Enhän minä tulkitse Raamatun kertomuksia, muuten kuin toteamalla että Luukkaan kirjoittama syntymätarina on todennäköisesti sepitettä. Jos vatvomme ylipäätään sitä, miten totuudenmukaisia ja historian valossa realistisia Raamatussa kuvatut tapahtumat ovat, pelaamme vain eri todennäköisyyksillä. Valokuvia tai äänitteitä ei ole yhtään, ei myöskään kovin luotettavia silminnäkijähavaintoja. Edes evankeliumien kirjoittajat eivät olleet todistamassa henkilökohtaisesti tapahtumia joita kuvaavat. ![]()
Luukkaan jouluevankeliumi on todennäköisesti sepitettä, koska historiankirjoitukset eivät tunne kyseistä verollepanoa, ja Herodeksen kuten Kyreniuksen valtakaudetkin taitavat sijoittua vähän eri aikaan. Muut evankeliumit eivät kerro mitään yksityiskohtaista Jeesuksen syntymästä, saati että se olisi tapahtunut Beetlehemissä.
Onkin ilmeistä, että Luukas on sepittänyt tarinan niin että se sopii Vanhan Testamentin profetioihin.
Kaanan häiden episodi mainitaan myös vain yhdessä evankeliumissa, joka viittaa kyseessä olevan melko todennäköisesti sepitteen.
Miksi ihmeessä pyrkisin tulkitsemaan Raamatun kertomuksia tai Jeesuksen sanomisia muuksi kuin mitä niissä kirjaimellisesti sanotaan? Sanan selittäminen ja loputtomat tulkinnat jääköön niiden huoleksi, joille Jeesuksen sanomisilla on jokin syvempi emotionaalinen tai ideologinen merkitys.
Sama pätee ns. “tarkoituksiin”. Minulla on tieteellinen maailmankuva, ja olisin hyvin kiinnostunut jos tieteellisesti validi historiantutkimus osoittaisi vaikkapa että Jeesus on oikeasti noussut kuolleista, siis myös fyysisesti eikä vain vertauskuvallisesti.
Sama pätee neitseestä syntymisen ihmiseen, tai Jumalan olemassaoloon. Ei minulla ole muuta “tarkoitusta” niiden suhteen, kuin totuuden etsintä, niin kuin tieteessä yleensäkin.
Neitseellinen syntymä, ja ihmeteot olisivat tavattoman kiinnostavia asioita jos ne pystyttäisiin altistamaan tieteelliselle tutkimukselle. Vähän niin kuin että tähän tietokoneeni näytölle ilmestyisi yht äkkiä teksti: “Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Lopeta rienaus ja seuraa minua!” Olisin oitis valmis uskomaan, jahka vakuuttuisin ettei kyseessä olekin joku vitsikäs hakkeri.
Näin ei kuitenkaan tapahdu. Vaikka huutaisin taivaalle “Jumalaa ei ole!”, salama ei iske minuun, eikä kuuma kivi putoa taivaasta päähäni. Koska en usko Jumalan rangaistuksiin, olen niille immuuni. Tietysti sattumalta voi tapahtua mitä tahansa. Voi olla että tässä kirjastossa räjähtää pommi juuri kun olen kirjoittanut nämä sanat nettiin, tai jään tänään auton alle.
Sattuma riepottelee meitä, mutta mikään kosminen kaiken näkevä ylituomari tuskin vahtii sanojani, ja langettaa minulle sanojeni tai tekojeni vuoksi julmia rangaistuksia, julmempia kuin lapsuuden tukkapölly.
Ihmisellä on luontainen taipumus nähdä sattuman oikuissa tarkoituksia ja johdatusta. Joku amerikkalainen saarnaaja piti tsunamia rangaistuksena ruotsalaisille (kyllä: ruotsalaisille!) johtuen siitä, että Ruotsissa oli erotettu virastaan fundamentalisti-pappi joka oli solvannut sukupuolivähemmistöjä.
Tällainen ajatuksenjuoksu on kuumottavan tyypillistä uskonnolliselle ajattelulle, vaikka suuri osa Suomen tapauskovista ja maltillisista ev.luterilaisista sanoutuukin toki moisesta irti.