Ketipinorin vieroitusoireet ja alkoholi

Menin tunnustamaan joitakin vuosia sitten työterveydessä, että minulla oli univaikeuksia työstressin takia. No, lähete psykiatrille ja määräyksenä Ketipinor, jonka minulle vakuuteltiin olevan täysin turvallinen.

Söin sitten sitä kiltisti vaikka ihmettelin, miten tokkurainen olin päivisin, lihoin vaikka urheilin paljon ja söin superterveellisesti, ja kolesteroliarvot nousivat labrakokeissa vaikka söin kuinka terveellisesti. Yritin lopettaa sitä ja tuli aivan järkyttävät vieroitusoireet.

Vastaus oli aina: mahdotonta, että mikään voi johtua Ketipinorista, sinun pitää vain elää terveellisemmin. Tämä siitä huolimatta, että pyöräilin töihin 20 km päivässä, treenasin personal trainerin kanssa kaksi kertaa viikossa, treenasin hänen ohjeidensa mukaan 6 päivänä viikossa ja työskentelin ravintoterapeutin kanssa.

Ja aina kun yritin lopettaa, niin vastaus oli: olet syönyt lääkettä reseptin mukaan, et voi olla lääkeriippuvainen, tämä lääke ei aiheuta riippuvuutta.

Joten jäin täysin yksin taistelemaan irti lääkkeestä ja vieroitusoireissa epätoivoissani käännyin alkoholiin koska mitään muutakaan apua ei ollut.

Nyt sitten taas tyhmänä menin työterveydessä mainitsemaan alkoholinkäytöstä, että pelkäsin siitä tulleen ongelma. Kerroin alkoholinkäytön alkaneen Ketipinorin vieroitusoireista.

No mitäpä lääkäri kirjasi? Jätti tuon kokonaan mainitsematta, laittoi diagnoosiksi mielenterveyshäiriön ja ohjasi minut psykiatrille!!! Tekee mieli itkeä epätoivosta ja raivosta, sillä psykiatrista koko ongelma alkoi!!!

Pelkään ihan valtavasti, että taas fyysiset ongelmani jätetään huomioimatta kuten tehtiin Ketipinorin aikana. Ilmeisesti ei koskaan saisi tunnustaa mitään ongelmia tai hakea apua. Koska siitä joutuu vain pahempiin ongelmiin.

Ja lisään vielä, että kun lääkäreille yritin puhua Ketipinorin haittavaikutuksista, niin annostusta vain nostettiin ja sanottiin, että tärkeintä on, että voin nukkua. Lopulta minulle oli määrätty uneen 125 mg! Kun kerroin psykiatrille haluavani lopettaa sen, hän totesi vain että olikin ihmetellyt miten olin kyennyt edes olemaan toiminnallinen noin isolla annoksella. Joo, en ollutkaan kunnolla. Mutta eipä hän siitä varoittanut.

Hei!

Todella ikävä, ettei sinua kuultu. Lääkkeet toimivat niin eri lailla eri ihmisillä.

Olen käyttänyt Ketipinoria unta tuomaan v 2008 lähtien lähes joka yö annostuksella 25mg. Se on toiminut minulla todella hyvin. Olen aika herkkis ja olen vaativassa ihmissuhdetyössä, ja voinpa melkein sanoa, että Ketipinor on ratkaisevasti auttanut minua jatkamaan nykyisessä työssäni. Olin ollut lapsesta lähtien huono nukkumaan, yöt jolloin valvoin jopa kolmeen asti olivat aiemmin ihan viikottaisia. Lisäksi Ketipinor auttaa myös päivisin - se tuo sellaista kivaa tasaisuutta. Ei ole ollut mitään syytä lopettaa, koska lääke toimii minulla, eikä siis tietoa vierotusoireista. Psykiatri on sanonut, että voin syödä sitä vaikka elämäni loppuun asti. Lisäksi olen normaalipainoinen, painoni on pysynyt suunnilleeen samana n 30v.

Ehkä tästä syystä lääkärit eivät kuulleet sinua, koska Ketipinor toimii aika hyvin ihmisillä. Mutta jos sinulla ei, niin tottakai olisit tarvinnut apua vieroitusoireisiin. Kuinka isolla annoksella aloit käyttää Ketipinoria? Minulle lääkäri sanoi alussa että 25-75mg, kokeilemalla löytyy oikea annostus. Ja 25mg riitti. Joskus olen jopa puolittanut pillerin.

Todella paljon tsemppiä sinulle :grinning:

Minäkin lopetin Ketipinorin sivuoireiden takia. En saanut sen kanssa juuri lainkaan paremmin nukuttua ja aloin lihoa nopeasti sen aloittamisen jälkeen. Tapasin toukokuussa uutta psykiatria, joka heti sanoi, että pelkän lihomisen takia lääke kannattaa lopettaa. Kuulemma kaikki “piinit” (ketiapiini, olantsapiini ym.) todistetusti nostaa monilla ihmisillä painoa. Ja tosiaan muitakin sivuoireita on. Minä sain tilalle melatoniinin ja Ataraxin. Atarax on alkujaan allergialääke, mutta sen on huomattu auttavan myös muihin ongelmiin, kuten unettomuuteen. Minulle ei tullut vieroitusoireita ketiapiinin lopettamisesta, mutta söinkin sitä vain 25mg/yö. No, minulla on ollut jo parikymmentä vuotta uniongelmia ja nyt kuutisen vuotta on uniongelmat olleet vaikeita (pahenivat siis jo 8-vuotisen raittiuteni aikana). Toivottavasti tulet jatkossa kuulluksi ja saisit paremman avun uneenkin, tsemppiä!

Triptyl toimii erittäin hyvin pitkän yöunen takaajana. Vaikka se on ns. mielialalääke, niin se toimii hyvin unilääkkeenä silloin tällöin otettuna. Uni on huomattavasti parempi kuin Bentsojen kanssa, eikä sitä ole pakottavaa tarvetta syödä, kuten bentsoja. Bentsoihin erittäin moni on samantien koukussa, niin olin itsekin ja niitä kun pitkään käyttää, niin unenlaatu on luokkaa aina väsynyt. Bentsojahan on tarkoitus käyttää vain tarvittaessa, mutta yli 90 %:lla se tarve on lopulta miltei joka päivä. Mulla meni tajuta se liki 30 vuotta. Ne kun lopetin, niin unenlaatu oli hyvää muutaman viikon jälkeen, enkä ollut enää jatkuvasti väsynyt. Myös muut ongelmat alkoivat loppumaan. Eli se, mistä apua hain, niin olikin se ongelman tuoja alkoholin lisäksi.

Toki tiedän, että Ketipinor ei ole bentso, mutta aika moni käyttää myös bentsoja rinnalla. Tarkoitan lähinnä että varsinkin bentsot pois ja sen jälkeen myös mielialaan vaikuttavat.