Kipulaastarit

Tänne voisi laittaa Suomen markkinoilla olevia kipulaastareita ja kokemuksia niiden hyödyistä/haitoista ja ennen kaikkea vertailua perinteisiin tabletteihin lähinnä tyyliin että minkä vahvuinen laastari vastaa mitäkin tablettia käytännössä teholtaan.
Minua kiinnostaisi kokeilla oxycontinin tilalle jotain laastaria ja löysinkin nettiä selaillessa ainakin fentanyyliä sisältävän laastarin,mutta kai niitäkin nyt on muitakin olemassa.

Mulla on aloteltu norspan laastarit teemujen tilalle,nyt on käytössä kaksi viitosta ja yksi kymppi ja vaihto 7pv välein.
Tosin resepti on kymppi ja viitonen yhtä-aikaa.Mulle lääkäri sanoi että haitat lisääntyy jos mennään yli 20.

Mä luulen että toi 20 laastari ja vaihto 6pv välein olis nyt hyvä
Otan lyrigaa 1-2 300mg/pv lisäksi neuropaattiseen kipuun .Toi on hyvä yhdistelmä,jos tulee kivut läpi niin tramalia tai 0,4 teemu avuksi.

Aika vähän noista laastareista irtoo lääkettä varsinkin kun tuppaavat alottaa viitosella,taplettina toimii paremmin mutta halusin kokeilla että olisko yöt ja aamut helponpia.
Mulla on vielä kesken toi kokeilu,tuntuu että lyrigat toimii paremmin kun on noi laastarit.Pelkät laastarit ei riitä ainakaan mulle, ei ainakaan näillä pienillä annoksilla.

Toi norspan on vaihdettava viikon välein,tehot tippuu viimesenä päivänä ja uudesta alkaa vaikutus vasta seuraavana päivänä.No välissähän voi ottaa taplettina tai tai vaihto aikaisemmin.

Yhteenvetona tosta hopinästä olis se että kyllä mulla tabletit toimii paremmin,laastarit tehottomia??.

Totahan minä pikkasen pelkäsinkin että ne laastarit ois tehottomampia kuin tabut mutta minuakin kiinnostaisi juuri noiden ankeiden aamujen takia vaihtaa oxycontit johonkin laastariin mistä sais sitä mömmöä tasaisesti kokoajan ja sais tosta aamusta kivuttomamman.
Itselläkin oli aikoinaan lyrica 600mg ja oxycontin n:100mg päivässä niin kyllä sen lyrican boostaavan vaikutuksen kyllä huomas ihan selkeesti vaikka useamman kuukauden sitä käytinkin.
nii olisks siin norspan laastarissa buprenorfiinia? tiedätkö mitä kaikkia laastareita suomessa on saatavilla kun en itse löytänyt kuin just ton norpan ja jonkuu durosegin(tai joku tollanen ) mikä sisälti fentanyyliä.

Suomessa myydään Durogesiciä (sisältää fentanyyliä) ja Norspaneita (buprenorfiinia). Fentanyylilaastarit on sen verran tujua kamaa että ne on jo kolmanneksi suurin huumekuolemien aiheuttaja Suomessa.

Enempää en viitsi sanoa, koska tämä ketju kuitenkin suljetaan. Fentanyylistä kun ei täällä saa puhua :frowning:

No minkähän hemmetin takia ei saa puhua??? sehän kipulääke siinä missä muutkin ja haluaisin kyllä siitäkin tietoa ja kokemuksia kun tässä on viikon päästä lääkäri aina ja ois kiva olla vähän tietoa ja vaihtoehtoja joita esittää sille lekurille,ihan tosissani harkitsen tuota laastaria mikä nyt sit sattuu sisältämään fentanyyliä ihan kivun hoitoon enkä mihinkään päänsekotukseen ole sitä hommaamassa :open_mouth:

Jaa-a, tutkimattomia ovat modejen tiet. Suurin fentanyylilaastareista (100ug/h) sisältää riittävästi ainetta tappamaan 8-16 toletonta henkilöä, ja monien viimeiseksi teoksi jää liian varomaton leikkiminen niiden kanssa. Ihmiset vain eivät tunnu tajuavan riskejä. Tiedä sitten mitä hyötyä keskustelun kieltämisestä on.

Durogesicejä käytetään usein syöpäpotilailla jotka jo odottavat viikatemiestä, joko ennen morfiinilääkitystä tai sen ohella. Eli ihan heppoisin perustein niitä ei saa. Norspaneita sen sijaan saa helpommin. Buprenorfiinihan on “vain” keskivahva opioidi, kun taas fentanyyli on sieltä vahvimmasta päästä.

Tässä vähän lisäinfoa: viewtopic.php?f=1&t=24702

Mut silloinhan se asioista tiedottaminen voisi parhaassa tapauksessa jopa pelastaa jonkun hengen kun ois tietoa tarjolla eikä umpimähkään vetelis juniorit mitä vaan käsiinsä sattuu saamaan ja miten sattuu kun miltei joka aineellahan itseltään hengen saa jos tarpeeksi ottaa mutta itse aiheeseen eli oiskohan tosta norspan laastarista oxyconttiinin jatkajaksi kivunhoidossa? ja jos on niin minkälaisella annoksella kun nyt menee iltaisin oxyconttiinia sellanen 30-40mg jne…

^Ei ole. Bubrenorfiini on keskivahva kipulääke ja antagonisti. Kontit ovat vahvoja kipulääkkeitä. Toisaalta jos olisi myönteinen lääkäri, niin lasten leikkaussivustolla oli että bubrenorfiini sekä leikkauskipulääke (morfiini mm.) eivät vaikuta toisiinsa jos kyse KOHTUULLISISTA MÄÄRISTÄ. Antagonisti sulkee osan reseptoreista joista opiaatti imeytyy (30-40µg ei korvaisi tuosta puoliakaan IMHO). Henkilökohtaista tuntuu olevan jo kodeiini+bubre… Suurina määrinä siis ja tietyn ajan sisään…

Itselläni kh lääkkeenä bubre-naloksoni… 2*20µg/h/7vrk auttoi 4-5pv:n aikana pysymään todella pienellä annoksella. Aamulla ei tarvinnut paleltua. Silti kukaan ei tiedä paljonko antagonisti blokkaa sinun reseptoreista. Tuntuu olevan sama asia kuin essot masislääkkeiden kanssa tai bubrea eilen, oppari-agonistia tänään; toimiiko?

En tiedä määräävätkö lääkärit antagonisteja ja agonisteja samaan aikaan… Joku muu osaa varmasti vastata…

siis Malibu en minä meinannut noita samaan aikaan käyttää vaan meinasin että jos siirtyisin kokonaan vaikka norspan laastariin tai johonkin kipulaastariin ja jättäisin noi oxyconttiinit pois kokonaan,mutta mitens sen pystyis laskemaan että paljonko tuota laastaria tarvisi kehossa olla että se norspan laastari vastaisi tuota oxycontinia(30-40mg) tai pikkasen vähemmän kun suuntana yritän pitää että lääkkeistä eroon jossain välissä kokonaan.

Mulla on kyllä Oxyt ja kipulaastarit olleet jo pitkään käytössä yhtä aikaa. Mutta eipä tämäkään pidä kipuja täysin poissa. Just noi aamuyöt ovat pahimmat ja tänään luin muuten ekan kerran tästä yhdestä suomalaisesta artistista joka kertoi että selkäkipujen takia nukkuu istualtaan. Mä siirryn myös aamuyöllä istumaan jotta saisin vieleä vähän unta. Käytän myös vanhanaikaisia konsteja eli hevoslinimenttiä ja mikrossa kuumennettavaa lämpötyynyä ja sellaisia. Joskus otan jopa yöllä tulikuuman suihkun ja olen kontallaan suihkussa veden alla. Hyvä ettei palovammoja ole tullut…

Mutta siis kipulääkkeinä mulla oli vielä jokin aika sitten Norspan muistaakseni kolmekymppinen eli toisessa kädessä 20 laastari ja toisessa 10. Suun kautta on peruslääkkeenä Lyrica 750 mg, Oxynorm 5 mg max 3 kpl päivässä, yöksi Oxycontin 10 mg jotta helpottaisi se aamuyön kipu. Ja laastari on vaihdettu viisikymppiseen Fentanyliin. Siirryin suoraan Norspanista (joka alkoi pitkän käytön jälkeen aiheuttaa vaikeita iho-oireita enkä ollut kivunlievitykseenkään tyytyväinen) aluksi pienempään Fentanyliin ja nyt se on tuo 50.
Lisänä on vielä Sirdaludia relaksantiksi ja unen tuloon sekä Imovanea pieni annos. Ai juu, Insominia on myös 20 mg ja se on tuohon nukkumiseen melkein paras kun Imovane sitä vähän tukee ja Sirdalud myös.

Näin mulla. Toivottavasti tää on nyt tarpeeksi asiallista keskustelua vaikka Fentanyl onkin mukana. Mutta mistä sitä tietoa muuten saa kuin tämmöisistä? En minä ainakaan henkilökohtaisesti tunne ketään muuta jolle on kipuihin määrätty Fentanyl.

Mitens laura69 tuo fentanyyli laastari toimii,onko siinä paljon sivuvaikutuksia? verrattuna norspan laastariin? Tosiaan kyllähän fentanyyliä ja oxycontinia voi varmasti käyttää huoletta yhdessä lääkärin valvonnassa ,mutta nehän ei toisiaan kumoa tai ainakintälläisessä uskossa minä olen.

No jaa, en ole huomannut juurikaan eroa Norspanin ja Fentanylin välillä. En siihen nähden onko kipu helpompi tai vaikeampi eikä sivuvaikutuksiakaan juuri ole kummassakaan. Ainoa on tuo Norspanin liima joka ärsyttää ihoa vaikka mulla ei yleensä ärsytä mikään. Ihoa siis, hermoja kyllä useinkin ja monikin asia :wink: . Toisaalta Fentanylissä on jo kaksi kertaa ollut se vika että laastari on lähtenyt suihkussa pois. Siinä on liima ilmeisesti liian heikkoa laatua ja koska laastari vaihdetaan kolmen päivän välein niin en todellakaan ole kolmea päivää ilman suihkua että kävisin pesulla siinä vaihtovälissä! Seuraavasta huonosta liimasta valitan kyllä sitten jo apteekkiin vaikka olen kuullut fibromyalgia-palstalla että muilla on samoja ongelmia ja valituksista huolimatta korjausta ei ole tullut.

Toisaalta olen käyttänyt Fentanyliä vain kuukauden verran ja käytin Norspania yhteeensä melkein 9 kk kahdessa erässä, joten Fentanylistä ei ehkä ole vielä tarpeeksi kokemuksia. Koska kivut vaihtelevat, on myös vaikea lyhyellä aikavälilä arvioida lääketehoa koska voi olla että on vain menossa vähän helpompi kausi. Voin yrittää muistaa päivittää tilannetta kuukauden vai viimeistään parin kuluttua.

Mulla on jälleen yksi - tällä kertaa pitäisi olla erittäin hyvä lääkäri, kaupungin paras näiden asioiden ekspertti eli selkäspesialisti - ortopedin vastaanotto ensi maanantaina ja tutkimme uudelleen kuvat ja muun sairaushistorian, jos löytyisi joku muu konsti kuin nämä järjettömän suuret lääkemäärät. Tässä on sekin huono puoli että jos tulee joku muu ongelma tai vanhemmiten kivut pahenevat niin mitä mä sitten teen kun lääkkeiden annokset ja valikoimat ovat jo tapissa. Etten sanoisi yhdessätoista jos olette Spinal Täpin nähneet. :smiley: Ei pitäsi ehkä nauraa, mutta ei tässä muukaan auta. Ilo pintaan vaik sydän märkänis kuten ihana edesmennyt mummini sanoi.

Sori etten voinut auttaa tämän enempää. Mitä sivuvaikutksia muut olette näistä saaneet? Riippuvuuksia lukuunottamatta. Olisi kiva tietää ennakkoon jos jotain alkaa tulla.

Kipulaastareitahan on vielä muitakin, joten mietin pitäisikö jossain vaiheessa kysyä jotain muuta jos Fentanyl ei anna ratkaisua tähän. Haluaisin vielä palata työelämään, nukkua makuuasennossa eli ylipäätään saadan kohtuullista unta vuosikymmenien unettomuuden jälkeen joka tekee hulluksi jo itsestään. Mutta kun on monta erilaista psyykkistä ja fyysistä vaiva niin hieman hankala soppa. Jaksaisi vain edes joskus olla positiivinen. Kiitos muuten tästä keskutelupalstasta. Ei täällä aina olla mitenkään kovin rakentavilla mielipiteillä liikkeellä mutta en anna muutaman häirikön tai yliagressiivisen tai kapeakatseisen häiritä. Hyvää viikonloppua kaikillle! :sunglasses: <3

5 norspan kokeilussa ja kyllä aika hepposalta toi futaaminen tuntuu. MUTTA niinkun jossain topicissa oli niin kai ne lääkärit määrää niihin läpilyönti kipuihin muita mömmöjä samaan aikaan.

nyt ton femman kanssa ottanut lyricaa 300mg+++ ja tramal 100 depot + vauhtia. pikkasen välistä hirvittää mutta kas kummaa ne joskus hankitut tolet bentsoihin ja opiaatteihin niin pään ravistus ja taas jatkuu.

Ja sitten se käytäntö. 2 päivää oli ollu Norspan ja sitten ihmettelin kun on liikkuminen “sulavampaa” no tajuisin että laastari jeesaa. oli hetken ihan hyvä olla kunnes tuli urheiltua liikaa yhdelle päivälle ja sitten iski sellanen ontto jomotus. ei , ei sattunut mutta rikkoutuneet paikat kyllä ilmotti itsestään.

kaiken kaikkiaan kyllä annan positiivista palautetta Laastarista. JOS ja KUN lääkäri on ajan tasalla asioista.

joo. koittakaa saada se kultainen lanka sieltä on se siellä jossain.

Korostan minäkin ehdottomasti asiantuntevan lääkärin tärkeyttä tässä. Mulla itselläni on langat käsissä eli kaikki lääkkeet yhden lekurin takana ja hän on omalääkärini tk:ssa. Moni voi pyöritellä päätään että onpa annettu mahdollisesti nuorelle ja kokemattomalle tyypille iso vastuu, mutta lääkärini on suht nuoresta iästä huolimatta - sanon sitä nuoreksi kun se on suht omanikäiseni :smiley: - jo erikoislääkäriksi opiskellut ja todella kokenut sekä syntymästään lääkäriksi luotu. Ei mitään lässyttäjä, osaa olla tarkkaa ja tiukkakin, mutta aina potilaan puolella ja saanut kehuja jo kautta alan eli farmaseutit, hoitajat ja potilaat kaikki kehuvat maasta taivaaseen. Paras lääkäri missään ikinä. Ainakan missään tk:ssa, vaika hänellä on yksityisvastaanottokin. Pelkään vaan että jätkä saa burnoutin kun hoitaaa mm. lääkkeiden uusinnat nopeimmillaan parissa tunnissa vaikka aina varoitetaan että voi mennä viikkokin kun jätttää reseptien uusittavaksi. Uskomaton mies.

Ihan keneltä vaan en ottaisi moisia lääkkeitä vastaan. Enkä ihan keneltä vaan saisi yhtä hyviä ja johdonmukaisia ja maalaisjärjellä ymmärrettäviä neuvoja vaikka olisi erikoislääkärikin. Olen käynyt tämän tyypin vastaanotolla jo ainakin vuodesta 2005 ja toivon vaan että lääkäri-potilas-suhde jatkuu koska siitäkin on jo hirveästi apua että hän muistaaa oireeni, lääkkeeni ja testini paremmin kuin minä itse.

Lääkärin laatu on näissä ihan elinehto. Sen on oltava hyvä ja kemioiden toimittava.

Eiköhän kipulaastareilla ole pääsääntöisesti samat sivuvaikutukset kuin kaikilla opiaateilla ,eli maha menee kovalle ja iho voi kutista jne. Minulle oxyconttin aiheuttaa lähinnä vaan tuota ulosteen kovettumista,muuta en oikein ole huomannut,mutta mielenkiinto heräsi että mitä muita kipulaastareita on olemassa kuin norspan ja durogesic???

Ei kumoa. HC-jarrupäillä yleinen kombo.

Niin heräsi minullakin. Tietääkseni Suomessa ei ole myynnissä kuin Durogesic ja Norspan, mutta jos olen väärässä niin korjaa toki.

Ei kai suomessa muita ole, tai sit on menny ohi multakin.? Itelläni on nyt 10mikrogramman norspan käytössä ja kohtuu hyvin saa kivun pidettyä pois. Ihan pahimpiin hetkiin, esim. fysion jälkeen tai joskus aamuisin joutuu lisäksi ottaa vaik yhden 50-100mg tramalin. Ja sillä vitosen lapulla mullakin aloitettiin, ja reilun kahden vuorokauden jälkeen ku ei auttanu niin omatoimisesti liimasin toisen vitosen laastarin. :smiley: Soitin kyllä lääkärille ja sanoin et nyt menee kymppi yhteensä niin muutti sit respan suoraan tähän 10mikrogramman laastariin. Omalla kohdallani huomattavasti parempi vaihtoehto kuin niiden tramalien älytön syöminen. Hyvä lääke tramal on, ei siinä mitään, mut niinku kaikkien lääkkeiden kans, et ku tarpeeks paljon ja tarpeeks kauan käytät niin teho alkaa häviää. Toki tää laastarikin tulee ajan kans vaihdettavaks taas johonki muuhun, mut se on sit sen ajan murhe. :slight_smile:

Sori, multa meni nyt kaksi eri lääkettä sekaisin. Eli olette nähtävästi oikeassa. Tosin muistelen kyllä että eräs tuttuni fibropalstalta antoi jonkun vielä erilaisen kauppanimen (hän asuu Suomessa ja on suomalainen) ja joskus olen kuullut että on mahdollista tilata lääkkeitä ulkomailtakin jos vain on resepti. En ole koskaan törmännyt käytännössä siihen että joku niin tekisi, mutta voipihan tässä olla kysymyksessä semmoinenkin. Taitaa olla kaukaa haettu mutta sen verran muakin jäi vaivaamaan että käyn kyselemässä muistaako joku kuka siitä puhui.

Hitto että sitä tuntee itsensä joskus pöllöksi, on selvinpäin tai ei.

Mulla on koko elämäni ollut tosi kova vatsa, joten en tuota puolta ole huomannut juurikaan. Käytän myös kuureittain kaikkia vatsan tuotosta pehmittäviä tuotteita kuten Levolacia ja erinäisiä leseitä. Ihon kutinaa en ole huomannut. Fentanylissä taitaa olla yhtenä sivuvaikutuksena hyvä olo tai jotain vastaavaa. Siis ei mikään euforia mutta ihan vaan yleinen hyvä fiilis. Harmi että se on jäänyt kokematta. :wink: