Ketipinorilla kyllä nukkuu, söin sitä noin puoli vuotta annostuksella 200mg, mutta alkoi aiheuttamaan minulle myös akatisiaa eli levottomia jalkoja joten lopetin sen seinään. Aiheutti tietysti myös runsasta ruokahalua. Turha ryyni minulle nukun nykyään hyvin ilman enkä näe painajaisia minkä Ketipinor aiheutti. Ehkä jos käyttäisin piriä niin voisi olla hyödyllinen.
Tuttavan naisystävä kärsi raskauden ajan unettomuudesta ja hänelle määrättiin teveysaseman tulevien äitien tukiryhmän lääketieteen kandi ketipinoria 150mg iltaisin raskauden ajaksi. Tekee hyvää sikiölle.
Itse huomasin Ketipinor hoidon aikana että tuo 200mg iltaisin alkoi menettämään tehoa, eli näihinkin jää koukkuun. Vaihtoehtona on siinä vaiheessa annostuksen nosto tai siirtyminen olantsapiinin.
Erittäin informatiivinen ja valaiseva artikkeli.
“Antipsykootit muokkaavat suolistobakteereja – ja siksi ne lihottavat jopa yllättävän paljon”
hs.fi/tiede/art-2000009665740.html
…mielenkiintoistahan on myös se, että suuri osa välittäjäaineista muodostuu nimenomaan suolistossa, joten nämä lääkkeet voivat altistaa myös mielenterveyshäiriöille sitä kautta.
Hirvee aivoliima tämä Ketipinor.
USA:lainen lääkeyhtiö Astrazeneca, joka tämän lääkkeen on keksinyt on tuomittu maksamaan jo vuosia sitten satojen miljoonien dollareiden sakot siitä että ketiapiinia on mainostettu uni ja ahdistuslääkkeenä. Oikeuden mukaan sitä ei missään tapauksessa saa määrätä noihin vaivoihin vaan ainoastaan psykoosiin.
Tästä on aikaa noin 4 vuotta, kun joku vasta valmistunut lääkärityttö määräs tätä mulle nukahtamisvaikeuksiin. Aiemmin oli ollut tsolpideemia ja tematsempaamia, mutta tämäpä ei niitä määrännytkään koska voi tulla riippuvuus. Tästä Ketipinorista tuli aivan kamalat oireet, ajatus ei kulkenut, sanat unohtuivat puhuessa, todella tokkurainen olo(pelotti ajaa autolla kun tuntu ettei kaistalla pysy), motoriikka todella epävakaa, esim. kompastelin paljon ja kävely vaikeaa. Puutumista kaulan ja suun alueella, kerran en pystynyt puhumaan mitään jnejne. Oireet kestivät 2-3 viikkoa lääkkeen lopetuksen jälkeen. Toinen fiksumpi lääkäri sanoi ettei hän koskaan määräis Ketipinoria unettomuuteen jos ei ole psykoottisyyttä tai vastaavaa. Sanoi suoraan että tätä et ota enää yhtään ja poisti saman tien sähköseltä respalta siellä olleet Ketipinorit ja määräs Tenoxit takasin. Tohon paskaan en koske pitkällä tikullakaan, jos en jossain pakkohoidossa ole jossa väkisin syötettäs. Karseet kokemukset…
Levottomien jalkojen lisäksi toinen ikävä Ketipinor sivuvaikutus oli vaikeus niellä, siihen kun vielä lisätään levottomat jalat ja tunne että tukehtuu ei kyllä uni tule helposti, vaan ravasin yli 13 tuntia levottomana partsilla röökillä, purkissa luki 200mg unettomuuteen noin kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ihan kiva yö valvoin 13 tuntia kunnes lääke alkoi poistumaan elimistöstä, sitten nukahdin.
Ketipinorissa on aika pitkä viive ennenkuin se alkaa vaikuttamaan, siksi osastoilla jaetaan iltalääkkeet jo klo 19 jotta potilaat ovat sopivan rauhallisia ennen iltapalaa.
Psykoosilääkkeiden ryhmä
Noit mömmöi määrätään vähäisinä annoksina lähes kaikkeen, päänsärystä alkaen, unettomuuteen. Suosittelen kuitenkin olemaan ottamatta. Alentaa älykkyyttä. Aiheuttaa ummetusta, lihoamista, sairastelemista.
Lääke siis voi tehdä sinut muutamassa vuodessa sairaaksi johon sitten menehdyt. Et välttämättä itse lääkkeeseen vaan lääkkeen sivuoireisiin, diabetekseen jne…
Nykyään pöpilässä saa vaihtoedon lepteille, jos ei halua syödä niitä. Mä sain viimmeksi jotain nestemäistä SSRI:tä jolla nukuin ihan hyvin. Kuka tietää mitä SSRI:tä tämä oli? Pöpilässä ei edes nykyään saa bentsoja vaan se on pakko valita jonkun SSRI tai klassisien leptejen välillä.
Mitä nestemäistä SSRI:tä se on voinut olla?
Aivan hirveä lääke. Aamulla olo oli kuin olisin ollut hetki sitten suoritetussa lobotomiassa tai aivokuollut. Never again.