Miksi alkoholista on niin vaikea päästä eroon?
Omakohtaisesti esim. 23 vuoden tupakoinnin lopettaminen oli helppo homma. Väittävät, että nikotiini addiktoi. Vaimo tuli raskaaksi ja ryhdyin siinä sitten tsemppaamaan vertaistukena niksatonta elämää, jota on nyt jatkunut 18 vuotta. Ei mitään laastareita, nuuskia tai ongelmaa. Vain lopetus.
Teeppä sama alkohoolin kanssa. Olen viettänyt aikaa parhaan ystäväni kanssa 40 vuotta. Alko on tuonut elämääni paljon hyviä asioita. Upean vaimon, rakkaan perheen, työn, paljon hienoja ihmissuhteita, luonut tavallaan identiteettinikin - luovalla alalla lotraaminen kuuluu vähän niinku asiaan. Ensimmäisten 30 vuoden aikana en varmaan kertaakaan ajatellut kipottelun olevan ongelma. Päinvastoin. Juopottelureissuista syntyi hauskoja tarinoita, joita on kieltämättä hausta välillä muistella - pikkupäissään tietenkin. Tarinoiden tarkempi tutkiskelu ei kestä päivänvaloa, siellä oli usean kerran hengenlähtö lähellä, kun humalainen mieli keksi aina toinen toistaan mielipuolisempia tempauksia. Työelämässä korkin narautus oli lähtölaukaus tehokkaalle prosessille. Luovan tilan saavuttamiseen oli ihan tavallista ja hyväksyttävääkin tempaista töissä muutama terävä kesken työpäivän.
Viimeiset 10 vuotta ovat olleet liukumäkeä hautaan. Kaikki alkoi lähisukulaisteni kateellisen muiluttamisen seurauksena. Perinnönjakoprosessista löytyi ase, jolla äitini ja veljeni enkeliparven avustamana päättivät tuhota elämäni. Juuri ennen sukulaisten hyökkäystä alkoholinkäyttöni oli vähäisintä kolmeen vuosikymmeneen - olin löytänyt rauhan elämääni ja paikkani yhteiskunnassa. Ongelmien hyökätessä pyysin vanhan ystävän avuksi. Ratkaisut erilaisiin elämän iloihin ja ongelmiin oli aina löytynyt pullosta, joten oli täysin luontevaa narskauttaa korkkia - tässä mitään psykologeja tarvita…
Pari viimeistä vuotta elämä on ollut taistelua pullonhenkeä vastaan. Hengenlähtö on ollut itsetuhoisen käytöksen vuoksi usein lähellä. Nyt viinin maulla ei ole merkitystä, eikä tarvitse olla Calvadosta tai single maltia. Päivät alkavat usein terävillä ja perään vetäisen muutaman lonkeron. Selvittelen päätäni illaksi, kun perhe palaa töistä ja koulusta. Viikkoannoksia on n. 60-70, kakka keltaista ja iho-oireita pitkin kehoa. Liikunta on jäänyt, kun kihti kiusaa tasaisin väliajoin, kramppeja aamuisin ja ahdistusta iltaisin. Kaappi on aina täynnä tyhjiä tölkkejä ja pulloja. Luovuuteen alko ei enää auta - se tuhoaa sen samalla kun runtelee sisuskaluni. Jostain syystä perhe ja ystävät ovat yhä tallella. Olen kaiketi kuitenkin aika harmiton juoppo ympäristölleni.
Tyhmä en kuitenkaan ole. Tässä on aika jyrkkä kelkkamäki hautaan. Parin vuoden sisällä olen tapaillut päihdeneuvojaa (surkea esitys, yritin kartoittaa syitä käytökselleni ja neuvojan ainoa neuvo oli - lopeta juominen) AA:ssa kävin myös muutaman viikon. En ollut ilmeisesti heidän mielestään tarpeeksi pohjalla ja ennuste oli, että kohta lopetan istunnot. Olivat ilmeisesti oikeassa, koska näin kävi. Fiksuja ihmisiä nämä alkoholistit, siis ihan ilman sarkasmia. Eihän niin analyyttisiä ja selkeäsanaisia ihmisiä tapaa missään muualla. Saatan palatakin istuntoihin. Niihin vain menee niin paljon aikaa, ettei kalenterissa tunnit riitä.
Suvun riidat on haudattu. Nyt menee neljättä päivää selvänä. Tähän saakka ollut helppoa, olen varsin motivoitunut. Nyt tulee oikeastaan koko tarinan pihvi. Miten selvitä siitä Euforisesta hyvänolon tunteesta, kun tulee onnistuminen vaikkapa työrintamalla? Pari viime raittiusjaksoa on kaatunut juuri siihen - hyvään fiilikseen. Kun on itsensä palkinnut miltei elämänsä ajan alkoholilla, se tapa on tuskaisen vaikeaa muuttaa. Viimeksi homma meni vihkoon juuri euforian käsittelyssä. Sain hyviä uutisia → tulin rauhattomaksi ja shoppailin kuin hullu. Sitten soittelin kaikille ystävilleni ja tuuletin hyviä kauppoja. Aikani kun olin siinä hötkyillyt, painelin Alkoon ja ostin pari pulloa kuohuvaa. Pitäähän sitä Vaimon kanssa juhlia. Kohta aamut taas alkoivat pikku näkäräisillä.
Onko se niin, että jos ei kestä onnistumisen tunnetta selvänä, niin ainoa keino selviytyä tilanteesta on ajaa auto seinään. Kyllä ruttaantunut pelti tasapainottaa vastuutonta iloitsemista.