Moi! Olen lukenut jonkin verran plinkkiä ja ajtattelin, että voisi olla hyväksi purkaa mietteitä johonkon, kun läheisille ei voi asioista puhua.
Olen alle kolmekymppinen opiskelija. Ensimmäistä kertaa join joskus yläasteella. Kun olin täyttänyt 17, aloin juoda yksin muutaman kerran viikossa (tosin vain pari siideriä kerralla), mutta ns. suurkuluttusrajat ylittyivät jo samana vuonna. Kun muutin omilleni, määrät lisääntyivät eli join 40-60 annosta viikossa – laskin huolestuneena, mutta en tehnyt asialle mitääm. Tuli ensimmäinen putkareissu, ja niitä tuli lisääkin, kun en jaksanut välittää mistään. Erään kerran poliisit olivat viemässä minua kämpälleni (ihme että edes muistan), mutta pihalla poliisi alkoikin jutella: ”nyt on tilanne sellainen, että jos haluat, me voidaan viedä sut selviämisasemale, ja jäät sinne katkolle ja lopetat. Tai voit mennä kotiisi, ja jatkat sitten kuitenkin tuota ja sinusta tulee meidän vakioasiakas! Ei nuoren ihmisen pitäis elää noin”. Suostuin selviämisasemalle ja puhalltelin 3 promillea. En kuitenkaan jäänyt katkolle, vaan poistuin aamulla, kun suostiuvat pihalle päästämääm – ei ollut hauskaa kävellä 6km kaupunkiin. Olisi pitänyt kuunnella poliiseja, elämä olisi ollut paljon helpompaa lopettaessa jo silloin…
Yritin lopettaa usein, mutta se ei onnistunut. Viimeistään siinä vaiheessaa tajusin, että minulla on ongelma. Muuttaessani toiseen kaupunkiin hakeuduin lääkärillle. Hän ohjasi päihdehoitajalle, jonka luona kävinkin pitkän aikaa jutteleamssa. Kyllähän siinä oppi hahmottaamaan jonkin verran ajatuksiiaan ja päihdeongelmaa ja oli juttelusta apua, mutta ei minusta raitista tullut. Olen käynyt jokusen kerran aa-kokouksissa, mutta on ollut vaikea heittäytyä ohjelmaan mukaan. Enkä ole kovin sosiaalinen tyyppi, ja kun vielä suuri osa muista ihmisitä on 30 vuotta vanhempia…