Olen ollut pätkätöissä 13 työpaikassa. Osa kitupalkalla (8 €/päivä + työmarkkinatuki ja osa kokonaan palkatta - viimeksi Kansallisarkistossa keväällä). Näin ollen en tunne normaaleja työelämän käytänteitä sillä olen toistuvaistyötön (vaikka olenkin jo yli 40-vuotias). Näin ollen kysynkin muilta palstalaisilta minulle seuraavia, uppo-outoja ikuisiksi arvoitukseksi jääneitä seikkoja:
- Millaisia ovat työpaikkaromanssit? Ovatko ne vain sairaalaromansseja vai esiintyykö niitä muuallakin?
- Millaista on mennä “yhdelle” töiden jälkeen? Millaista on nauttia ns. after-workeja?
- Millaisia ovat työkaverit käytännössä? Kesämökkikutsuja, after-workeja jne. Minulla ei ole ollut yhtään työkaveria - vain satoja työtuttavia.
- Miten after-work napanderit eroavat tavanomaisista napandereista?
- Mitä työlliset yleensä syövät? (Omien jääkaappihavaintojeni perusteella kolmen kärki on a) einespizzat b) pinaattiletut c) lihamakaronilaatikko).
- Millaisia ovat työpaikan pikkujoulut. Itse en ole ollut yhdelläkään työnantajan järjestämällä kun työnantaja ei ole järjestänyt ja henkilökunnan järjestämiin en ole mennyt kun olisi pitänyt maksaa omasta rahakukkarosta.
- Millaisia erikoisuuksia työpaikoissanne on ollut? Helsingin Energialla ja YIT:llä oli alemmilla toimihenkilöillä joka perjantai viinipulloarpajaiset. Muihin erikoisuuksiin en ole törmännyt, koska pätkätyöni ovat olleet verrattavissa B. Virtaseen.
- Millaisia ovat tilinpäätösjuhlat. Olen osallistunut yhteen Tilastokeskuksessa; kuivaa patonkia ja vihersalaattia ilmaiseksi. Lämpimästä kepardista ja huonosta viinistä olisi pitänyt itse maksaa omasta rahakukkarosta.
Sana on vapaa. Vastatatkaa joihinkin kysymyksiin ja kertokaa lisää!