Kodeiini riippuvuus, kodeiinin käyttö

Kävin ottamassa maksa-arvot tuossa keväällä kun epäilytti tämä sama asia. Oli snadisti koholla (50) mutta silti vielä raja-arvoissa. Eli noilta osin sanoisin että asia on ok.

Mutta joo kyllä tästä perkeleestä pitäisi päästä eroon. Ei ole terveellistä.

Ja joo…olen vahvasti sitä mieltä, että muutkin kipulääkkeet varmasti auttaisivat. Olen vain itselleni opetellut ajatuksen “muut kipulääkkeet eivät auta”.

Jokainen kodeiinin käyttäjä vois koittaa vaihtaa sen kodeiinin tramalin depotteihin. Tramalista (depot muodossa) ei saa oloja jonkin ajan jälkeen vaikka mitä yrittäisi ja se toimii kipuun takuulla paremmin kuin parasetamol+kodeiini. Kodeiinin teho on aidosti ihan sika huono. En tiedä että miten en sitä kodeiinihuuruissa/himoissa nähnyt. Lisäksi parasetamolin haitat ja tehottomuus vs ibuprofeeni on suuremmat kun tramadolin. Mutta kuten sanottu, ei kukaan usko ennekö ite on vuosia ilman, joten en jaksa tuhlata enempää aikaa täthän.

Tipi kiittää ja kumartaa ja häippäsee taas vuosiksi tai lopullisesti saunan lauteilta. ?

^ Tramadolista on monikin kehittänyt itselleen ison ongelman ja empiirisen kokemukseni perusteella väittäisin, että se on väärinkäytössä paljon suositumpaa, kuin kodeiini. Ihan ihmisestä toki riippuu, kuka jää koukkuun mihinkin vai jääkö mihinkään. Niinhän se on, että yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmannelle kelpaa kaikki, neljäs ei tykkää mistään jne. Esim. itselleni alkoholi on aina ollut se ykköslempparipäihde ja psyykkinen koukku siihen on sitkein, vaikkei mulla koskaan ole ollut sen enempää käytännön, kuin moraalisiakaan ongelmia hankkia ja käyttää muitakin huumeita. Ei kodeiini tässä asiassa yhtään sen mystisempi tai erityiskoukuttavampi aine ole.

Pitkävaikutteiset Tramalit saa kyllä varsin vähällä vaivalla toimimaan nopeasti, jos on tarvis lääkkeensä väärinkäyttää. Totta, että tramadoli ei tietyn pisteen jälkeen enää “tunnu missään”, mutta tämä pätee kaikkiin aineisiin siinä vaiheessa, kun tolet ovat korkeat ja vaikutuksen alaisena oleminen krooninen tila. Tätä ongelmaa sitten luonnollisesti yritetään ratkaista nostamalla annoksia tai siirtymällä vahvempiin aineisiin. Yksi kaveri kuoli vuosia, vuosia sitten tramadolin yliannostukseen. Hänellä olivat opparitolet varsin taivaissa, yritti sitten siinä pärjäillä Tramaleilla, ne eivät “tuntuneet missään”, kiskoi niitä helvetinmoisen norsuannoksen ja kramppasi itsensä hengiltä. Korkeat opparitolet kun eivät suojaa tramadolin kouristuskynnystä alentavalta vaikutukselta mitenkään.

Kerroin ylempänä siitä viimetalvisesta viisurioperaatiostani, jonka jälkeen jouduin kerran turvautumaan Panacodiin. En ollut huuruissa, enkä himoissa. En ollut käyttänyt mitään opioidia/opiaattia liki viiteen vuoteen, enkä olisi halunnut käyttää silloinkaan. Kummasti kodeiini+parasetamoli -kombo vain helpotti kipua silloin, kun Buranasta ei ollut mihinkään. Saattoi se olla placebo-vaikutus, mutta eipä se placebo-vaikutus aiheuttanut sitä, että olisin sen jälkeen halunnut ottaa Panacodia aina, kun vähänkin särkee.

Kodeiini ei vain toimi kaikilla, kuten itsellä se ei metabiloibu morfiiniksi.

Itse kodeiini on ihan kiva aine. Mulla se metaboloituu morkuksi. Mutta ainoo ongelma Panacodin kanssa on että parasetamoli posauttaa maksan paskaksi. Ardinex on parempi vaihtoehto joka myös sisältää kodeiinia mutta valittetavasti runsaan määrän ibuprofeenia joka polttaa taas mahakalvon rikki.