Minun ketjupolttamiseni oli yksi osa addiktiivista “käyttäytymistäni”, addiktioitani, joita on piisannut monen aineen kanssa (alkoholi, ruoka, lääkkeet, tupakka…) En itse pidä niin oleellisena tiettyä ainetta, vaan itse addiktiota 
Mutta kun täsä ny ketjupolttamisesta on kyse, niin: olin ketjupolttaja, kun lääkeriippuvuus (SILLOIN vielä -eli joskus n.50 e.a.a. taijotain
- lääkärin määräämällä annoksella, säännölllisellä käytöllä, hiljaahiljaahiipien) oli päässyt syntymään.
Yli kaksi askia meni päiväs. Ei mitään nautintoa. Aamuyöstä, kun heräsin, parinkolmen tunnin “yöunen” jälkeen, piti päästä jonnekin yökahvilaan tai muuhun 24/7 aukiolevaan paikkaan hakemaan tupakkkaa, jos ei ollut. Kunto romahti, kauniin keltaiset olivat sormeni, rahaa paloi savuna ilmaan, yskä oli kaamea, ym.ym. Pakkomielle, joka ei helpottanut pätkän vertaa oloa. Mut piti silti saada…
Jossain vaiheessa lääkärit hoksasivat alkaa kyselemään eivät ainoastaan alkoholin käytöstä -joka siihen aikaan oli se ykköspäihde, muistaakseni, öh…- vaan myös tupakanpoltosta…
Nykyisin ei tee mieli tupakkaa, mutta nikotiinipurkasta en taho päästä eroon. Vähitellen tupakkariippuvuus siirtyi nikotiinipurukumiin. Sitä käytän nykyisin vähemmän kuin ennen… Päivälllä nikotiini -kun päivittäinen bentsoannos on pudotettu todella pieneksi- lisää levottomuuta, joten otan nikotiinipurkkaa vasta iltasella.
Ehkä joskus, pian pääsen siitäkin eroon. On kai se vähemmän haittoja aiheuttava kuin tupakka, jonka savussa on kymmenittäin erilaisia myrkkyjä, karsinogeenisia aineita, mutta ei suinkaan täysin vaaraton. Vaikuttaa verisuoniin (haurastuttaa kuulemani mukaan, niin että tukoksia voi syntyä helpommin) ja kyl luulisin, että sydämeen…Pulssi on melkoisen nopea…Entisellä pakkomielteisellä liikkujalla (kuinkas muuten
), jonka leposyke parhaimpina aikoina oli vähän päälle 50. Silloin oli vahva sydän…
Sic transit ja sitärataa. Vaan elossa ollaan, vielä. Ehkä kun niitä elinvuosia on reilusti enämpi mennyt kuin tulossa, se on vaikuttanut haluun pärjätä tässä elämässä vähemmillä riippuvuuksilla. Tai ainakin pienemmillä annoksilla…