Osaako kukaan auttaa/onko kuullut pääntärinä oireista?
Mulle kannabiksen poltto aiheuttaa nykyään pakonomaista pääntärinää, aivan kuin niskalihakset olisi jatkuvassa jännityksessä. Todella inhottava oire, pää tärisee ihan nähtävästi ja haittaa kaikkea. Tärinä voi alkaa yhtäkkiä ja se kestää muutaman minuutin, keskittyminen tai jokin huono asento voi laukaista “tärinäkohtauksen”. Se menee itsestään ohi, pään liikuttelu ja niskalihasten hieronta auttaa. Olen käynyt hierojalla epäsäännöllisen säännöllisesti, kuitenkaan niskan lihakset ei ole koskaan ollut pahasti jumissa. Alkuun oireet olivat lievempiä, mutta se on pahentunut ajan kuluessa. Tästä syystä kannabiksen poltto on nykyään vähentynyt.
Olen polttanut n.5vuotta ja oireet alkoi n. 1-1,5v sitten. Olen kokeillut eri lajikkeita ja polttotapoja. Sativassa ja indicassa ei ole mitään eroa oireeseen. Mitä enemmän on CBD-pitoisuutta, sitä lievempi oire (esim. Medical Mass-lajike, jossa korkea CBD-pitoisuus, aiheuttaa hyvin miedon tärinän). Muutaman vuoden olin päivittäispolttaja ennen kuin oireet alkoi, alkuun siihen ei kiinnittänyt paljoa huomiota mutta nykyään se on henkinen riesa. Olen pitänyt taukoja polttamisesta, olin monta kuukauttakin ilman polttoa ja silti oireet palasi heti ensimmäisen polttamisen aikana, tauon jälkeen. Jos polttaa illalla paljon niin tärinää voi tulla seuraavana päivänä selvinpäinkin (esim. töissä jos keskityn tarkasti johonkin pikkutarkkaan). Nykyään poltan satunnaisesti, pääasiassa yksin kotona. Yksinkertaisin ratkaisu on tietenkin olla polttamatta, mutta se ei ole helpoin ratkaisu. Tyytyväinen olen että se, jokapäiväinen, rutiininomainen hiisaaminen on jäänyt taakse. Välillä tekee mieli polttaa ja silloin sitten kärsin tärinät.
Olen kysellyt asiasta mutta kukaan ei oikein osaa vastata, eikä ole kuullutkaan moisesta oireesta aikaisemmin. Jokin hermostovaurio mahdollisesti? Olen teini-iästä saakka naksautellut niskaani, tällä on mahdollisesti jokin vaikutus tärinään? Mulla ei oo mitään niskavaurioita, ainakaan tietääkseni, ja muutenkin perus terve mieleltä ja kropalta. Lääkärissä en ole käynyt, todennäköisesti tulevaisuudessa käyn näyttämässä. Se on toistaiseksi vielä ollut liian iso askel (puhtaat paperit, merkintä, kuumotus yms.).
Johtunee thc-pitoisista lajikkeista jotenkin. Kokeile vaporisointia tai tuotteen syömistä jos olisi jotakin eroa (syömällä maksa muuttaa kannabinoideja erilaisiksi kuin hiisaamalla) ja pitäydy cbd-lajikkeissa. Kannabiksessa on kuitenkin yli 100 eri kannabinoidia+terpeenit päälle niin syy voi olla melkein missä vaan. Myös aivan pieni annos lihasrelaxanttia voi ehkä auttaa tai Diapam (mutta varo koukkua, eli vain harvoin ja vähän).
Lääkärikäyntikin (ilman narkkariksi leimautumista) voi auttaa. Suosittelen yksityistä vaikka se maksaakin. Itse kävisin jopa pään magneettikuvassa varmuuden vuoksi.
Ootko muuten jännittynyt/ahdistunut? Tuleeko tärinä esiin nimenomaan hiisaamisen yhteydessä vain?
Mulla on itellä ollut sellasta tremoria-tyyppistä pääntärinää, mutta ei oo korreloinu polttelun kanssa mitenkään. Mulla tärinä on todennäköisimmin trauma-oire ja ajattelinkin, että ootko ite omalla kohalla tota henkistä puolta miettiny selitykseksi? Psykofyysisiä kokonaisuuksia kun ollaan. Mutta jos tunnet itses muuten terveeksi niin paha mennä sanomaan.
Jos epäilet että se joku hermostollinen juttu vois olla, niin (kundaliini)jooga on hermostoa hellivä liikuntamuoto.