Kannabis tyhmentää

Harva päihde herättää yhtä suuria intohimoja, kuin kannabis. Hamppufanaatikot jaksavat nostaa esiin hampun positiivisia vaikutuksia. Hampusta puhutaan luonnontuotteena, ja anekdootit kertovat miten se auttaa joka vaivaan kivusta masennukseen. Toki esimerkiksi MS-tautiin sen on osoitettu olevan tehokas hoitovaihtoehto.

Kuitenkin lähes jokaisella aineella on lääkinnällisiä ominaisuuksia, mutta harvoin näkee subunistien linkittävän foorumeille ja sosiaaliseen mediaan tutkimuksia, jotka todistavat buprenorfiinin tehon kivunlievityksessä. Buprenorfiinilla on eräässä tutkimuksessa todettu olevan myös antidepressiivinen vaikutus, mutta subunistit eivät silti markkinoi lempiainettaan masentuneille. Opioidiriippuvaisilla ei myöskään näy paitoja, joissa olisi buprenorfiniin molekyylirakenne ja teksti “legalize it”.

Ironista on sekin, että toisaalla hamppufanaatikot puhuvat siitä, miten kannabis auttaa syöpäpotilaita, mutta samalla vetävät myrkyllisiä yhdisteitä keuhkoihinsa. Onhan siinäkin suuri ero, laitatko subun suuhun vai hihaan. Sama on kannabiksenkin kohdalla. Useimmat sekoittavat sitä vielä röökiin, ja savut vedetään keuhkoihin pelkän pahvifiltterin läpi. Niin luonnollista, voi oikein kirjaimellisesti tuntea olevansa yhtä luonnon kanssa, kun terva imeytyy keuhkoihin.

Kannabiskulttuuri näkyy katukuvassa, kun vasta 15-vuotiaat kantavat hampunlehteä lippiksessä tai t-paidassaan. “Smoke weed every day” tuntuu olevan motto monelle yläkouluikäiselle. Viimeistään ammattikoulussa käydään välitunnilla vetäisemässä savut hätäisesti kyhätystä jointista ja mennään tunnille jakamaan huumevalistusta tovereille, paljastamaan aikuisten suuri kannabiskusetus. Suhtautuminen on yhtä mustavalkonen, kuin hampun kiivaimmilla vastustajilla.

Suurin osa onneksi aikuistuttuaan kasvaa ulos kannabiskulttuurista. Surullista on nähdä näitä yli kolmekymppisiä, jotka vieläkin kulkevat rastat päässä silmät punaisina vaahdoten laillistamisesta. Heillä elämä näyttää kaventuneen sossun, lähikaupan ja bongin äärelle.

Tuo sun julistuksesi oli nyt kuitenkin aiheen vierestä siinä määrin, että siinä ei käynyt ilmi se mitä otsikossasi väität, että kannabis tyhmentäisi ihmistä - siis että miten/ millä perustein näin käy.

Kannabiksen laillistaminen olisi siinä mielessä vaarattomampaa kuin bupren, että se ei aiheuta samankaltaista fyysistä riippuvuutta, joka ajaa ihmiset tekee mitä radikaalimpia tekoja ainetta saadakseen. Eikä buprea omalla ikkunanlaudallakaan voi kasvattaa. Kannabiksen käytössä ei myöskään ole mahdollista ajautua terveydelle erittäin vaaralliseen iv-käyttöön. Niiden rinnastaminen siis ei ihan noin yksinkertaisesti vaan käy.

Rinnastuksen tarkoituksena oli osoittaa, miten typerää on perustella viihdekäyttöä lääkekäytön hyödyillä.

Itseäni lääkekäyttö tyhmensi minua ja kuulin myös muilta tahoilta , että olen tyhmä. En ole ikinä käyttänyt kannabista, mutta kuulin että viihdekäyttö viisastuttaa. En tiedä mitä tehdä.Olen puun ja kuoren välissä. Kaveri kannusti käyttämään alkoholia, mutta se kuulemma tekee sosialiseksi ja avoimeksi. En ole varma.

Itsehän en asiasta mitään tiedä, mutta lääkäri kaverini pyysi kysymään, että onko ketjun aloittajalla kaikki muumit laaksossa vai puuttuuko osa? Kuulemma puuttuvat muumit voi houkutella takaisin laaksoon tarjoamalla heille kukkapaukut.

Hattivatit siel vaa sekottaa pakkaa :mrgreen:

Hatsi tyhmentää kyllä jos polttaa päivittäin. Satunnaisesta käytöstä ei ole tutkimustuloksia tarpeeksi joten en osaa sanoa siitä, mutta olettaisin hatsin olevan melko vaaraton satunnaisessa käytössä. Minulle päivittäiskäyttö aiheutti täydellisen eristäytymisen ja pakonomaisuuden. Olin ilmeetön zombi, ja kyllä se on ihan totta että vuosia paljon poltelleet ovat usein työttömiä löysäilijöitä jotka haahuilevat elämässä eteenpäin hatsinkuvat silmissä eivätkä koskaan aikuistu. Tunnen pari tyyppiä jotka ovat aloittaneet polttamisen 12-vuotiaina ja ovat nykyään täysin työkyvyttömiä pöljäkkeitä, tämäkin on tosin yksilöllistä.

Laillistamisen kannalla en ole, mutta en ala itkemään ja kukkahattutäteilemään jos hatsi joskus laillistettaisiin. Pelkään lähinnä oman perseeni puolesta, koska jos haikuilu laillistetaan niin minun on vaikea olla polttamatta. Ja jos kerran aloitan en pysty lopettamaan. Ja taas on masennus ja ilmeettömyys ja saamattomuus saavutettu.
Mitään pysyvää hatsi ei minulle aiheuttanut, olen ollut nyt yli kuukauden polttamatta ja voin mainiosti. Tosin en ehtinyt polttaa kuin 3 vuotta, ja se on vähän verrattuna konkareihin jotka ovat 20-vuotta poltelleet.

Mutta se suihke josta poistettu huumaava osa pitää mun kaverin jolla MS tauti hyvin kunnossa ja tekee töitä viikon kuukaudessa minkä eläkkeen menettämin sallii. Parit imut olen saanu ja sit leivoin pipareita niin mulla ei vissiin auta, lääkärit useista pyynnöista ei sitä kirjoita. No vedetään sit teemuja + pameja +gapapentiiniä, cympaltaa ja neurotolia niin olen mieleinen potilas. Olen käsittänyt lääke kannabiksen kestävän kauan että tehoaa, nyt on maksa poksahtamassa no alko päälle niin kenen syy. Kysyn miksi sitä ei voi kokeilla ja heti kun olo helpottuisi jättäisin pillereitä pois. Pari viikkoa ja olen Turkissa ja otan kolmen kuukauden kuurin ja vaimolle sama eli puolivuotta kokeilen, tuon mä muitakin lääkkeitä ja vanhalle lekurille sanoo sama vaimolle niin of koos.

Lekurit harvakseltaan kirjottelee noita kannabis reseptejä. Pitää olla aiheeseen perehtynyt lääkäri ja usein silloinkin asenne on se että kannabis on paha paha asia. Suihkeena se määrätään ja päihtymystä siitä ei saa. Toivottavasti tilanne joskus helpottuu ja apua kipeästi kaipaavat saisivat sitä apua oikeasti.

KANNABISTA EI OLE PAKKO POLTTAA,TEE KUNNON ILTATEE. :mrgreen: .

lääkkeen ja päihteen eroittaa toisistaan annostus.

^ Lääkkeen ja päihteen erottaa toisistaan, annostuksen ohella, myös ihmisen henkilökohtainen toleranssi sekä lääkkeen käyttöaihe. Esim. pitkänlinjan nistille, joka on vetänyt runsaasti kovia jarruja, buprenorfiini korvaushoitolääkkeenä ei tuo mitään oloja, mutta pitää reflat loitolla ja auttaa selviämään arjesta, kun taas täysin opiaattitolettomalla saattaa yksi Panacodkin pärähtää päähän ja kunnolla. Amfetamiini voi puolestaan auttaa ADHD:sta kärsivää henkilöä ns. normalisoimaan itsensä, kun taas ei ADHD:ta sairastava ja stimulanteille herkkä ihminen voi joutua psykoosiin jo vähäiselläkin amfetamiinin käytöllä.

Tota, mahtaako mikään päihde varsinaisesti järjenjuoksua nopeuttaa, edistää… :wink: . Emminätiä. Bentsot ei ainakaan :laughing: .

Hei Muumilaakso, jos sulla on ollut huonoja kokemuksia kannabiksesta, ei se tarkoita että kaikilla olisi. Sua selkeästi harmittaa, ettet voi poltella (suuri osa sun tutuista polttaa vieressä ja sit tuttaa?). Kaikille kannabis ei sovi, mikä tiedetään ja varsinkin suurilla annoksilla voi aiheuttaa psykooseja.

Itselleni kannabis on tärkeä satunnaisessa unilääkekäytössä sekä pysyn erossa alkoholista paremmin käyttäessäni kannabista. Ilman kannabista olisin varmaan täys doku / bentsoriippuvainen tai nisti.

Jep. Ja muutenkin väite “kannabis tyhmentää” on täyttä paskaa, kannabis ei ole neurotoksista aivoille, pelkällä kannabiksen käytöllä(vaikka polttaisi kymppisäkin päivässä) ei saa aivojaan “pellolle”. Itse polttelen aika kausittaisesti, saatan välillä muutaman kuukaudenkin putkeen. Nyt olen ollut reilu 8kk ilman hiisaamista. Huumeen ja päihteen erottaa käyttötarkoitus, eipä oikeastaan mikään muu.

Jatkuva aamusta iltaan hiisaus haittaa lähimuistia ja passivoittaa… Entäpä samanlainen putki alkoholin, lääkkeiden tai minkä tahansa päohteen kanssa? Alkoholia jos vedät 3kk aamusta iltaan, tarvitset rauhoittavia päästäksesi eroon… Kyllä ganjasta useakin suurkuluttaja pääsee melko helposti eroon… Eräs frendi sanoi kun mainitsin jatkuvan hiisailun tekevän hänestä myöhästelevän ja asioita unohtelevan säätäjän, että tietää asian. Tämän jälkeen on taas tauon paikka… Osalle ihmisistä asia ei ole yhtä helppoa, itsekin kuuluin siihen ryhmään kenen oli vaikea lopettaa putkea…

Kyllä silti muisti toimii polttelun jälkeisinä aikoina… Pitkän poltteluajan voi olla tavallaan täysin “unessa”, mutta muita päihteitä (kahvia ja nikotiinia lukuunottamatta; kaikki eivät edes kykene niitä käyttämään suuria määriä) jos vedät putken; voit oikeasti olla tyhmempi! Alkoholikin tuhoaa aivosoluja ja ne eivät uusiudu. Jopa elimet (alle 20-vuotiaiden kasvavia aivoja lukuunottamatta) kestävät paremmin ganjaa kuin muita päihteitä!

Alkoholi se tekee viisaaksi! Mikä onkaan ihanampi tapa viettää kesäpäivää, kuin istua puistossa ottamassa aurinkoa… ja kuunnella känniläisten ördaavan ja tappelevan keskenään? Tämän vuoksi Amsterdam on päivisin aivan eri sivistystason maa, IMHO! Kohtuudella ottaminen on oma lajinsa, tunnet varmasti 24/7 hiusaajia, joista et ole kenenkään nähnyt olevan viikkoa pidempään ilman pilveä? Se puoli vuotta olisi hyvä aika vähintään palauttaa ne aivot toimintakuntoon… :astonished:

no yks panacodi tai tramali toimii kivun lievitykseen mut oloja niistä ei saa sitten millään ei vaikka kuinka yrittäis segistellä, ellei sitten nosta annosta :laughing:

eihän psilosiini tai lsd:kään ole millään tavalla myrkyllistä aivoille mutta en alle kirjoittais etteikö joku sillä aivojaan saisi"pellolle" vaikka aikoinaan kiskoin runsaasti sieniä ja happoja en sitä alkais ihan herkästi suosittelemaa, siitähän vois joku flipata ja kunnolla…

^Itseasiassa näyttöä löytyy, etenkin Jehowaan, mutta myös cannabiksenkäyttöön liittyen alle 20-vuotiaiden nuorten, joiden suvussa/geeneisä on taipumus psykooseihin; nopeasti myös saavan psykoosin (ja myös pysyvän skitsofrenian tms usein)…

Euroopan huumevirasto (joka sijaitsee muistaakseni Portugalissa); esitti aiheesta tv:ssä näytettävän dokkarin & tutkimuksen… Tuolloin jehowan aikaan vielä työntekijät varoittivat lekuria myöten, että “puhkeaa psykoosi”. Kaikki sairastuneet olivat alle 20-vuotiaita! Dokkari esitteli Damilaisteinejä, ketkä sairastuivat ganjasta skitsofreniaan…

Joten te alle 20-vuotiaat ketkä poltatte pilveä, jatkuvasti, miettikää psykoosin ja skitsofrenian riskiä! Kuten e-pillereissä, mitä useampi ihminen käyttää sitä suuremmat ovat haitat!

Turha uskoa, että haitat eivät koskaan osu omalle kohdalle; minkään aineen käytössä! Alkoholimyrkyrykset, överit, vainot, paniikit ja jopa kuolemat lähipiirissä tulevat kyllä koskettamaan jokaista, joka astuu päihteiden överikulutuksen rajalle… Harvemmin kaikki “hiisausfrendit” ainoastaan hiisaavat… Useimmiten hyvän, pitkäaikaisen ystävän kuolema tai ajautuminen synkkään, huumeita ihannoivaan maailmaan; pysäyttää osan… Kaikille ei onnistu “pelkkä pilvi”… Harvalle bilettäjälle “riittää” pelkkä alkoholi" (tästähän faktatietoa löytyy jo PALJON)… Aina kuin aine, joillekin porttiteoria toimii, osalle ei! Alkoholillakin tosin saa elämänsä paskaksi; valitettava fakta… Jonka tosin jokainen tietää! Lähes kaikki suomalaiset tuntevat lähipiiristään alkoholistin jossakin elämänsä vaiheessa…

Jokainen aine muuttaa aivokemiaa, osa enemmän osa vähemmän. Jo lääkkeen syöminen muuttaa sitä. Vaikea sanoa, onko thc ja esim tietyt lääkkeet (4-polven e-pillerit, uudet hyvänolon lääkkeet [Lyricat, bentsojohdanneiset yms], tietyistä ruoka-ainelisistä, rokotteista tai masislääkkeistä) kuinka lopullisia muutoksia tehneet aivoihin vuosikausien käytön jälkeen? Hippien pilvi sisälsi 4-5g thc:tä/100g=4-5% thc:tä ja saman verran tiettyjä cannabinoideja (estäävät flippaamista). Uudet lajikkeet sisältävät 20-25g/100g=jopa viisin- tai kusinkertaisen äärän thc:tä; näin ollen kasvi ei kykene kasvattamaan “flippaamista ehkäiseviä cannabinoideja”. Tämän vuoksi EU:n huumevirasto on aikonut muuttaa cannabiksen lajittelua uusiin ja vanhoihin kasveihin… Tämä oli EU:n huumeviraston ohjelmissa 2-3v aiemmin YLEllä. Tämä on alustavasti esitetty syy skitsofrenian & cannabiksen välille >20-vuotiaille. On geeni, joka aiheuttaa mt-sairauksia myöhemmällä iällä kenties, mutta cannabis aktivoi sen. Ehottivat tiedotusta riskiryhmille, ts jos suvussa pahoja mt-ongelmia; kannattas miettiä todella polttaako!

Tuon itse katsoin pariin otteeseen “aivot ja cannabis” tms YLEltä näytetty ohjelma, jossa ranskalaisia ja hollantilaisia oli ainakin tutkittu; 3 samankaltaista ohjelmaa tuli jehowa-buumin aikaan ja omalääkäri itse totesi jehowasta aivan samaa… Lähteitä varmasti löytää, ellei muuta niin EU:n huumetutkimuksen sivuilta… Varmaa tieto on vasta, kun geeni on löydetty… Siksi riskiryhmiä ei voi varoittaa asiasta, ei ole varmaa ketkä siihen kuuluvat… Täysikäisen aivot kykenevät sopeutumaan muutoksiin paremmin…

Ihan totta, en suosittelis kenellekkään noiden deelien liikakäyttöä. Tolla vertauksella tarkotin fysiologisia vaurioita, en niinkään psyykkisiä flippailuja.