Kauanko aivoilla kestää toipua?

Hei vaan kaikille,

Olenkin jo pidempään lueskellut täältä muiden keskusteluja ja nyt ajattelin itse kirjoittaa tänne ensimmäistä kertaa, koska olen hiljattain aloittanut elämäntaparemontin. Minulla on nyt takana noin 7 viikkoa ilman alkoholia ja röökiä, ja olen alkanut kuntoilemaan aktiivisesti, sekä syömään terveellisemmin.

Olen 30-vuotias mies ja varmaankin hyvin tyypillinen nuorehko alkoholisti. Olen aina käynyt töissä tai opiskellut, ja minulla on hyvä sosiaalinen elämä. Suurimman osan vapaa-ajastani on kuitenkin täyttänyt alkoholi. Aloitin juomisen noin 15-vuotiaana ja määrät ovat tasaisesti lisääntyneet vanhentuessa. Juomiseni on aina ollut hyvin humalahakuista, ja se on sijoittunut yleensä viikonlopuille ja muille vapaille. Sunnuntaisin jouduin monesti tasoittelemaan olotilaa muutamalla oluella, että selviän päivästä hengissä. Viikoilla saatoin tissutella hiukan pienempiä määriä, eikä juomiseni ole ollut päivittäistä kuin muutamia lyhyitä ajanjaksoja.

Pari kertaa aiemminkin olen pitänyt muutaman kuukauden taukoja juomisesta, kun homma on lähtenyt vähän lapasesta, mutta silloin pysyvä raittius ei oikeastaan ole ollut edes tavoitteeni, vaan olen vain antanut keholle vähän lepoaikaa ja pian palannut vanhoihin tapoihin. Tällä kertaa tavoitteeni raitistua pysyvästi on kuitenkin selkeä.

Syy miksi eniten haluan lopettaa juomisen ja elää terveellisemmin, on se etten ole tyytyväinen elämääni ja haluan tehdä isoja muutoksia. Isoimpana niistä on se, että olen tällä hetkellä jämähtänyt töihin, joista en todellakaan pidä, eikä koko ala kiinnosta minua ollenkaan. En ole kuitenkaan tehnyt asialle mitään, koska en saa mitään aikaiseksi juomiseni takia. Minulla ei ole ollut absoluuttisesti ollenkaan energiaa suunnitella elämääni järkevästi alkoholin käyttöni takia, vaan olen aina valinnut helpoimmat reitit joka asiassa. Minua masentaa suunnattomasti tunne siitä, että en saavuta omaa potentiaaliani.

Haluan siis löytää mielekkään alan/ammattin, josta todella pidän. Olen menneisyydessä tehnyt paljon hätiköityjä ja typeriä valintoja koulutuksen ja töiden valinnan suhteen, joten nyt haluaisinkin edetä rauhallisesti ja suunnitelmallisesti. Vaikka fyysinen oloni koheneekin päivä päivältä, tiedän kuitenkin, että aivokemiani ovat vielä melko vitullaan pitkäaikaisen alkoholin väärinkäytön seurauksena. Huomaan tämän muun muassa mielialojen kummallisena vaihteluna.

Kysymykseni kuuluukin, kuinka kauan aivoilla kestää palautua ainakin suht lähelle normaaliatilaa, jotta voisin alkaa tekemään isoja päätöksiä mm. uudelleenkouluttautumisen suhteen. En haluaisi käydä jotain viiden vuoden koulutusta vain todetakseni, että päädyin tähän vaihtoehtoon hätäisen ja virheelllisen pohdinnan takia, jotta sain raittiuden alkuvaiheessa nopeasti vain jotain uutta puuhaa tms.

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen ja mukavaa kesää kaikille!

Uskoisin että muutama kuukausi menisi fyysiseen palautumiseen. Kuitenkin täytyy myös huomioida se, että ajatustoiminnan ja mielihalujen täytyy palautua alkoholia edeltävään aikaan. Siinä onkin sitten mielestäni se todellinen haaste. Olen sinun iässäsi aloittanut ryyppämisen, siis rajumman, kuitenkin työssä käyden. Meni lähes kaksikymmentä vuotta kiihtyvällä vauhdilla. Join lopulta 16 purkkia kaljaa joka ainut päivä, kahden vuoden ajan.
Uskoisin etten koskaan palaudu tuosta ajasta. Toisaalta olenhan vanhentunut, enkä voi siis palatuakaan kolmikymppisen tasolle.
Kaljapurkkien äärellä pohtiminen, kannattaako opiskella vai ei, kannattaako vaihtaa työpäikkaa vai ei. Mihin se johtaa?
Tiedän ainakin mikä kannattaa tehdä ensimmäisenä: Aloittaa aivojen palauttaminen, siis lopettaa alkoholin käyttö. Kun aivot sitten palautuu ja mieli irtoaa alkoholin huumasta, alat näkemään maailmaasi erilailla. Yritäppä sitten estää elämäniloasi tekemästä viisaita päätöksiä. :wink:
Putkis 0132

Tämän olen itsekin tajunnut, ja kuten viestin alussa sanoinkin, olen ollut nyt raittiina noin 7 viikkoa, 48 päivää tarkalleen.

En nyt siis odota alkuperäiseen kysymykseeni mitään tarkkaa vastausta ja aivojen palautuminen ryyppäämisestä on varmasti myös hyvin yksilöllistä.

Tiedän olevani vasta raittiuden ja uuden elämän alkutaipaleella, ja olisikin mukava kuulla raitistuneiden henkilöiden kokemuksia siitä, missä kohtaa alkoi tuntumaan siltä että uskalsi alkaa tekemään isojakin muutoksia elämässä.

Tärkein asia tietenkin ensi alkuun on tämä raittiuden ylläpitäminen, mutta varmasti on tärkeää alkaa myös jossain kohtaa muuttamaan muita asioita joihin ei ole tyytyväinen elämässään.

Hei Ämpäri, onneksi olkoon 7 viikosta.

Opiskelu ynnä muu itsensä kehittäminen ovat todella hyviä ajatuksia! Psyyken toipuminen alkoholismista on tosiaan yksiköllistä, ja se voi kestää muutamista kuukausista vuoteenkin. Tietysti jonkinlaista kehitystä ja kasvua voi tulla jatkuvasti sen jälkeenkin, niin kuin pitääkin oikeastaan. Toipumistahan myös edesauttavat ne elämän sisällöt, jotka tukevat raittiutta.

Aikaahan sinulla nyt on hyvin jo ennen minkään koulutuspäätösten tekemistä. Seuraava yhteishaku esimerkiksi on syksyllä, ja siihenkin on aikaa yli kolme kuukautta. Jos se tulee liian äkkiä, niin ensi kevään yhteishakuun mennessä sinulle on raittiutta kertynyt melkein vuosi.

Itseään kannattaa kyllä kehittää siinä ihan toipumisen ohella. Jos elämä menee pelkäksi raittiuden ylläpitämiseksi jossa ei ole mitään muuta sisältöä, siihen voi alkaa tulla kärvistelyn makua. Joka sitten voi johtaa… tiedämme mihin.

Hyvää kesää!

Onhan tuo ihan yksilöllistä kauanko tuo vie, mutta hötkyillä suurten päätösten kanssa ei kannata.

Mitä pidemmän aikaa on ryypiskellyt sen pidemmän aikaa vie myös toipuminen. Jos on nuorena aloittanut homman, niin kantsis varmaan tutustua itseensä paremmin aikuisella iällä raittiina.