Katse kohti parempaa

Moi! Olen lukenut jonkin verran plinkkiä ja ajtattelin, että voisi olla hyväksi purkaa mietteitä johonkon, kun läheisille ei voi asioista puhua.

Olen alle kolmekymppinen opiskelija. Ensimmäistä kertaa join joskus yläasteella. Kun olin täyttänyt 17, aloin juoda yksin muutaman kerran viikossa (tosin vain pari siideriä kerralla), mutta ns. suurkuluttusrajat ylittyivät jo samana vuonna. Kun muutin omilleni, määrät lisääntyivät eli join 40-60 annosta viikossa – laskin huolestuneena, mutta en tehnyt asialle mitääm. Tuli ensimmäinen putkareissu, ja niitä tuli lisääkin, kun en jaksanut välittää mistään. Erään kerran poliisit olivat viemässä minua kämpälleni (ihme että edes muistan), mutta pihalla poliisi alkoikin jutella: ”nyt on tilanne sellainen, että jos haluat, me voidaan viedä sut selviämisasemale, ja jäät sinne katkolle ja lopetat. Tai voit mennä kotiisi, ja jatkat sitten kuitenkin tuota ja sinusta tulee meidän vakioasiakas! Ei nuoren ihmisen pitäis elää noin”. Suostuin selviämisasemalle ja puhalltelin 3 promillea. En kuitenkaan jäänyt katkolle, vaan poistuin aamulla, kun suostiuvat pihalle päästämääm – ei ollut hauskaa kävellä 6km kaupunkiin. Olisi pitänyt kuunnella poliiseja, elämä olisi ollut paljon helpompaa lopettaessa jo silloin…

Yritin lopettaa usein, mutta se ei onnistunut. Viimeistään siinä vaiheessaa tajusin, että minulla on ongelma. Muuttaessani toiseen kaupunkiin hakeuduin lääkärillle. Hän ohjasi päihdehoitajalle, jonka luona kävinkin pitkän aikaa jutteleamssa. Kyllähän siinä oppi hahmottaamaan jonkin verran ajatuksiiaan ja päihdeongelmaa ja oli juttelusta apua, mutta ei minusta raitista tullut. Olen käynyt jokusen kerran aa-kokouksissa, mutta on ollut vaikea heittäytyä ohjelmaan mukaan. Enkä ole kovin sosiaalinen tyyppi, ja kun vielä suuri osa muista ihmisitä on 30 vuotta vanhempia…

Juominen tosiaan paheni entisetään tuolloin ennen muuttoa ja viimeiset 3 ½ vuotta tahti on ollut juovina aikoina yli 80 annosta viikossa. kun olen vanhempieni juona en juo, mutta muuten useimiten kyllä. Tässä kuussa olen ollut 4 päivää juomatta. Pisin aikuisiän selvä kausi on reilu 7 viikkoa viime keväätlä.

Elämäni on melkoinen valhe. Kaikki pyörii alkoholin ympärillä. Silloinkin, kun olen juomatta, valehtelen läheisillemi, jotta he eivät tajuaisi alkoholiongellmaani. Muutamat sen tietävät mutta heillekin yritän esittää, että nykyään kaikki on hyvni.

Miksi juot? Tuo oli hoitajan vakiokysymys. En oppinut parempaakaan sanomaan kuin Seppäsen Selvästi juovuksissa -kirjaa mukaillen, että olen juonut niin paljon,että on juotava. Keskusteluisahan nousi vaikka millaisia teorioiat juomiseni syistä esimerkiksi lapsuuden uskonnolliisesta ympäritöstä lähtien.

Antabusta on tullut useampaankin kertaan käytettyä. Valvottuna toimikin ihan hyvin, mutta itekseen on vaikaempi. Toisaalta se on kätevä,kun ei pysty heti mielihalun tullessa juomaan. Toisaalta on tullut testalitua, että neljän päivän jälkeen voi juoda, vaikka naama punottaiskin. Antabuskin on kiinni omasta itsestämi, ja tuollaainen pelleily ei liene terveydelle hyväksi. Nytkin kuitenkin olisi suunnitelmisa ottaa tabletti, en varmasti pääse alkuun ilman antabust. Pitäisi löytää jostakin motivaatio ja voimat lopettaa.

Lopettaminen on vain niin vaikeaa. Ajatuskin siitä ahdistaa, mutta toisaallta juominen ei tuo mitään hyvää. En ole nauttinut juomisesta pitkiin aikoihin – sunnuntainankin olin kyyneleet silmissä ostamassa kaljaa ja itkin kun join. Nyt olisi tarkoitus lopettaa. olen yrittänyt tänään maltilliseti juoda. Huomenna tai siis tänään tarkoitus mennä aa-kokoukseen. Ja kun promillet on lähellä nollaa ottaa antabus ja käytää sitä niin pitkään, että muutenkin pysyisin ilman. En halua enää juoda!

conare kirjoitti

Joku tapaamistasi sinua 30 vuotta vanhemmista on saattanut olla jopa sinua nuorempi ensimmäisessä AA-palaverissaan. Juomatavoistasi päätellen et ole erikoistapaus meidän alkoholistien joukossamme. Toisekseen, jos jatkat nykyistä menoasi, sinun voi olla tämänhetkistä vaikeampaa ruveta raittiiksi. Kysymys on myös siitä, kannattaako olla tulevat 30 vuotta viinahelvetissä? Eikä ole sanottu, että edes eläisit siihen päivään. Yli 2000 työikäistä suomalaismiestä menehtyy vuosittain alkoholiin, lieveilmiöistä puhumattakaan.

Kun olet lukuhaluinen, etsi käsiisi kaupasta tai kirjastosta Antti Heikkilän Riippuvuus, valheiden verkko, Raimo O.Kojon Eroon viinasta, Lilli Loiri-Sepän Selviämistarinoita sekä AA-ryhmästäsi Nimettömät Alkoholistit ja muuta sieltä saatavaa.

Kun ihminen juo vastoin kaikkea parempaa tietoaan , oikea vastaus alkoholismi. Alkoholismi on parantumaton fyysinen ja psyykkinen sairaus, mutta siihen sairastunut voi elää raittiinakin.

Täytät AA:n ainoan pääsyvaatimuksen, joten tervetuloa siihen joukkoon, jonka avulla minäkin, voimaton alkoholiin nähden, olen saanut raittiuden.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tervetuloa palstalle Conare! Tiivistin Lomapuiston kirjoituksesta ylläolevan ja komppaan hänen tekstiä muutenkin. Itelläni on huomattavasti enemmän ikää kuin sinulla. Saarnaamatta totean, että mielelläni palaisin nykyisellä kokemuspohjallani sinun tilanteeseesi jos pystyisin. Olisin säästynyt paljolta. Ja muutama muukin.
Alkoholismiin ja muihinkin sairauksiin ja rajoitteisiin sen verran, että kyllä niittenkin kanssa elämään pystyy. Jopa ihan hyvinkin. Edellytyksenä tosin ettei näitä aktivoi.

Kiitoksia vastauksista ja rohkaisusta, lomapuisto ja andante! Laittelen päivitystä:

Asiat ei mennyt ihan niin kuin suunnittelin, en mennyt ryhmään, vaan jatkoin juomista. Lopettamisesta ei meinannut tulla mitään, joten pyysin päästä vanhemmille käymään (siellähän en enää juo, koska kulissit). Meninkin viime torstaina ja sain antabuksen otettua - siitä lähtien olen ollut juomatta. Oli ihan mukava vkl, hiihtelin ja kävelin hiljaa ja saunoin useamman kerran.

Tänään sain käytyä aa-ryhmässä. Se oli parempi kokemus kuin mitä edellisten muistin olleen. Tule varmasti käytyä useammankin kerran kattomassa ja pohtimassa, olisiko tästä apu raitistumiseen. Tällä kertaa ehkä tärkein anti oli, etten ole yksin. Monet pohtii ja kärsii samanlaisia juttuja kuin minä. Helppo paikka harjoitella ihmisten kanssa olemista, kun on tällainen erakkouteen taipuvainen. Päivä kerrallaan -ajatus vaikuttaa oikein hyvältä ja mielelläni sellaista omaksuisin. Murehdin tulevaisuutta ja petaan juomista, voisikin keskittyä tähän päivään.

Pieni vitutus iskee päälle, kun huomaa että juomisellani olen ajanut itseni siihen tilanteeseen, että luultavasti toistan samat virheet, jotka olen tehnyt jo monena vuonna. Enpä taida koskaan saavuttaa nuoruuden ammatillista haavetta. Pitkälti juopottelun takia. Morkkis on ollut aika kova, mutta jotenkin olo alkaa mennä “mitä hiton väliä”-osastolle. Nytkin minulla olisi luentoja valmisteltavana kiireellä, kun juominen ja juomisesta toipuminen on vieneet kaiken ajan. Pelottaa, että mokaan sen tehtävän ja sitten ei tarvitse haaveillakaan saavansa uusia keikkoja. Mutta ehkä asiast järjestyy ja saan nopeasti luennot kasaan. :slight_smile:

En ole juonut tänään, enkä aio juoda huomennakaan. Ja onneksi on antabus, joten en voi jokaista juomahalua toteuttaa. :slight_smile:

Kunnossa, ok!

conare kirjoitti

Hyvää huomenta, conare!
Kun tiedät, että sulla on taipumusta murehtia tulevaisuutta ja samaan aikaan halu omaksua päivä kerrallaan -ajattelu, voisitkin ehkä yhdistää nämä. Tarkoitan vaikkapa siihen tapaan, että “tänään en ota ekaa huikkaa, ja pistän kalenteriin merkinnän lähiviikkojen tai kuukausien kohdalle niistä palavereista, joihin pääsen menemään”. Etkä laista niistä. Onhan niin, että kaikkien raitistumistapojen teho perustuu päämäärätietoisuuteen. Päivä kerrallaan lienee alkoholistin raitistumisessa voittamaton filosofia.

Ammatillista haaveista sen verran, että aikoinaan keskeytin opinnot ja ajauduin muihin hommiin, mutta huomasin, että sellaisissakin viihtyy, kun pyrkii kehittämään osaamistaan. Palavereissa olen tutustunut moneen, jotka uudelleen kouluttautumalla ovat vaihtaneeseet ammattiaan. Tunnen myös kaksi, jotka tekivät väitöskirjansa oltuaan raittiina pitkän ajan.

Sulla on nyt, tiistaina maaliskuun ekana päivänä 2016, hyvä pohja jatkaa raittiuttasi.

Huomenta conare. Älä mieti liian suurella aikaikkunalla tulevaisuutesi ammattia. Luonnollisesti sinulla on jokin tavoite, mutta sekin voi muuttua ajan myötä.
Minusta olisi tärkeää, että vedät nykyiset opintosi kunnialla loppuun. Saat onnistumisesta lisäbuustia ja yhden elämänjakson päätökseen. Tuon “hälläväliä”- fiiliksen voit ottaa sitten käyttöön kun sulla on yhdet paprut taskussasi. Eli sitten on samantekevää alatko tehdä opintoja vastaavia hommia.
Tsemppiä ja hyvää ekaa maaliskuuta. Ehkä tosiaan juuri oikea päivä aloittaa raitistelussakin uusi episodi. :smiley:

Tajusin, että tänään tulee täyteen kaksi viikkoa juomatta. :slight_smile: On mennyt melko huomaamatta kai jonkinlaisessa sumussa. Pääsykokeen kävin tosiaan mokaamassa, joten ammattitoive vaikeutuu jälleen. En ole luottavainen, että tulisin kunnialliseksi työläiseksi ikinä päätymään. Mutta ei kai sitä tänään tarvitse murehtia - ei voimat nyt oikein riitä kuin tänään huikatta olemiseen… Olen nyt käynyt muutaman kerran aa-palavereissa. Olen kokenut sen jollakin tavalla positiivisena ja ajatuksia herättävänä. Ihmisten fiiliksissä ja kokemuksissa on paljon samankaltaista kuin itsellä. Siellä jotenkin herää uskoa siihen, että itsekin voisi raitistua ja elääkseen se olisi melko välttämätöntä. En tosin olisi luultavasti ilman antabusta juomatta ollut.

Yksi outo ajatus, jota en muista aiemmin kokeneeni: Toisten tarinoita lukiessa ja kuullessa on välillä tullut olo, että mikä ”oikeus” minulla on olla alkoholisti? Monilla on ollut päihdeongelmaiset vanhemmat ja monin tavoin rankka lapsuus – on aika helppo ymmärtää, että niillä taustoilla päädytään päihteisiin. Vanhempani eivät juoneet alkoholia (paitsi simaa ja kotikaljaa) ja perheolot oli ihan ok. Miten ihmeessä minusta tuli juoppo?

Aa:ssa on toisaalta helppo, niitä radikaaleja kertomuksia kuunnellessa, alkaa ajatella, että en minä mikään alkoholisti ole. Olen pystynyt stoppaamaan ilman katkoja, en ole juonut kaikkea mahdollista ja niin nopeasti kuin pystyn, vaan lähinnä ylläpitänyt sopivaa olutpöhnää jne… Yritän vain muistuttaa itseäni, että ei tavallinen ihminen juo viikossa yli 80 annosta. Jos on pitänyt juoda vain yhtenä päivänä, mutta juo myös seuraavana 11 päivänä, ei ole tervettä. Jos tarkastelen elämääni ja alkoholiin liittyviä ajatuksiani ja tunteitani, on melko selvää, että olen alkoholiongelmainen ja en pysty kohtuudella käyttämään. Ehkä nuo “en ole alkoholisti” -pohdinnat on lähinnä yritys kusettaa itseni juomaan.

Tänään on hyvä päivä olla juomatta :slight_smile:

Aikalailla samoja alkoholiannosmääriä täälläkin kulunut 80-100 annosta viikkoon pahimpien putkien aikana, joita nyt viimesyksystä on ollut. Kaksi viikkoa juomatta on mielestäni hyvä saavutus, ei sitä juomisella kannata pilata. Pääsisimpä itsekkin tuohon. Nyt vasta toinen päivä juomatta, tämä menee helposti, huominenkin mitä suuremmalla todennäköisyydellä. Lauantaille on sitten luvassa aamusta harrastustoimintaa ja siitä tulee aina niin mukava olo, että pitäähän sitä sen jälkeen juhlistaa mäyräkoiralla vaan (joka ei ikinä jää siihen). Lauantaina ensimmäinen koetinkivi itelläni. Perhana kun pysyiskin korkki kiinni. :confused:

Kaljakeisari, onpa hienoa että olet juomatta. Olen itse yrittämässä opetella ajattelemaan, että olen tämän päivän selvänä. On helpompaa näin kuin pohtia, vaikka kuukauden tai vuoden päähän. :slight_smile: On itsellenikin tuttu ajatus, että nyt on niin hyvä olo (esim. joskus lenkin tai suoritetun tehtävän jälkeen), että pitääkin juhlia kaljalla. Se onkin kinkkinen puoli, että ei se “juhliminen” ole yhteen iltaan jäänyt, eikä tuonut mitään lisäarvoa alkuperäiseen mukavaan oloon - vaan pikemminkin päinvastoin.

Mitä jos keksisit lauantai-illallekin jotakin muuta mukavaa vaikka leffaan meneminen? En usko, että sunnuntaina kaduttaisi herätä selvänä :smiley: Yksinkertaisia niksejä -ketjustakin voisi apuja löytyä.

Hei conare ja onnittelut kahdesta viikosta!
Sinä voit itse päättää oletko alkoholisti vai et. Alkoholismia tuntevaa lääkäriä kuuntelemalla ja toisia alkoholisteja tarkkailemalla on mahdollista saada vahvistus siitä, onko vai ei alkoholisti. Voit myös miettiä, oletko piilevä alkoholisti, ja haluatko sen puhkeavan kukkaan jatkamalla alkoholinkäyttöäsi. Geeniperimä altistaa jotkut sairastumaan herkemmin , mutta ei se mitenkään voi suojata, jos sattuu syntymään ei-alkoholistien lapseksi. Alkoholismi on etenevä sairaus. Jos siis tänään ei ole “oikeus” olla alkoholisti, alkoholia juomalla asiaan voi hankkia “oikeudesta” yksiselitteisen päätöksen. Sulla itselläsi on täysi vastuu omasta alkoholinkäytöstäsi. Silti ei tarvitse yrittää yksin.
Maailma kehittyy nopeasti, joten on ihan tavallista, että ammattia vaihdetaan, jotkut pakosta, jotkut omasta halustaan.

Olet ymmärtänyt kirjoittamasi lauseen täysin oikein.

Tässähän hyvä ketju. Katse kohti parempaa!

Varmaankin saan taas aikaan “vastalauseiden myrskyn”, kun palautan mieleeni näin kirjallisesti:

Alkoholismi on krooninen sairaus, jossa mieli ja elimistö tulee riippuvaiseksi alkoholin saamisesta. Alkoholiriippuvuudelle (alkoholismille) on ominaista alkoholin jatkuva, usein toistuva tai pakonomainen käyttö riippumatta käytön aiheuttamista sosiaalisista ja terveydellisistä haitoista. Alkoholismiin liittyy usein fysiologisen riippuvuuden kehittyminen, jolloin henkilön kyky sietää alkoholin vaikutuksia on kohonnut (toleranssi) ja hänellä ilmenee alkoholin käytön lopettamisen jälkeisinä päivinä eriasteisia vieroitusoireita. Vieroitus- tai lopetusoireyhtymä saa henkilön usein jatkamaan alkoholin haitallista käyttöä. Alkoholiriippuvuus voi ilmetä kuitenkin ilman merkittävää toleranssia tai vieroitusoireita.

Kaikki kääntyy tosiaan paremmaksi. kun tämän myöntää ja tiedostaa. Toki pitää tehdä toimenpiteet asiantilan korjaamiseksi.

Alkoholistin tulee pidättäytyä alkoholin käytöstä kokonaan. Alkoholismiin ei ole mitään muuta hoitoa. Hoitamaton alkoholismi on kuolemaan johtava sairaus.

Hyvää puoltayötä rakkaat alk…, ei kun tarkoitan lopettajat!

On jälleen kerran niin faktaa noissa ketjuissa; asiantuntijoita kun täällä ainoastaan tietenkin kommentoimassa. Niin. Luonnollisesti en uskalla sinne yhtään mitään sanoa.

Nostankin tähän tällaisen TOIVO -ketjun. Tapani mukaan lainaan lisämaustetta eräästä hieman ainakin tällä hetkellä vaitonaisesta ketjusta. Sitä niin omiaan kaipaa.

"Sen verran varoitan, että kiva kännissäolo päättyy. Se voi vaihtua olotilaan, jossa kännissä ei ole kiva olla, mutta on pakko! Siinä vaiheessa ajautuu muös tilanteisiin, joissa ei voi/saa olla kännissä, mutta on pakko!

No, kun ainakin aloittelijoihin pitää valaa uskoa…ja toivoa! Vakiväellä näyttää uskonasiat olevan hallinnassa ja toivo iänkaikkisesta raittiudesta vahva. Bueno!

Toivossa on hyvä elää ja Uskossa kuolla, sanoi lapamato!