Keskustelun provosointi MeLopettajissa

Hei,

keskustelualueella saa tuoda omat mielipiteensä julki. Emme toimi riitojen ratkaisijoina emmekä puutu keskustelijoiden keskinäiseen väittelyyn eriävistä mielipiteistä. Puutumme keskusteluun vain, jos viestit on
tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi toisen kirjoittajan persoonaa tai elämänkatsomusta kohtaan. On jokaisen käyttäjän omalla vastuulla mitä ketjuja lukee, provosoituuko toisen kirjoituksista ja lähteekö väittelyyn mukaan. Älkää ruokkiko trollia.

Jokaisella on omat keinonsa selättää päihdeongelmansa. Joillekin se on uskonto, toisille ammattilaisapu ja monelle vertaistuki. Päihdeongelmien voittamiseen liittyvä uskonnon esiintuonti on palstalla sallittua. Sen sijaan toisten keskustelijoiden elämänkatsomuksen loukkaava kommentointi on kiellettyä. Oman uskonnon paremmuuden korostaminen ja toisten keskustelijoiden räikeä käännyttäminen tai provosointi ei ole suotavaa. Provosointiin ei kannata lähteä mukaan.

Asiattomuuksista ja provosoinnista annamme varoituksen. Mikäli toiminta varoituksesta huolimatta jatkuu, on seurauksena määräaikainen tai pysyvä porttikielto keskustelualueelle.

Keskustelualueella on mahdollista merkitä muita keskustelijoita ns. “vihamiehiksi”, jolloin ko. käyttäjän viestit eivät tule näkyviin. Mikäli jonkun keskustelijan tyyli ärsyttää tms., suosittelemme käyttämään tuota
toimintoa. Toiminto löytyy painamalla käyttäjän nimimerkkiä ja sen jälkeen valitsemalla “Lisää vihamieheksi”.

Toivomme, että keskustelu rauhoittuu. Jokainen on vastuussa omasta toiminnastaan.

Terveisin,
Päihdelinkin toimitus

Hannu paritonluku
Päihdelinkin toimitus on oikeassa, syyttä suotta siinä mesoat. Yritä ymmärtää myös muita kuin itseäsi :imp:
Tv. Tuppi

Asiaa puhut " tuppi". Kyllähän se välillä tympäsee tämä elämä, mutta ei kannata täällä ruveta " mesoamaan". Pidetään täällä jonkinlainen taso :slight_smile:

Moro! Tervetuloa joukkoon.Tuossa herrat jo edellä asiaa kertoivat.Taistelu yksin viina-pirua vastaan oli minulle ainakin vaikeaa ja yhdessä vertaistuen avulla asiat ovat nykyisin niin paljon paremmin.Pysy mukana päivä ja hetki kerrallaa!t.akkari

papers spiders on solarmovies (by clicking here)

Tämä ketju ei ole muuttunut miksikään kahdessa vuodessa.tosin kirjoittajat vähentyneet.
Erään henkilön vallankäyttö tyrmää rakentavan keskustelun.
Toisaalta ymmärtäisin häntä jos hän on tukityöllistetty A-klinikkasäätiön "työntekijä"jonka oikeudet ja velvollisuudet haivaisee kun lukee hänen kommenttejaan.
Mikäili hän pysyy raittiina keskittymällä omaan osaamiseen ,niin asia ihan ok.

En tosin käsitä mitenkä tulokkaat tähän reakoi…ei heitä kylläkään ole poissaoloaikanani ilmaantunut
Siis onko asiat A-klinikka säätiön puolelta tutkittu ja miksei tilannetta huomnioida.???

En ole juoma-aikanakaan ollut tyhmä…olipahan vain tapa elää. Ihmettelen…Voiko tyhmä alkoholisoitua vai onko hänen ongelmansa joku muu.

Ihan vakavasti nimeä mainitsematta Hepe83

Hmm, saattoipa tuossa Negatiivisuusepäily -ketjussa tuota henk. koht. loukkaustakin olla. Mutta perusteluna ketjun sulkemiselle oli että keskustelu siinä ketjussa on (moderaattorin tulkinnan mukaan) mennyt riitelyksi. Minä en riidellyt, toisten tekemisistä en sano sitä enkä tätä. Lisäperusteena oli että ketjussa käyty keskustelu ei vastaa keskustelupalstan tarkoitusta. Sitä perustetta ei mainita tuossa ylläolevassa lainauksessa. Sillä perusteella voi toki karsia ja säädellä keskusteluja mielin määrin (miksipäs “land lordilla” ei olisikin siihen oikeus).

Dokaamisesta saa puhua ja etenkin sitä saa kilvan paheksua mutta sairautta ylläpitäviin syvempiin tuntemuksiin ja ihmissuhdepeleihin ei saa puuttua…

No että kyllä todellakaan puutu useimmissa tapauksissa. Tai sitten puututte siten, että suljette koko ketjun eli ns. lakaisette ongelman maton alle. Toimiihan se sitenkin tietysti. Jännästi Saunan puolella kyllä puututte keskusteluun lähes samantien sensuroimalla tai jakamalla banneja, mutta täällä Lopettamossa saa ilmeisesti ladella suunnilleen mitä tahansa herjaavaa jonkun henkilökohtaisesta elämästä ennen kuin teette yhtään mitään. Jos teette sittenkään.

En yleensä viitsi vaivata ylläpitoa ja moderaattoreita millään yhteydenotoilla, vaan annan heidän tehdä työtään rauhassa. Luotan heidän ammattitaitoonsa ja arvostan muutenkin A-klinikkasäätiötä sen verran, etten rupea neuvomaan sen työntekijöitä työssään. :slight_smile:

Mutta sen verran sanon, että tuossa Ension Negatiivisuusepäily-ketjussa tapahtunut pitkäkestoinen trolliksi haukkuminen on asiatonta, ja se on myös henkilökohtaisesti loukkaavaa kun kyseessä sentään meidän päihdetoipujien vertaisfoorumi.
Oli aivan oikea ratkaisu lukita kyseinen ketju, vaikka ketjun aloittaja olikin ns. syytön.

Ei mulla paljon muuta. Kiitos ja anteeks.

PS. Ylläpito kysyi olisiko minulla ideaa Vihamies-toiminnon eli ignoren paremmaksi nimeksi. Ehkä se “inhokki” olisi ihan ookoo, vaikka kyllä kaikkien nettiä käyttävien luulisi tietävän mitä ignore tarkoittaa.

PPS. Suurkiitos säätiölle Plinkin ohella myös Varjomaailma-foorumista. En ole itse sen kohderyhmää (enää), mutta olen IRL tekemisissä sen kohderyhmän kanssa. :slight_smile:

Hei

Moderointilinjaukset Päihdelinkissä ovat kautta aikojen herättäneet sekä kiitosta että kritiikkiä. Viimeisimmässä kävijäkyselyssämme saimme paljon palautetta moderointiin liittyen. Moderoinnin kehittämisehdotuksia jättäneistä puolet toivoivat kireämpää moderointilinjaa, puolet väljempää. Tässä tehtävässä on mahdotonta miellyttää kaikkia, voimme tehdä vain parhaamme.

Grip, esitit huomioita moderointilinjausten suhteen Saunassa ja Me Lopettajissa. Nämä kaksi aluetta ovatkin Päihdelinkin vilkkaimmat ja vaativat eniten moderointityötä. Ne ovat myös lähtökohdiltaan hyvin erilaiset alueet; Saunan keskustelun tavoitteena on huumehaittojen vähentäminen kun taas Me Lopettajissa on tarkoitus keskittyä alkoholin käytön lopettamiseen ja raittiuden ylläpitämiseen. Saunassa moderaattori puuttuu yleisimmin sellaiseen kirjoitteluun, jossa ei ole haittojen vähentämisen näkökulmaa (Saunassa on myös omat säännöt.) Me Lopettajissa joudumme valitettavasti eniten puuttumaan riitatilanteisiin. Toki yleiset modelinjaukset ovat samat, mutta alueiden luonteista johtuen kuitenkin väkisinkin hiukan erilaiset.

Lähtökohtamme on, että Päihdelinkin keskustelualueella keskustelevat aikuiset järkevät ihmiset, jotka ovat itse vastuussa omasta käyttäytymisestään palstalla. Toimitus tai moderaattori puuttuu keskusteluun vain silloin, kun riita ei ota loppuakseen. Parhaiten näiltä tilanteilta vältyttäisiin sillä, että ns. trollien ja riidanhaastajien kommentteihin ei yksinkertaisesti kukaan tarttuisi. Toimitus ja moderaattori voivat antaa porttikieltoja, varoituksia, lukita ketjuja ja poistaa palstalta, mutta kuten tiedätte, tämä ei välttämättä pitkällisesti ratkaise asiaa.

Toivomme siis malttia keskusteluun. Ei ruokita trolleja :slight_smile:

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Yst.terv.
Päihdelinkin toimitus

Nih, taviksen syy…
Jos asuntoon murtaudutaan niin se on omistajan oma syy, olisi lukinnut ja vakuuttanut paremmin. Jos joutuu väkivallan uhriksi niin se on uhrin oma syy, mitäs käveli levottomalla alueella iltamyöhällä…

Minun mielestä syy ei ole niinkään uhrissa, enemmän minusta syytä on tekijässä.

Minun mielestä trollaustilanteilta vältyttäisiin parhaiten sillä että kukaan ei trollaisi. Te annatte neuvoja taviksille miten pitää kierrellä ja väistellä trolleja ja pidättäytyä keskustelemasta keskuselupalstalla, eikös se trollaaja ole ihminen kanssa ja ansaitse neuvon yhtälailla tällä kohtaa.

Tämän puuskahdukseni pontimena on se että en minä trolleja tunnista, minun mielestä pitäisi olla absoluuttinen näyttö ja näissä asiossa näyttö on aina vajavaista, hyvin luultavasti, melko varmasti, jokseenkin varmasti…

Ja sitten kun trolliksi epäilty esittää mielenkiintoisen väitteen niin lisätietoja ei sais kysellä…

Sellaista se on, Ensio & kumpparit.
Pitäisi/olisi hienoa/tule mukaan yhteiselle keskustelupalstalle keskustelemaan ongelmistasi kohtalotovereiden kanssa. Kirjoita avoimesti kokemuksistasi, autat itseäsi ja muita, MUTTA älä hyvä ihminen erehdy millään tavalla epäilemään tai vertailemaan kokemuksiasi toisen kirjoittajan kanssa. Tehtäväsi on vain hymyillä ja hymistellä ja olla absolut-samaa mieltä toisen kirjoittajan kanssa. Joissain tapauksissa on viisainta olla huomioimatta toisen mielipidettä lainkaan, eli lukitse aivosi toimimaan sisäänpäin.

Näin se yhteiskunta toimii. :confused:

Kevättä kaikille

Otetaanpas taas tässäkin logiikka avuksi. (Jos ei logiikka auta niin otan huomenna maalaisjärjen käyttöön, ja sillä jyrään vastarannankiiskenä kaikki vastarannankiisken vastustajat. Tämä oli ns. laillinen uhkaus)

Kaydääs läpi kuvitteellista tapahtumaketjua:
1.Keskustelu sujuu auvoisana.
2.Palstalle saapuu provo
3.Provo tunnistetaan kirjoitustyylistä ja provo on yleisesti tiedossa. “Kaikki tietävät”, näin sanotaan.
4.Ylläpito suosittaa että provo jätetään ilman huomiota.
5.Provo jätetään ilman huomiota ja keskustelu sujuu auvoisana.
6.Palstalle ilmaantuu niin hölmö tulokas että hän ei tunnista provoa provoksi.
7.Hölmö tulokas jakaa kömpelöä huomiotaan provolle siinä missä muillekin.
8.Keskustelu häiriintyy
9.Nyt ylläpito paheksuu sitä että hölmö tulokas ruokki provoa kirjoituksillaan.

Mitä olisi voitu tehdä toisin. Ylläpitohan olisi voinut ylläpitää provo-listaa. Siitähän ei olisi ennen hölmön saapumista ollut mitään haittaa, kaikkihan tiesivät muutenkin.

Hölmön saavuttua hän olisi havainnut listalta että provo on provo, ja nyt kohtien 7-9 harmit olisi näppärästi vältetty.

Selkokielellä: Ylläpitohan voisi alkaa pitää listaa provoista.

En ole ylläpito, mutta miten olisi aivan yksinkertainen suomalainen nimike “häirikkö”? Ei loukkaa, mutta tekee asiattomuudet viesteissä selväksi.
Hyvää ja rauhallista viikonloppua kaikille. :smiley:

Kannatan tätä ideaa. Olen itsekin moneen kertaan sanonut että jos jonkun viestit vain ärsyttävät ja herättävät pahaa mieltä, kannattaa käyttää ignorea ellei pysty olemaan provosoitumatta ja vastaamatta.

Olen itsekin yrittänyt kyseistä käytäntöä, mutta ikävä kyllä jotkut kokevat “Vihamieslistalle” joutumisen sinänsä jo loukkaavaksi, ja äityvät entistä pahempaan riidan etsimiseen ja provosointiin.
Juuri tämän vuoksi ehdotin taannoin ko. ignoretoiminnon nimen uudelleen pohtimista.

Andante, ihan okei tuo “häirikkö” mutta eihän tarkoitus ole antaa kenellekään mitään leimaa vaan ainoastaan estää jonkun viestejä näkymästä itselle. Ignoroidun ei edes tarvitse välttämättä tietää olevansa ignoroitu, eikä sen tarvitse olla uusi väline riitelyyn vaan pikemminkin riidan lopettaja ja foorumin rauhoittaja. :slight_smile:

Moikkis. Mielestäni ongelma ignoroinnissa on siinä, että härikölle annetaan silläkin tavoin jonkinlainen arvo. Toisin sanoen joudun myöntämään, että myös jonkin minulle IRL täysin tuntemattoman - ja ehkä ihan mukavankin - tyypin ajatukset aiheuttavat toimintatarvetta.
Anyway - reagoimatta jättäminen taitaa olla paras ratkaisu. Eikä suinkaan merkki pelkuruudesta vaan viisaudesta.

^Mistä se riita oikein löytyy, kun ne toisten viestit ovat ignoressa, tai ainakin niiden pitäisi olla? Älä nyt hyvä ihminen sitten lue niitä ja tule sitten tähänkin ketjuun selittämään kuinka se ei toimi, ei kai ylläpito voi estää sinua lukemasta toisten viestejä jos niin päätät tehdä ja provosoitua niistä :mrgreen:

Erittäin hyvä idea.

Arvon hekin ansaitsevat… :smiley:

Eihän sitä ignorointia tartteiskaan korostaa ja toitottaa, ja itse olen sortunut hieman juuri siihen virheeseen. Eihän ignoroidun oikeastaan edes tartteisi tietää olevansa ignoroitu, ja siten kokea tulleensa jollain tapaa loukatuksi.

Kaunis ajatus, mutta internet ei ihan aina toimi niin, valitettavasti. Ei tarvitse ottaa kuin esimerkiksi joku tavis-foorumi jolla keskustelevat ihmiset joilla ei edes ole mitään ns. ongelmaa, niin näkee vaikka minkälaista kieltä ja käytöstä.

Siihen nähdenhän tämä foorumi on jopa yllättävän fiksu, sivistynyt ja rauhaisa, kun ottaa vielä huomioon että keskustelijana ovat päihdeongelmaiset ja päihdetoipujat.
Riidanhaastajia ja trollaajia on kuitenkin hyvin hyvin pieni vähemmistö kirjoittajista.

Tärkeintä olisi että uudet tulokkaat jotka tulevat hakemaan tukea ja apua ongelmaansa, saisivat sitä. Tämä asia usein tuntuu unohtuvan vakkarien keskinäisissä väännöissä.

Otanpa osaa tähän keskusteluun minäkin… :smiley:

Oikeastaan ei ole kysymys mistään harmittomasta trollauksesta, vaan vuosikausia kestäneestä itsekeskeisestä sikailusta vertaistukipalstalla.

On kohtuutonta toimitukselta ohittaa tämä asia kehottamalla olemaan ruokkimatta trollia.

Häiriköinti tapahtuu pitkien viestien yhteydessä, henkilökohtaisuuksia ruotimalla (joita on ensin kaiveltu esiin) ja vyön alle lyömällä aroilla asioilla, joista on täällä avautunut. Jatkuvaa sohimista menneisyyteen, oletuksia perhetilanteesta, vihjailuja, syytöksiä jne.

Ilmiö on mukana häirikön lähes kaikessa kirjoittelussa ja sitä on todella vaikea välttää. Häiriköinti on taitavaa ja sitä on hankala toimituksen huomata, jos ei seuraa keskusteluja sanasta sanaan jatkuvasti.

Jos häiriköinti jäisikin vain itsekeskeiseen oman egon korostamiseen, niin häirikkö olisi helpompi siivuttaa trollina, mutta kun itsen nosto tapahtuu toisten ihmisten kustannuksella, niin se ei ole hyväksyttävää.

Häiriköinti alkaa useimmiten tilanteesta, kun joku toinen kirjoittaja on eri mieltä jostakin asiasta häirikön kanssa. Kuka tahansa muu kirjoittaja kuin häirikkö olisi joutunut toimituksen/moderoinnin toimenpiteiden kohteeksi jo ajat sitten, jos kirjoittelisi kuten häirikkö.

Oikeus otetaan omiin käsiin, kun tuntuu että oikeudenmukaisuus ei toteudu. Siitä täällä on monta esimerkkiä ja yritystä korjata tilanne. Kyllä minusta toimituksessa olisi syytä miettiä niitä omia keinoja ja mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan. Se jolla on valtaa, on myös enemmän vastuuta.

Ylläpidon tosiaankin olisi jo syytä puuttua tähän häiriköintiin! Vertaistuki ei yksinkertaisesti toimi, mikäli palstalla ei voi vapaasti avautua, ilman pelkoa siitä, että häirikkö tulee käyttämään avautumistasi sinua vastaan. Tai jos omat, rehelliset mielipiteet, ja vastalauseet häirikölle, pitää esittää siinä pelossa, että häirikkö repii taas pelihousunsa, ja hyökkää takas kaikilla mahdollisilla - ja mahdottomillakin - aseilla. Kun aletaan kaivaa esille toisen henkilökohtaiseen, foorumin ulkopuoliseen irl-elämään liittyviä asioita, esitetään niistä jotain omia, kieroutuneita käsityksiä, ja jopa räikeitä valheita, on mun mielestä menty jo törkeästi rajan yli. Siinä kohtaa ei enää edes ole kyse pelkästä hyvän maun vastaisuudesta.

Olen pitkän tauon jälkeen uusi tulokas täällä ja en ole seurannut palstaa sinä aikana kun olin poissa, mutta tiedän kyllä mistä on kysymys.

Aloitin itse keskustelun eräässä ketjussa asiasta joka ei varsinaisesti ollut ketjun aihe mutta kiinnosti minua. Tunnistin keskustelun aikana toisessa osapuolessa (eli Ketossa) pyrkimystä laajentaa keskustelua mm. minun kannalta henkiläkohtaisiin asioihin. En mennyt henkilökohtaisiin asioihini enempää kuin minusta tuntui turvalliselta. Sanoin enemmille ehdotuksille ei kiitos. Arvaan että kaikki eivät ole yhtä kokeneita kuin minä ja joku tulee kysyttäessä paljastaneeksi sellaistakin mitä ei olisi oikeastaan halunnut paljastaa.

Yritin tarjota tämän erimielisyyden eri osapuolille tilaisuutta kirjoittaa asioista suoraan ja kursailematta omaan Negatiivisuusepäily-ketjuuni. Ajattelin että asioista suoraan kirjoittaminen selkiinnyttäisi tilannetta. Kuten tiedämme ylläpito sulki ketjun.

Uuden tulokkaan kannalta tilanne on todella hassu. Ei saisi ottaa kantaa jonkun plinkkiläisen kirjoituksiin. Basi toteaa tuossa itse että (mahdollinen) häirikkökäyttäytyminen on vaikea havaita ja vaatisi pitkäaikaisen ja tarkan seurannan.

On harmillista jos tänä keskustelupalsta ei toimi…