Kodeiini

Jeespoks.

Jos vetää jatkuvalla syötöllä proffan yskänlääkettä sen putelin (150ml) päivässä, niin minkälaisia haittavaikutuksia pitkäaikaiskäytössä tästä on muuta kuin joo, pakki toimii?

Onko paha rasite maksalle/munuaisille?

Mä olen tosi pahassa jamassa, niiku tajuun jo itekki. :frowning: :blush:

^ Tähän hätään en jaksanut tsekata, mitä kaikkia aineita Proffan yskänlääke sisältää kodeiinin ja sorbitolin lisäksi ja onko niiden jatkuvasta saannista millaista haittaa elimistölle. Äkkiseltään luulisi tuon olevan maksaa ja munuaisia ajatellen terveellisempää, kuin jatkuvan erottelemattomien Panacodien vetämisen, MUTTA en suhtautuisi kovinkaan huolettomasti tuohon laksatiiviseen vaikutukseenkaan, mikäli käyttö tosiaan on päivittäistä ja pitkään jatkuvaa suurilla annoksilla. HC-laksatiivien pitkään jatkuva säännöllinen käyttö(Mikäli sille ei ole ihan perusteltua lääkinnällistä tarvetta jostakin oikeasta suolisto-ongelmasta johtuen) kun aiheuttaa sen, että suoliston oma, luonnollinen toiminta lamaantuu lopulta tyystin. Kuinka paljon kukin sitten kestää jatkuvaa laksatiivien vetämistä ilman pahempia vaurioita on toki yksilöllistä. Jos suolistonsa saa kerran kunnolla pilattua, se johtaa parhaimmillaankin siihen, että on käytettävä lopun ikäänsä vahvoja laksatiiveja, koska paskominen ei yksinkertaisesti onnistu enää luonnollisesti. Pahimmillaan tuo voi johtaa siihen, että täysin kuolioitunut paksusuoli pitää poistaa tai tehdä avanne. Satunnaisesta yskänlääkeputelin huitaisusta ei tietenkään mitään pysyviä vaurioita saa, mutta jatkuvaa kittaamista ei todellakaan voi ihan tuon yllämainitun vuoksi suositella, vaikkei se ripuli tällä haavaa täysin sietämättömältä sivarilta tuntuisikaan.

I feel you, olin itse joskus samassa jamassa. Hyi olkoon kun tulee välillä paha olo pelkästä ajatuksesta sen juomista.
Se oli myös kallista huvia! Minulla onneksi siinä oli just ja just sen verran sitä sorbitolia, että ei mennyt ripulille mutta auta armias kun kiskoin jotain muuta kokeeksi niin istuin Teboilin vessassa kaksi tuntia ennen kun loppui roiskumasta.

Riippuu varmaan siitä mitä kyseiset myrkyt juuri sinuun vaikuttavat:
Extr.fl.cocillan. 5,6 mg/ml, codein.phosph.hemihydr. 1 mg/ml, spir.menthol. 2 % DF 10 mg/ml, ammon.chlorid. 17 mg/ml, nicethamid. 5,6 mg/ml, kal.guajacolsulfon. 11 mg/ml, diluend.glycyrrh. AA liq. 45 mg/ml, ethanol. (96 per cent.) 50 mg/ml, spir.ammon.anis. DF 56 mg/ml, syr.alth. 170 mg/ml, sorbitol. 350 mg/ml, arom.et constit., aq.purif. Sisältää: sakkaroosi 102 mg/ml, sorbitoli 350 mg/ml, etanoli 105,6 mg/ml.