Kertokaa aktiivisista juoma-ajoistanne

Kaipaisin keskustelua siitä, millaista juoma-aikanne olivat. Mitä juomia, kuinka paljon, kuinka usein, mitä ongelmia aiheutti, mitä hauskaa oli, oliko vieroitusoireita, millaisia mokauksia tuli tehtyä jne. Varsinkin korvikkeiden käyttöä - etenkin Lasolin - ja kiljun juomista kuvailevat jutut olisivat minulle äärimmäisen mieluisia.

Oma alkoholin käyttöni meni osapuilleen siten, että kepardin kautta päädyin Lasol-juopoksi. Kun tipuin ansiosidonnaiselta peruspäivärahalle niin päivittäiseen kepardiin ei ollut enää varaa. (En juonut pitkiä Lasol-putkia koska muutoin “donkkaa” so. iho alkaa haista kissan kuselle).

Erään hauskan Lasol-muiston voin kertoa. Kulauttelin Lasolia junassa niin keskittyneesti, etten huomannut takanani istuvaa konstaapelia. Hän poisti minut junasta Riihimäellä ja kaatoi Lasolin junan vessaan. Ostin sitten Riihimäellä kassillisen kepardia ja jatkoin matkaani seuraavalla junalla.

Varsinaisia kovia putkia minulla ei ole ollut v. 2003 jälkeen ja v. 2004 lopetin Lasolin käytön. Lasolin tilalle on tullut Alkon tuotteet (olen työkyvyttömyyseläkkeellä rappioalkoholismia ihannoivan sekamuotoisen persoonallisuushäiriön ja vakavan masennuksen vuoksi = paljon suurempi kuin työmarkkinatuki) ja etenkin kuivahuikkaaminen, joka itse asiassa on paljon hauskempaa kuin juominen. Nykyinen tahtini on n. 2 mojovaa känniä per viikko ja 5 päivää kuivahuikkaamista. Aikanaan minulla oli ns. puliukkomappi, jonne keräsin lehtileikkeitä ja internettulosteita alkoholisteista.

Tiedän etten pysty raittiuteen - pisimmät jaksot ovat olleet n. 2 kuukauden mittaisia - ja AA:ssa olen käynyt kuivahuikkaamassa. Joka päivä tulee mieleen Lasol-aikojen nostalginen muistelu (Marinol oli minusta niin pahan makuista, että jäi kertakokeiluun. Sinolia olen juonut tasan 2 pulloa. Aerolia en ole maistanut). En halua perustaa perhettä, koska omituisen vuorokausirytmini vuoksi minusta ei ole asumaan kenenkään toisen kanssa, ja uskonnollista heräämistä en ole kokenut, vaikka hengellisiä aiheita olen lueskellut. Käytännössä olen erakkojuoppo - :frowning:

Lievästi ilmaistuna on tarinasi mielestäni fiktiivinen. Ilmeisesti keräät juuri nyt siihen mappiisi juttuja. Mahdollisesti jotain opinnäytettä varten tai ihan vain uteliaisuuttasi. :sunglasses:

Miten kiinnostuit päihdelinkin keskusteluista? Et halua lopettaa juomista, et edes vähentää, olet löytänyt itsellesi sopivan juomarytmin ja käypän tuotteen tuomaan humalan. Ilmeisesti juominen tuo sinulle edelleen humalan?

Eläkeasiaa jäin miettimään. Olet ilmeisesti ollut hyvän aikaa työelämässä ennen tätä “uutta” uraasi, muussa tapauksessa eläke on juurikin saman suuruinen kuin työmarkkinatuki. Parisuhdetta karsastat elämänrytmisi vuoksi. Mitenhän kuvittelet vuorotyöläisten rytmien olevan? Kyllä suomessa on valtavasti pareja, jotka eivät hoida parisuhdettaan “normaalin” päivärytmin puitteissa.

Jos todella kaipaisit keskusteluja siitä millaisia meidän juoma-aikamme olivat, lukisit palstaa, sieltähän meidän juoma-aikamme, tapamme ja käyttämämme tuotteet käyvät ilmi, olemme käyneet läpi myös pahimmat mokamme ja äärimmäiset kokemuksemme, muttet juurikaan lueskele täällä mitään. Räväytät uuden keskustelualun ja jäät odottamaan josko joku meistä älähtäisi vastaan, jotta saisit “tarkentaa” mielipidettäsi.

Taitaa vain olla niin, että minä kuten ehkä joku muukin näkee sen mitä todella olet, “esityksen” takana. Olet mitä tahansa, näen että apua et kaipaa, meiltä etkä muualta. Ehkä yrität etsiä kaltaistasi “huumorijuoppoa”. Tai ehkä elämässäsi on joku rappioholisti, jota et jaksa ymmärtää vähääkään ja siksi tulet tähän keskustelemaan omituisesta vinkkelistä. Yksinkertaisin arvaukseni on että olet nuorimies, jonka parisuhde on juurikin vasta kariutunut, olet ottanut alkoholin ystäväksi ja päättänyt “alkaa” rappioalkoholistiksi, koska elämä kohteli sinua kaltoin.

Elämä kohtelee kaikkia kaltoin, aina ajoittain. Itsestä riippuu, antaako tuon määrittää koko elämänsä vai ottaako ohjat omiinkäsiin.

Minä luuluisin, että sinun tilannettasi auttaisi eniten liittyminen Helluntailaiseurakuntaan. Ohessa lisää tietoa asiasta.

suomenhelluntaikirkko.fi/paasivu/

Olet aivan oikeassa siinä, että kaltaisellesi kuivahuikkajalle AA ei ole oikea paikka. Kuten olet huomannut AA kokouksissa puhutaan paljon juomisesta ja alkoholismista. Helluntaiseurakunta on toisenlainen yhteisö - siellä ei harrasteta kuivahuikkaamista. Menet vain reilusti seurakunnan eteen ja kerrot ongelmastasi. Pyydä heitä järjestämään itsellesi hoitokokous, jossa juomishalu otetaan sinulta pois Jeesuksen nimessä. Moni on kertonut, kuinka kuivahuikkaaminen ja nettihäiriköinti loppui kerrasta.

Älä Laso-L kiusaa meitä alkoholisteja juomajutuillasi. Sitähän rupeaa ihan kaipaamaan viinan (tai jopa korvikkeiden) tinttaamista paskaläävissä, hyvässä seurassa. Saat työttömän arjenkin kuulostamaan niin äärettömän “houkututtelevalta”. Kyllä tinttaus, rahapula ja työttömyys aina normaalin elämän voittaa … :unamused: :laughing:

En kerro !

Keskeneräisen miehen / naisen kanssa ei kannata jaaritella ! Juo itsesi ensin sille tasolle jossa halu muutokseen on suurempi kuin halu jatkaa juomarin elämää .

Vinetto

Nämä provot hoituu parhaiten kun niihin ei vastata.

1. En kirjoita mitään fiktiota vaan tapahtuneita tosiasioita ja omia näkemyksiäni (jotka eivät kaikkia miellytä)./Paarma
  2. Kaikki alkoholiaiheinen asia kiinnostaa. Jos olisi olemassa toinen AA l Ammattimaiset Alkoholistit, joka keskittyisi alkoholistien sosiaalietuuksien parantamiseen ja alkoholiverotuksen alentamiseen olisin sellaisessa aktiivijäsen. Tai jos olisi SAP (Suomen Alkoholistien Puolue) liittyisin siihen välittömästi. /Hajatelma
  3. Olin töissä kun sain eläkepaperit → laskettiin tuleva aika (työeläke) + tulee kansaneläkettä = noin kaksinkertainen määrä työmarkkinatukeen nähden. /Hajatelma
  4. Alkoholi on minulle tärkeämpää kuin ihmissuhteet. En halua kenenkään naisen riesaksi. /Hajatelma
  5. Minun juopottelussa ei ole mitään huumoria vaan taju kankaalle -mentaliteetti. /Hajatelma
  6. Palstalaisten juomishistoriasta on pirstaleisesti tietoa siellä täällä, mutta Juomahistoriani -ketjua ei ole. /Hajatelma
  7. Olen keski-ikäinen erakkojuoppo. Haluaisin olla sosiaalinen spurgu, kuten olivat eräs Kuopion ja eräs Kajaanin entinen kaupunginjohtaja. Rahat eivät riitä kun ringissä on Gambinapullo aina tyhjä yhden kierroksen jälkeen. Pitäisi olla kaupunginjohtajan eläke./Hajatelma
  8. Suhtaudun skeptisesti herätysliikkeisiin. /Smokki&Sikari
  9. En jaksa juoda ihan protasolla (around 5 Gambinaa/4 Kosanderia) ja rahatkaan eivät riitä protasolle kuin kiljulla/korvikkeilla ja ne ovat pahan makuisia. /Vinetto
  10. En ole kirjoittanut YHTÄKÄÄN provoa. Minua aidosti kiinnostaa ihmisten juomahistoria tyyliin: “join viis pulloo Gambinaa”, “ritsasin huoltoasemalta Aerolpullon”. Liian harvat suurjuopot kuvailevat yksityiskohtaisesti - kuten esim. Pekka Kejonen tai Raimo O. Kojo- omaa alkoholin käyttöään. Esim. Lauri Jakkila tyytyi vain toteamaan olleensa Lasoljuoppo. Juuri juomiskertomuksiin liittyy - ainakin minulla - myötä elämisen tunnetta, ne ovat toimintaelokuvia parempaa viihdettä ja niistä voi saada ideoita omaan juopotteluunsa. Esim. tein kerran Banaanikorvaa (Kosander-Banaanilikööri) kun sitä Irwin Goodmannin keikkabussissa juotiin. /Light

x

Mä oon juonut lähinnä ruokakauppojen tuotteita aina, eli keppanaa, siideriä ja lonkeroa. Samoja juomia oon aina juonut kapakassakin.
Alkossa ei oo tarvinnut kauheen usein käydä edes sekavimpina juoma-aikoina, paitsi yhteen aikaan loppukesällä ja syksyllä 2007 lipitin niitä kauheita snapeseja joita saa pikkupulloissa Alkosta; siis tyyliin Salmari, Tervasnapsi, ja sit kaikki karkkiliköörit.

Punaviini ja valkoviini menetteli joskus, vaikka valkkari tuoksuu ja maistuu lähinnä kompostille. :slight_smile: Tosin en ole maistanut kompostia. Paitsi kiljua juotiin muutaman kerran teininä, koska se oli “punk-juoma”. Mutta ei se mennyt oikein alas.

Skumppaa en ole juonut edes vappuina valkolakki silmillä.

Minä juon nyt kahvia. Päätän kuivahuikka-osuuteni ja ryyppymuisteloni tältä erää tähän. : )

Jepulis. Ikivanha totuus - ja silti vieläkään ei meinaa mennä perille…

irkkiveteraani-kahleeton

Jotkut provot voi olla joskus ihan hupaisia, ja joistain provoista voi joskus lähteä liikkeelle ihan hyväkin keskustelu. Tosin se on harvinaista.

Provot yleensä huononee sitä mukaa mitä enemmän niitä on, ja suoranaiset trollit nyt on yleensä tosi syvältä. :unamused:

PS. Näinä päivinä on muuten täysikuu. Ilmeneeköhän se netissäkin jollain tapaa… :laughing:

En minä teidän “provoistanne” tiedä yhtään mitään. Joku kysyy jotain asiallista ja minä vastaan.

No, kai tuon pellen höpinät sitten jotain satua ovat - en jaksanut edes lukea niitä ensimmäisellä kerralla. :mrgreen: Kait tätä sen ketjua tosin voisi jatkaakin asiallisissa merkeissä.

Ihan mielenkiintoinen tapaus. Ensin ajattelin, että kyseessä olisi itseään viiltelevä teinianorektikkotyttö, mutta alan epäillä erehtyneeni. Sanat ovat sujuvia, mutta sisältö on täyttä puppua. Taitaa olla joku tunnettu poliitikko - ettei olisi ihan meidän pääministerimme jälleen iskupuuhissa?

Mä veikkaan edelleenkin tylsistynyttä nörttiä.

Voit toki olla oikeassa, mutta mitäpä nörtti tietäisi erektio-ongelmista? Ehkä kyseessä on sittenkin Anneli Jäätteenmäki. Eikö Anneli ole taas pyrkimässä valtakunnan huipulle. :laughing: