Pyydän jo etukäteen anteeksi sekavaa jorinaani, joka poukkoilee ja rönsyilee miten sattuu. Ennen kun joku vetää herneen nenään, tähdennän että tämä on vain henkilökohtainen kertomukseni. Ei yleispätevä ohje.
Minulle bentsojen lopettaminen oli monen eri tekijän summa. Ehkä suurin syy oli totaalinen kyllästyminen päihteiden vietävänä olemiseen sekä narkkaamisen mukanaan tuomaan oheistoimintaan ja kaaokseen. Myös ikää&käyttöä takana alkoi olla sen verran, että oli käytännössä valittava joko kokopäivähörhön ura tai jotain aivan muuta elämänuraksi.
Kohdallani bentsojen lopettaminen oli pitkä prosessi. Lopettelin päihteiden käyttöä päihde kerrallaan, haitallisimmasta(minulle) lähtien. Suurin yksittäinen tekijä lopettamisen taustalla lienee se, että ryhdyin aktiivisesti tekemään asioita oman hyvinvointini eteen. Hankin töitä sekä hakeuduin kiinnostavaan koulutukseen, tämäkään ei tapahtunut päivässä vaan vaati aikaa. Aluksi piti opetella kohtaamaan nk. normi-ihmiset ja elämä edes suhteellisen selvinpäin. Oli opeteltava nöyryyttä ja pitlkäjänteisyyttä urakalla sekä päästävä eroon äärettömästä itsekkyydestä.
Raskaimpina käyttöaikoina oli kätevää perustella oma selkärangattomuus ja sekoilu sillä, että olen niin kroonistunut&patologisoitunut, minulla tämä ja tuo diagnoosi ja se ja se ongelma ja lässyn läs nyyh nyyh itsesääli. Toki päihdekeskeisestä maailmankatsomuksesta ja elämäntavasta on vaikea luopua jos se on ainoa asia minkä edes jotenkin hallitsee. Samasta syystä normi-ihminen menee sekaisin, jos hän esim. menettää vakituisen työnsä, jonka ympärille hänen elämänsä on rakentunut. Muutos on aina aikaavievä prosessi. Päihteidenjälkeiseen tyhjiöön on saatava jotain tilalle.
Itselläni asioita helpotti se, että minulla oli jonkinlaisia kontakteja päihdemaailman ympärille olemassa. Kävin epäsäännöllisesti töissä&huonolla menestyksellä eri kouluissa sekä ystäväpiiri oli suhteellisen laaja. Ongelmakäytön loppuaikoina en kuitenkaan ollut enää kovinkaan haluttua seuraa vetopiirien ulkopuolella. Ja syystäkin.
No, itse asiaan. Ensimmäiseksi “hakeuduin” laitoskatkolle, jossa vietin kuusi viikkoa. Siihen käyttö ei tietenkään loppunut, mutta tuo hetki ilman päihteitä mahdollisti sen, että pystyin tarkastelemaan omaa tilannettani etäämmältä. Sen jälkeen pirin ja subun vetäminen ei enää vienyt minua riittävän kauas ongelmistani ja elämästäni siihen nähden kuinka kalliiksi ko. aineiden vetäminen minulle tuli. Joten päätin pyrkiä niiden käyttämisestä eroon. Bentsioista oli tässä vaiheessa apua. Aluksi oli saatanan vaikeaa. Lopetin piireissä pyörimisen ja yksinäistä oli. Vetokämpissä hengailun lomassa lopettaminen ei ainakaan minulta luonnistunut. Päivisin kävin kirjastossa, että kävisin edes jossain. Lopun ajan vietin kotona,luin kirjoja, katselin elokuvia. Ja poltin pilveä.
Sitten alkoivat morkkikset menneistä vuosista iskeä. Häpeän tunne monista menneistä teostani ja tekemättömyyksistä oli massiivinen ja bentsot toimivat tuolloin hyvänä apuna, että pää pysyi edes jotenkin kasassa ja pystyin suorittamaan arkiset askareeni. Kannattaa kuitenkin pysyä reseptin puitteissa. Pääsin keskusteluterapiaan sairaanhoitajan pakeille. Aikaisemmin en ollut nähnyt tästä olevan mitään hyötyä minulle, koska sairaanhoitohenkilöäkunnan edustajat ovat vitun tyhmiä ja minulle olisi pitänyt olla maailman paras psykiatri, koska olinhan niin vitun hieno ihminen. Muutenkin kaikki oli aina muiden syytä. Noh, sain lausuttua monia asioita ääneen ja tämän kautta käsiteltyä pikkuhiljaa asioitani.
Sitten päätin hakea töitä. Kyllä niitä saa, jos hakee. Ilman koulutusta joutuu yleensä tyytymään nk.paskaduuneihin, mutta kun tekee edes niitä, niin voi joskus saada parempiakin. Töistä saa myös rahaa. Se mahdollistaa esim. matkustelun ja sen, ettei koko ajan tarvi miettiä mitä kaupasta ostaa. Työ on mielestäni parasta terapiaa, kun vaikkapa pinkkaa paskaa rakennuksella kahdeksan tuntia päivässä jää paljon vähemmän aikaa velloa ja märehtiä elämänsä kurjuutta. Töiden jälkeen kun väsytti iltaisin, niin unilääkkeet tippuivat pikkuhiljaa pois. Aikaisemmin ne tuli tosin yleensä vedettyä päivisin eikä käyttötarkoitukseen. Kun ajattelin että en halua kantaa lautaa loppuelämääni, pyrin kouluun ja pääsin. Nyt käyn koulun ohella töissä.
Pikkuhiljaa elämä siis muuttui mielekkäämmäksi. En enää kokenut jatkuvaa ahdistusta ja lekurin ehdottaessa bentsojen vähentämistä, minulla ei ollut mitään sitä vastaan, kunhan se tehtäisiin yhdessä suunnitellulla aikataululla. Aikaisemmin olisin raivonnut ja vaatinut lisää nappeja koska vitun lääkärit ei tiedä mistään mitään. Aluksi Rivatrilit pudotettiin päivittäisestä kuudesta milligrammasta puoleentoista, tähän meni muutama kuukausi. Sitten vaihdettiin tilalle Oxamin aluksi isommalla annoksella(en muista paljonko), sitten se oli noin vuoden ajan 45mg/pv. Annosta vähennettiin jälleen kun huomasin, että soin ryynejä oikeastaan vanhasta tottumuksesta ja krapulan oireisiin. Aikaisemmin kun aamulla oli hius vinossa, niin sen oikaisemiseen tarvittiin ainakin pari rivaa ja mitä muuta lienee. Noin vuoden ajan sain kuukaudessa 15mg/pvä oxaminia kunnes en enää jaksanut uusia reseptiä. Nyt olen ollut 3,5v. syömättä bentson bentsoa. Pahimmasta narkkiajasta on kulunut kuusi vuotta ja voin sanoa että elo on muuttunut aika paljon.
Nykyisin huumeidenkäyttöni on maltillista. Pilveä tulee polteltua säännöllisen epäsäännöllisesti(sekin maistuu paremmalta Goalla), opiaatteihin ja-oideihin en ole koskenut vuosiin, piriä ja koksua tulee otettua silloin harvoin kun joku sitä nokan eteen kantaa(1-2krt/v.). Että näin. Toki prosessi on vielä kesken ja sen saa helposti sössittyä esim. hengailemalla piriluukuissa.
Jep, joskus myöhemmin ehkä enemmän, tsemppiä kaikille!