Käytön mahdollistaminen vanhempien toimesta

Dahlia ja Zurussa, olipa mukava kuulla :slight_smile: . Mä aivan ajattelin, että mut lytätään täysin, kun kehtaan änkeytyä tänne narkkeja puolustamaan, mutta uhallakin kirjoitin. Ovathan täällä toki muutkin käyttäjät paljon kirjoitelleet.

Älä Sasasa pahastu turhaan. Olet saanut hienon keskustelun aikaiseksi. =)

Meidän kaikkien on vaikea ottaa vastaan arvostelua. Oli se sitten suoraa tai epäsuoraa. Helposti ottaa asenteen, että ok antaa sitten olla. Sama tilanne myös tyttäresi kohdalla. Huolesi tuntuu hänestä arvostelulta, jota hän ei pysty ottamaan vastaan rakentavalla tavalla. Itse koin niin suurta häpeää, että tuntui paremmalta katkaista välit kokonaan, kuin nöyrtyä ja myöntää olevansa väärässä.

Tietysti on järkevää yrittää pistää tietyt rajat heti alkuun. Rahan antaminen ei vain valitettavasti ole se tekijä, joka yksistään mahdollistaa käytön. Sitä yritimme sanoa. Ei täällä kukaan myöskään ole sitä mieltä, että paapominen jotain auttaisi. Asiat eivät kuitenkaan ole koskaan mustavalkoisia ja kannattaa myös muistaa, että keskustelut täällä ovat usein kertomuksia ihmisten omista kokemuksista, eikä niitä kannata ottaa henkilökohtaisena hyökkäyksinä ym. Pää asia, että keskustelua syntyy. Siitä voi sitten jokainen poimia sen, mikä omaan tilanteeseen sopivalta tuntuu.

-D

Tervehdys!
Olen uusi tällä palstalle, tänne minut toi lapseni pilven poltto ja alkon käyttö. Pilven polttoa on jatkunut yli vuoden, olemme saaneet apua asiaan. Tällä hetkellä pojallani tukihenkilö.

Itse olen kuitenkin jotenkin pihalla miten suhtaudun asiaan, otanko tiukan linjan? Vai yritänkö jotenkin valaa luottamusta siihen, että kyllä onnistut lopettamaan jne? Kun kuitenkin häneltä löytyy usein tavaroita, mitkä viittaavat siihen ettei pössyttely ole mihinkään loppunut. Hän on kohta 18-vuotias. Kyllä on vaikeaa tietää vanhempana mikä on ns. oikea linja. Uskon että sinä sasasa tunnet lapsesi parhaiten ja ehkä juuri vaiston avulla osaat toimia oikein. Itse olen jotenkin mennyt lukkoon, ja en tiedä kuinka toimia.

Pojallani on vielä koulupaikka,ja toivottavasti pysyykin. Mutta teen paljon asioita hänen puolestaan, tuntuu, että kannattelen häntä, tai juuri niinkuin otsikossa mainitaan mahdollistan hänen käytön. Toivon epätoivoisesti, että hän ei putoa tyhjän päälle. Hänellä on vaikea adhd ja jo sen luo haasteita. Hän syö lääkettä siihen, mutta luulen, että hän on “löytänyt” itselleen pilvestä uuden lääkkeen.

Ei ole vanhemmilla helppoa katsoa vierestä, kun oman lapsen elämä alkaa mennä alamäkeä, minusta kaikki reagoinnit, tekemiset ja tekemättä jättämiset sallitakoon tälläisissa tilanteissa.

Sosiaalityöntekijä soitti, yrittävät mennä lapseni luona käymään. Kouluun ei ole mennyt ja koulu ei anna enää “armoa”, asunto lähtee nyt kuulemma kun kyseessä opiskelijaasunto. Opintotuet hän on nostanut, jotka tietysti joutuu maksamaan takaisin ja pelkona myös petossyyte. Pikavipin on ottanut. Muuten en oikein tiedä mitään missä mennään.

Aivan sama tilanne meilläkin. Viime kuun vaiheessa erotettiin koulusta ja opiskelijakämppä menee viikon päästä. Opintotuet on kuitenkin nostanut. Nyt ei ole kahteen viikkoon oltu puheissa. Kaverin kautta kuultiin että kännykkä hajalla.

Masentavaa, vaikea käsittää, että antaa asuntonsa mennä ja on jo pikkuajalla velkaantunut.
Ajattelin, että en puutu muuttoon (ja tuskin minua sinne halutaankaan), mutta jo tavarat vaan jätetään eikä sitäkään huolehdita, niin ne on pakko käydä pelastamassa.
Mihin ihmeeseen se järki katosi :confused:

Todella ikävä asia tuo asunnon menettäminen… Täällä ainakin vielä pari vuotta aiemmin kyllä anelemalla (=itkemällä ja useamman kerran paikalla käyden armoa) sai joko sosiaalitoimesta tai kaupungilta velkoja anteeksi… Moni kyllä asuu frendeillä… Itsekin olen majoittanut ihmisiä, ketkä eivät asuntoa ole onnistuneet pitämään, tosin hiukan “kierto-meiningillä”. Tavarat (jos mitään järkevää on enää ehjänä), monet ovat vieneet vanhemmilleen; lähellekään kaikilla ei ole silti oikeutta asua vanhemmilla, syystä… :frowning:

Seuraava kynnys (johon rahaa haetaan mikäli uusi kämppä mahdollinen) on vastuulaina… Aika suuri summa nykyään. Itse aikoinani maksoin yhden vuokran takuumaksulla. Melko moni on tuon asunnon menettämisen jälkeen huomannut, että ainakin vuokra kannattaa maksaa. Kelan tuki ja sossuntuki (olettaen etttä elävät sosiaalituella), voidaan ohjata haluttaessa suoraan vuokranantajalle… Lisäksi on näitä yökoteja, joissa saa yöpyä selvänä (alkoholistit käyttävät joten mikä on selvä?)…

Voimia teille kaikille ja pitäkää silti omat rajanne; muuten omassa asunnossanne alkaa roikkua epämääräisiä ihmisiä ja tavaraa alkaa katoamaan helposti… Asuin vanhemmillakin pari kk:tta, mutta olin käytännössä 4 seinän vanki, viekkareiden sekä sääntöjen tähden… Olisin lentänyt samantien ulos jos olisin jäänyt kiinni, töistä ja vanhemmilta. Ei siinä montaa kk:tta töissä mennytkään kun testeissä jäin kiinni, mutta asunnostani sen jälkeen pidin huolen. Ennemmin vaikka katkolle kuin asunnon menetys… :astonished: Olen aikoinani itse asunut poste restante-osoitteessa ja tämän jälkeen oli vielä 1 asunto jossa meni todella lujaa (tosin melko harvoin kotona edes kävin), mutta tämän jälkeen en todellakaan tahtonut jäädä muiden armoille; maksoin jo aiemmin tärkeimmät laskut… :unamused: Tuostakin asunnosta lähdin, kun sain toisen varoituksen.

Tiedän monta käyttäjää ketkä ovat kokemuksen kautta laittaneet aina vuokran “tilistään”. Tietävät että asuntoa eivät tule löytämään, mikäli pihalle lentävät. Klinikallakin on tukiasuntoja. Monet jopa rajoittavat kavereiden biletystä öisin (tai kavereita ei tule kylään suurta määrää mölyämään), jotta asunto varmasti säilyy.

OPINTOTUESTA. Neuvokaa lastanne hakemaan klinikan lääkäriltä todistus päihderiippuvuudesta, niin syytettä ei tule. Takaisin ne tulee maksaa, mutta neuvoivat itseäni kaatamaan takaajalle (Kela), koska +500€ kahdesti vuodessa olisi tarkoittanut rahaa 10kk:den ajaksi. Päihderiippuvuus kelpaa syyksi, että opintopisteitä ei ole tarpeeksi vaikka rahat on nostettu! Itse maksan opintolainaa takaisin vielä, mutta paljoa ei ole enää jäljellä… Melko tappelua tuo on, kun pankki lähettää huomautuksia, mutta Kela on sen lainan taannut ja itse asian neuvoi näin tekemään. Tyytyväinen olen ollut, tosin olen sopinut summan jonka maksan 1krt/kk. Kerran olin maksanut 10€/v liian vähän, jolloin mainitsivat että tulee lyhentää sovitusti tai korko päälle yms. Pääasia on, että aluksi toimittaa sairaustodistuksen koulun kansliaan. Tällöin Kela alkaa käsittelemään asiaa. Lisäksi tuki tulee irtisanoa ja koulusta poissaolevaksi… Lainan takaisinmaksu alkaa vuoden kuluttua päätöksestä, opintotukea harkitaan tapauskohtaisesti. Paras on yhteispalaveri klinikan sekä työvoimatoimiston kautta, myös sosiaalityöntekijä saattaa tulla mukaan… Yrittäkää jaksaa, ei tämä edes ole teidän asia kuinka hoidetaan opintosotkut… :frowning: Pitäkää huolta omasta elämästänne ja jaksamisestanne KAIKKI!

Voimia paljon kaikille!! <3

Heips vain sullekin :slight_smile: .

Mietin, mitä tarkoitat tuolla tiukan linjan ottamisella? Toivottavasti et tarkoita sillä, että olet jättämässä lastasi täysin oman onnensa nojaan, sillä kuten kerroit, hänellä on kuitenkin ADHD eli jotain muutakin ongelmaa siellä päihteiden käytön takana ja juuri se voi ollakin syy siihen päihteiden käyttöön. Monilla ADHD-ihmisillä on juuri päihdeongelmia, koska ADHD tuo mukanaan kaikenlaisia vaikeuksia, joita sitten yrittää lievittää ja paeta päihteisiin. Sanoit, että pojallasi on lääkitys, mutta se ei välttämättä ole riittävä tai sitten aiheuttaa hänelle hankalia sivuoireita, joten lääkityksen tarkistuskin voisi olla paikallaan. Lisäksi ADHD:n hoitoon ei välttämättä riitä pelkkä lääkitys, vaan saatetaan tarvita esim. terapiaa. Kerroit tuosta tukihenkilöstä, mutta mä ainakin ymmärsin, että se koskee vain tuota päihteiden käyttöä. En tosin tiedä, mitä kaikkia tukitoimenpiteitä pojallesi on kokeiltu.

Kerroit myös, että poikasi käyttää alkoholia kannabiksen ohella. Sain sellaisen käsityksen, että olet enemmän huolissasi tuosta kannabiksesta. Et kertonut kumpaa hän enemmän käyttää ja jos juominen on vain pienimuotoista ja satunnaista, siitä ei pitäisi niin suurta ongelmaa olla, kunhan se ei vain lähde yhtään lipsumaan, mutta itse alkoholistina voin kertoa, että alkoholi se vasta paha huume onkin. Mulla on kyllä muitakin riippuvuuksia ja ongelmia muidenkin päihteiden/lääkkeiden kanssa(kannabiksesta en tosin koskaan ole ollut kovin kiinnostunut, vaikka sitäkin on jonkin verran mennyt elämäni aikana). Kännipäissäni olen saanut kuitenkin erittäin paljon pahaa aikaan, niin itselleni kuin muillekin, alkoholi on saanut mut monesti todella huonoon kuntoon ja elimistöni on siitä oikeasti kärsinyt. En suinkaan väitä, että kannabis olisi haitatonta tai vaaratonta, päin vastoin, olen nähnyt ihmisiä, jotka ovat tarpeeksi pössyteltyään todella huonossa jamassa, mutta kehoittaisin silti pohtimaan, kumpi aine poikasi kohdalla sitä pahempaa tuhoa tekee. Se että alkoholi on laillista(ei kylläkään alaikäiselle) ja yhteiskunnassamme hyväksyttyä, ei poista sitä tosiasiaa, että se on yksi pahimmista huumeista; niin päänsekoittajana, elimistön tuhoajana kuin myös riippuvuuden ja hengenvaarallisten vieroitusoireiden aiheuttajana. Häiritseekö sinua kannabiksen kanssa enemmän sen laittomuus ja siitä mahdollisesti johtuvat ongelmat, kuin sen vaikutukset poikaasi? En tarkoita, että pitäisi valita kannabiksen ja alkoholin välillä, sillä kummatkin aiheuttavat haittoja, etenkin liikaa käytettyinä, mutta olisi silti ehkä hyvä miettiä, mikä ongelma kumpuaa omista asenteista ja ennakkoluuloista ja mikä on ns. totta. Tämä ihan poikasi parasta ajatellen noin käytännössä. Et hänestä varmaan myöskään alkoholistia toivo.

Tsemppiä kuitenkin ja yritä saada ajatuksiasi kasaan ja miettiä asioita niin järki- kuin tunnekantiltakin, vaikka se vaikeaa tuleekin olemaan.

Poika on ilmeisesti halunnut katkaista yhteydet meihin. Kolmisen viikkoa sitten on viimeksi nähty ja pari viikkoa sitten kaverin puhelimesta saatiin viesti että kännykkä on mennyt rikki, mutta muuten menee hyvin. Ja kuitenkin olin antanut varakännykäksi ihan ehjän nokialaisen.

Ei ole hankkinut puhelinliittymää (ainakaan sellaista josta tietäisimme), ei vastaa sähköpostiin eikä facebookin viesteihin. Ja eilen profiili häipyi facesta. Liekö poistunut kokonaan vai piilottiko vain itsensä meiltä.

Tämän kuun lopussa pitää asunto olla tyhjä. En tiedä mitään, onko hankkinut uutta tai meneekö sivariin vai mitä se aikoo tehdä.

Vaimo on sairaslomalla ja itsekin tein mielialatestin täällä Vilpolassa ja sen mukaan pitäisi ottaa yhteyttä lääkäriin.

Sama tilanne täällä. Laitoin kirjeen ja viestejä usean kaverin kautta. hän saisi hyvin apua, jopa rahallistakin ja mahdollisesti ilmaisen asunnon, mutta ei kelpaa, ei aukaissut ovea viranomaisille , jotka olivat auttamistarkoituksessa tulossa selittämään tilannetta kun puhelimeen ei vastaa. kylillä huutelee ja itkee, että äiti ei auta ja nälkä on kova, kun ei ole penniäkään rahaa. Miten ihmeessä tommosta auttaa. Hänellä olisi huominen päivä aikaa pelastaa tilanne. Kovasti päätöksessään haluaa pysyä, että äiti on kaikkeen syypää ja äidin tai sisarusten kanssa ei ainakaan koskaan halua olla tekemisissä.
Minu näkökulmastani hänellä on runsaasti auttajia ja apua, paljon enemmän kuin monella muulla, mutta haluaa olla itsepäinen ja vain hän määrää ja muut vikisee… :open_mouth:

^ Eipä tuollaista kai kovin helposti autakaan, kun tuossa tilanteessa on :frowning: . Musta alkaa vaikuttaa todella siltä, siis vain kirjoitustesi, toki myös omakohtaisen kokemuksen perusteella, että tyttäresi mielenterveys on pahasti järkkynyt, eikä kyse todellakaan ole “vain” huumeista. Ne toki ovat voineet tilannetta entisestään pahentaa. Ihan psykiatrista hoitoa varmasti tarvitsisi ennen kuin jotain pahempaa tapahtuu, mutta kun täysi-ikäistä ei sinne hoitoon vasten tahtoaan saa, ellei sitten jotain todella pahaa ole jo tapahtunut. Tämä on toisaalta hyvä, koska muutenhan lataamoon suljettaisiin porukkaa aivan mielivaltaisesti, mutta toisaalta taas huono, koska apu ei tule ajoissa.

En tiedä, mitkä viranomaiset tyttäresi luona ovat käyneet, mutta joka tapauksessa se on saattanut pelästyttää hänet vielä pahemmin, etenkin jos hänellä on psykoottisia ajatuksia. Muistan kyllä hyvin, kuinka itse olen psykoosissa pelännyt aivan kuollakseni kaikkia mahdollisia tahoja; poliisi, sosiaalityöntekijät, lääkärit, sairaanhoitajat, vanhempani, oma aviomieheni… Kaikki muka tahtoivat mulle vain pahaa. No, olen useammankin kerran päässyt ihan poliisisaattueessa, äärimmäisen pelokkaana, vainoharhaisena ja aggressiivisena pakkohoitoon ja saanut norsupiikistä, mutta toivon, ettei tähän tai vielä pahempaan tarvitsisi sinun tyttäresi kohdalla joutua. Nyt kaikki mahdolliset keinot käyttöön, mitä vain keksit, sillä tilanne on todella huolestuttava ainakin lukemani perusteella. Tosin eipä niistä kaikista mahdollisista tai mahdottomistakaan keinoista välttämättä mitään hyötyä ole, valitettavasti :frowning: . Sitä rahan antamista ei nyt tarvitse miettiä, koska se ei ole tässä se olennainen asia.

Voimia.

viranomiaset siis olivat sosiaalityöntekijä ja etsivä nuorityön tekijä. Olisivat halunneet häntä vielä autta ja keskustella, koulusta kai tullut pyyntö. Itsekin mietin, onko lapsi seonnut täysin. Varsinkin nuo perättömät jutu minusta kuulostaa todella merkilliseltä, kun häntä olen niin tuhannessa asiassa auttanut??
Äsken laitoin vielä viesti toista kautta menemään, sitten kai se taas pitää antaa vain olla ja odotella.
Ensiviikollahan asiat on taas huomattavasti huonommin, jos ei tätä oljenkortta ota.
Toisaalta hirvittää, että jos hän ottaa yhtyttä ja on hyvinkin ylimielinen ja määräilevä, niin kai keskustelu loppuu aika lyhyeen, näin hänen ystävät hänen käytöstään tällä hetkellä kuvailivat.

Tänään yksityisen keskuksen lääkäri soitti. Poika oli varannut ajan ja saapui. Mutta oli hyvin sekava. Lääkäri oli saanut luvan soittaa meille. Ilmoitti että lähettää pojan ambulanssilla psykiatriseen päivystykseen. Soitin sinne itsekin kertoakseni taustoja mutta hänet oli niin vasta otettu sisään, että sovittiin soitosta illalla.

Nyt ainakin tiedämme että hän on elossa. Ja on ainakin hoitopaikassa. Kovin suuria toiveita ei kuitenkaan elätellä.

Terve taas!

Kiitos vastauksestasi Winston, se antoi paljon ajattelemisen aihetta. Lääkitys, jota poika syö on conserta 54mg, sivuoireena on ajoittainen ruokahalun menetys, muuten lääke auttaa selvästi keskittymisongelmiin. Toisaalta mietin, minkä myrskyn aivoissa conserta ja pilvi yhdessä saavat aikaan. En tietenkään toivo pojastani alkoholistia, mutta kannabiksen kanssa touhuaminen on laitonta ja siihen liittyvät täten monet lieveilmiöt.

Poika on taas jäänyt kiinni pössyttelystä, nyt tuntuu ettei haluakaan lopettaa, vaikka on sanonut niin monet kerrat. En tiedä mitä tehdä tai mitä uskoa, haluaisin luottaa, mutta jatkuvasti tulee uusia käryjä.

Tukihenkilö on lastensuojelun puolelta tullut, juurikin pähteiden käytön takia, mutta toki käyvät muitakin asioita läpi. Hänestä ollut suuri apu.

Lakkaanko huolehtimista ja annan pojan pössytella vai laittaako tiukka stoppi, katkon tai muun muodossa. Vielä, kun se on mahdollista hänen ollessa alaikäinen. On jotenkin, niin epätietoinen olo. Mikä auttaa, vai auttaako mikään?

^Saako poika ottaa lääkkeensä itse? Tuo auttaa varmasti saamaan käyttäjä-ystäviä… Vaihtokaupat ovat yleisiä ja on “valvovia tahoja” sekä valvovia tahoja jotka antavat lääkkeet… Netistä saa tietoa todella helposti monista asioista…

Hyvä pointti malibulta. Concerta, etenkin tuo vahvin versio, jota poikasi syö, on suosittu lääke väärinkäyttäjien keskuudessa. Mulla ei ole ADHD:ta ja siksi tuo toimii mulla aika lailla amfetamiinin tapaan, joskus jopa paremmin, kuin huono piri. Lisäksi katupiriin on nykyään usein sotkettu kaikenlaista paskaa, joten ei ole ihmekään, että vähänkin valveutuneemmat narkit tai ns. viihdekäyttäjätkin vetävät mieluummin noita tasalaatuisia apteekin tuotteita. Kannattaa siis pitää hyvin silmällä, että lääkkeet menevät siihen osoitteeseen, mihin ne on määrättykin. Concerta-lääkitystä saava saa usein myös helposti “kavereita”, joiden kanssa tehdä näitä vaihtareita.

Hello!

Poitsu ottaa lääkkeen “valvovan silmän” alla aamuisin. Koskaan ei ole lääkkeitä purkista hävinnyt. Lääke aloitettiin yläasteella, nyt se on nostettu tohon maksimi tehoon.Aikaisemmin ei lääkettä halunnut, eikä se minusta äitinäkään tuntunut hyvältä vaihtoehdolta. Itse poika haluaa pitää taukoa lääkityksestä viikonloppusin ja lomilla. Silloinkaan yksikään pilleri ei ole hävinnyt. Ja tosiaan lääkkeen vaikutus näkyy aika selvästi, keskittyminen on selvästi parempaa, suoriutuu päivän tehtävistä suurempia koheltamatta.

Mutta kiitos vinkeistä, pidetään asiaa silmällä vielä tarkemmin.