ainakin oman kokemukseni mukaan eroteltuna tai erottelemattomana. Mitä kodeiinin toimimattomuuteen tulee kohdallasi, niin jos sä syöt Temgesiccejä eli buprenorfiinia päivittäin, niin ei sinänsä mikään ihme ettei toimi, ko. opioidi kun estää kaikkien muiden oppareiden (tramadolia lukuunottamatta, käsittääkseni) toimivuuden niin kivunhoidossa kuin ns. muiden fiilisten osalta
edit: bupre ei varmaankaan täysin estä, mutta blokkaa suurimman osan muiden opioidien tai opiaattien vaikutuksista. Saa korjata, jos olen väärässä, en ole hirveästi perehtynyt aiheeseen.
Kiitos tiedosta, teemuja otan kun kipulaastarin teho on loppumassa mutta ei se selkäkipua vie vaikka olis uusi laastari, hyvin puree mun neutroosiin kipuihin mutta ku oikein luuta särkee on tyhjänpäistä. Polvet on romuna ja huonoilla jaloilla kävely sättkiii selkään, parilla buranalla pärjäis hyvin mut maha ei enään kestä. Kyllä perkele on pakko olla ei tulehduskipulääkkeitä mulle. Oon jo pari kertaa ottanut koiran rimadyl purutabletteja piittaamatta onko tulehdus kipulääkettä, ukko jaksaa juosta Dopperin perässä eikä oksenna verta, on muuten tehokas luukipuun.
Maistuu maksalle eli ei pahoja, koira luulee että saa namin. Täyttää ny perjantaina 11V ja kävin uusimassa respan, nikotteli tarviiko niin vanha enään vuodeksi lääkettä. Sanoin että on täysin mun asia, saakelin virun lääkäri, mä olen sille sanonut että viimeisenä päivänä jos sätkii on teidän lattiassa pyöreä reikä. Minen kaveria jätä ja nuo maksaa 75€/kk kuten sen jenkki ruoka jossa vain lohta ja maissia, se on ollut noin kauan polttamatta ja juomatta niin säästöjä on.
Mutta se codeiini, siskoni kysyi töissä voiko olla mahdollista niin reilu 10% ei saa siita mitään kivunlievitystä.
^ Osalla ihmisistä kodeiini ei tosiaan toimi lainkaan, ei kipualievittävästi, eikä muutoinkaan, koska heillä on jokin “häikkä” jossakin(En muista missä, enkä jaksa taasKAAn tarkistaa) maksaentsyymissään. Sitten on toki monia lääkkeitä, esim. se bupre ja monet mielipidelääkkeet, jotka estävät kodeiinia toimimasta kunnolla. Olikohan se juuri tuo kymmenisen prosenttia ihmisistä, jotka ovat ns. immuuneja kodeiinille. Ja tosiaan, Panacodeissa se ummetuksen aiheuttaja on nimenomaan se kodeiini, ei parasetamoli(Toki kait jälkimmäinenkin voi joitakuita ummettaa, niin kovin yksilöllisiä ovat lääkkeiden vaikutukset), joten ei se erottelu siihen ummetusvaivaan mitään auta, parasetamolin aiheuttaman maksakuormituksen tähden sitä tehdään.
Itselleni kodeiini on paras mahdollinen kipulääke(Mieluiten tosin sen parasetamolin kera buustattuna, ainakin pieninä määrinä), mutta kodeiini on myös suunnilleen pahin ummettaja, jonka tiedän. Jos siis tahdon kivun pois(Eivät onneksi yleensä ole kovin pahoja mun kolotukseni), niin saan sivuvaikutuksena kärsiä tulpasta perseessä :mrgreen: . Vahvemmat opparit, oksikodonia lukuunottamatta, eivät aiheuta mulle läheskään niin pahaa ummetusta, kuin tuo miedoista miedoin .
Kyllähän se niin on, kodeiini ei metabolisoidu maksassa morfiininiksi noin 10%:lla prosentilla.
Suora lainaus wikipediasta:
“Suomalaisista CYP2D6-entsyymi puuttuu geneettisistä syistä noin 7 prosentilta. Noin 7–10 prosentilla eurooppalaisperäisestä väestöstä CYP2D6-entsyymin toiminta on heikentynyttä tai olematonta, jolloin kodeiinin kipua lievittävä vaikutus on heillä vähäisempää tai tehotonta. Pienellä osalla väestöstä on puolestaan erittäin nopea CYP2D6-metabolia, mikä johtuu heillä kyseisen geenin duplikaatiosta.”