kaveri pulassa

LÄÄKÄRIIN! PISTE!

Kysymykseen siitä, joutuuko menemään osastolle: lain mukaan ei joudu, jos ei vaaraksi itselle tai muille. Mutta osastolle ehdottomasti tuollaisessa tilassa pääsee. Suljettuunkin hoitoon voi mennä vapaaehtoisesti. Jos paikkakunnalla on psykiatrian akuuttipoliklinikka, sellaiseen voi soittaa, voi päästä hyvin nopeasti avohoitoon. Tk:n kautta pitkät odotusajat psykiatrian aluepoliknikalle (mielenterveystoimisto), mutta lääkäri voi sieltäkin kyllä kirjoittaa tarkkailulähetteen (max 4pvä) suljetulle psykiatriselle osastolle, ystäväsi tilanteessa uskon, että päihdepsykiatrinen osasto, jos kertoo, mistä oireet ovat tulleet. Haluaako ystäväsi hoitoon? Akuutti asia on kyllä. Mielisairaala pelottaa monia, ei välttämättä niin kamalaa. Kohtalotovereita on ympärillä. Neuroleptilääkitys aloitetaan, sen lisäksi rauhoittavia, unilääkkeitä.

Lisäys vielä edelliseen. Toki yksi mahdollisuus on avo-osasto, josta voi käydä töissäkin, ja muutenkin liikkumavapaus on. Joskus sielläkin saatetaan sitä rajoittaa, esim.jos ihminen on hyvin itsetuhoinen tai juuri siirretty suljetulta osastolta avo-osastolle. Ja muutenkin avo-hoito ainakin mainitsemassani psykiatrian akuuttipoliklinikalla on täysin mahdollista -ja yleensä nopeasti järjestyvää- jos ei harkitse itsemurhaa tai tuota vaaraa muille ihmisille, vaikka olisi psykoottisessa tilassa. Uskon, että useimmiten psykoottiset ihmiset ovat vaaraksi itselleen, sillä harhat voivat olla hyvin pelottavia. [En siis väitä, että ystäväsi tuottaisi vaaraa muille, tämä on vain se, mitä vastentahtoista hoitoa koskeva laki sanoo. Voi muuten tarkistaa finlex.fi:stä,eli lakikirjasta netissä, muistaakseni löytyi hakusanalla “mielentilatutkimus” tai sitten “vastentahtoinen hoito”.]

Käsien tärinää ja nykimistä lukuunottamatta kuulostaa aivan hallucinogen persisting perception disorderin (HPPD) tyyppitapaukselta eikä suinkaan psykoosilta. Valitettavasti tuohon ei ole hoitoa olemassa, tosin bentsoja voidaan määrätä noiden visuaalisten häiriöiden aiheuttamaan ahdistukseen. Lääkärillä toki kannattaa käydä, mutta kannattaa myös tehdä varsin selväksi, että kyseessä on todennäköisesti tuo HPPD eikä psykoosi, ja todellisuudentaju on tallella. Päihteiden käyttö (varsinkin psykedeelisten) kannattaa tietysti lopettaa.

Yksityislääkärit poislukien oon saanut uskomattoman vittumaista kohtelua (julkisella puolella) lääkäreiltä,
useamman kuin kerran on sanottu “koska olet narkomaani emme suostu auttamaan sinua”.
Kerran jopa sanottiin, että “neuroleptejä saat, mutta rauhoittavia en määrää, koskaa käytät huumeita ja monesti te huumeidenkäyttäjät huijaatte itsellenne kaiken maailman lääkkeet viihdekäyttöön”.
Näillä kerroilla olen yrittänyt olla rehellinen ja pyytänyt apua nimenomaan siihen, että pysyisin kuivilla.
Mutta kun ei niin ei, nyt näistä mun reilusti köyhyysrajan alapuolella olevista tuloista menee suuri osa yksityislääkäreille…
No, ensi kuussa olisi tarkoitus käydä ensin tk:ssa ja jossei sieltä apua saa niin sitten klinellä.
Toivottavasti ystäväsi saa apua !

E: Ja vielä lisäyksenä, oisin selvinny ilman h-merkintää helposti, mutta halusin tosissani apua ja olin rehellinen ja kerroin itse käytöstäni. Tässä nää Suomen lääkärit taas nähtiin. No, toivo ei ole kuollut vielä. Ehkä seuraava ymmärtää, kun tuo “veri vetää itään jos päihteistä pitää” on seuraava etappi, ehkäpä uusi omalääkäri olisi ymmärtäväisempi. Niin, ja mun tuo yks oma lääkäri, pk-seudulta olen siis, lännessä…420 hoodeilla ei suostunut ottamaan minua edes vastaan.

Pikkupaikkakuntien julkisilta lekureilta olen saanut ihan hyvää palvelua.
Muuten suosin yksityisiä. Tämänhetkinen omalääkäri on niin mulkku, että päähän pitäs ampua. Ku ei ne vitun ketipinorit auta mua nukahtamaan, olen sanonut sen 5000 kertaa, mutta kun olen NISTI