Kiire: Selincro???

Käytätkö jotain kipulääkkeitä nalmefeenin lisäksi?

No sitten se ei vaan vissiin sovi sinulle lainkaan. Pysy kaukana ja raportoi lääkärillesi…

^ Mulla ei ole omakohtaista kokemusta Selincrosta, mutta sen perusteella, mitä siitä olen lukenut, olen tullut siihen tulokseen, että se on silkkaa kusetusta ja toki kallista sellaista :mrgreen: . Joo, sen pitäisi blokata nousuhumalasta tuleva mielihyvän tunne, mutta sen kanssa kyllä pystyy juomaan ja känniinkin tulee. Siinähän se juuri onkin, kun sellaiset ihmiset, joilla todella on ongelma alkoholin kanssa, eivät juo välttämättä lainkaan nousuhumalaeuforian vuoksi, vaan kyllä sitä vedetään ihan yhtälailla itkuviinaakin, jos ei jaksa naurattaa :mrgreen: . Tuo nousuhumalan blokkaantuminen saattaa aiheuttaa myös sen efektin, että juoppo kiskoo viinaa kahta kauheammalla tahdilla, kun yrittää väkisin saada sitä nousuhumalaa irti ja lopputulos ei tällöin tietenkään ole dokaamisen väheneminen :unamused: .

Jos taas ihmisellä ei ole minkäänlaista ongelmaa alkoholin kanssa, vaan tykkää vain joskus ottaa pari lasillista, niin en ymmärrä, mihin sellainen lääkitystä tarvitsee ylipäätään. Jättää vain juomatta ne pari, jos se ei nyt jostakin syystä käy. Antabusta pidän kyllä parempana vaihtoehtona, jos jotakin lääkettä viinan juomisen ehkäisyyn tarvitsee. Itse en ainakaan Antabus-kuurilla uskaltaisi hengittääkään mihinkään alkoholipitoiseen päin, nimimerkillä: Kerran melkein Antabus-reaktioon kuollut :open_mouth: . Siksipä en Antabusta suostu suin surminkaan käyttämään enää koskaan :mrgreen: .

Vilkaisin joutessaan netistä:

laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=27787

Aikalailla niistä mainitsemistasi haittavaikujtuksista tuossa puhutaan.

No, sitten tosin huomasin, että tuohan onkin pakkausseloste, ja sehän sinulla lienee jo ennestään. Mutta olkoon nyt tässä vielä uusi linkki samaan asiaan (?).

^ Kyllä ne pakkausselosteet kannattaa AINA lukea itse. Lääkäreillä ei ole oikeasti aikaa selvittää kaikkia mahdollisia sivareita siellä vastaanotolla, jos siellä on tarkoitus tehdä/puhua muutakin, kuin plarata haittavaikutuslistaa läpi ja lisäksi lääkärit eivät välttämättä oikeasti tiedä lääkkeistä ja niiden vaikutuksista juuri paskaakaan. Laajat farmasian opinnot kun eivät mitenkään automaattisesti kuulu lääkärin koulutukseen. Olen huomannut, että lääkärien tietämys/kiinnostus lääkkeiden sivu- tai yhteisvaikutuksista on monesti melko heikkoa, eli lähinnä kysyvät, onko allergioita, joskus jopa ovat kiinnostuneita muista päällä olevista lääkityksistä ja varoittavat sellaisista sivuoireista, joita tulee järjestäen kaikille, eli esim. oppariummetuksesta, antibioottiripulista ja siitä, että PKV-lääkettä otettuaan kannattaa tarkkailla oloaan ennen kuin hyppää auton rattiin.

Apteekissa saakin sitten useimmiten ihan hyvää palvelua, jos tulee jokin tenkkapoo lääkeasioiden kanssa, eli farmaseuteilta löytyy sitä tietoa enemmän ja niiltä voi ja saa ihan reippaasti kysyä, jos jokin asia mietityttää. Tietenkään pakkausselosteita ei kannata lukea, kuin piru raamattua ja kuumotella itselleen sieltä jokainen mahdollinen sivari, jos lääkkeestä kuitenkin on enemmän hyötyä, kuin haittaa, mutta eivät ne pakkausselosteet mitään aivan turhia paperilappusia ole, jotka paiskataan ensimmäisenä roskiin.

Harvinaiset haittavaikutukset ovat hankalia.

Minulle on Tenox aiheuttanut kummallisia oireita. Onhan siellä pakkausselosteessa mainittu sekavuus ja psykoosikin, mutta kun ongelmia ei ollut ensimmäisellä käyttökerralla, niitä tuli enintään joka kymmenennellä käyttökerralla, satunnaisesti, silloin tällöin. Oire oli sellainen, että heräsin kahden tunnin nukkumisen jälkeen, ja nousin ylös ja aloin haahuilla ympäriinsä, enkä tiennyt lainkaan missä olen ja mikä on homman nimi. Onneksi kolmas ja viimeinen tapaus sattui Meilahden sairaalassa. Hoitaja osasi sanoa, että Tenox saattaa aiheuttaa joillekin tuon kaltaisia sekavuustiloja.

Täällä plinkissä on Tenoxia pidetty hyvänä lääkkeenä joten minulle sattuneet oireet ovat varmaankin harvinaisia.

Luulen, että sinulle Selincrosta koituneet oireet ovat myös harvinaisia. Oheinen lääkevalmistaja sanoo sitä kärkituotteekseen, tuskin sanoisi jos siitä koituvat haitat olisivat yleisiä.
biotie.com/product-portfolio … lang=fi-FI

Tuon valmistajan “kärkituote”, joka tosiaan keksittiin jo 1970-luvulla on aivan paska. Vielä pidempi puoliintumisaika on about ainut, mikä tuon erottaa naltreksonista. Se onkin sitten kiva, kun päivä tuon ottamisen jälkeen joudut onnettomuuteen ja kivunlievitys joudutaan hoitamaan Buranalla, kun opioidireseptorisi ovat täynnä tuota paskaa. Muutenkin luulisi tuon vaikuttavan negatiivisesti myös endorfiinijärjestelmään ja sitä kautta kykyyn tunte iloa arkisemmistakin asioista, joka luultavasti on omiaan vain lisäämään sitä juomista.

Jos nyt jotain myy-opioidireseptoriin vaikuttavaa on pakko alkoholisteille antaa, niin antaisivat sitten osittais- tai täysagonisteja. Toimivat helvetin hyvin ainakin minun kohdallani, tosin haittavaikutuksiakin ilmeni. :smiley:

Ilman muuta on hyvä raportoida.

Testi on näemmä tehty 1144 koehenkilöllä. Ei ole pystytty lokeroimaan noita vakavia haittoja hyvin yleisten lokeroon eikä yleisten lokeroon, joten noista haitoista raportoijia on ollut alle 12, tilastollisessa mielessä liian vähän.

ec.europa.eu/health/documents/co … 325_fi.pdf

Se voi olla. Väärinkäsitysten välttämiseksi mainitsen tässä, että en ole tuotetta kauppaamassa, otin osaa keskusteluun vain noiden vakavien haittavaikutusten tiimoilta.