Käytännön neuvoja muuttajalle

Hei kaikki!

Olen seurannut tätä palstaa jo pitkään - kuten huomaan viesteistä monen muunkin aloittelijan tehneen.
Te ootte olleet helmiä mun elämään, kertakaikkinen henkireikä, erityisesti toi Läheisriippuvaisen käsikirja on ihan huippu!! Vedet silmissä oon nauraa räkättäny…täält on saanu apua kun se oma alkkis ottaa toden teolla päähän :imp: ja lisäpotkua sille, et elä omaa elämääs ämmä :smiley:

Haluisin kysyä ihan käytännön neuvoja, kaikki tee niin - tai älä tee näin -neuvot ovat tervetulleita. Olen muuttamassa pois alkkiksen luota. Meil on kaksi alle 3 vee lasta. Naimisissa ei olla, lapsista on yhteishuoltajuus.

  • miten mun kannattais kertoa lähdöstä? Erosta ollaan puhuttu ja oon vaatimuksen esittäny (kalja tai minä), joten asia ei tuu hänelle kyllä puskista. Mun alkkis on vaan kiivastuvaa sorttia (hohhoijaa, sanon nykyään aina kun hän uhkaa mun henkeä tms. kivaa), ja haluisin turvata muksut ja itteni.

  • mun alkkis ei oo tajunnu, ettei lasten nähden juoda; lupailee kyllä, mut sit se kalja NIIIN maistuu ja sit hänellä on ollu nerokas kommentti, et “ei kai se juominen haittaa, jos se ei mitenkään vaikuta käytökseen”. No voihan prkl, eipä tietenkään…Enivei, muksut on vielä niin pieniä, ettei he osaa kertoa isin juomisesta. Siis: miten mä voisin yrittää turvata sitä, että isi älyäis olla selvä kun/jos jatkossa tapaa lapsia? Hei, ja kuten arvaatte, hän ei taatusti myönnä sossussa tms. juovansa ongelmallisesti - hän on kohtuukäyttäjä, korkeintaan suurkuluttuja :laughing:

  • lasten asiat noin muutenkin mietityttää. Mun mies osaa esittää, puhuu kuin poliitikko, hän osaa olla pirullisen uskottava. Uskon, et hän on valmis tekemään kiusaa, ja kun muut konstit on jo käytetty, lapset on tietty se juttu.
    Miten tapaamisasioissa mun kannattais edetä?

  • mun alkkis myös pelaa (kas kas). Meil on yhteinen asunto, jossa yhteinen laina. Pelkään, et lainan lyhennykseen tarkoitetut rahat menee heppoihin (ja kaljaan). Oisko tähän teillä vinkkiä, miten kantsuis toimia tonne pankin suuntaan siihen saakka, kunnes kämppä on myyty?

Iso kiitos jo ennakkoon kaikista neuvoista (ja dialogista Jouluenkelille, nuorenin ainakin kymmenen vuotta! - mä laitan sen jääkaapin oveen).

Libre

[size=85][i]Olitpa missä tahansa, se on juuri oikea paikka.
Sinun ei tarvitse korjata mitään, valmistautua
paremmin tai hakea jotain parempaa paikkaa.

Aloita juuri siitä paikasta, jossa nyt olet.

-Julia Cameron [/i][/size]

Tuon yhteishuoltajuuden purkua yrittäisin heti ennen kuin käytännön eroa. Menet lastenvalvojan puheille - saat varmasti vastauksia muihinkin kysymyksiisi. Mikään ei kylmää sydäntä niin kuin jättää lapset ihmiselle, johon ei voi luottaa. Samalla reissulla voi konsultoida oikeusavustajaa.

Mitä tulee tuohon lasten kanssa keskustelemiseen ja heidän ymmärrykseensä - vastaat sitä mukaa kun kysymyksiä tulee. Älä odota, että he ymmärtävät kaikkea tai ovat 100% puolellasi… mutta kun teet oikein ja annat heidän itse tajuta tosiasiat niin lopputulos on paras.

Joku on sanonut, että vanhemmuudessa onnistumisen näkee vasta sitten, kun näkee miten lapsesi kasvattaa omia lapsiaan. Että sinne saakka pitäisi jaksaa olla esimerkillinen äiti.

Sit puhelin käteen (tai mukulat rattaisiin) ja yhteys pankkiin.

Mitä siitä miehelle kertomisesta, jos kerran olet todennut, että puhe ei toimi. Huomaa se sitten.

Hyviä kysymyksiä sulla!
Tartun tuohon lapsia koskevaan. En tiedä onko näistä mun kokemuksista sulle apua kun tilanteesi voi olla niin toinen, mutta tässä tulee kuitenkin:

Osallistuin itse Eroneuvon järjestämään Vanhemman neuvoon, jossa siis käsiteltiin eron jälkeistä vanhemmuutta. Voin todella lämpimästi suositella kaikille. Ajatuksena Eroneuvossa on etsiä keinoja vanhemmuuden jakamiseen sen jälkeen kun ei olla enää yhdessä. No, meillä oman haasteensa tuohon tuo vielä se, ettei toiseen voi luottaa, kun ei voi olla näkemässä hoitaako se lapsia vai makaako se sammuneena sohvalla… Eli tosiaan päihdeongelman vuoksi eronneiden vanhempien tukiryhmällä olisi kysyntää…
Mulla on aikomus pitää mies arjessamme mahdollisimman paljon, mun miehelle perhe on ollut tärkeä ja työjakokin meillä on yleensä toiminut. On kuitenkin tullut selväksi, etten voi sopia etukäteen, että poika menisi hänelle yöksi tms. Olen kokeillut ja hakenut pojan sitten taksilla kotiin, eikä sellaisesta hyvä mieli jää kenellekään. Lähellä kannattaa siis asustella jos mahdollista, jotta voisi vaan pariksi tunniksi piipahtaa, vaikka sitten päivittäin, mutta ettei lapsia tarvitse jättää toiselle yöksi kuin vaan silloin kun voi olla varma tämän jaksamisesta. Jostain syystä meillä on niinpäin toiminut, että mies on tullut tänne meille olemaan lapsen kanssa, mutta silloinkin on paras vähän väliä soitella lapselle ja kuullostella mitkä tunnelmat. Lisäksi ollaan yökyläilty puolin ja toisin, niin että minäkin olen siis mukana. Että tällaista tämä mun elämä tällä hetkellä. Mä kuitenkin uskon siihen, että mieheni tuosta vielä toipuu paremmaksi.

Mä olen tehnyt niin, että olen puhunut pojan kanssa avoimesti ja selkein sanoin isän alkoholin käytöstä, kertonut pojalle kahden kesken kun olen huomannut että mies on juonut. Poikani on reippaasti sun lapsia vanhempi, mutta kannustaisin kuitenkin avoimuuteen. Uskon, että lasten on helpompi hyväksyä se erokin kun ymmärtävät ettei äidin kotona vaan juoda tuolla tavoin. Lisäksi se suuri voitto jonka olen tällä saanut, on se, että poikani ei myöskään tahdo olla isän luona jos tämä on juonut, eikä arastele enää puhua siitä vaan pyytää hakemaan kotiin. Ja että hän tunnistaa milloin on juotu, että outo käytös liittyy just alkoholiin. Mun ei tarvitse olla niin tuntosarvet tapillaan, ja lapselle se on tärkeä opetus: hän on riittävän arvokas saamaan selvää seuraa. Minähän kyllä pääsisin eroon miehestäni, mutta lapselleni hän on aina the one and only isä, joten mä pidän tuon asian sisäistämistä pojallani erittäin tärkeänä.

En tiedä millaisia ratkaisuja huoltajuudesta oikeudessa tehdään, mutta mun kokemus on että olen saanut lähinnä ymmärrystä ja kannustusta muuttamiselle pois päihdeongelmaisen luota sekä sieltä eroneuvosta ja nyt perheneuvolastakin. Kukaan ei ole epäillyt että keksisin nuo alkoholijutut päästäni miestäni mustamaalatakseni tms. Me ollaan selvitty ilman tappeluita, ja onhan se miehellekin selvää, ettei hänestä juuri nyt olisi huoltajaksi, ei hän edes jaksaisi sellaista masennuksen tai minkä lie takia.

Neuvoja? tässä tulis muutama. :wink:

Olette siis avoliitossa, laina yhteinen, asunto yhteinen, jos oikein ymmärsin. Onko mies suostuvainen asunnon myyntiin? Jos ei ole, sen kanssa voi tehdä kiusaa tosi isosti. Ota pankkiin yhteyttä hetimiten ja kysyt sieltä ihan suoraan, miten homma olisi paras hoitaa, jottet sinä joutuisi maksamaan ylimääräistä jos miehesi lakkaa maksamasta lyhennyksiä. Jos miehesi nimittäin heittäytyy hankalaksi eikä suostu maksamaan mitään, laskut kertyvät sinulle kunnes saatte asunnon myytyä eli tuossa tapauksessa esim. lyhennysvapaat ja pelkkä koron maksu tulisivat varmasti helpommiksi. Kun asunto sitten tulee myytyä, voit vähentää omat kulusi miehen osuudesta että puntit menee tasan. Tai onko sellaista mahdollisuutta, että jompikumpi lunastaa toisen ulos asunnosta ja ottaa loput velat nimilleen?

Kun pääset siihen tilanteeseen, että muutat osoitetta, muuttopäivämäärä kannattaa ehdottomasti ajoittaa edellisen kuun viimeiseen päivään. Eli jos esim. muutat toukokuussa, tee muuttoilmoitus huhtikuun viimeiselle päivälle. Näin saat Kelalta lapsilisiin yksinhuoltajakorotuksen toukokuun alusta lukien. Ettei käy kuten minulle. Ukko läksi pihalle 5.8. joten menetin elokuun yh-korotukset noiden viiden päivän takia ja aloin saada korotusta vasta 1.9. lähtien. Sama juttu koskee myös elatusmaksuja. Jos maksut alkavat kulkea Kelan kautta, Kela maksaa elareita vasta siitä kuukaudesta, jolloin olet ollut koko kuukauden yksin. Olettaen tietenkin, että lapset jäävät sinulle… Se onkin sitten aivan eri taistelu. Elatusmaksut määritellään joko keskinäisellä sopimuksella ja vahvistetaan sitten sosiaalitoimistossa tai sitten annatte lastenvalvojan laskea elatusmaksut. Alle Kelan maksaman minimin et mene sitten sopimaan mitään. Kelan sivuilta löytyy summa… jotain 139e/lapsi/kk tällä hetkellä. Summa määritellään katsomalla teidän molempien tulot ja kohtuulliset menot ja jaetaan sitten elatuskyky niiden mukaan. Eli jos miehesi tienaa rutkasti ja sinä vain vähän, summa tod.näk. olisi korkeampi, mutta missään nimessä se ei ole tuota pienempi.

Yhteishuoltajuuden purku on aika hankala asia, jollet pysty todistamaan, että toinen vanhempi on totaalisen kykenemätön hoitamaan lapsia. Minusta siihen ei kannata paljon panostaa näin alkuunsa, koska ei yhteishuoltajuudella oikeasti pysty mitään suurta kiusaa tekemään. Kaikki on kierrettävissä. Se, kummalle lapset jäävät asumaan, on tärkeämpi. Tapaamisten suhteen kannattaa kyllä vääntää jonkinlainen tapaamissopimus jo siellä sosiaalitoimistossa. Vaikka joku perusrunko esim. ensimmäisen vuoden ajaksi ja katsotte sitten asiaa uudestaan kun tilanne on hiukan rauhoittunut. Suosittelen tuota sopimusta siksi, että keskenään sopiminen voi oikeasti olla aikamoinen riippakivi, kuten meillä. Eksä tapaa lastansa kun häntä sattuu huvittamaan ja minä jousta lapsen parhaan nimissä. Yökylässä on ollut 2-3 kertaa puolen vuoden aikana. 5-vuotiaalle tosi rankka tilanne, kun koskaan ei voi sanoa koska seuraavan kerran isäänsä näkee. Ja missään nimessä ei saa koskaan sanoa lapselle etukäteen, että iskä tulee huomenna tms. koska käytäntö on osoittanut, että peruutuksia tulee tasaiseen tahtiin joka ikinen kerta. Minä ilmoitan lapselle tapaamisista vasta sitten kun iskän auton etuvalot näkyy pihalla.

Sille, onko isä selvinpäin tapaamisten aikaan, et tule mahtamaan mitään. Jos lapsia vietäessä äijä näyttää olevan selkeästi kännissä, lapsia ei tarvitse sinne jättää, mutta kun itse lähtee paikalta, ei auta kuin toivoa parasta ja laittaa jonkinlainen naapurivahtisysteemi vaikka käyntiin jos siihen on mahdollisuuksia. Minä luotan vielä toistaiseksi siihen, että kun lapsi on isällään, isä on selvinpäin. En voi muutakaan.

Asumismuodosta riippuen, ota jo etukäteen selville saisitko asumistukea? Laske lapsilisät, yh-korotukset yms. ja suunnittele tarkkaan, miten raha-asiasi hoidat. Yllätyksiä tulee, mutta niihin on helpompi varautua kun on suunnitelmat selvillä ja tietää mitä rahaa mistäkin on mahdollista saada.

Mitä selittää lapsille? Sinulla on vielä niin pienet lapset, että ylimalkainen selitys siitä, että aikuiset ei aina tule toimeen keskenään on heille aivan tarpeeksi riittävä. Yksityiskohtiin ei kannata mennä äläkä sorru koskaan haukkumaan tai mollaamaan lasten isää lapsille. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Minä nielen kiukkuni ja selittelen asiat niin neutraalisti kuin osaan. Monesti on käynyt niin, että isä on mennyt lapselle lupaamaan tulevansa esim. vkl katsomaan. Poika tietty odottaa kuin kuuta nousevaa, laskee kuinka monta yötä pitää nukkua ja kuinka monta hoitopäivää vielä. Ja sitten isukki lauantaiaamuna lähettääkin minulle tekstarin, että homma peruttu, en pääse. Todellinen syy on jotain sen suuntaista, että perjantaina tuli vähän juhlittua ja juhlat jatkuu. Itkevälle pojalle sitten selitän, että iskä haluaisi kyllä kovasti tulla, mutta sillä on nyt jotain tosi isoja esteitä ettei pääse. Ja sitten sutjakkaasti ohjaan pojan ajatukset jonnekin muualle, lähdetään esim. serkkujen luokse kyläilemään, pulkkamäkeen tai uimaan tms. kivaa touhua. Illalla poika sitten tirauttaa vielä pienet ikäväitkut ja minä halailen, lohdutan ja olen vain paikalla kuuntelemassa. Ei siinä muuta voi. Ja mielikuvituksessani hukutan isukin kossupulloon, nuijin korkin kiinni, heitän hai-altaaseen ja varmuuden vuoksi vielä räjäytän sen hain joka syö sen pullon…

Jos pelkäät itsesi ja lastesi turvallisuuden puolesta, minä tekisin äkkilähdön ilmoittamatta siitä mitään etukäteen miehelle. Mutta siinä on sitten se huono puoli, että siitä se homma repeäisi sitten täydeksi sodaksi. itse tiedät tilanteen parhaiten. Onnistuuko rauhallisesti sopiminen tuomalla niitä positiivisia asioita vahvasti esille? Eli puhut kuin lapselle, että miten hienoa sitten olisi kun saisitte vähän rauhassa ajatella asioita ja lapsia saa nähdä niin usein kuin haluaa ja että sitten miehelläkin olisi oma rauha ja sinä et olisi muistuttelemassa ja arvostelemassa jatkuvasti ja… tiedäthän? Saat tikkarin, jos oot kiltisti -tyyliin. Jos riitaa pystyy välttämään, asiat varmasti saa hoitumaan sujuvammin, mutta aina se ei ole mahdollista.

Olisihan näitä neuvoja vaikka kuinka, mutta ei tule kaikki mieleen nyt ja tässä. :wink:

Ehkä tärkein juttu on se, että jos et ole varma miten asioiden kuuluu mennä, älä kirjoita nimeäsi mihinkään paperiin. Ota mietintäaikaa, tutki ja lue kunnolla. Kysy vaikka joltain sellaiselta, joka asiat tietää ennenkuin teet mitään sopimuksia. Nuo elatusjutut varsinkin on sellaisia, että niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. Me tehtiin elatussopimus vain vuodeksi näin ensialkuun, koska siinä eron myllerryksessä on niin paljon muitakin asioita mietittävänä ja tilanteet muuttuvat vuodenkin aikana joskus tosi isosti.