Kiinni jäin

En ole ihan varma, kuuluuko tämä tälle puolelle vai mielenterveyspuolelle. Ehkä molempiin :slight_smile:

Homma lähti lapasesta joskus reilu vuosi sitten, alkukesästä. Tuli samaan aikaa terveyskriisiä, työkriisiä, parisuhdekriisiä, lasten vakavia sairastumisia /sairauden pahenemista ynnä muuta. Silloin ei enää riittänytkään ne kaksi valkkaripulloa per vkl (vielä pari kk aikaisemmin oli riittänyt yksi pullo). Jossain vaiheessa pullot vaihtuivat litran tölkkeihin ja kesän myötä pelkkä viikonloppukaan ei enää riittänyt. Syksy ei parantanut tilannetta yhtään, koska työasiat kosahtivat kunnolla. Tein silloin kolmipäiväistä viikkoa elokuun ja päätin, että muut päivät ovat viikonloppua. Sen piti loppua sitten, kun viisipäiväinen viikko alkaa. No ei loppunut.

Jouluun mennessä juominen alkoi olla jo pakonomaista. Tuntui, että mistään ei voi oikein nauttia ilman sitä yhtä valkkarilasillista. Viikonlopuksi oli pakko käydä Alkossa, ei vaan voinut kuvitellakaan pärjätä ilman. Ei ollut lapsilla selvä joulu ei, ei minun osaltani. Kokeiltiin silti tipatonta tammikuuta ja hyvinhän se sujui. Sitten työasiat nytkähtivät vielä pahempaan suuntaan ja kamelin selkä katkesi. Sitähän piti lääkitä valkkarilla ja mukaan tuli myös “kolme lasillista arki-iltana on ok”. Lomat ja pyhät aina promilleissa. Mutta oli niitä täysin selviäkin päiviä. Väkevät tulivat mukaan. Viski, rommi, gini. Muka juomasekoituksiin, mutta raakanahan ne vedettiin. Kesälomalle (=saikulle) jäätyäni ei selviä päiviä enää ollut. Kai, en muista. Samaan aikaan parisuhdekriisi syveni, tuli käyntejä kriisikeskukseen. Mies sekoili omalla dokaamisellaan, mitä kostin sitten tietenkin omallani. Alkoi akuuttityöryhmän tapaamiset ja lääkityksen venkslaaminen (ollaan siis molemmat “hulluja”, minä ihan virallisesti ja myös miehellä alkoholin kanssa painimista). Kivenkovaan koko ajan väitin, ettei alkoholin kanssa ole ongelmaa, vähättelin määriä.

Miehen kanssa sovittiin, että järkeistetään alkoholin käyttöä nyt yhdessä. Kestihän se aina seuraavaan kriisiin, romahdukseen, kuiluun parisuhteessa ja taas Alkon kautta kotiin. Syyskuussa olen ollut ehkä viisi päivää selvinpäin. Paljon enemmän olen ollut muka selvinpäin, koska olen tyynesti unohtanut, että join aamupalaksi lasillisen valkkaria. Väkevät on pysyneet kuvioissa. Toissa viikonloppuna tosin tuhosin kaikki pullojen loput ja neljä litraa valkkaria, kun sain olla kerrankin yksin. Eilen hain puoli litraa votkaa hätävaraksi, naukku kerrallaan, vähennän nyt tämän viikon ja sitten tipaton. Pullo oli tuhottu kahdessa tunnissa.

Juon salaa ja salaamatta, suutun jos asiasta mainitaan tai huomautetaan. Juon välillä päivällä. Joskus töiden jälkeen ajan Alkoon ja juon kotiin ajellessa ostokseni. Olen alkanut maksaa ostoksiani käteisellä, koska tilitapahtumiani en uskalla näyttää kenellekään nytkään. Jaa miksi juon? Ahistukseen. Pahaan oloon. Kivun ja raivon ja vihan turruttamiseksi. Että saisin syötyä (en normaalisti syö) ja nukuttua. Koska en kestä tätä elämää selvinpäin. Bentsot on, mutta eihän ne riitä. Luontaistuotteilla saa vähän huijattua itseään.

Minusta piti ottaa äskettäin laaja verenkuva ja kilpparit rintasyöpää poissulkiessa. Eilen sairaanhoitaja soitti, että MCV on 103 (viime joulun alla 99), lääkäri käski kysymään, paljonko alkoholia menee. Nyt pitäisi mennä pieneen verenkuvaan plus folaatti ja B12, että voidaan sulkea pois alkoholin suurkulutus. Sen verran hyvin olen saanut feikattua. Eipä taida onnistua enää. Puoli vuotta olinkin tuota kyhmyä tuossa pyöritellyt, etten halua tietää. Vaikka se ei syöpä ollutkaan, tuli sitten tämmöinen tieto. Ainakin se pisti ajattelemaan.

Joten nyt olisi ohjelmassa tipaton ainakin neljä viikkoa. Saapi nähdä. Sitten ehkä jos kohtuukäyttö onnistuisi. Ahistaa vaan niin perkeleesti.

Monitahoiselta ja hankalalta kuulostaa ongelmasi. Onneksi olette tuen piirissä. Nyt ehkä kannattaisi ottaa apu vastaan ja kertoa totuus. Ja jatkaa kirjoittelua tänne. Voisitko luvata ettet juo autoa ajaessasi? :neutral_face: Aloita ainakin siitä. Vai puhuitko pyörällä ajamisesta… Tsemppiä kovasti ja toivottavasti kerrot lisää tilanteessasi!

Autolla ajamisesta puhuin. Ihan ok on nyt mennyt pari päivää. Eilen oli poikkeuksellisen raskaita asioita käsiteltävänä, mutta silti selvisin. Nyt viikonloppu kolkuttelee ja vähän hirvittää. Aika hemmetin monta päivää on vielä jäljellä tipatonta…

Sen huomaa, että nälkä vaivaa, kun ei juo. Toisaalta hyvä, toisaalta huono. Nyt pitäisi vaan keksiä niitä keinoja ahdistuksen purkuun ja liennyttämiseksi.

Liikunta auttaa monella ahdistukseen, jos ei kokonaan, niin ainakin osatekijänä. Ja liikunta ei tarkoita, että pitäisi het juoksemaan lähteä tms. Rauhallinen (tai reipas) kävely luonnon helmassa luontoa katsellen ja kuunnellen, vaikka joka iltaisena tapana. Ja tapahan muodostuu tekemällä jotain asiaa sopivan monta kertaa peräkkäin. Liikunta jo itsessään saa kehon mielihyvähormoneja liikkeelle ja toisaalta, jos pääsee siihen, ettei pyörittele niitä samoja asioita päässään, mitä muuten tulee tehtyä, pääsee paremmin irtautumaan normaalista ja keventämään mieltä. Ja lompakko kannataa jättää suosiolla kotiin - en tarkoita mitään lähipubiin ja takas -kävelyä :wink:

Lauantaaaaaiiiiii. Alkon ovi huhuilee, kun ei ole tavanomaista lauantaiaamun lasillista paria pohjana päivän helvettiin.

Liikun ja ulkoilen muutenkin todella paljon, joten se kortti on jo käytössä. Viikonloput on pahoja. Pois kotoa ei oikeastaan pääse, kun hommaa on niin paljon. Kaksi yrittäjää ja pienet (erkka)lapset tarkoittaa, että arkena ei ehdi ja viikonloppuna on pakko. Nyt pitäisi selvinpäin yrittää. Mulla on ollut pitkiä jaksoja selvinpäin. Parikymppisenä en juonut ollenkaan, muuta kuin kahvia kavereiden kanssa baarissa. Raskaus- ja imetysajat tietenkin eli useampi vuosi putkeen. Muitakin pitempiä selviä kausia. Mutta nyt vaan tuntuu niin perkeleen vaikealta ilman sitä yhtä tai kahta lasillista. Joka onkin sitten koko pullo tai litra helposti. Ensimmäistä kertaa havahdun siihen, että alkoholin merkitys on muuttunut. Se on lääke, jota ilman on vaikea olla.

Teillä on siis pieniä lapsia? Ite olen alkoholistiperheestä ja se on koko loppuelämän taakka mulle. :frowning: Tyhmää kysyä, että eikö edes lapset estä juomasta, koska eipä estänyt minunkaan äitiäni. Jotenkin olen vuosien saatossa oppinut ymmärtämään häntä. Enää en ole vihainen siitä, että minut on jätetty 3-vuotiaana yksin yöksi kotiin baarireissun takia. Mutta. Menneisyyden muistelut sikseen ja takaisin nykyhetkeen. Tiedän hyvin tuon tunteen, että on hankalaa olla varsinkaan viikonloppua ilman sitä niin ihanaa valkkaria. Just viime kesänä pohdiskelin, että onpa minusta vain tullut kamala. Siis kamala siksi, että jos mietittiin vaikka jotain illanviettoa kaveriporukalla: ruuanlaittoa, pelailua tms. niin mietin heti että kai me sitten juodaankin jotakin. Vähänkö tylsää olla selvinpäin. :unamused: Jotenkin siitä valkkarista on vain tullut niin tapa ja että sitä on pakko saada. Mullekin se on tapa paeta todellisuutta ja lievittää ahdistusta.

Mutta tsemppiä sulle tähän lauantaihin! Osaisinpa sanoa jotakin todella järkevää tähän loppuun, tsemppien toivottelu on niin kovin laimeaa. :unamused:

Kyllä. Lapset ovat suurin syy olla juomatta. Lasten kanssa alkoholi on pysynyt kohtuukäytössä, yksin lähtee lapasesta. Meilläkin isä joi aika reippaasti, kun oltiin pieniä ja oli hyvin väkivaltainen. Hänen puolellaan sukua pahaa alkoholismia. Uskaltaisin keittiöpsykoloida, että malli alkoholin kuulumiseen elämässä on tullut sieltä lapsuudesta. Sukujuhlat olivat hirveitä (niitä oli paljon kesällä), kun kaikki aikuiset paria äitiä lukuunottamatta ryyppäsivät ja riehuivat lasten ollessa ihan heitteillä ja siinä sitä piti teltassa yrittää nukkua.

Mutta siis, meidän lapset eivät ole joutuneet jäämään yksin kotiin yöksi tai jääneet muutenkaan heitteille, on niillä isäkin. Enkä minä ikinä pääse pois kotoa. Olen kai niin turtunut alkoholiin, että voin juoda isoja määriä ilman mitään örveltämisiä, krapuloita tai muuta, toimintakyky pikemminkin paranee kuin huononee. Mutta. Se malli. Turha sitä on sen enempää puolustella kuin, että elämältä meni pohja ja pullo oli siellä pohjalla. Nyt pitäisi jättää se pullo sinne ja kivuta ylös.

Osuvasti sanottu, mua on kyl kanssa aina mikä tahansa puuhailu kiinnostanu huomattavasti enemmän, jos siihen on ihanasti liittynyt dokailu :blush:

Mutta tässä jonkin aikaa nollailleena uskallan melkein väittää, että vaikka kuinka olis tottunu siihen vknloppuviiniin, niin aika äkkiä siitä voi tottua poiskin. Kun vaan jaksaa sen ylimenokauden.

Joai, mä kärähdin maksa-arvoista tossa juhannuksen jälkeen, pisti tosiaan ajattelemaan (ja ainaki toistaseks myös tekemään ja olemaan dokaamatta).

Kuivaa syksynjatkoa!

Joo, hankala miettiä joitain tilanteita, joihin on yleensä liittynyt alkoholi sosiaalisessa tarkoituksessa. Että mitäs sitten tekis. Ihan hyvin olen aikaisemmin onnistunut juomaan alkoholittomia, mutta nyt se tuntuu hankalalta. Tosin nollalinjaa on vasta vain muutama päivä takana. Ensimmäinen kompura tulee parin viikon päästä, joten ehtii pohdiskella miten etenee jos nappasuttais.

Viime yönä näin unta, että join VAHINGOSSA ja repsahdin. Pöytäseurue oli tilannut juomat valmiiksi ja mulle olikin tilattu normi 16cl valkkaria. Unessa sitten pohdin, että juonko maistamisen jälkeen lasin loppuun vai en. Että mietityttää kyllä!

Maksa-arvot korjaantuvat varsin nopeasti, mutta ton MCVn kanssa menee kuukausia. Siinä on vielä se mahdollisuus, että myös folaatti ja B12 ovat alhaiset ja se ainakin osittain selittäisi tuon MCVn. En ole siis juurikaan syönyt reiluun vuoteen ja valkkari on hyvä palkkari treenien jälkeen, joten olen laihtunut tosi paljon ja varmasti kohta keripukki jäytää jne., kun en mitään vitamiineja purkistakaan ota. Mutta uskaltaapa tässä nyt labraan sitten niin.

.

Kävin mä tänään kaupassa, koska muistin osaavani tehdä aivan mielettömän hyvää virgin mojitoa :smiley: Oon lipitellyt viikonlopun alkoholitonta punkkua, ihan vaan lihasmuistia hämätäkseni. Ehkä ensi viikonloppuna ei tarvitse enää sitäkään :slight_smile:

Mulle mies sanoi eilen, kun ajeltiin koko perhe sienimetsään, että haluaa alkoholia. Tokaisin siihen vaan, että mä en nyt kyllä meinaa. Ehdotti, että kyllä varmaan pullon voisi ostaa puokkiin. Siinä sain sanottua, että olen nyt sen neljä viikkoa juomatta sen enenpää perustelematta. Suppiksia löytyi mettästä.

Hienoa, että pyysit päätöksessäsi. Sitä mietin, kun luin kirjoituksiasi uudelleen, että miten pystyt liikkumaan paljon ja olemaan syömättä/syödä vähän juomiskausinasi? Mieheni nappasi pari kuvaa minusta tänään ulkoillessamme ja en voi kyllä kuin kauhistella miten olen muuttunut. Alkoholi siis nostaa minulla painoa kaloreidensa vuoksi ja muuttaa kasvonpiirteitä turvotuksen takia. Haluan itseni takaisin. Oli taas yksi herätys tuokin.

Syömishomma on ollut aina, lautasmalliin en ole kyennyt koskaan. En oikein tykkää syödä ja juominen menee syömisestä. Pystyn elämään päiviä pelkällä viinillä ja silti liikkua normaalisti. Ilmeisesti alkoholista on saanut sen verran kaloreita, että niillä on pärjännyt parin leivän tai hedelmän lisäksi. Nyt kun en ole juonut, huomaan nälän vaivaavan. Tai ainakin ruokahalun. Koitan siis samalla opetella taas uudestaan tällaisia ihan perusjuttuja kuin syöminen ja nukkuminen :unamused:

Se on varmasti hyvä asia, syömisen ja nukkumisen opettelu. Anteeksi, jos jankutan samaa asiaa, mutta minua kiinnostaa, kun itsellänikin on ahdistukseen lääkitys ym. Alkoholin ja lääkityksen yhdistäminen sai aikaan kuukausi sitten vielä muistinmenetyksiä. Puhumattakaan siitä että olisin juomisen aiheuttamasta väsymyksestä ja huonosta olosta johtuen jaksanut minkään sortin liikuntaa. Miten sinä jaksat tällaista? Onko sinulla muistinmenetyksiä? Kyllä me ihmiset olemme erilaisia. Eikö sinulla ole krapulaa tai huonovointisuutta? Elimistön täyttäminen pelkällä viinalla ja lääkityksellä kuormittaa varmasti todella paljon kehoasi ja sydäntäsi. Jos siihen yhdistää liikunnan, sehän voi olla vaarallista. Ja on jo ilman liikuntaakin. Itse pelkään aiheuttaneeni sisäelimille jo peruuttamatonta vahinkoa, vaikka syön ihan normaalisti. Kunhan mietiskelen… Kyllähän sinä varmasti kaiken tämän jo tiedät. Tsemppiä ja hyvää viikonjatkoa sinulle!

En tiedä, miten olen jaksanut. Olen vain. Keho on ollut viimeinen asia, mitä olen vuoteen kuunnellut. Ei krapulaa, ei pahoinvointia, kunto hyvä, muistinmenetyksiä todella harvoin ja niihinkin lääkitys on ollut se laukaiseva tekijä (jos juo iltalääkkeiden jälkeen vielä reilusti, voi mennä muisti). Varmasti olen vaurioittanut itseäni. En ole siitäkään ollut kiinnostunut pätkän vertaa. Siitä myös ketjuni nimi, koen tämän muiden ongelmana. Mutta se lienee se väsymys ja uupumus ja ahistus ja epätoivo, mikä puhuu. Jos se helpottaisi, näkisin ehkä asian toisin.

Nyt olo on ihan hyvä :slight_smile: Väsymys vaan pysyy samanlaisena, unenlaatu on surkea. Mitään tarvetta juoda ei ole, vaikka se välillä käy mielessä. Mutta sitten muistan, että mulla on tää projekti. Mites se nyt meni? Milloin se repsahduskausi tulikaan, viikon vai parin päästä? Mietin vain jo etukäteen, miten hanskaan tilanteet, missä koen, että on pakko juoda. Nyt ne tilanteet on menneet ohi ihan perinteisen kaavan mukaan eli odota 20min ja kärsi, sitten unohtuu. Auditteihin olen aina vastannut, että mitään ei jää tekemättä juomisen vuoksi. Mutta nyt olen huomannut, että teen paaaaaaljon enemmän, kun en juo. Ainakin ideoita ja projekteja pukkaa koko ajan, vaikeuksia vaan saattaa edellisiä loppuun ennen kuin seuraava pitää jo aloittaa :smiley:

21 päivää :open_mouth: Ohhoh. Tiukkaa on kyllä välillä tehnyt. Aloin polttamaan melkein kymmenen vuoden tauon jälkeen. 1-2 tupakkaa päivässä akuuttiin tarpeeseen ja stressiin. Tarkoitus olisi päästä tuosta eroon kyllä asap. Sähkötupakkaa olen nikotiinittomana silloin tällöin käyttänyt, nyt voisin sellaiseen vähän parempaan versioon investoida. Mutta siis annan tämän mennä sormien läpi sillä ajatuksella, että mieluummin pari tupakkaa päivässsä kuin litra valkkaria… :unamused:

Ens vkl olisi ensimmäinen tiukka koitos olla juomatta annostakaan. Eiköhän siitä hyvin selviä, kun autolla kuitenkin liikkeellä olen. Sitten vielä viikko varmaan ja sitten voisi harkita, uskaltaisiko kokeilla.

Jaa sitä on oltu kuivana kuukausi ja yksi päivä. Yllättävän helposti meni. Tänään tosin kaipasi muutamaa viinilasillista, koska viikko on ollut helvetillinen. Ajatus olisi nyt ensi viikonloppuun saakka vielä odotella. Arkijuomiseen en halua palata.

Onnea kuukauden johdosta! Itselleni tuo tuntuisi ajatuksenakin yhtä mahdottomalta kuin vuoden juomattomuus!

Sullahan on mennyt todella hyvin. Onnea! :slight_smile: