Heippa.
Minun avokilla on kannabis riippuvuus. Itsehän hän ei sitä myönnä, eikä kuulemma mitää ongelmaa ole.
Seurustelun alkuaikoina tiesin että pössäyttelee viihde mielessä, ja olikin ihan ok. Tuli jonkin ajan päästä ero, ja pohdimme molemmat omalta osalta mitä elämältä halusimme, ja takaisin yhteen päädyimme.
Meni jonkin aikaa että huomasimme että olemme saamassa perheen lisäystä, ja yhteen muutto tuli ajan kohtaiseksi. Pitkän keskustelun ja vääntämisen jälkeen mies siirti ensiksi tupakoinnin ulos ja sitten pössyttelyn lähi metsään kun ei voi kerrostalo parvekkeella sitä tehdä.
Vähitellen pössyttelystä alkoi tulla arkipäivästä, illasta lähti koiran kanssa “ulos” ja istumaan metsään jointti tai piippu/bongi suussa… Ystäviä jos oli kylässä saattoi käydä 1-5kertaan parin tunnnin sisällä… Itse raskaushormonien seassa aloin pelkäämään tulevaa, muuttuuko asiat kun lapsi syntyy, ja eihän menetetä pientä tämän riippuvuuden takia… Kuulemma ei voi saada kun sakot kyseisestä touhusta, mutta kun kuvaan kuuluu myös lapsi…ei kuulemma mitään väliä onko lasta tai ei, ei muuta tilannetta mitenkään. Itse en ole lapsen päätä pantiksi laittamassa!
Lapsi sitten syntyi, sairaalassa olin pienen pojan kanssa yksin, mitä nyt ystäviä ja omia sisaruksia vähän kävi…isää ei näkynyt 3pv aikana kun ainoastaan illasta ja ehkä yhteensä tunnin verran… Sovimme että tulisi jo aamusta aikasin ja viettäisi päivän tutustuen uuteen tulokkaaseen ihan niinkuin minäkin, mutta ei näkynyt tai kuulunut…aamupäivästä oli vielä niin pöhnässä edellisen illan pössyttelyistä ettei voinut mihinkään vasta kun iltapäivästä/illasta liikkua.
Tulimme pienen kanssa kotiin ja sama jatkui… Asiasta puhuimme paljon ja lupasi vähentää.
Noo joka iltaisena jatkui, yleensä lähti heti ulos kun aloin poikaa yö unille laittamaan, joten yhteistä aikaa ei enää ollutkaan. Toisesta tulee niin epäsosiaalinen ja ällöttävän feminiininen ettei enää lähelle tehnyt millään mieli mennä.
Yhteistä aikaa ei siis enää ollut… Ystäviä kun kävi niin ensimmäisenä sisään tullessa käärivät jointin ja painuivat metsään, siellä hetken olleena tulevat sekasin takaisin, ja tietenkin lasten lähelle…ei aikaakaan kun uudestaan ulos…tätä saattoi jatkua 5kin kertaa…illasta ennen nukkumaan menoa vielä uudestaan ns unilääkkeeksi…
Lapsen lähelle en antanut ollenkaa tulla kun oli käynyt pössäyttämässä, siitä se riemu hänellä syttyikin kun en antanut kannabiksen alaisena poikaa hänelle.
Lupasi monta kertaa että vähentää ja aina siitä tapeltiin, ja tietysti syy oli aina minun… poikaa käytin kuulemma aina lyömäaseena kun en anna hänen lähelleen mennä kun on pössäyttänyt.
Sitten otimme kerran yhteen taas asiasta ja sanoin etten aio jäädä katsomaan tätä pojan kanssa, ettei meidän tarvitse katsoa ja sietää tätä. Lupasi vähentää kun palaamme reissusta.
No me palasimme reissusta ja ei vähentynyt, joka iltaista se yhä oli…ja jos vähänkin tuli sanaharkkaa hän lähti ulos jointti suussa. Sanoikin kerran että ihan minun kiusaksi tekee ja ettei kestä riidan aiheuttamia paineita niin käy pössäyttää…
No mutta joka iltainen jatkui ja kuulemma hän on viime kertaiseen lupaukseen vähentänyt paljon, pienenmpiä määriä ottaa ja et on ulos lähteny sitä tekemään, itsehän en määristä ole ikinä tiennyt mutta yhtä sekaisin on nytkin ollut, ja kumminkin kyse oli ettei joka iltaista olisi…
Kuulemma tämä kannabis voisi pelastaa maailman ja on parasta mitä maailmassa on liibalaaba…selostuksia tulee vaikka kuinka. ja kuinka minä olen itsekäs kun olen sitä vastaan ja en sitä enää hyväksykään.
Nyt sitten muutin pojan kanssa pois, en itse enää jaksa olla toisessta huolissani ja pelätä pojan takia. Nyt tapellaan pojan huoltajuudesta, tapaamisista, elatuksesta. Mieshän ei ole pojan kanssa juurikaa ollut. Nyt olen paha ja itsekäs ihminen kun lähdimme enkä enää suostu takaisin menemään ellei tuo lopu kokonaan! itse en pienen lapsen elämään sitä halua ja minun mielestä minun pitää siinä häntä suojellakin ettei tarvitse olla kenenkään huumeiden alaisen vastuulla.
Ikinä ei ole sanonut ettei polta sillon kun poika olisi hänen luonaan, ja hän haluaa vielä viikko-viikko systeemin ettei hänen tarvitse elatusta maksaa…En usko että pytyisi edes vkla olla pössäyttämättä, kun se on joka päiväistä ja vklsin vielä enemmän kun arkisin. Ja vielä kyseessä on alle vuoden ikäinen lapsi…
Ja jos otan asian missään lastenvaljojalla puheeksi niin on hyvin selvästi ilmaissut että asia ei jää siihen. Mitään todisteita minulla ei hänen uhkauksista ja pelotteluista ole mutta jos jollekin sanon mitään niin hän laittaa minut kärsimään siitä…
Jos poliisille tai mihinkään menen mitään mistään sanomaan hän kiistää ja alkaa keksimään minusta kaikkea.
Lastenvaljojalle olemme menossa muttei siellä voi huoltajuutta minulle antaa jos toinen osapuoli ei siihen suostu.
Itse en häntää aio enää hänen kotonaan tai missään tavata missä olemme keskenämme koska noita uhkailuita on tullut jo paljon, luota toiseen enää ollenkaan.
En tiedä yhtään mitä tehdä, kannattaako tehdä ilmoitus mutta jos toinen kiistää kaiken ja alkaa keksimään minusta satuja ja kuulemma hänen ystävänsä voivat todistaa vaikkei he minua juurikaan tunne, mutta kun kaikki ystävistäkin pössyttelee…
Apuaa Neuvoja… Alkaa olla toivoton olo kaiken suhteen ja voimat jo niin lopussa tähän ainaiseen riitelyyn tästä samasta asiasta eikä toinen edes nää että se on riippuvuus hänellä ja mitään ongelmaa ei olisi jos hän lopettaisi tai pysyisi ainoastaan viihde käytössä. Enää ei tosin enää mikään auta yhteen paluuseen kaikkien uhkailujen jälkeen vaikka tuo kannabiksen käyttö loppuisikin!
Hei!
Mä päädyin lopulta rekisteröitymään tänne, jotta pystyisin vastaamaan sulle. Ihan ensimmäisenä haluan sanoa, että on upeaa miten pystyit ajamaan päihteidenkäyttäjän pois päivittäisestä elämästäsi. Ole ylpeä itsestäsi!
Ihan parasta olisi, jos voisit hankkia perheasioihin erikoistuneen asianajajan.
Äitinä ja lähivanhempana sinä olet vahvoilla, ei exäsi. Sua ei mikään laki velvoita antamaan lasta pössyttelevälle isälleen ellei oikeus määrää (ja sitä se ei tee!). Exäsi voi uhkailla vaikka millä, mutta tosiasiat ovat sun puolella. Kannabiksen käytön saa todistettua helposti ja hän varmasti tietää sen tai ei muuten uhkailisi sua .
Tiedät varmasti lastenvalvojanne nimen? Soita tai mailaa (vaikka tähän kirjoittamasi viesti sellaisenaan) hänelle ja selitä tilanne. Kerro isän uhkailuista ja sano myös, ettet voi todistaa niitä. Lastenvalvoja ei voi sopimusta tehdessä valita “puolia”, mutta hän voi olla vahvistamatta sopimusta, joka ei ole lapsen eduksi. Teidän tapauksessa korkeintaan tuetut, mielellään valvotut tapaamiset voivat sopia. Tuetut/valvotut tapaamiset järjestetään kunnan puolesta. Sun ei kuulu olla siellä valvomassa eikä sun tarvitse nähdä isää ollenkaan. Jos isä ei suostu järjestettyihin tapaamisiin, niin se on sama asia kuin että hän ei suostu näkemään lastaan. Valinta ei ole sinun vaan isän.
Mulla ajatus pätkii, kun oon niin väsynyt, halusin kirjoittaa vielä muutakin… Ainakin sen, että älä vastaa exäsi puheluihin! Hänellä ei voi olla niin kiireistä asiaa, että sitä ei voisi tekstata tai mailata. Tosta seuraa, että 1) et joudu kuuntelemaan exän uhkauksia ja/tai 2) saat exäsi uhkailuista kirjallisia todisteita.
Kirjoita ihan mistä tahansa asiasta lisää tai jos tulee lisää kysymyksiä. Mä autan sua niin paljon kuin omien sotkujen keskellä pystyn. Hyvää yötä!
Hei!
Jos teillä ei miehen kanssa ole tapaamissopimusta, sinulla ei ole velvollisuutta antaa lasta miehelle tai päästää häntä kotiisi. Sillä kieltääkö mies huumeiden käytön, ei ole väliä. Sinä et vain suostu tapaamissopimukseen. Silloin miehen ainoaksi vaihtoehdoksi jää viedä asia oikeuteen. Siihen miehen kiinnostus tuskin riittää, ja oikeudessa hänen huumeidenkäyttönsä kyllä selvitettäisiin, jolloin hän tietysti ei saa tahtoaan läpi, ellei raitistu.
Sinulla on velvollisuus pitää asiassa pääsi, sillä mies ei ole turvallinen lapselle.
Huoltajuus ja tapaamisoikeus ovat eri asioita. vaikka mies on huoltaja, ei se tarkoita tapaamisoikeutta.
Olen ollut samassa tilanteessa. Kyllä siitä selviää.
Ohjaaja saara