Ketipinor

Lievään maanisuuteen kyllä on muitakin lääkkeitä, jos noin kurjia sivuoireita, mitä ekas viestis mainittiin, tulee. Esim. toi debrakinekö se oli, ja litohan se klassinen manialääke on, mut silloin kyl p i t ä i s olla oikeesti diagnoosina bipolaarinen häiriö. Kai :unamused: . Toki monet psyykenlääkkeet aiheuttavat aluksi haittoja, jotka saattavat lieventyä tai poistua pidemmän käytön aikana. Kuten olen aiemmin kirjoittanut, mulle ei ketipinor ole aiheuttanut haittoja, muuta kuin verenpaineen laskua, miksi en niitä päivällä ottanutkaan, silloin kun niitä bentsojen korvikkeeksi kirjoitettiin, vaikka annos vain (?) 100 mg. Kysyisin Missyltä, että onko toi lievä maanisuus siellä klinellä diagnostisoitu? Lääke määrätty sieltä?

Mulle ketiapiini toimii unilääkkeeksi yhdes mirtzan kans tosi hyvin, ja ny kun jäi ressu ajoissa uusimati, huomasin, että pelkkä ketiapiinikin nukuttaa. Aamutokkuraisuuttakaan mulla ei ole, enkä ketiapiinista ole lihonut. Kaffet juon aamul vain, mut silloin aika paljon, joten suolipuolikin toimii :wink: . Nyt viime viikkoina paino on noussut, mut se johtuu tästä prkln masiksesta ja turvattomuudesta ja herraties mistä…Tekee mieli ahmia ja on jotenkin välinpitämätön olo sen lihomisen suhteen, kun kuitenkin olen pitkään ollut erittäin hoikka, nyt aivan normaalipainoinen.

Mietin sitä, kun yhdestä ihmisestä kuulin, jolla aluksi oli seroquel, ja hän lihoi lääkettä käyttäessään tosi paljon, mutta kun se vaihdettiin ketipinoriin k.o. henkilö laihtui valtavasti. En oikein ymmärrä, kun vaikuttava aine on sama. Lienevätkö ne sidosaineet erit, mitä näis lääkkeis on, ja ne olis aiheuttaneet turvotusta. Hyvin poikkeuksellinen kertomus, minusta, en ole ennen kuullut.

Lääkkeiden haittavaikutukset vaikuttavat kyllä ihmisten kertoman mukaan hirmu erilaisilta… :confused:

Tuolla on aika paljon asiaa → http://fi.wikipedia.org/wiki/Antipsykoottinen_lääke . Harmi kun en muista yhtä sivustoa missä oli eri ketiapiinien vertailu kuinka paljon mikäkin lihottaa. muistan vain sen, että ketipinor oli kolmanneksi lihottavin. ja testit oli tehty useilla tuhansilla ihmisillä.

pienempi annos jossei oo apua ni nakkaa roskiin tai pistä homehtuun kaappiin…

Mulle alotettiin Ketipinori ku olin päihdepsyg.osastolla starttailemassa korvaushoitoa ja nyt parisen kk safkannu niitä aina iltasin ja nukkua kyl pystyn vaik olo olis vähän reflanen illal.Välil tulee sydämmen tykytystä ja skidisti pöhnänen väsy olo aamulla mut muuten ihan jees.Oon tyytyväinen ollut Ketipinoriin koska ennen sitä nukuin kuukausia n 3-4 tuntia max joka yö eikä mistään tullut mitään ku vitutti vaan kaikki ku yber poikki kaikki päivät eikä yö tuonu helpotusta ku ei vaan saanu unta. :smiling_imp: Noidankehä!Nyt tunti ennen ku goisaa ni napit huiviin(50mg)Ja oottelemaan et alkaa ramasee.Korvaushoidon lisäks ainoo lääke mitä käytän nykyään.Koko ajan himottaa ottaa parit bentsot mut sit mietin et ryssisin kaiken hetken oloilla ni enpäs ota.Viuna ei maistunu melkeen vuoteen mikä ihan hyvä koska siihen dokaukseen liitty aina bentsot ja varmaa jokainen tietää tääl et mikä lopputulos on yleensä viuna feat bentsot mixillä.Herätä jsn hämärässä kämpässä ilman mtn infoa et mitä sekoillu,lompakko ja luuri pöllittynä persauki,armoton vitutus ja morkkis kehissä ja lupaus itelle et tää ei toistu enää mut viikon päästä sama juttu,taas mennään.Jouduin viime kesänä sairaalaan ku dokasin,bentsoi,texii ja lyricoita plus Budia aika huimat määrät ni se riitti mulle.Havahduin iltapäivällä siihen ku kuulin muijan itkevän sängyn vieressä sitä ku TAAS olin pettäny lupaukseni ja kaikkee sekasin popsinu kera kuningas alkomahoolin… :blush: Siitä lähtien ollu ilman muita doubbeja paitsi texiä :smiley: Sori tää avautuminen,kiva vaan kirjotella jengille jotka kokenu samoja juttuja =) Hyvät keväät kaikille Saunojille :slight_smile:

Lupaan ja alleviivaan, että tuo 50mg tulee nousemaan huimiin lukemiin jos vaikka vuoden käytät… tai jos käytät 50mg niin ei ainakaan enään unia tuo.

Joo uskon et nousee annos jsn vaiheessa mut tähän asti hyvin riittänyt toi 50 mg…Lihonnut en ole koska harrastan sählyä 3x2 tuntii per vk ja aineenvaihdunta ollu aina nopee.Ei tuu enää samaa väsymystä noista ku alussa mut nukkua pystyy onneks.Unettomuus oli mulla kroonista vuosia ni kiva herätä aamulla pirteenä :slight_smile:

Itse olen jo vuoden käyttänyt ja perusannos on edelleen 100mg ketipinor + 15mg mirtatsapiini. Hyvin tulee uni vieläkin, mutta joskus harvoin otan 200mg + 30mg kun ns. sähköjänis olo illalla kun pitäisi pistää nukkumaan.

Täytyy hieman minun ottaa sanojani takaisin, mitä edellisellä sivulla kirjoitin.

Olin normaalisti ottanut uneen 400mg-800mg Ketipinoria ja kauheita kokemuksia. Olen siis hakenut kunnon norsunkaato annosta. Mutta mullakin itse asiassa toimii ketiapiini 100mg+mirtatsapiini 15mg noin 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa. Ei väsytä juurikaan mutta tekee sen, että ajatukset juoksee hitaammin päässä ja saa näin ollen unenpäästä helpommin kiinni.

Mutta tuohon aivoliimaan=(ketiapiini) tulee riippuvuus ja toleranssi kasvaa silmissä. Ei toimi siis kuin satunnaisesti otettuna.

Toleranssi ei ole kasvanut vuoden käytöllä, mutta koukussa olen ja se ei kyllä haittaa yhtään kun saa nukuttua ja on muutenkin mieli rauhallisempi. “Aivoliima” :laughing:

Otin 25 mg tabun ja vaikutukset olivat laimea tokkuraisuus ja aivan hillittömän levoton olo, erityisesti levottomat jalat, mikä ei todellakaan edistänyt nukahtamista. Toista kertaa tuskin tulen kokeilemaan, olkoonkin vain lääkkeen aloittamisen yhteydessä esiintyvä oire tuo levottomuus.

Mulla oli aluksi pari vuotta sitten 25mg, vuosi sitten vaihtui 100mg ja nyt syksyllä nostettiin 300mg koska pienempi määrä ei riittänyt tuomaan unta.

Joo-o… Itel alko ko. lääkkeen annos 25mg,nous aina 400mg mistä en kyl vitussa aio nostaa. Kellããn kokemuksia lääkkeen ajamisesta alas. Rankkaa/helppoa ?

Minulla on pienistä määristä kokemusta. Unettomuuden hoidossa 25-100 mg ja yleensä 50 mg annos illassa. Kun lääke pääsi loppumaan ja en hakenut lisää, niin viikon ajan pyörin yöllä vielä klo 2 aamulla hereillä, kun uni ei tullut. Oli pakko ottaa viikon ajan silloin aamuyöllä nukahtamislääke, kun pakko sitä on nukkua jaksaakseen päivällä.

Viikon jälkeen uni alkoi tulla ilman nukahtamislääkettä eli ainakin noissa pienissä määrissä meni minulla viikko vierottauuta. Isoissa määrissä varmaan kannattaa noudattaa sitä vähenysohjetta eli vähentää määrää esim. viikon välein.

50mg aloitus klo 16:00 → Nukahda muijalle → nukahda sporaan → Nukahda bussiin → nukahda faijan sohvalle. Kaikki siis saman päivän aikana ja pää selvisi joskus yöllä. Kauheeta paskaa ja sydän tulee ulos rinnasta jos ei saa. vierottauduin irti tästä heti kun tajusin koukun. unettomuus suoraan helvetistä lopettaessa

^ Mulle tulee melkein joka kerta kun Ketipinoria syön, niin nopea pulssi ja sellanen oudohko heiveröinen olo, joka voi johtua madaltuneesta verenpaineesta. (Ketipinor voi aiheuttaa sekä nopeaa pulssia että matalaa verenpainetta). Olisko sullakin sama? Jännä, että sulla on vasta nyt ilmaantunut noita sivuvaikutuksia. Kuvotus ja oksentelu näkyi kans tuossa haittavaikutus -listassa. Ehkä annoksen pienentäminen voisi olla paikallaan?

Ja vinkkinä aloittajalle, jolla kuivuu suu, on käyttää oliiviöljyä. Sivelet sormella oliiviöljyä ikeniin, näin suu pysyy paljon pitempään kosteutettuna. Tän vinkin antoi mulle aikanaan farmaseutti. Ei tartte yöllä niin useasti turvautua vesipulloon.

No niin, tämä lääkehän on nyt kunnallisella suosiossa ja sopii vaivaan kun vaivaan. Nukahtamislääkkeet ja rauhottavat pois ja ketipinor tilalle - näin se menee. Mun ystävälle määrättiin tuota ketipinoria nukahtamiseen, lopulta annos oli 300 mg iltaisin. Nukahtamislääkkeitä eivät enää suostuneet kirjoittamaan. Tämä tuli yksityiseltä.

Ystävä kuorsasi joka yö, oli yöllistä yskää, hengitysvaikeuksia, lihoi 20 kg lyhyessä ajassa ja oli turvoksissa kun tynnyri. Sain hänet kokeilemaan lopettamista, no unta ei saanut mutta lyhyessä ajassa kun lääke tiputettiin pois loppuivat kaikki nuo oireet. Nyt sai sitten nukahtamiseen pkv-lääkettä. Paino on alkanut laskemaan ja järjetön turvotus jäänyt pois.

Olen sitä mieltä, että antipsykootit kuuluisi jättää siihen mihin ne on tarkoitettu. Tai käyttää unettomuuteen pienellä annoksella vain silloin tällöin. Lääkärin puheet siitä, että eivät koukuta on täyttä paskaa. Jos niitä ottaa joka ilta, ei unta saa enää ilman. Myös lääkkeen lopettaminen voi aiheuttaa todella vittumaisia oireita, vaikka tiputuksen tekisi pikkuhiljaa.

Ovat paljon suurempia haittavaikutuksiltaan kun bentsot. Mietin tehdäänkö missään vaiheessa tutkimusta siitä, miten tämä uusi pkv-lääkkeiden kieltopolitiikka ja vaihto neurolepteihin lähes kaikilla potilailla, vaikuttaa itse potilaisiin?

Miten paljon tulee neurolepteistä haittoja potilaille? Paljon suurempia kun satunnaisesta bentsojen käytöstä. Nyt silmät sokkona Valvira lähettää kirjeitä, että bentsoja ei saa kirjotella taikka lääkäreiltä lähtee suunnilleen luvat. Sitten neuroleptien määräys vaan kasvaa koko ajan. Mutta miten potilaat? Paraneeko potilaiden elämänlaatu vai tuleeko vain järjettömiä haittoja, joiden syitä etsitään muualta? Ystävällänikin epäiltiin astmaa ja kaikki tutkimukset tehtiin → totuus oli että yöllisen yskän aiheutti ketinpinor, ja yskä loppui kun lääkkeen käyttö loppui.

Neurolepteille on oikea käyttötapansa, ja pieninä määrinä satunnaisesti unilääkkeenä en pidä niitä pahana, mutta joku järki tähän nykytoimintaan pitäisi saada. Ugh, olen puhunut. :smiling_imp:

^ Antipsykooteilla on niin pahat haittavaikutukset, että totta kai ne vain huonontavat sellaisen ihmisen tilaa, jolla ei ole niille todellista tarvetta, ts. henkilö ei kärsi selkeästä psykoottisuudesta. Tämän vuoksi mä ihmettelenkin sitä, miksi leptejä määrätään ihmisille, joita olisi tarkoitus samaan aikaan kuntouttaa työkykyisiksi. Leptithän vain kumoavat kaiken sen positiivisen kehityksen, mitä esim. masennuspotilaan tilassa mahdollisesti tapahtuisi :unamused: :imp: .