Tämä on perustavaa laatua oleva kysymys. Itse asiassa koko juomattomuuden ydinkysymys. Kuinka monta kertaa sitä onkaan päättänyt lopettaa. Olevinaan on ollut niin pohjalla, ettei sen syvemmälle pääsee: “nyt on opittu, nyt ollaan niin pohjalla, että varmasti loppuu, nyt korkki kiinni ihan varmasti”. Kun näitä ns. varmoja lopettamisia on ollut kymmenittäin, niin kyllä siinä usko itseensä horjuu ja toivottomuuden sekä syyllisyyden taakka painaa hartioissa. Lisäksi viinanhimo on niin ovela, että silloin kun saat itsesi kuntoon, niin sitten se vastaa alkaakin vaivaamaan. “Kaikki menee hyvin ja olo on hyvä, nyt voisin ottaa pari kylmää kaljaa ja nauttia kesästä”. Lopputuloksen kaikki arvaavatkin ja taas alkaa sama toivottomuuden kierre.
Vertaistuki on tärkeää tai/ja läheinen ihminen, jolle voi suoraan puhua heikkona hetkenä. Mutta minusta lopulta kaikki lähtee itsestä ja oman ajattelun voimasta. Repsahdusten estokeinot riippuvat tietenkin ihmisestä ja elämäntilanteesta. Jos esimerkiksi on lapsia, niin voi hakea voimaa viinan torjuntaan heidän hyvinvoinnin turvaamisen kautta.
Mielekkään tekemisen hakeminen on tärkeää; olipa sitten kysymyksessä kirjat, elokuvat, liikunta tms. Pääasia, että tekee jotain mieltä tyydyttävää. Tosin viinanhimo voi tehdä kaiken muun tekemisen tylsäksi ja päässä jyskyttää vain juomisen autuus. Jos taas kieltää itseltään juomisen, niin on aivan helvetin kiukkuinen ja mitään ei huvita tehdä. Mutta vertaistuen, ystävän tuen, sukulaisen tuen ja tekemisen sijaan on yksi keino, jona ainakin minua auttaa usein. Se on aikaisempien juomiskertojen muistelu. Monta kertaa aiempina kertoina juominen on pysynyt hallinnassa? Monta kertaa on ollut kivaa? Monta kertaa siitä on aiheutunut itselle ja muille pahaa mieltä? Entä ne mokat. Ja kaiken huippuna hintana on ollut joka kerta aivan armoton krapula, jälkipyykin pesu, anteeksi pyytely, ankara masennus, häpeä ja itseviha. Puhumattakaan ankarista fyysisistä oireista, jotka kestävät päivätolkulla. Juomisen hinta on päiviä, jopa viikkoja kestävä helvetti. Kannattaa miettiä, onko valmis jälleen kerran maksamaan tätä hintaa. Ja aina voi vaikka miettiä sitä, että kun juomisen seurauksena et muista tekemisiäsi ja vintti pimenee joka kerta; et voi ennustaa missä heräät. Mitä jos joku kerta heräät putkasta ja sinulle tullaan kertomaan, että olet humalassa tehnyt jotain peruuttamatonta…
Nyt kun itse olen ollut n. pari kuukautta selvänä ja olen siis saanut itseni kuntoon, niin viinanpiru kuiskuttelee usein korviini. Olen taistellut todella rankasti ja apuna olen käyttänyt menneiden aika raadollistakin muistelua. Kun olen taistellut itseni henkiseen ja fyysiseen kuntoon näiden kahden kuukauden aikana, niin olenko taas valmis putoamaan pohjalle ja menettämään kaiken tämän työn. Olenko valmis maksamaan sen helvetillisen hinnan siitä, että minulla on hetken hyvä olla ja seuraava havahtuminen ehkä päivien päästä, jolloin ei olekaan varmaa, pääseekö enää eheytymään vanhaan mallliin. Kaiken sen vastenmielisyyden repostelu, joka juomiseeni aina liittyy, vie minulta juomisen halua pois. Toki tässä pitää myös myöntää, ettei sekään parin kaljan ottaminen onnistu eli kohtuukäytön ansaan ei pidä langeta. Lopulta kaiken palkitsee raittiiseen aamuun herääminen, virkeänä ja voittajana.