No niin, jospa sitä nyt saisi aikaiseksi tämän oman aihealueen ensisijaisesti näille kirjoista löytyville parhaille paloille, minua puhutelleille kohdille ja niistä syntyneille ajatuksille. Mahdollisesti ihan niille omille kirjoituksillekin, jos niitä koskaan kehtaan julkaista.
Tällä hetkellä luen siis Abraham J. Twerskin teosta Riippuvuusajattelu, Itsepetoksen ymmärtäminen, jota puran tänne ensimmäisenä teille pienissä paloissa. Kirja on ilmeisesti uudempi versio hänen aikaisemmasta kirjastaan, jolloin kirjassa on myös päivitettyä tutkimustietoutta. Esimerkit ovat pitkälti alkoholistien ja huumeriippuvaisten maailmasta, mutta niin kuin mainitsinkin tuolla omassa ketjussani pikaisesti, kaikki esimerkit on myös peluurin elämään yhdistettävissä. Riippuvaisiahan tässä ollaan kaikki. Kirjoitelkaa siis toki myös omia ajatuksia näistä, en missään nimessä halua mitään monologia täällä vetää. ![]()
Riippuvaisen ajatusmaailma on vääristynyt ja esimerkiksi alkoholismissa voidaan puhua ns. “kuivasta huikasta”, mikä viittaa siihen, että vaikka alkoholisti olisi ollut kuivilla, hän saattaa monella tavalla edelleen käyttäytyä kuin alkoholisti. Kyse on pitkälti tottumuksesta ja vanhoihin toimintatapoihin palaamisesta. Näin kirjoittaa Twerski.
“Halun vastustaminen voi saada aikaan niin paljon ahdistuneisuutta ja niin epämiellyttävän olotilan että yksilö saattaa antaa periksi vain helpottaakseen äärimmäisen painostavaa olotilaansa. Useimpien obsessioiden ja kompulsioiden kohdalla helpotus on melko lyhytikäinen. Halu palaa takaisin, usein aikaisempaa voimakkaampana.”
Tuttua eikö?
“Päihderiippuvaiset yrittävät keksiä uusia tapoja päihteiden käytölleen samalla kun he pyrkivät välttymään käytön tuhoisiltä seurauksilta. Henkilö saattaa juoda alkoholia tai käyttää kokaiinia “vain viikonloppuisin” tai käyttää vain sen verran, että hän saavuttaa nousuhumalan muttei tule liian päihdyksiin. Kun kontrollipyrkimykset epäonnistuvat, päihderiippuvuuteen sairastuneet eivät vedä siitä seuraavanlaista johtopäätöstä: En kykene kontrolloimaan käyttöäni. Sen sijaan he sanovat itselleen: Se ei toiminut. On yritettävä jotain muuta keinoa.”
Minusta tuntuu, että olen edelleen tuollaisessa vaiheessa, vaikka olen tiedostanut, että minulla on ongelma. Mietin koko ajan uusia keinoja päästä riippuvuudesta eroon ja yritän löytää siihen työkaluja, mutta silti olen jostain kumman syystä monesti repsahtanut, niin kuin moni muukin täällä. Irti pääseminen tuntuu vain turhauttavalta kehältä, jota kiertää maanisesti uudelleen ja uudelleen eikä pääse ulos.