Ketään et voi muuttaa

Olen jo pitkään lukenut viestejänne, ikinä ennen en ole kirjoittanut tänne.

Oma tilanteeni on se, että olen tänään vienyt eropaperit käräjäoikeuteen. Olen naimisissa maailman ihanimman miehen kanssa, joka selvinpäin on kiltti, huomaavainen, hauska ja komea seuramies. Olen tuntenut mieheni 15 vuotta, joista vain kaksi vuotta olimme yhdessä, vuoden verran naimisissa. Hänellä on takanaan vuosien subukierre, josta vieroittui tai oikeammin “vieroittui” yksin. Kaksi vuotta sitten kun aloimme seurustella, hän kertoi olevansa kuivilla. Täysin.

No, narkomaanin mielestä kuivilla olo on sitä, että käyttää 1-8 kertaa kuukaudessa. Ei 1-8 kertaa päivässä, kuten aikaisemmin. Itse ajattelen taas kuivilla olon niin, ettei käytä lainkaan.
Käyttämisen lisäksi kaljan tissuttelu oli ongelma, joka ärsytti minua. Narkkarin mielestä siinä, että juo joka päivä 6 tuopillista, ei ole ongelma.

Minulla on mieheni kanssa yksi yhteinen lapsi, ja yksi lapsi aikaisemmasta liitosta. Ajattelin seivata itseni ja lapseni, vaikka sydän on säpäleinä ja olo mitä hirvein.

En voi käsittää, että hänellä oli kaikki mitä hän tahtoi: oma lapsi, perhe, vaimo käyttäjäpiirien ulkopuolelta. Ei riitä.

Olen antanut anteeksi kymmeniä kertoja, nyt en voi muuta kuin kovettaa itseni ja antaa hänen mennä, käyttää, juoda ja mitä tahansa. Jo aikaisemmin seurustelin yli 10 vuotta vastaavan tyyppisen moniongelmaisen kanssa. Silti kuvittelin, että nyt rakkaus on jotain niin vahvaa, että voin muuttaa hänet.

Ketään ei voi muuttaa, paitsi itseänsä.

Vaikka minulla on ikää vasta reilu 30 vuotta, olen oppinut sen, että narkomaanin tai alkoholistin kanssa eläminen on sama asia, kun olisin kytkettynä pommiin koko ajan. Ikinä ei voi tietää, mitä päivä tai ainakaan huominen tuo tullessaan. Todella surullista on myös vierestä katsoa, kun rakas tuhoaa itseään.

Jotain opin sentään edellisestä suhteestani, silloin katsoin menoa yli 10 vuotta. Nyt riitti kaksi.

Tervetuloa Jenniläinen! Hyvä otsikko sulla! :slight_smile: Ketään ei voi tosiaan muuttaa, vain itseään voi.

Voimia vaan kovasti tulevaan. Voit minun ketjustani lukea, että ei tuo ero vielä itsessään lopeta vuoristorataa. Lapset kun sitovat miehesi sinuun iäksi. Siinä onkin meillä äideillä kova työ, jotta saamme lapset kasvatettua tasapainoisiksi aikuisiksi, joilla ei ole päihde- eikä mielenterveysongelmia.